Onko ok valehdella ikänsä työhaastattelussa?
Alan olemaan jo liian vanha työnantajien mielestä, että edes kutsuttaisiin hastatteluun. Niin pohdinpahan vain, että kun tässä työpaikan vaihdoksesta haaveilen, että jos vahingossa syntymävuosi olisikin papereissa esim. 85 eikä 75, auttaisikohan se?
Jos sitten tulisin valituksi ja virhe paljastuisi, se olisi tietysti ollut vain vahinko - ja ei kai sen perusteella enää työsuhdetta peruttaisi? 🤔
Kommentit (9)
Jos se auttaa saamaan töitä, niin sanoisin että mikäs siinä.
Kyllä se ikä sun naamasta näkyy joka tapauksessa.
Mä en koskaan laita syntymävuottani itse hakemukseen (pdf.). Mutta aika monessa paikassa on niitä sähköisiä lomakkeita joita joutuu täytellä. Miksipä ei, jos sillä töitä saa.
Minä olen - 81 ja uskon että voisin mennä noin kolmikymppisestä. Ainakin kulahtaneesta kolmikymppisestä. Pitää sanoa haastattelussa että tuli nuorena oltua paljon auringossa esim mansikoita poimimassa
Jos haet töitä hakemuksella ja CV:llä, niin ei niihin tarvitse ikää merkitä. Mutta ajattelitko valehdella myös opinto- ja työhistoriasi? Vai väitätkö syntyneesi 1985 ja valmistuneesi ylioppilaaksi 1994?
Ilman muuta kannattaa valehdella.
Minä väitän olevani pahasti elähtänyt parikymppinen.
N 55
Kun aloitat sen valehtelemalla saadun työn, hyvin nopeasti sinun oikea ikäsi tulee tietoon. Verokirja, tarkat henkilötiedot palkanmaksajalle yms., eli ei se valhe kovin pitkälle kanna. Siellä on koeaika joka tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Jos haet töitä hakemuksella ja CV:llä, niin ei niihin tarvitse ikää merkitä. Mutta ajattelitko valehdella myös opinto- ja työhistoriasi? Vai väitätkö syntyneesi 1985 ja valmistuneesi ylioppilaaksi 1994?
Minulla (se) - 81 on se hyvä puoli että olen vasta valmistumassa yliopistosta ja sairauksien vuoksi tehnyt töitä erittäin pätkissä joten vaikutan peruskolmikymppiseltä. Pitää vain viljellä nykykolmikymppisten fraaseja, kuten "no jep" joka välissä ja puhua Harry Potterista
Ei kai siihen hakemukseen syntymävuotta tartte laittaa?