Kannatan EU-liittovaltiota ja minun mielestäni se pitää voida sanoa ääneen
Kannatan EU-liittovaltiota.
Haluan ajaa alas kansallisvaltioita ja luoda yhtenäisen suurvallan. Ja sanon sen mielelläni ääneen. Liittovaltio loisi taloudellista stabiilisuutta ja olisi mitä mainioin ratkaisu esimerkiksi epätasa-arvoon ja globaaliin ilmastokriisiin. Suurilla yhteisvoimilla olisi mahdollista suorittaa esimerkiksi pandemiatorjuntaa, puolustusta ja ihmisoikeuksien ajamista läpi polarisoituneen maailman. Tämähän olisi kerta kaikkiaan mahtava asia.
Olen itse hieman huolissani keskustelukulttuurista Suomessa ja suhtautumisesta erityyppisiin ideoihin ja kehitykseen. Väitetään esimerkiksi ilman mitään perusteluita, että elpymispaketti on askel liittovaltiota kohti. Tämä ei pidä paikkaansa.
Ei rahan siirtäminen eri jäsenmaiden välillä ole liittovaltiokehitystä. Juurikin kaikissa liittovaltiomallissa eri osavaltioiden yhteisvastuut ovat itse asiassa lähes olemattomat. Yhdysvaltojen osavaltioiden yhteisvastuut ovat huomattavasti pienemmät kuin EU-jäsenmaiden.
Tästä perspektiivistä katsottuna liittovaltio olisi mainio kehitys, jos haluttaisiin minimoida nimenomaan yhteisvastuut ja velkataa'an. Tähän onkin looginen selitys: yhteisvastuita kun ei tarvita, jos kaikki pääsevät samoihin rattoihin kiinni, eikä kukaan tipu kyydistä pois.
Nyt niitä tarvitaan, sillä unionitasolla nämä rattaat eivät pyöri.
Kommentit (65)
Mitään ole hajonnut kirjoitti:
Mihin Ellun valtapiiri on hajonnut tai union hajonnut?
Brexitin myötä ennemmin tai myöhemmin, Skotlantikin pohtii uutta kansanäänestystä. Mikään ei kestä ikuisuuksiin, maailmaa myllerretään nyt.
EU:n aiheuttamiin ongelmiin tarjotaan luonnollisesti ratkaisuksi lisää EU:ta.
No justiinsa.
Hei! Pitkä päivä taas twitter-tiimillä?
Saat toki sanoa sanottavasi ääneen. Ei typeriäkään mielipiteitä voida kieltää demokratiassa.
Hehe, aina kun perustelen faktoilla ja tilastoilla tulee alapeukkua, harmittaako jotakuta öyhöttäjää kun ei voi perustella mutujaan tilastoilla?
Vierailija kirjoitti:
Saat toki sanoa sanottavasi ääneen. Ei typeriäkään mielipiteitä voida kieltää demokratiassa.
Jep, sen takia eräs puoluekin on noussut nyt gallupeissa kärkipaikalle. Ja hallitus on yhä kasassa.
Jokaisella on oikeus sanoa mitä tahansa. Liittovaltiofantasiat eivät riko ihmisoikeuksia ainakaan vielä joten anna palaa vain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai saa sanoa ääneen.
Itse kannatan ns. Pohjoista Liittoa, the Nordic Union, joka perustetaan EU.n raunioille. Siihen kuuluisivat nykyisten Pohjoismaiden lisäksi Skotlanti ja Kanada.
EU.n hajotessahan myös Britannia ja koko Ellun valtapiiri on hajonnut.
Miksi tätä pohjoistaliittoa ei tunnu kukaan muu pohjoismaa haluavan kuin Suomi? Sama juttu Euroopan yhteisen puolustuksen kanssa. Kukaan muu kuin Suomi ei halunnut sitä, koska Nato on jo olemassa.
Suomi kurkottaa länteen Venäjän takia.
Mutta kyllähän maailmassa muutkin tarvitsevat liittolaisia ja nyt rakenteet ovat muuttumassa.
Pitkä prosessi, mutta paluuta ei ole.
EU, Venäjä, USA, Kiina, Commonwealth, jne. Kaikki muuttuu.
Mökki Fär-saarilta kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai saa sanoa ääneen.
Itse kannatan ns. Pohjoista Liittoa, the Nordic Union, joka perustetaan EU.n raunioille. Siihen kuuluisivat nykyisten Pohjoismaiden lisäksi Skotlanti ja Kanada.
EU.n hajotessahan myös Britannia ja koko Ellun valtapiiri on hajonnut.
Tää ois kyllä kova. Unioni, jossa ois useita eri liittovaltioita. Pohjoismaat muodostaisivat omansa!
Kuulostaa absurdilta, mutta aikaan ennen koronaa ei ole paluuta. Jonkinlainen suuri muutos tulee tapahtumaan. Nyt vain keskustellaan, mikä se voisi olla.
Älähän nyt.
Kaikki nuo ovat pohjoismaita monella tavalla.
EU.n ongelma on kulttuurinen erilaisuus jäsenvaltioiden välillä, Pohjoisessa Liitossa ollaan monella tavalla lähempänä.
Ideaa saa käyttää ;)
Tärkeintä on, ettei nyt lukita mitään vielä pois.
