Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opiskelua ei tueta.

Vierailija
17.02.2021 |

Olen ollut 3v työttömänä, ajattelin että lähtisin opiskelemaan vaikka lähihoitajaksi niille kun tuntuu töitä olevan. Mutta opinto tuki 250e/kk, olen myös 2 lapsen yh saisin lapsikorotusta 100e/kk yhteensä 350e/kk.

En sitten opiskele enkä työllisty, mieluummin siis maksaavat työttömyyskorvausta minulle vaikka loputtomiin? Kuin että opintotukea saisi esim. Tuon minimi työttömyyskorvauksen verran opintojen ajan, sitten jos työllistyisi niin maksaminenkin loppuisi.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile kysyä TE-toimistolta saisitko tukea omaehtoiseen opiskeluun työttömyysetuudella. Opintoja voidaan tällöin tukea jopa 2 vuotta. Oletko hakenut ja saanut opiskelupaikkaa? Se asia täytyy ensin olla kunnossa.

Vierailija
2/22 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voithan sinä ottaa opintolainaa.

Ja asumistukeahan sinä jo saatkin.

En minä saanut sen enempää tukea, opintolainalla sitä piti opiskella ja asua pienessä asunnossa ja pihistellä kaikesta.

Tosin en tehnyt lapsia, ennenkuin sain tutkinnon suoritettua ja pääsin töihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä niin.

Kaikki pitäisi saada ilmaiseksi.

Vierailija
4/22 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hölmö, mieluummin siis olet työtön loppuikäsi? Luuletko että meille muille kannetaan vadilla kaikki valmiina?

Vierailija
5/22 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minä saanut sen enempää tukea, opintolainalla sitä piti opiskella ja asua pienessä asunnossa ja pihistellä kaikesta.

Voin toki ottaa, paitsi maksan tälläkinhetkellä vielä edellistä opintolainaa pois. Ottaisin lisää opintolainaa, joita maksaisin piiiitkään pois sillä suurella lähihoitajan palkalla. Niin olen minäkin nuorempana opiskellut opintotuella, asunut halvassa opiskelija asunnossa jne.

Kahden lapsen kanssa en mihinkään solu kämppään voi muuttaa, 350e/kk opintotuki elättäisi KOLMEA ihmistä. Asumistuki on max 80% Vuokra, se 20% otetaan tuosta 350 eurosta. Niin joo ei ole lähärin tutkinto ja tuleva palkka niin houkutteleva.

Vierailija
6/22 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sättiminen nyt ei auta ap:ta tai ketään muutakaan. Ap, kysy TE:stä, varmasti järjestyy. Itsekin opiskelin noin.

Vierailija
7/22 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokeile kysyä TE-toimistolta saisitko tukea omaehtoiseen opiskeluun työttömyysetuudella. Opintoja voidaan tällöin tukea jopa 2 vuotta. Oletko hakenut ja saanut opiskelupaikkaa? Se asia täytyy ensin olla kunnossa.

Tämä voisi olla kyllä mahdollisuus, en ole hakenut. Kun olen miettinyt sitä opiskelua ja aloin asiaa tutkia ja totesin tuon opintotuki asian.

Vierailija
8/22 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitajaksi voi opiskella oppisopimuksella, jolloin palkkaa saisi jo opiskeluajalta.

Vierailija
9/22 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voin toki ottaa, paitsi maksan tälläkinhetkellä vielä edellistä opintolainaa pois. Ottaisin lisää opintolainaa, joita maksaisin piiiitkään pois sillä suurella lähihoitajan palkalla. Niin olen minäkin nuorempana opiskellut opintotuella, asunut halvassa opiskelija asunnossa jne.

Kahden lapsen kanssa en mihinkään solu kämppään voi muuttaa, 350e/kk opintotuki elättäisi KOLMEA ihmistä. Asumistuki on max 80% Vuokra, se 20% otetaan tuosta 350 eurosta. Niin joo ei ole lähärin tutkinto ja tuleva palkka niin houkutteleva.

sullahan on jo tutkinto miksi et mene töihin?

Vierailija
10/22 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä voisi olla kyllä mahdollisuus, en ole hakenut. Kun olen miettinyt sitä opiskelua ja aloin asiaa tutkia ja totesin tuon opintotuki asian.

Ei työttömänä tarvitse lyhyempiä aikoja opintotuella opiskella. Soita sinne jo tänään! Kyllä se varmasti järjestyy :)

Vierailija
11/22 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

sullahan on jo tutkinto miksi et mene töihin?

Kysyisikö ap täällä tätä asiaa, jos hän olisi saanut sillä tutkinnolla työtä?

Vierailija
12/22 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mietin, olen ikuisesti työtön.

Sain 2013 tuon omaehtoisesti opiskelu luvan 2v,mutta jouduin keskeyttää 1,5v jälkeen (raskaus)

No pääsin työvoimakoulutukseen 2018 jatkamaan (kokki) ja valmistuin ja tuli korona eikä Ravintola-alalla töitä.

Opintotuella en voi jäädä, en saa lainaa koska maksuhäiriö. Ja mies joutuisi elättämään, nytkin tiukkaa kun saan 700e netto päivärahaa ja 300e asumistuki.

En todellakaan voi jäädä 250e netto. Itsekin haluaisin hoitajaksi, mutta ei ole varaa.

Eli kotona sitten loppuelämä.

N35

Vierailija
13/22 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa neuvoa, mutta itsekin olen miettinyt miksi työttömyystuki on enemmän kuin opintotuki. Opintotuen pitäisi olla samansuuruinen kuin pienin mahdollinen työttömyystuki, jolloin taloudellisesti ei olisi väliä onko työtön vai opiskeleeko. Se kannustaisi varmasti ihmisiä opiskelemaan. Kaikilla ei ole mahdollisuutta opiskeluun työttömyystuella.

