Vinkkaa helppo viherkasvi?
Sellainen takuuvarma, joka kestää huolimatonta hoitoa.
Kommentit (30)
Anopinkieli, paavonnukkumatti, limoviikuna, tyräkki, herttaköynnös, aloe vera
Jukkapalmu. Tarvitsee valoisan paikan. Hiekka/multa maa.
Talvella kestää jopa 3-4 kuukautta kastelematta. On (puoli)aavikko kasvi ja oikeastaan vaatii pitkän kuivan kauden kerran vuodessa. Kesälläkin riittää kastelu kerran kuukaudessa tai harvemmin. Kun kastelee, vesi ei saa jäädä seisomaan aluslautaselle.
Ainut viherkasvi, jota en ole onnistunut tappamaan.
Kaikki kasvit, kunhan ottaa selvää niiden valo-, kosteus-ja lannoitetarpeesta.
Myös hyvä multa on tärkeä ja eri kasveilla on erilainen vaatimus kasvualustalleen.
Minulla on viimeisimmän laskuni mukaan 143 viherkasvia. Kasveja on suurissa lattiaruukuissa, ikkunalaudoilla, kukkapöydillä, amppeleissa, seinätelineissä, pilarien päällä, kaktuksilla on oma pieni kasvihuone lipaston päällä ja aina minä vaan uusia silti halajan. Vanhimmat minulla olevat kasvini olen ottanut mukaani lapsuudenkodistani pois muuttaessani vuonna 1985, eli nelikymppisiä ne alkavat kohta jo olla. Keväinen mullanvaihto-operaatio on parhaillaan menossa ja kyllä taas välillä tuntuu, että ihan työstä tämä käy.
Joulukaktus ja vastaavat kaktusit. Virkoavat, vaikka unohtaisit kuukauteen kastella.
Posliinikukka, ei kyllä varsinaisesti viherkasvi mutta jos et halua että kukkii, niin varjoisessa paikassa pysyy viherkasvina.
Superskunk, sietää rajuakin kohtelua ja kasvaa todella nopeasti.
Peikonlehti. Kasvaa mullassa, ei juuri murjota kuivuudesta, pistokas viihtynyt ja kasvanut vedessä kohta vuoden. Pitäisi istuttaa.
Kultaköynnökselle ääni täältäkin.
Mun vanhin sellainen on ostettu kukkakaupasta joskus 80-luvulla ja se on kestänyt seitsemän muuttoa, mun burnoutit ja masennukset, sekä kolmen lapsen vauva-ajat (jolloin kasvien hoito on ollut täydellistä laiminlyöntiä). Siitä on otettu latvapistokkaita, joista mulla on nyt kolme kukkaruukullista itelläni ja kotoa pois muuttaneille lapsosillekin olen laittanut viherkasvit matkaan.
Huom. Se on kuitenkin aito.