Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi siivoojan työ nolottaa? En voi sille mitään että minua nolottaisi olla siivooja

Vierailija
21.02.2021 |

Kyllä ymmärrän että jonkun se täytyy tehdä ja itsekin olen tehnyt siivoojan töitä ja tekisin jatkossakin jos muuta ei ole, mutta en vaan voi sille mitään että se homma tuntuu nöyryyttävältä, ja aina on sellainen olo että ihmiset kattoo "Voi voi tuota raukkaa kun ei parempaa työtä löytänyt". Miksi juuri siivousalalla on sellainen leima? Ei mua yhtään nolottaisi olla vaikka lähihoitaja tai talonrakentaja, vaikka saman tason hommia ovat.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ihan amisporukoissakin olen kuullut kun aikuiset ihmiset vitsailee jotain että "Voi voi kun toi yks ei osaa mitään siitä varmaan tulee joku siivooja hehheh".   Mikä tekee siivoamisesta naurunalaisen ammatin?

Vierailija
2/22 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa ammatti mitä häpeäisin on puhelinmyyjä tai feissari. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi? Työtä sekin on. Niin kauan kun joku ostaa puhelinmyyjältä tai lahjoittaa hyväntekeväisyyteen noita ammatteja on olemassa.

Vierailija
4/22 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan oikeeesti!

Työnantaja arvostaa ceeveessä että on tullut tehtyä työtä,ja kunnialla. Ihan sama,mitä se työ on, kunhan ei ole koulun jälkeen aukkoja.

Se kertoo viitseliäisyydestä,yrittämisen halusta,sitkeydestä,peräänantamattomuudesta.

Työ kun työ,tee se kunnolla äläkä väheksy!

Vierailija
5/22 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista oikeasti että juuri siivousalalla on tuo leima. Ihan samantasoist työtä kaikkien myyjien ja kassahenkilöiden kanssa kuitenkin. Ja siis yhtään väheksymättä, molempia hommia olen opiskeliaikoina tehnyt paljonkin.

Nykyisessä työssä kuitenkin siivoojat ovat osa (muuten akateemksta) työyhteisöämme, ihan tavallisissa työsuhteissa kunnalla, hyvillä työajoilla jne. Samaa ei voi sanoa niistä abc:n kassoilla hengaavista sekalaista kolmivuoroa tekevistä.

Ehkä siivous yleensä mielletään näihin keikkasiivoileviin, nollasopparilaisiin ja unohdetaan että kunnilla ja kaupungeilla (tai yksityisillä) saattaa olla siivoojatkin palkattu ihan hyvillä työsopimuksilla ja vakinaisesti.

Vierailija
6/22 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osittain ehkä taustalla suomalaisten oma sikaisuus. Esim. espanjalaisiin verrattuna suomalaiset siivoavat harvoin kotinsa. Ajatellaan, että siivoaminen on inhottavaa pakkopullaa.

Nolointa on kyllä olla vaikkapa sellainen toimistotyöläinen, joka ei tervehdi siivoojaa, koska tämä on muka jotenkin alempaa kastia. Ikäänkuin joku Excelin käyttö olisi kovinkin paljon hohdokkaampaa työtä kuin pintojen pyyhintä.

Vierailija
7/22 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoista oikeasti että juuri siivousalalla on tuo leima. Ihan samantasoist työtä kaikkien myyjien ja kassahenkilöiden kanssa kuitenkin. Ja siis yhtään väheksymättä, molempia hommia olen opiskeliaikoina tehnyt paljonkin.

Nykyisessä työssä kuitenkin siivoojat ovat osa (muuten akateemksta) työyhteisöämme, ihan tavallisissa työsuhteissa kunnalla, hyvillä työajoilla jne. Samaa ei voi sanoa niistä abc:n kassoilla hengaavista sekalaista kolmivuoroa tekevistä.

Ehkä siivous yleensä mielletään näihin keikkasiivoileviin, nollasopparilaisiin ja unohdetaan että kunnilla ja kaupungeilla (tai yksityisillä) saattaa olla siivoojatkin palkattu ihan hyvillä työsopimuksilla ja vakinaisesti.

Jep, ei kukaan koska ajattele kassamyyjästä että "Voi tuota raukkaa". Ehkä saattaa ajatella että onpa ton työ helppoa, pelkkää istumista.  Kai siinä on joku juttu että siivooja joutuu putsaamaan sen paskasen wc pöntön niin on jotenkin alistavaa hommaa?

Vierailija
8/22 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

bosspomos kirjoitti:

ihan oikeeesti!

Työnantaja arvostaa ceeveessä että on tullut tehtyä työtä,ja kunnialla. Ihan sama,mitä se työ on, kunhan ei ole koulun jälkeen aukkoja.

Se kertoo viitseliäisyydestä,yrittämisen halusta,sitkeydestä,peräänantamattomuudesta.

Työ kun työ,tee se kunnolla äläkä väheksy!

Tämä ei kyllä aina pidä paikkaansa. Tietyissä ammateissa se paskaduunin painaminen ei kerro yhtään enempää kuin työttömänä olo. Ja työttömänä olon voi selitellä usein vaikka lapsilla tai lisäkoulutuksella (vaikkei pitäisi edes paikkaansa). Mutta ei asiantuntijatöitä hakiessa edes laiteta ei-alaan kuuluvia töitä työkokemus kohtaan.

Vierailija
9/22 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä katson siivoojia kateellisena! Etenkin jos on päässyt vakkariksi johonkin rentoon kohteeseen missä voi vaan siivoilla yksin musiikkia kuunnellen. Saa hyötyliikuntaa eikä ole henkisesti stressaavaa. 

Vierailija
10/22 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivojan puuttumisen huomaa parissa päivässä, myyntipäällikkö kekkulainen voi olla poissa vaikka vuoden kenenkään kaipaamatta.

