Jos haukottelen kuuron vieressä, luuleeko kuuro, että huudan?
Kommentit (17)
Kuuroilla tuo ilmeiden ja eleiden lukemiskyky on parempi kuin kuulevalla. Sitäpaitsi kuurous ei alenna älykkyyttä millään lailla, toisin kuin ap:aloitus osoittaa hänen henkisten kykyjensä vajavuuden.
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2020/05/25/kysy-mita-vaan-kuurolta-onko-v…
"Mira:
Elekielestä Olli kysyy, että jos ihminen haukottelee, niin luuleeko kuuro, että ihminen on silloin vihainen?
Maija:
Ei, ei kyllä. Päinvastoin. Mä ajattelen, että monet kuurot voivat olla oikeastaan kehittyneet todella taitaviksi seuraamaan ihmisten eleitä ja ilmeitä ja tulkitsemaan niitä. Voi olla, että lapsi joka on kuulevasta perheestä ja heillä ei ole ollut niin hyvää yhteistä kieltä tai on ollut jotain naapureita sun muita, niin nämä lapset ovat tottuneet lapsuudesta asti seuraamaan ihmisten käytöstä ja ilmeitä ja ehkä tulkitsemaan niitä tunnetiloja. Eli voisin sanoa, että kuurot voivat jopa olla ehkä tarkempia seuraamaan sitä kehonkieltä ja sitä mikä ihmisen fiilis on."
En minä ainakaan huuda ja haukottele yhtään samoilla ilmeillä.
Ei todellakaan luule. Kuurous ei heikennä ihmisen näkökykyä tai älykkyyttä.
Kyllähän valokuvistakin erottaa jos joku haukottelee tai huutaa.
Ei luule.
Useimmat kuurot ovat käyneet läpi tietyn opastuksen ja oppimsen.
Vaikutat ap moukalta ja todella typerältä tyypiltä.
Tunnen voimakasta myötä häpeää puolestasi.
Isoisäni käyttää kuulolaitetta. Hän on 86-vuotias ja entinen lavastaja oopperoissa ja teattereissa.
Ap on todellakin kaikkein aikojan ykkös kusipää.
Mieti pari kertaa, kun teet seuraavan aloituksen tällekin palstalle.
Tälläkään palstalla eivät sentäs kaikki ole pelkkiä elämän pelleilijöitä.
Ap on todellakin rasisti.
Rasismia on se, että halveksii vähättelee ihmisiä jotka ovat itsestään riippumattomista syistä jollakin tavalla erilaisia tai poikkevia kuin valtaväestö.
Sokeat, kuurot, mykät, värilliset, vakavasti sairaat, onnettomuuksissa sairastuneet, tai perinnöllistä tms, sairastavat ihmistet, eivä ole itse voineet valita omaa kohtaloaan.
He ovat tahtomattaan sitä mitä ovat.
Mutta terve ja täysin toiminta kykyinen ihminen voi aina itse valita sen, miten hän elää ja voi suhtautuu maailmaan!
Ja jokainen normaali ja henkisesti terve ihmine käsittää mitä tämä tarkoittaa.
Ihan normaalia miettiä joskus kuurojen kannalta, empaattista.
Sadekuuro ja suu auki; suuhusi sataa vettä. Kuuro joka ei kuule, erottaa haukotuksen huudosta.
Vierailija kirjoitti:
Ap on todellakin rasisti.
Rasismia on se, että halveksii vähättelee ihmisiä jotka ovat itsestään riippumattomista syistä jollakin tavalla erilaisia tai poikkevia kuin valtaväestö.
Sokeat, kuurot, mykät, värilliset, vakavasti sairaat, onnettomuuksissa sairastuneet, tai perinnöllistä tms, sairastavat ihmistet, eivä ole itse voineet valita omaa kohtaloaan.
He ovat tahtomattaan sitä mitä ovat.
Mutta terve ja täysin toiminta kykyinen ihminen voi aina itse valita sen, miten hän elää ja voi suhtautuu maailmaan!
Ja jokainen normaali ja henkisesti terve ihmine käsittää mitä tämä tarkoittaa.
Ei tässä ole kyllä lainkaan kyse rotuvihasta. Ableismia tämä kai voisi olla, jos nyt suomeksi voidaan sanoa noin.
No mitäs luulet? Kun haukottelet, imaiset ilmaa sisääsi. Kun huudat, haiseva hengityksesi tulee ulos ja suustasi lentää sylkipärskeitä.
Normaali ihminen ei huuda toisille ja peittää suunsa kädellään kun haukottelee. Mutta ap ei muutenkaan vaikuta ihan normaalilta.
Miksi Antti-Pekkaa haukutaan?
Kuinka hän voi tietää, miten kuuro reagoi muiden ihmisten suun liikkeisiin?
En tiedä