Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mihin Espanjan kaupunkiin muuttaisit asumaan?

Vierailija
21.02.2021 |

Suunnitteilla on muutto Espanjaan kunhan koronatilanne ei muuttoa enää estä, työni voin tehdä 100% etänä. Olen puinut eri kaupunkien hyviä ja huonoja puolia, mutta kysyisinkin nyt olisiko kellään omaa asuinkokemusta Espanjasta, ja voisitko joko suositella tai kannustaa välttämään tuota paikkaa?

Lapsia ei ole, eli koulukuvioita ei itseni tarvitse miettiä. Kiitos!

Kommentit (184)

Vierailija
81/184 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antti Tuiskulla oma asunto Torreviejassa joten ei voi ihan mummokohde olla.

Vierailija
82/184 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku tuttu pitäisi saada asuntoa vahtimaan, jos aikoo käydä muualla. Enää ei pelkästään tyhjennetä asuntoa, vaan muutetaan muina miehinä asumaan. Poliisille ei asia kuulu, eikä kyllä muillekaan viranomaisille.

Hyvä espanjankielen taito välttämätön, että voi edes yrittää hoitaa asioitaan siinä pyrokratiassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/184 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Antti Tuiskulla oma asunto Torreviejassa joten ei voi ihan mummokohde olla.

Siellä onkin paljon just näitä anttituiskuja, jos nyt kuka sellaisesta tykkää. 😉

Vierailija
84/184 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Madrid tai Marbella. Madridissa normaalintalvi kestää noin pari kk joten ei ole paha. Marbellassa taas kesät ovat aika kuumia eli riippuu millaisella ilmastossa viihdyt. Madridissa kaupunki elämää ja marbellassa enemmän luontoa lähellä.

Vierailija
85/184 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos! Nämä ehdotetut kaupungit ovat aika pohjoisessa, oletteko asuneet näissä ja tarkeaako niissä talvisinkin? Olen ymmärtänyt että espanjalaisissa asunnoissa voi olla aika kylmää ja vetoisaa talvisin, siksi olen tuuminut tähän asti enemmän eteläisempiä sijainteja kuten Granada, Sevilla, Valencia.

Granada on niin korkealla että siellä on lunta ja pakkasta. Etelä-Espanjan asunnot on monesti talvisin aivan h...tin kylmiä, koska kivilattiat ja eristämättömät ovet ja ikkunat. Eli tässä maassa ei kertakaikkiaan ole sellaista paikkaa jossa talvellakin olisi kesälämpötilat. Sen toiveen voi unohtaa.

Mites Teneriffan tai Lanzaroten talvilämpötilat?

No juuri näin, Kanariansaaret on se osa Espanjaa jossa on lämpimintä talvella. Jokainen saari hyvin erilainen. Esim. Gran Canarian saarella pohjoinen puoli on täysin erilainen kuin saaren etelärannikko jonka ilmasto on samanlainen kuin Afrikan rannikon ilmasto siinä naapurissa itäänpäin! Se ero yhdellä pyöreällä pienellä saarella on aivan käsittämätön.

Olen Kanariansaariakin tuuminut, mutta hieman huolestuttaa turvallisuuspuoli luonnonkatastrofien sekä yleisen turvallisuuden (Afrikan mantereen läheisyys) vuoksi. Kuulostaa ehkä pirujen maalailulta seinille, mutta näillä saarilla on ollut viime aikoina aika isoja myrskyjä / tulvia. Ja jos ja kun etsii ns. loppuiän asuntoa, sitä miettii myös kuinka paljon pahemmiksi nämä kriisit (ilmasto- ja poliittiset) käyvät vaikka 40 vuoden sisällä. Siten tuntuu turvallisemmalta ostaa asunto mantereelta, josta pääsee myös pikemmin pakoon jos joku kriisi iskee.

Me ollaan asuttu Teneriffalla vuokralla 5v. Ilmasto on ihanteellinen.

