Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olenkohan narsisti? Mistä sen tietää?

Vierailija
18.02.2021 |

Kysyn vakavasti. Tietääkö narsisti olevansa narsisti? Eikö niitäkin ole "eri tasoisia"?

Minulla on vaikea sietää sitä, että asiat ei mene niin kuin haluan. Käyttäydyn silloin riidanhaluisesti, jotta saan tahtoni läpi. Minusta on sanottu, että olen kylmä ja "kova" ja ettei minun kanssani haluta mihinkään riitoihin. Ihminen, joka sanoi tämän, ei ollut koskaan kanssani missään riidoissa, enkä ymmärrä mikä tämän hänen tulkinnan on aiheuttanut. En välitä yhtään siitä, mitä ihmiset minusta ajattelee (paitsi oma lähipiiri).

Saa kysyä, voin vastailla, jos se auttaa arvioimaan sellaista keittiöpsykologin diagnoosia. Oikeitakin lähteitä saa vinkata. Lähes kaikki jutut aiheesta käsittelee aina uhria, ei sitä miten narsisti voi saada apua.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me olemme janalla, eli ei narsismi ole on-off, vaan olemme enempi tai vähempi narsistisia.

Lue Paula Salomaa Narsismin tiedostaminen. Hän puhuu minä-näkökulmasta.

Vierailija
2/22 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä narsismi näyttäytyy rajuimmin juuri lähipiirille, ulkopuolisemmat saavat mitä maireinta ja ystävällisintä kohtelua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen Sam Vakninin videoita. Hän väittää itse olevansa narsisti, psykopaattisuudestakin on joskus puhuttu. https://www.youtube.com/user/samvaknin/videos

En usko, että itse välttämättä olet, mutta jos aihe kiinnostaa, niin tsekkaa kanava.

Vierailija
4/22 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsistisen PERSOONALLISUUSHÄIRIÖN omaavaa ei todennäköisesti kiinnostaisi alkaa puntaroida, onko narsisti vai ei. Hyvinkin mahdollista etä ei suostuisi myöntämään itselleen edes tätä mahdollisuutta.

Narsistisia PERSOONALLISUUDEN PIIRTEITÄ omaavalta vastaava käy helpommin. Asian miettiminen kun viittaa siihen, että on kiinnostunut omasta roolistaan vuorovaikutustilanteissa. Tällainen henkilö EI OLE narsisti.   

Vierailija
5/22 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen varmaan narsisti, mutta olen kyllä huippu empaattinen ollut nuoresta asti. En kyllä pidä itsestäni yhtään. Toki on joitakin hyviä puolia mutta olen tehnyt paljon virheitä. Ihmisille en toivo pahaa, mutta viihdyn yksin. Silti minulla on olo että olen narsisti ja joskus mietin olenko psykopaatti? Pahaa en kyllä tekisi kärpäsellekään.

Vierailija
6/22 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsisti harvoin ymmärtää olevansa narsisti. Narsismi tosiaankin sijoittuu janan ääripäähän, jonka keskellä on terve narsismi, jota jokaisella ihmisellä pitäisi olla.Sinulla voi olla narsistisia piirteitä, mutta se ei riitä tekemään sinusta narsistia. Vain ammattilaiset eli psykiatrit voivat diagnosoida ihmisen narsistiksi. Narsistia on hankala saada tutkimuksiin, koska narsisti ei pidä itseään narsistina.

Vierailija
7/22 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko vahvatahtoinen? Haluatko alistuvan helposti ohjattavan miehen? Tuntuuko sinusta tarvii aina miettiä vaihtoehtoja läpi tilanteiden kohtadessa että sinut nähtäisiin oikeassa valossa? Yritätkö pitää mielessä toisen olotiloja ja siihen vaikuttamisen oman aseman pönkittämisen eduksi? Jos vastaat kaikkiin kyllä et ole välttämättä narsisti vaan olet vain vahvatahtoinen persoona.

Mutta oletko kyynisesti ja epäreilusti itsekeskeinen hyväksikäyttäjä?

Vierailija
8/22 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen Sam Vakninin videoita. Hän väittää itse olevansa narsisti, psykopaattisuudestakin on joskus puhuttu. https://www.youtube.com/user/samvaknin/videos

En usko, että itse välttämättä olet, mutta jos aihe kiinnostaa, niin tsekkaa kanava.

