Sairaanhoitajaopiskelijat matkustavat palkattomien harjoitteluiden perässä satoja kilometrejä omaan piikkiin: ”Tuntuu epäoikeudenmukaiselta”
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Ne näköjään opetetaan jo koulussa vinkumaan, ei herranjumala.
Kokeilisit itse niin tietäisit. Tai lähäri + vanhustyö.
Epäreilulta tuntuu, mutta työmarkkinoilla on kysynnän ja tarjonnan lait. Jos työ/harjoittelupaikoista on pulaa, täytyy mennä sinne missä niitä on.
Tämä on kuin vitsi meille jotka on Norjassa töissä. Voin kertoa norjalaisesta koronakriisin hoidosta; meidän työpaikan 8 opiskelijaa saivat palkallisen harjoittelujakson koska oli tartuntoja työpaikalla ja ne tarvittiin sinne ihan työvoimaksi. Saivat kuitenkin 2,5 viikkoa opastusta ensin. Opiskelijat oli aika onnellisia ja lähtee harjoittelujaksolta yli 4000 euroa rikkaampana takaisin kouluun.
Noi palkattomat harjoittelut on jo lähtökohtaisesti ihan täyttä kusetusta. Koska ne saadaan loppumaan?
Miten hänellä on varaa maksaa tuo. Olen itsekin opiskelija eri alalla enkä minä voi uhrata rahaa edes 100€ junalippuun.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kuin vitsi meille jotka on Norjassa töissä. Voin kertoa norjalaisesta koronakriisin hoidosta; meidän työpaikan 8 opiskelijaa saivat palkallisen harjoittelujakson koska oli tartuntoja työpaikalla ja ne tarvittiin sinne ihan työvoimaksi. Saivat kuitenkin 2,5 viikkoa opastusta ensin. Opiskelijat oli aika onnellisia ja lähtee harjoittelujaksolta yli 4000 euroa rikkaampana takaisin kouluun.
Suomessa tällainen olisi täysin mahdoton ajatus, koska kaikille opiskelijoille ei kuitenkaan löytyisi palkallisia harjoittelupaikkoja.
Itsekin olen tehnyt harjoitteluja monen sadan kilometrin päässä opiskelupaikkakunnasta, eikä se mikään ongelma ollut. Työyhteisöt olivat juuri hoitoalalla sitä mukavampia, mitä kauempana olivat yliopistollisista sairaaloista.
Suuhygienisti tekee saman. Sos terv puolella aina palkattomat harkat. Kyllä se jo yli 10 v sitten korpesi.
Siis oonko ainoa jonka mielestä on ihan perus että harkat on palkattomia? Ollaan koulussa, ei töissä. Itsekin sotealalla
Miten voi olla, että jossain noin hyvin työllistävässä ammatissa kuin sairaanhoitaja, ei löydy harjoittelupaikkaa lähempää?
Ihmettelen miksi harjoittelupaikkoja on niin vähän opiskelijoihin suhteutettuna. Miten voi olla mahdollista, että yli puolet jää ilman seudulla olevia harjoittelupaikkoja, vaikka osa on suosioilla hankkinut harjoittelupaikkansa kauempaa. Pitäisikö oppilaitosten ja sairaaloiden tehdä yhteistyötä harjoittelupaikkojen lisäämiseksi??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa valita parempi ala.
Vierailija kirjoitti:
Noi palkattomat harjoittelut on jo lähtökohtaisesti ihan täyttä kusetusta. Koska ne saadaan loppumaan?
Niin on. Olen tehnyt elämässäni kerran 7(!!!!)kk harjoittelun ilmaiseksi. En tahallani, oli koulun kanssa huonoa kommunikaatiota jne. mutta se ei nyt kuulu tähän.
Toisaalta, jos harkoista pitäisi saada rahaa, niin kukaan ei varmaan enää haluaisi harkkareita. Kyllähän ainakin aluksi harkkarista on aina ylimääräistä vaivaa.
Vierailija kirjoitti:
Epäreilulta tuntuu, mutta työmarkkinoilla on kysynnän ja tarjonnan lait. Jos työ/harjoittelupaikoista on pulaa, täytyy mennä sinne missä niitä on.
Entä perheelliset opiskelijat? Aikalailla mahdotonta matkustaa ympäri Suomea.
Vierailija kirjoitti:
Miten hänellä on varaa maksaa tuo. Olen itsekin opiskelija eri alalla enkä minä voi uhrata rahaa edes 100€ junalippuun.
Mietin myöskin, että saako noihin jotain lisätukea jostain? Ilmeisesti ei. Mulla olisivat opinnot sitten tyssänneet tuohon, ei olisi mitään mahdollisuuksia laittaa tuhansia euroja matka- ja majoituskuluihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenköhän tää maailma pyörisi, jos kaikki kouluttautuisi vain juristeiksi ja lentokapteeneiksi? Ja ne jotka ei näihin kouluihin pääse, jäisi pyörittelemään peukaloitaan. Eiköhän se ole kuitenkin niin, että kannattaa tehdä tällaisista vitaaleista ammateista kuin hoito-alasta kannattavia ja hyviä työskennellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo nehän tuosta noin vain valitaan. Ja hei, töihinkin vain kävellään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päättäjien kannattaisi keskustella hoitajien, siivoojoen, poliisien ja palomiesten palkankorotuksista. Kaikilla surkea palkka mutta vain kahta jälkimmäistä arvostetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vanhusten hoidossa on yleensä shkin ekat harjoittelut, aika harva heistä on alkuun muuta kuin työtä häiritsevä tekijä, pahimmat eivät voi tulla vanhuksen huoneeseen kun siellä haisee. Toki nämä, joilla on ihan omituinen käsitys mitä sairaanhoitaja tekee, karsiutuvat aika pian pois, mutta outoa olisi maksaa palkkaa.
Lääkärituttavani meni ihan mykäksi kun kerroin ettei mulle mitään palkkaa makseta lähäriharjoitteluista. XD