Esim. Madridissa lähes joka talvi on lumikaaos.

Tähän asti saaret ovat olleet turvallisempia rikollisuuden suhteen.

Asuntoja vallataan mantereella paljon enemmän kuin saarilla tai niihin murtaudutaan. Myös taskuvarkaat ovat riesana mantereen puolella, saarilla vähemmän. Espanjan järjestäytynyt rikollisuus on hyvä ottaa huomioon.

Olemme onnekkaita, ettemme ostaneet omaa asuntoa. Nyt siitä ei pääsisi eroon vaikka miten halvalla koittaisi myydä.

Hommaa on tullut seurattua ystävien kautta. Toisaalta jos on varma, että haluaa asua samassa asunnossa lopun ikäänsä, niin mikäpä siinä sitten.

Parhainta ratkaisua ap:lle toivottaen.

Kiitos! Olen huomannut tuon, kuinka vaikeasti nuo asunnot käyvät nyt kaupaksi Espanjassa. Olen laittanut kämppiä ihan mielenkiinnosta suosikkeihin eräällä myynti/vuokraussivustolla ja siellä ne useat ovat roikkuneet jo vuoden, puolitoista, välillä tulee vaan ilmoituksia että vuokra- tai myyntihintaa on laskettu.

Juuri tämän vuoksi on parempi ensin asua vuokralla vaikka puoli vuotta, vuosi ja sitten jos tykästyy paikkaan ostaa asunto ajan kanssa. Mieluummin siis lyhennän omaa kuin maksan vuokraa pidemmän päälle, jos tosiaan löytyy ns. loppuiän asunto johon ihastuu, paikasta johon haluaa jäädä. Kiire ei ole.

Ap

Vierailija
86/184 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Granada ehdottomasti.

Vierailija
87/184 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä ne italowesternit kuvattiin? Siellä voisi olla mielenkiintoinen ilmasto.

Etelässä, Almerian lähellä. Jos sinne haluaa, niin olisi pakko osata Espanjaa, englannilla ei oikein tule toimeen.

Vierailija
88/184 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espanja on kauhea maa, en suosittele ollenkaan. Itse asun Madridissa.

Vierailija
89/184 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrotko vielä, miksi haluat muuttaa Espanjaan? Jäi minulle epäselväksi.

Vierailija
90/184 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku tuttu pitäisi saada asuntoa vahtimaan, jos aikoo käydä muualla. Enää ei pelkästään tyhjennetä asuntoa, vaan muutetaan muina miehinä asumaan. Poliisille ei asia kuulu, eikä kyllä muillekaan viranomaisille.

Hyvä espanjankielen taito välttämätön, että voi edes yrittää hoitaa asioitaan siinä pyrokratiassa.

Tuo on kyllä ihan käsittämätön laki, joka sallii noin vain muuttamisen toisen kämppään jos omistaja on vaikka matkoilla, olen siitä lukenut aika kauhulla. Enkä ole tajunnut vieläkään, mikä ihme pointti lain takana on, miten voi olla ettei ole mitään omistussuojaa. Tuntuu aika villinlännen meiningiltä.

Olen opiskellut espanjaa noin kolme vuotta eli uskoisin pärjääväni ainakin perusjutuissa välttävästi. Tosin välillä masennan itseäni yrittämällä katsoa jotain sarjaa (esim Netflixiin Rahapaja) espanjaksi ilman tekstitystä, puhua pajattavat niin nopeasti etten vieläkään tunnu tajuavan puhuttua kieltä kovin hyvin. :( Kunpa reaalimaailmaan saisi tekstitykset!

Ap

Vierailija
91/184 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ostaisi maantasosta vaan kerrostalosta ylemmistä kerroksista eli ei ns bajo asuntoa. Kunnon turvalukot ja kerrostalon alaovi aina lukossa. Idelista sivusto on mielestäni helppokäyttöinen ja kattava.