Vierailija
11/22 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivoustyön imago nousee sitä mukaan, kun työhön saadaan mukaan paljon miehiä.  Näin käy kaikkien naisvaltaisten alojen, joita ei arvosteta, ennen kuin työn tekijät ovat miehiä.

Mutta sitten miesvaltaisilla aloilla on myös aloja joita ei arvosteta. Kuten esim jäteautonkuljettaja/roskakuski. 

Vierailija
12/22 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siivojan puuttumisen huomaa parissa päivässä, myyntipäällikkö kekkulainen voi olla poissa vaikka vuoden kenenkään kaipaamatta.

Työn arvostuksella ei ole mitään tekemistä työn tarpeellisuuden kanssa. Useat ammatit, joita ilman ei tulla toimeen, ovat silti juuri niitä joita ei arvosteta.

Ajatellaanpa esim siivousala/lähihoitajat/ roskakuskit jne.

Vierailija
13/22 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä hain ja pääsin opiskelemaan laitossiivoojaksi. Palkka ei paljoa heitä jostain toimistotyöntekijän palkasta, ei tarvitse miettiä organisaatiouudistuksia tai tahia jonkun ohjelman kanssa mikä ei toimi. Itsellä am-tutkinto eri alalta.

Vähemmän tässä hommassa on pa*kan kanssa tekemisissä kuin esim. hoitajat.

Vierailija
14/22 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis amk..

Vierailija
15/22 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siivoustyön imago nousee sitä mukaan, kun työhön saadaan mukaan paljon miehiä.  Näin käy kaikkien naisvaltaisten alojen, joita ei arvosteta, ennen kuin työn tekijät ovat miehiä.

Mutta sitten miesvaltaisilla aloilla on myös aloja joita ei arvosteta. Kuten esim jäteautonkuljettaja/roskakuski. 

Meillä kohteessa noin puolet miehiä, en ole huomannut imagon nousseen. Sairaalaata tiedän yhden miespuolisen laitoshuoltajan, suomalaisen, varmaan enemmänkin on.

Sanoisin että tarvitaan suomalaisia miehiä että imago nousisi, ulkomaalaisia jo on paljon.

Vierailija
16/22 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi rehellistä työtä pitäisi hävetä`?

enemmän hävettäisi tehdä työtä missä kirjaimellisesti kusetan ihmisiä, valehtelen päivät pitkät:

esim puhelinmyyjät jotka vanhusten perään rinkuttaa yöt ja päivät heidän rahojen takia!

Vierailija
17/22 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä katson siivoojia kateellisena! Etenkin jos on päässyt vakkariksi johonkin rentoon kohteeseen missä voi vaan siivoilla yksin musiikkia kuunnellen. Saa hyötyliikuntaa eikä ole henkisesti stressaavaa. 

Aivan oikein.Siivojan työ on yrityksissä kontoorit toldella hienoa ja itsenäistä!Kun on sairaalassa,laitos siivojana kunioitetavaa.Kuulu paljon muutakin perus siivoukseen.Ne oksenukset kakit ymm.Ilman likaisen työn lisiä oletetavasti? Siivoja nimi on kai poistunut? Ovat siistijöitä. Kunnioitan metro asemien siivojia.Useimiten ulkomaalaistaustaisia,ansaitsevat leipänsä itse. Joutuvat silti kokemaan siinä työssä halveksuntaa ymm.Ihmisiltä jotka odottavat metroa.Suomi hukkuisi paskaan,ilman siivojia.Olkaa ylpeitä ammattinne. Ei hävettävää yhtään.Työ kuin työ kantaa hedelmää omaan kukaroon.Kaikki eivät voi olla kontori alalla.Kaikia ammateja tarvitaan.Myös raskasta rakenusalan siivojia.Kuin rakenus,putkiala,maalari ala. Sempiä työhönne.Olette yhtä fiksuja kuin kontori työntekijät.Ei ammatia tarvitse hävetä!

Vierailija
18/22 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi? Työtä sekin on. Niin kauan kun joku ostaa puhelinmyyjältä tai lahjoittaa hyväntekeväisyyteen noita ammatteja on olemassa.

Ne on ihmisten kiusaamista. Hyödyttöminta roskaa mitä voi olla. Mieluummin myy vaikka itseään ja sekin on kunniallisempaa.

Vierailija
19/22 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen aina tykännyt siivouksesta. Olen tehnyt koti-, kuntosali-, toimisto- ym yrityssiivouksia. Näkee työnsä jäljen ja saa olla ylpeä siitä. Eikä mua ole nolottanut. Varsinkin vakituisissa kohteissa musta tuli monissa yrityksissä lähes henkilökuntaa. Mut pysäytettiin kahvitauolle henkilökunnan kanssa istumaan jne. Joulun aikaan sai kantaa pikku muistamisia kotiin - niin ihmisten kodeista, kuin yrityksistä :)

Ne muutamat, jotka kokivat olevansa niiiin siivoojan yläpuolella, oli itse asiassa erään löytötavaratalon henkilökunta :D Olin luultavasti ylioppilaana paremmin koulutettu, kuin suurin osa heistä. Ja eräässä tamperelaisessa liikuntakeskuksessa oli eräs suomen "unelmien poikamies" aina yli sulkemisajan. Just semmonen "eksä tiedä kuka mä oon?". 

Vierailija
20/22 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain iltalehdessä oli joku aika sitten juttua taiteilijasta, joka oli myös seksityöläinen. Hän sanoi tekevänsä seksityötä mieluummin kuin esim. siivoustyötä.

Olen siivooja enkä nolostele ammattiani. Seksipalveluja en kykenisi myymään. Näin erilaisia me ihmiset olemme