Miksi valehdella CV:ssä?
Miksi se CV tai linkedin profiili täytyy täyttää tekaistuilla saavutuksilla? Mikä idea on valehdella olevansa yhdistyksen X hallituksessa sihteerinä jos ei oikeasti ole kuin tavallinen maksava jäsen? Miksi täytyy valehdella olleensa paikassa X töissä 5 vuotta, vaikka yhdellä puhelulla selviää työsuhteen keston olleen alle vuoden ja työnantajana oma äiti? Jos on pakko valehdella niin valehdelkaa edes kunnolla. Nämä jutut selviää valheeksi alle 5 minuutissa googlettamalla ja soittamalla. Tämäkin hakija on varmaan halunnut lähinnä pönkittää omaa egoaan listaamalla kaikenmaailman kissanristiäiset CV:seen ja luulee pääsevänsä sillä töihin.
Vaikka muuten olisi kuinka hyvä hakija niin valehtelu on iso EI. Jos kokee tarpeelliseksi valehdella CV:ssä niin silloin on jotain muutakin pahasti vialla.
Kommentit (22)
No kyllähän työnantajatkin valehtelevat työpaikkailmoituksissa minkä ehtivät. Onhan se jännä miten aina luvataan mukavat työkaverit ja ajantasaiset työvälineet, oikeasti niistä ei ole tietoakaan.
Vierailija kirjoitti:
Oikea kysymys on, miten valehdella ja liioitella cvssä jotta pääsisi työhaastatteluun. Nykyään kun tuntuu että jokaiseen työpaikkaan haetaan super-ihmistä.
Miksi vaivaudu valehtelemaan jotta "pääsisit" töihin missä on epäinhimilliset työehdot? Eikä sulla oo käytännössä mitään mahdollisuutta tehdä töitä sekä ajoissa että hyvin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikea kysymys on, miten valehdella ja liioitella cvssä jotta pääsisi työhaastatteluun. Nykyään kun tuntuu että jokaiseen työpaikkaan haetaan super-ihmistä.
Miksi vaivaudu valehtelemaan jotta "pääsisit" töihin missä on epäinhimilliset työehdot? Eikä sulla oo käytännössä mitään mahdollisuutta tehdä töitä sekä ajoissa että hyvin?
Jatkan vielä
Että se olisi sama kuin treffit ilmoituksessa valehtelisi olevansa joko absolutisti tai vaihtoehtoisesti todella kova juomaan jotta saavuttaisi tietynlaisia ihmisiä, kuitenkaan itse olematta sellainen.
Li:ssä tota valehtelua näkee älyttömästi.
Yksi kaveri oli "10 hengen tiimin esimies" vaikka todellisuudessa oli pelkkä sihteeri.
Monilla kavereilla näkyy englannin kohdalla "sujuva työkieli" vaimitenlie kääntyykään ja todellisuudessa englannintaso on surkea.
Eräällä lukee espanja kieliosaamisessa, ko. ihminen ei päässyt espanjan alkeiskurssista läpi.
Sitten näitä valehtelijoita palkataan, kun kuvitellaan, että se mainospuhe on totta 🙄
Mut ehkä palkattiin siksi, kun olin turhankin realisti. Kysyttäessä kielitaitoa sanoin, että ei ole ja kun kysyttiin osaanko työn vastasin, että en, koska ei ole työstä pienintäkään kokemusta.
Kuten sanottu, työnantajakin valehtelee minkä kerkeää, mutta työntekijä on kuitenkin pelkkä arvoton roska, joka lentää ensimmäisissä yt-neuvotteluissa kaaressa kartanolle. Miksei siinä asetelmassa itsekin valehtelisi.
Koko työnhakuhan on pelkkää valehtua. Kirjoitetaan käsikirjoitus sitten näytellään haastattelut läpi ja töissä aletaan vittuilemaan kaikille.
Nauratti kun katsoin erään entisen kollegan profiilia, jossa kehui itseään loistavaksi tiimipeluriksi. Kyseessä aivan henkisesti sairas ihminen, joka tekee muiden tiiminjäsenten ym. elämän helvetiksi, todellinen kiusaajatyyppi.
ei tartte valehdella ku kaikki on totta. Joittenkin on niin vaikea uskoa, että aikaansaava ihminen ehtii 20 elinvuoden aikana tehdä ja opiskella vaikka mitä
Vierailija kirjoitti:
Kuten sanottu, työnantajakin valehtelee minkä kerkeää, mutta työntekijä on kuitenkin pelkkä arvoton roska, joka lentää ensimmäisissä yt-neuvotteluissa kaaressa kartanolle. Miksei siinä asetelmassa itsekin valehtelisi.
Ymmärrän kyllä ettei kaikki työnantajat ole hyviä. Ja pieni ”värittäminen” sallittakoon Cv:ssä.