Vierailija
14/22 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En osaa neuvoa, mutta itsekin olen miettinyt miksi työttömyystuki on enemmän kuin opintotuki. Opintotuen pitäisi olla samansuuruinen kuin pienin mahdollinen työttömyystuki, jolloin taloudellisesti ei olisi väliä onko työtön vai opiskeleeko. Se kannustaisi varmasti ihmisiä opiskelemaan. Kaikilla ei ole mahdollisuutta opiskeluun työttömyystuella.

Työttömyystuella on mahdollisuus opiskella, jos tutkinto on työllistävä. Siinä ei olisi mitään järkeä, jos työttömyystuella harrastettaisiin huonosti työllistävien alojen opiskelua.

Vierailija
15/22 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska opintoihin voi ottaa valtioin takaamaa opintovelkaa.

Siksi opintotuet ovat pienempiä.

Työttömänä et saa valtion takaamaa opintolainaa.  Et lainaa ollenkaan, ellei sinulle ole säästöjä tai takaajia lainallesi.

Ja opiskelu on satsaus tulevaisuuteen, sillä opiskellaan ammatti itselle, jonka myötä laina maksetaan sitten pois.  Ja opintolainaan takaisin maksamiseen saa tarvittaessa monenlaisia helpotuksia.

Vierailija
16/22 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muuta kun neuvottelut työkkärin kanssa pystyyn. Ei se että sulla on jo ammatti ole este omaehtoiselle uudelle työkkärin tukemale opiskelulle. Kannattaa toimia suht pian koska varmaan kohta tämäkin rahoitusmuoto viedään pois. Lähihoitajaksi voi alkaa opiskelemaan lennossa eli jatkuvan haun kautta. Ne räätälöi sulle siellä koulussa oman opintopolun. Lisäksi voit saada hyväksilukja aiemmista opinnoistasi joten valmistuminen nopeutuu. Monelle suurin syy opiskelematta jättämiseen on juurikin talous, sillä ruokaa pitää pöydässä itsellä ja perheellä olla opiskelijallakin. Nyt voit suorittaa avoimessa amkissa opintoja ilmaiseksi jos olet työtön tai toisen asteen opiskelija. Voi olla että jotkut ovat kateellisia työttömien mahdollisuudelle opiskella tuestusti mutta he eivätkään ymmärrä mitä se on elämä esim. vailla läheisten ja perheen taloudellista tukea. Jokainen ansaitsee toisen mahdollisuuden ja vielä sen kolmannenkin jos tarvis. Ja korona-aikaan kannattaa opiskella kun kaikki on seisahduksissa. On etäopintojakin teamssissa niin kiva kotoa käsin suorittaa opintoviikkoja. Tsemppiä aloittajalle- kaikki järjestyy- nyt on se hetki tarttua tilaisuuteen, kohta voit nauttia uudelleenkouluttautumisesta ja uudesta ammatista työllistävällä alalla.

Vierailija
17/22 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä aloin opiskella aikuisena tuolla työkkärin etuudella. Minulla oli tuossa vaiheessa opintolainaa lähes 13 000 euroa, ei lapsia. Kuitenkin mielummin olisin ottanut opintotuen ja lainan, koska se olisi antanut enemmän joustoa talouteen. Silloisilla asumiskuluillani olisi jäänyt lähes 300 euroa enemmän kuussa. Opintojen ajan vanhaa lainaa ei olisi tarvinnut edes lyhentää. Mutta riippuu tietenkin tilanteesta mikä on mahdollista ja mikä tulee edullisemmaksi.

Vierailija
18/22 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tartu hetkeen :) kirjoitti:

Ei muuta kun neuvottelut työkkärin kanssa pystyyn. Ei se että sulla on jo ammatti ole este omaehtoiselle uudelle työkkärin tukemale opiskelulle. Kannattaa toimia suht pian koska varmaan kohta tämäkin rahoitusmuoto viedään pois. Lähihoitajaksi voi alkaa opiskelemaan lennossa eli jatkuvan haun kautta. Ne räätälöi sulle siellä koulussa oman opintopolun. Lisäksi voit saada hyväksilukja aiemmista opinnoistasi joten valmistuminen nopeutuu. Monelle suurin syy opiskelematta jättämiseen on juurikin talous, sillä ruokaa pitää pöydässä itsellä ja perheellä olla opiskelijallakin. Nyt voit suorittaa avoimessa amkissa opintoja ilmaiseksi jos olet työtön tai toisen asteen opiskelija. Voi olla että jotkut ovat kateellisia työttömien mahdollisuudelle opiskella tuestusti mutta he eivätkään ymmärrä mitä se on elämä esim. vailla läheisten ja perheen taloudellista tukea. Jokainen ansaitsee toisen mahdollisuuden ja vielä sen kolmannenkin jos tarvis. Ja korona-aikaan kannattaa opiskella kun kaikki on seisahduksissa. On etäopintojakin teamssissa niin kiva kotoa käsin suorittaa opintoviikkoja. Tsemppiä aloittajalle- kaikki järjestyy- nyt on se hetki tarttua tilaisuuteen, kohta voit nauttia uudelleenkouluttautumisesta ja uudesta ammatista työllistävällä alalla.

Kiitos, tämä oli niin positiivinen ja kannustava kommentti! :)

Vierailija
19/22 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupakkaa tuetaan.

Vierailija
20/22 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te toimiston kautta, kun olet perheellinen saat varmasti paikan, opintotuki saisi olla huomattavasti suurempi joissakin opinnoissa tähän on pakko turvautua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kaksi