Samin videot ovat tosi hyviä, katson niitä paljon, mutta en usko että ne millään tapaa auttavat narsistia tunnistamaan itsensä. Ainakin minun narsistipuolisoni mielestä ne ovat tosi omituisia, hän ei ymmärrä yhtään mistä niissä puhutaan.

Vierailija
9/22 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samin videot ovat tosi hyviä, katson niitä paljon, mutta en usko että ne millään tapaa auttavat narsistia tunnistamaan itsensä. Ainakin minun narsistipuolisoni mielestä ne ovat tosi omituisia, hän ei ymmärrä yhtään mistä niissä puhutaan.

Ap nyt tuskin edes on narsisti, mutta jotain muuta persoonallisuushäikkää tai traumaa voi olla. Silloin videoista kyllä saa jotain irtikin.

Vierailija
10/22 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä pitää sinut yhdessä narsistin kanssa? Läheisriippuvuus ja narsistin tarjoama "supply"?

Vierailija
11/22 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on testi, teepä se niin tiedät oletko narsisti.

Kaikki ei usko tähän testiin, vaikka on ihan käypä, jos vain oma äly riittää tajuamaan kysymysten merkityksen.

Jos vastaat 5 kysymykseen myöntävästi niin olet narsisti.

https://www.is.fi/menaiset/ihmiset-ja-suhteet/art-2000006704406.html

1. Jäävätkö ihmisiltä usein huomaamatta erityiset kykynne tai saavutuksenne?

2. Onko Teille sanottu, että Teillä on liian korkea käsitys itsestänne?

3. Ajatteletteko paljon valtaa, mainetta tai tunnustusta, jota saatte vielä jonakin päivänä?

4. Ajatteletteko paljon täydellistä rakkaussuhdetta, jonka koette jonakin päivänä?

5. Kun Teillä on ongelma, vaaditteko melkein aina päästä johtajan puheille?

6. Onko Teistä tärkeää viettää aikaa vaikutusvaltaisten ja huomattavien ihmisten seurassa?

7. Onko Teistä tärkeää, että ihmiset kiinnittävät Teihin huomiota ja ihailevat Teitä jollakin tavalla?

8. Ajatteletteko, että ei ole välttämätöntä noudattaa tiettyjä sääntöjä tai tapoja, jos niistä on teille haittaa?

9. Tuntuuko Teistä, että olette henkilö joka ansaitsee erityiskohtelun?

10. Onko usein välttämätöntä astua muutamille varpaille, jotta saatte mitä haluatte?

11. Onko Teidän usein asetettava omat tarpeenne muiden tarpeiden edelle?

12. Odotatteko usein toisten tekevän kyselemättä, mitä pyydätte, koska olette kuka olette?

13. Oletteko kiinnostumaton toisten ongelmista tai tunteista?

14. Ovatko ihmiset valittaneet Teille, että ette kuuntele heitä tai välitä heidän tunteistaan?

15. Oletteko usein kateellinen toisille?

16. Tuntuu Teistä, että toiset usein kadehtivat Teitä?

17. Oletteko sitä mieltä, että vain hyvin harvat ansaitsevat huomionne ja aikaanne?

Vierailija
12/22 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä on testi, teepä se niin tiedät oletko narsisti.

Kaikki ei usko tähän testiin, vaikka on ihan käypä, jos vain oma äly riittää tajuamaan kysymysten merkityksen.

Jos vastaat 5 kysymykseen myöntävästi niin olet narsisti.