Mutta kuitenkin kannattaa valehdella kunnolla. Eikä niin, että totuus tulee esiin 5 minuutin googlailulla. Ja voisi edes vähän miettiä mitä valehtelee. Kyllä heti herää epäilykset kun 20 v nuori nainen väittää olleensa kokoaikatöissä samassa paikassa viisi vuotta, oli kuulemma valittu parhaana muiden hakijoiden joukosta. Eihän se ole mitenkään mahdollista, kun on ollut päivälukiossa saman ajan. Totuus selvisi yhdellä puhelulla, oma äiti oli tytön ”palkannut” pyörittelemään sormia. Ja siihen päälle pitää vielä listata kauhea määrä yliopiston yhdistysten jäsenyyksiä, joilla ei oikeasti ole mitään merkitystä. Ilmeisesti tämän kys. naisen mielestä sillä on paljonkin merkitystä, koska koki tarpeelliseksi valehdella olevansa hallituksen sihteeri.
Muuten hyvä hakija meni hukkaan kun valehteli.
Kun kaikki (?) kuitenkin tietävät tästä valehtelusta, voitaisiin siitä luopua.
En ymmärrä Li tai cv valheita, mutta olen todellakin sitä mieltä että suuri osa työnantajista puhuu pelkkää pas**a ilmoituksissaan. Työnkuva ei vastaa todellisuutta jne.
Just kävin yhdessä haastattelussa niin haettu nimike ei vastannut yhtään sitä mitä tekijältä odotettiin. Työnantajan edustajat pihalla kun lumiukot.
Joo en mene vaikka pääsisinkin.
Vierailija kirjoitti:
ei tartte valehdella ku kaikki on totta. Joittenkin on niin vaikea uskoa, että aikaansaava ihminen ehtii 20 elinvuoden aikana tehdä ja opiskella vaikka mitä
Se nyt tuskin on aikaansaavaa, että on ”tekevinään” kaikkea. Näitä ihmisiä on ihan sairas määrä, usko tai älä. Menevät ”vapaaehtoiseksi” auttamaan eläimiä 2 tunniksi kun eivät jaksa olla pidempään. Sekin aika käytetään todisteaineiston eli kuvien ja videon ottoon koska täytyyhän muiden nähdä kuinka ”ahkera”, ”aikaansaava” ja ”empaattinen” minä olen.
Näitä ”meriittejä” on sitten listattuna linkedin:ssä kauhea määrä. Harmi vaan että ”2 tuntia vapaaehtoistyötä” on vahingossa vaihtunut ”2 viikkoa vapaaehtoistyötä”.
Linkedin:ssä jos näkee parikymppisen jolla on kauhea määrä saavutuksia, työpaikkoja, vapaaehtoistöitä listattuna jne niin niistä 10% pitää paikkaansa ja loput on pelkkää bluffausta.
Se työnhakijan tietojen "varmistelu" googlaamalla on muuten sitten laitonta ilman työnhakijan lupaa.
Edellisiin työnantajiin ei saa ottaa yhteyttä ilman työnhakijan lupaa.
Mä valehtelen. Koska sillä tavalla pääsee töihin. Eikä niistä koskaan kiinni jää, kunhan nnyt ei jotain tutkintoa valehtele että on vaikkei olisi. Liioittelu kannattaa aina nykymaailmassa. Otan työnhaun pelkkänä teatterina, jossa sekä työnantajalla että mulla on rooli jota pitää vetää. Sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa mitä itse työ on.
Esim. minä olen koodari it-alalla. Teen työtäni 95% yksin nysväten koneellani. Mun ei tarvi olla sosiaalinen tms. Mutta työnhaussa kohtaan HR ihmisen jonka mielestä pitää olla sosiaalinen, energinen, innostunut, tiimipelaaja ja ties mitä paskaa. Näyttelen sitten semmoista, saan paikan ja sitten itse työssä saan olla erakko ihan rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Edellisiin työnantajiin ei saa ottaa yhteyttä ilman työnhakijan lupaa.
Jos on merkannut CV:hen suosittelijan niin kai sitä hänelle saa soittaa. Miksi muuten suosittelija CV:ssä mainitaan? Harmi vaan ettei tämä ”suosittelija” tiennyt roolistaan ja meni lipsauttamaan totuuden.
Rekryfirma nimeltä Avuksenne tekee näin: te toimiston sivulla ilmoitus huoltoaseman työpaikasta. Menet haastatteluun ja he alkaavat tuputtamaan sulle jotain paskahommaa. Kun kysyt siitä huoltoaseman ilmoituksesta, katsovat kiusaantuneina ja puhuvat muusta aiheesta. Ilmoituksessa ei lue sitä huoltoaseman nimeä, mutta yksi haastattelijoista sanoi huoltoaseman nimen. Soitin kaikkiin sen nimisiin huoltoasemiin ja missään ei etsitty uutta työntekijää.
Vierailija kirjoitti:
Se työnhakijan tietojen "varmistelu" googlaamalla on muuten sitten laitonta ilman työnhakijan lupaa.