Vierailija
92/184 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä ne italowesternit kuvattiin? Siellä voisi olla mielenkiintoinen ilmasto.

Oisko Almerian lähettyvillä? Se on kyl kivaa seutua. Samoin Valencia. Ite ehkä muuttaisin Valenciaan!!

Vierailija
93/184 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla minkäänlaista käsitystä siitä miten moni suomalainen on muuttanut Espanjaan ja tullut maitojunalla takaisin Suomeen? Onko sinulla minkäänlaista käsitystä siitä miten kivikautinen maa Espanja on? Onko sinulla minkäänlaista käsitystä Espanjan laeista?

Vierailija
94/184 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos! Nämä ehdotetut kaupungit ovat aika pohjoisessa, oletteko asuneet näissä ja tarkeaako niissä talvisinkin? Olen ymmärtänyt että espanjalaisissa asunnoissa voi olla aika kylmää ja vetoisaa talvisin, siksi olen tuuminut tähän asti enemmän eteläisempiä sijainteja kuten Granada, Sevilla, Valencia.

Granada on niin korkealla että siellä on lunta ja pakkasta. Etelä-Espanjan asunnot on monesti talvisin aivan h...tin kylmiä, koska kivilattiat ja eristämättömät ovet ja ikkunat. Eli tässä maassa ei kertakaikkiaan ole sellaista paikkaa jossa talvellakin olisi kesälämpötilat. Sen toiveen voi unohtaa.

Mites Teneriffan tai Lanzaroten talvilämpötilat?

No juuri näin, Kanariansaaret on se osa Espanjaa jossa on lämpimintä talvella. Jokainen saari hyvin erilainen. Esim. Gran Canarian saarella pohjoinen puoli on täysin erilainen kuin saaren etelärannikko jonka ilmasto on samanlainen kuin Afrikan rannikon ilmasto siinä naapurissa itäänpäin! Se ero yhdellä pyöreällä pienellä saarella on aivan käsittämätön.

Olen Kanariansaariakin tuuminut, mutta hieman huolestuttaa turvallisuuspuoli luonnonkatastrofien sekä yleisen turvallisuuden (Afrikan mantereen läheisyys) vuoksi. Kuulostaa ehkä pirujen maalailulta seinille, mutta näillä saarilla on ollut viime aikoina aika isoja myrskyjä / tulvia. Ja jos ja kun etsii ns. loppuiän asuntoa, sitä miettii myös kuinka paljon pahemmiksi nämä kriisit (ilmasto- ja poliittiset) käyvät vaikka 40 vuoden sisällä. Siten tuntuu turvallisemmalta ostaa asunto mantereelta, josta pääsee myös pikemmin pakoon jos joku kriisi iskee.

Me ollaan asuttu Teneriffalla vuokralla 5v. Ilmasto on ihanteellinen.

Esim. Madridissa lähes joka talvi on lumikaaos.

Tähän asti saaret ovat olleet turvallisempia rikollisuuden suhteen.

Asuntoja vallataan mantereella paljon enemmän kuin saarilla tai niihin murtaudutaan. Myös taskuvarkaat ovat riesana mantereen puolella, saarilla vähemmän. Espanjan järjestäytynyt rikollisuus on hyvä ottaa huomioon.

Olemme onnekkaita, ettemme ostaneet omaa asuntoa. Nyt siitä ei pääsisi eroon vaikka miten halvalla koittaisi myydä.

Hommaa on tullut seurattua ystävien kautta. Toisaalta jos on varma, että haluaa asua samassa asunnossa lopun ikäänsä, niin mikäpä siinä sitten.

Parhainta ratkaisua ap:lle toivottaen.