https://www.is.fi/menaiset/ihmiset-ja-suhteet/art-2000006704406.html

1. Jäävätkö ihmisiltä usein huomaamatta erityiset kykynne tai saavutuksenne?

2. Onko Teille sanottu, että Teillä on liian korkea käsitys itsestänne?

3. Ajatteletteko paljon valtaa, mainetta tai tunnustusta, jota saatte vielä jonakin päivänä?

4. Ajatteletteko paljon täydellistä rakkaussuhdetta, jonka koette jonakin päivänä?

5. Kun Teillä on ongelma, vaaditteko melkein aina päästä johtajan puheille?

6. Onko Teistä tärkeää viettää aikaa vaikutusvaltaisten ja huomattavien ihmisten seurassa?

7. Onko Teistä tärkeää, että ihmiset kiinnittävät Teihin huomiota ja ihailevat Teitä jollakin tavalla?

8. Ajatteletteko, että ei ole välttämätöntä noudattaa tiettyjä sääntöjä tai tapoja, jos niistä on teille haittaa?

9. Tuntuuko Teistä, että olette henkilö joka ansaitsee erityiskohtelun?

10. Onko usein välttämätöntä astua muutamille varpaille, jotta saatte mitä haluatte?

11. Onko Teidän usein asetettava omat tarpeenne muiden tarpeiden edelle?

12. Odotatteko usein toisten tekevän kyselemättä, mitä pyydätte, koska olette kuka olette?

13. Oletteko kiinnostumaton toisten ongelmista tai tunteista?

14. Ovatko ihmiset valittaneet Teille, että ette kuuntele heitä tai välitä heidän tunteistaan?

15. Oletteko usein kateellinen toisille?

16. Tuntuu Teistä, että toiset usein kadehtivat Teitä?

17. Oletteko sitä mieltä, että vain hyvin harvat ansaitsevat huomionne ja aikaanne?

Huvittava tuo kysymysten muotoilu, teitittely isolla alkukirjaimella :) Itselle tuntuu hieman erikoiselta ja muodolliselta, ehkä joku narsisti on tyytyväinen: ah, vihdoinkin hyvin ja asiallisesti laadittu kysely :D

Vierailija
13/22 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä pitää sinut yhdessä narsistin kanssa? Läheisriippuvuus ja narsistin tarjoama "supply"?

Kyllähän tätä mietin monesti itsekin. Suurin syy on varmaan se, että olen narsisti-isän kasvattama, joten minulle tällainen suhde on tuttu ja tuntuu turvalliselta ja oikealta. Yritämme toki parantaa tilannetta ja käymme terapiassa.

Vierailija
14/22 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikea narsisti ei tee av lle keskusteluja aiheesta.

Vierailija
15/22 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso peiliin,jos siellä näkyy keltainen kukka niin olet.

Vierailija
16/22 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikea narsisti voi tiedostaa olevansa narsisti, mutta pitää sitä vaan hienona piirteenä. On ylpeä narsismistaan. Psykopaatti taas ei edes mieti olevansa psykopaatti ja vaikka tajuaisikin olevansa, niin sitä ei kiinnosta se asia. Sille kuitenkin on tärkeää, ettei se paljastu muille. Jos joku puhuu itsestään psykopaattina niin silloin hän ei sitä ole.

Vierailija
17/22 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisi tutkia/miettiä myös neuro-puolelta. Esimerkiksi asperger-henkilö saattaa käyttäytyä kylmäkiskoisesti, olla impulsiivinen, riidanhaluinenkin. Nämä ovat toki vain pieni osa piirteistöä.

Vierailija
18/22 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikea narsisti voi tiedostaa olevansa narsisti, mutta pitää sitä vaan hienona piirteenä. On ylpeä narsismistaan. Psykopaatti taas ei edes mieti olevansa psykopaatti ja vaikka tajuaisikin olevansa, niin sitä ei kiinnosta se asia. Sille kuitenkin on tärkeää, ettei se paljastu muille. Jos joku puhuu itsestään psykopaattina niin silloin hän ei sitä ole.

Tämä. Siksi onkin niin hauskaa kun joku kysyy jossain palstoilla psykopatiasta ja sinne vastaa joku mukamas psykopaatti :D näitä yhdistää se, että näkevät psykopatian siistinä asiana ja elävät harhakuvitelmissa. Aito psykopaatti ei edes vastaisi mihinkään psykopatiaan liittyviin aloituksiin, ainakaan niin, että väittäisi itse olevansa sitä.

Vierailija
19/22 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse narsisti tai olin 35 vuotta,viimeiseen kymmeneen vuoteen mahtuu asian ymmärtäminen ja jokapäiväinen työ olla muuta kuin on.

Yritän parhaani joka päivä, vähän kuin alkoholisti.

Vierailija
20/22 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisitko (ainakin salaa itseksesi) ylpeä siitä,

jos sinut todistettaisiin narsistiksi?

(todistettaisiin ilman seuraamuksia siitä tuloksesta)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kahdeksan