Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako muunmaalaiset käyttää suomalaista kansallispukua?

Vierailija
17.02.2021 |

Entä saanko käyttää vaikka Euran kansallispukua vaikkei mulla ole mitään juuria sinne?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako suomalainen pitää kimonoa? Tai norjalaista villapaitaa? Turbaania? Leitä? Intiaanipäähinettä? Saria?

Vierailija
2/23 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa, koska euralaiset ovat uhrihierarkiassa alinta kastia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saako suomalainen pitää kimonoa? Tai norjalaista villapaitaa? Turbaania? Leitä? Intiaanipäähinettä? Saria?

Ei nuo ole kansallispukuja.

Vierailija
4/23 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen kansallispuku on museoperinnettä, ei elävää perinnettä, joka esim. kertoisi jotain puvun käyttäjästä. Kun puvut ei ole suomalaisille rajoitettuja (että eteläpohjalaisen pitäisi pitää vain eteläpohjalaista pukya, muun alueen puku ei käy), olisi outoa lähteä rajaamaan käyttäjän taustaa muilla tavoilla.

Vierailija
5/23 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun puolesta saa käyttää. Ei se ole multa yhtään mitään pois vaikka puolet maapallon väestä kirmais suomen kansallispuvut päällä ja laulais vesivehmaan jenkkaa.

Vierailija
6/23 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä alkuperäiskansa ei ole niin turhan tarkka.

Vierailija
7/23 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei nuo ole kansallispukuja.

Intiaanipäähine on eräänlainen kansallispuku. Se kertoo, mihin heimoon kantaja kuuluu, samoin kuin suomalainen kansallispuku kertoo käyttäjänsä/sukunsa kotiseudun. Perinteisesti, mutta kansallispuvun saa valita myös mieltymystensä mukaan.

Ap:n kysymykseen: saa, vaikkeivat puritanistit siitä pidä.

Vierailija
8/23 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalainen kansallispuku on museoperinnettä, ei elävää perinnettä, joka esim. kertoisi jotain puvun käyttäjästä. Kun puvut ei ole suomalaisille rajoitettuja (että eteläpohjalaisen pitäisi pitää vain eteläpohjalaista pukya, muun alueen puku ei käy), olisi outoa lähteä rajaamaan käyttäjän taustaa muilla tavoilla.

Puhut täyttä peetä. Puvuilla on kerrottu mistä päin hän on kotoisin, onko hän naimaton vai naimisissa (päähine) jne. Nykyään ei vaan olla niin nökönuukia minkä alueen pukua haluaa pitää.

Vierailija
9/23 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nehän pohjautuu  1700- ja 1800-luvun kansanpukuihin, jotka kehitettiin korostamaan kansallistunnetta. Sama jos ensi vuosisadalla tehtäsis juhalavia versioita tuulipuvuista ja leggins-tunika yhdistelmistä, jotak on olleet viime vuosikymmenien kansanpukuja. Entäs mitä kivaa sais salihousuista!?

Vierailija
10/23 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin moista ihmettä tapahtuu.

Vierailija
11/23 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa käyttää jos ei ole kantis.

Vierailija
12/23 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos esim intiaanipäähinettä ei saa käyttää kuin Amerikan alkuperäisväestöön kuuluva henkilö, niin miksi meikäläistä kansallispukua saisi pitää muu kuin alkuperäinen suomalainen?

Vierailija
13/23 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nehän pohjautuu  1700- ja 1800-luvun kansanpukuihin, jotka kehitettiin korostamaan kansallistunnetta. Sama jos ensi vuosisadalla tehtäsis juhalavia versioita tuulipuvuista ja leggins-tunika yhdistelmistä, jotak on olleet viime vuosikymmenien kansanpukuja. Entäs mitä kivaa sais salihousuista!?

Ei kehitetty. Kansallispukuja on yli 400 ja ne on koottu paikallisten ihmisten olemassa olleista pukeutumistyyleistä. Puvun kappaleet, historialliset dokumentit jne, joihin ne perustuvat. Muinaispuvut hautalöytöihin jne.

Vierailija
14/23 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

joku somalian rättipääneekeri lapinpuku päällä. tappaisin sen. 

Sinä sopisit paremmin Somaliaan noine sairaine tappojuttuinesi.

Vierailija
15/23 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saamelaiset ja intiaanit ovat opettaneet, että toisten pukuja ei lainailla. Siksipä vastaan, että ei ole sallittua.

Vierailija
16/23 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käyttänyt useasti, vaikka olen puoliksi ulkomaalainen. Arvatkaapa mikä puku minulla on? :D

Vierailija
17/23 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai saa. Valkoihoisia kohtaan ei voi olla rasistinen ja kulttuurinen omiminen koskee vain vähemmistökulttuureita kuten Kiinaa tai Intiaa.

Vierailija
18/23 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen käyttänyt useasti, vaikka olen puoliksi ulkomaalainen. Arvatkaapa mikä puku minulla on? :D

lateksipuku pers-aukolla

Vierailija
19/23 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Munsalan?

Vierailija
20/23 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Munsalan?

10 pistettä! :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi neljä