Kiitos! Olen huomannut tuon, kuinka vaikeasti nuo asunnot käyvät nyt kaupaksi Espanjassa. Olen laittanut kämppiä ihan mielenkiinnosta suosikkeihin eräällä myynti/vuokraussivustolla ja siellä ne useat ovat roikkuneet jo vuoden, puolitoista, välillä tulee vaan ilmoituksia että vuokra- tai myyntihintaa on laskettu.

Juuri tämän vuoksi on parempi ensin asua vuokralla vaikka puoli vuotta, vuosi ja sitten jos tykästyy paikkaan ostaa asunto ajan kanssa. Mieluummin siis lyhennän omaa kuin maksan vuokraa pidemmän päälle, jos tosiaan löytyy ns. loppuiän asunto johon ihastuu, paikasta johon haluaa jäädä. Kiire ei ole.

Ap

Sí sí. Meidän ystäväpariskunta asui ensin vuoden vuokralla ennenkuin ostivat oman. Nyt myisivät pois, mutta ei käy kaupaksi edes halvalla. Ei, vaikka asunto on kaunis ja hyväkuntoinen, ihanilla meri+vuori näköaloilla. Korona ei ole syynä. Asunto jää perikunnan iloksi.

Vierailija
95/184 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerrotko vielä, miksi haluat muuttaa Espanjaan? Jäi minulle epäselväksi.

Olen auttamaton kylmäkissa, olen elossa toukokuusta elokuuhun kun on valoa ja aurinkoa, muun vuoden ahistun ja nahistun. Tuntuu tyhmältä elää elämäänsä kesää odottaen stand by -tilassa kun pieni juttu (valo, aurinko) korjaisi kahdeksan vuoden muista kuukausista elämisen arvoisiksi.

Olen opiskellut espanjaa kolmisen vuotta ja seuraan El Paísin uutisia sekä kymmeniä ellei satoja espanjalaisia ihmisiä (pääosin vapaaehtoistoimijoita järjestöistä) somessa. Uutisia ja heidän blogejaan lukemalla yritän kehittää paitsi kielitaitoa myös päästä sisälle kulttuuriin, ymmärtää sitä. Monissa asioissa vaikuttaa aika edistyksellisellä maalta, toisissa taas kaikkea muuta mutta ihan kiinnostava mix edelleen.

Vierailija
96/184 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Espanja on kauhea maa, en suosittele ollenkaan. Itse asun Madridissa.

Kerro ihmeessä, millä tavalla kamala? Kiinnostaisi kuulla ajatuksiasi. Edelleen kuitenkin asut siellä?

Ap

Vierailija
97/184 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bilbaoon, tietenkin!

Vierailija
98/184 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla minkäänlaista käsitystä siitä miten moni suomalainen on muuttanut Espanjaan ja tullut maitojunalla takaisin Suomeen? Onko sinulla minkäänlaista käsitystä siitä miten kivikautinen maa Espanja on? Onko sinulla minkäänlaista käsitystä Espanjan laeista?

Näyttää siltä, että ei ole käsitystä tosiasioista.

Niinhän mekin haaveiltiin omasta Espanjan kodista appelsiinipuineen. Totuus valkeni vasta (vuokralla) asuessa, turistireissulla ei asia auennut.

Vierailija
99/184 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ostaisi maantasosta vaan kerrostalosta ylemmistä kerroksista eli ei ns bajo asuntoa. Kunnon turvalukot ja kerrostalon alaovi aina lukossa. Idelista sivusto on mielestäni helppokäyttöinen ja kattava.

Tämä on hyvä pointti! Idealistasta juurikin olen katsellut asuntoja, mutta en niitä alimpia kerroksia koska yleensä ylemmissä kerroksissa on myös rauhallisempaa (näin keskimäärin). Mutta tuo turvallisuus on myös hyvä ja tärkeä pointti!

Vierailija
100/184 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään Alicantesta. Myös Malaga ja Palma ovat kivoja.

Itse en muuttaisi missään tapauksessa mihinkään miljoonakaupunkiiin

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi viisi