Näin juuri. Tiedostan itsekin, että EU-liittovaltion ongelmana on erilaisuus jäsenmaiden välillä.
Euroopassa ja varsinkin Euroopan Unionissa on vielä paljon maita olemassa, jotka ovat tietyllä tapaa sisäänpäin kasvaneita.
Mutta kuitenkin fakta on se, että tulevaisuuden kehitys ajaa kansainvälistymistä ja yhteistä globaalia maailmaa. Me itse päätämme, haluammeko olla tässä kehityksessä läsnä. Minä en pelkää liittovaltiota. Ymmärrän kuitenkin toisaalta sen, että uudet asiat saattavat pelottaa ihmisiä. Se on täysin luonnollista.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kannatat siis Hitlerin unelmaa Neljännestä Valtakunnasta.
Näköjään. Saksa ottaa nyt sen, minkä hävisi toisessa maailmansodassa. Nerokasta!
-ohis
Vierailija kirjoitti:
Kannatat siis Hitlerin unelmaa Neljännestä Valtakunnasta.
Monesko valtakunta Stalin olisi ollut?
Ap kannattaa liittovaltiota ja argumentoi erinomaisesti oman kantansa. Sai minutkin miettimään asiaa uudelleen. Öyhöttäjät ja vastustajat suu vaahdossa sössöttävät jotakin. Koittakaa nyt tarjota oikeita vasta-argumentteja.
Vierailija kirjoitti:
Ap kannattaa liittovaltiota ja argumentoi erinomaisesti oman kantansa. Sai minutkin miettimään asiaa uudelleen. Öyhöttäjät ja vastustajat suu vaahdossa sössöttävät jotakin. Koittakaa nyt tarjota oikeita vasta-argumentteja.
Olin melkein sanomassa samaa. Kirkas ajatus ja loppuunviety pohdinta sai minutkin kannattamaan liittovaltiota välittömästi.
Sanna on oikealla tiellä johdattaessaan suomen kansan kohti uutta aikaa ja uutta maailmanjärjestystä. Rukoilkaamme kaitselmusta paimentamaan meidät kohti valoa näinä synkkinä aikoina. Sanna Marin on tie, valo ja elämä.
Tosiaan, vain muutos on pysyvää. Katsokaamme siis liittovaltiokorttikin.
Vierailija kirjoitti:
Vasta-argumentit tähän mennessä (tässä ketjussa):
Pelle.
H*tler.
Twitter-trolli.
Typerä mielipide.
Saksa.
...jne.
Jos nämä ovat parhaat argumentit liittovaltiota vastaan, pitänee heti laittaa kehitys tullille.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voidaan, tai sitten länsimaat eivät ole Demokraatisia (-oita) enää. Siksi keksittiin termi vihapuhe, että sen alle voidaan laittaa kaikki mistä emme pidä.
Olen vahvasti samaa mieltä ap:n kanssa! Tässä kohtaa täytyy ottaa myös huomioon se, että globaali valtapolitiikka on myllerryksessä. USA menetti Trumpin myötä paljon valtaa ja varsinkin uskottavuutta. USA ei ole enää luotettava kumppani pitkällä tähtäimellä, koska politiikka voi muuttua aivan täysin neljän vuoden välein.
Kiina on ottamassa omaa paikkaansa maailmannäyttämöllä, Venäjä taistelee omastaan. Kohta myös Intia ja Afrikka pääsevät kehityksessä eteenpäin ja siellä on miljardeja ihmisiä valmiina taistelemaan omista oikeuksistaan ekokatastrofin tuhotessa asuinalueita. Ja tässä en tarkoita, että meidän pitäisi pitää muut ulkopuolella. Ei. Meidän pitää olla vahva ja uskottava neuvottelukumppani. Paino sanalla kumppani. Yhteistyö on ainoa keino selviytyä tulevista katastrofeista.
Eurooppa on suht vahva nyt, mutta me jäämme auttamatta jalkoihin, jos meillä ei ole aidosti yhtenäistä linjaa. Meidän pitää ottaa paikkamme globaalissa politiikassa haltuun mahdollisimman pian, tai se mahdollisuus menetetään. Nyt riidellään liikaa sisäisistä asioista.
Kansallisvaltioilla ei ole minun mielestäni mitään arvoa. Omasta kulttuurista ja kielestä saa/täytyy pitää kiinni ja siihen on jokaisella oikeus, mutta se ei missään nimessä edellytä näin vahvaa aluepolitiikkaa.
Me tarvitsemme toisiamme!
Vierailija kirjoitti:
Sanna on oikealla tiellä johdattaessaan suomen kansan kohti uutta aikaa ja uutta maailmanjärjestystä. Rukoilkaamme kaitselmusta paimentamaan meidät kohti valoa näinä synkkinä aikoina. Sanna Marin on tie, valo ja elämä.
Nyt on puoluetoimiston kahvissa jotain väkevämpää.
Mihin pohjaat väitteen rikollisuuden lisääntymisestä? Kun katson tilastokeskuksen sivuilta Rikos- ja pakkokeinotilastoja niin 80-luvulla oli hetken noin 350 000 rikosta vuodessa, 90-luvun alussa yli 560 000 rikosta, yleensä 90-luvulla yli 500 000 rikosta ja 1995 noin 500 000 ja nykyään noin 450 000. Eli karkeasti sanottuna tässä on tullut laskua/pysytty samoissa luvuissa.