Väärä vertailukohta halpoihin autoihin
Nykyään aika monessa keskustelussa tuodaan esille, että suomalaiset ajavat keskimäärin 3000€ autolla joten sähköautoilu ei voi toteutua. Tässä on kaksi virheellistä päätelmää.
Ensimmäinen oletetaan, että kaikki autot pitäisi vaihtaa. Uusimmilla autoilla ajetaan eniten ja on paljon autonromuja, jotka toimii eikä niistä ole kannattanut sen takia hankkiutua eroon. Jos niillä ajetaan alle 1000km vuodessa niin ei niitä ole tarkoituskaan vaihtaa sähköautoihin. Oikea mittari olisi painottaa auton hinta ajetuilla kilometreillä.
Toiseksi sähköauton akustolla on aina arvoa. Sitä voi käyttää esim. sähkövarastona aurinkokennojen kanssa. Jos nykyään loppuunkäytetyllä autolla on arvoa romutushinnan verran niin jatkossa pelkällä akustolla voi olla 5-10t€. Tällöin käytetty auto voi maksaa lähes 10t€, mutta romunakin sen arvo on lähellä samaa. Eli auton hinta ei katoakaan kokonaan.
Kommentit (7)
Akustolla joka on rikki ei ole kuin romumetallin kierrätysarvo.
Kritiikki kohdistuukin sähköautoiluun PAKOTTAMISEEN bensa- ja dieselautojen kuluja kasvattamalla.
Suuri joukko pienituloisia ihmisiä ajaa töihin vanhoilla autonromuilla.
Monella keskituloisellakaan ei ole varaa uuteen autoon, mutta auto on oltava.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on loppuun käytetyn akuston arvo? 5-100€?
Jos uutena akusto maksaa 100kWh esim. 15000€ ja sillä saa 500km rangen. Autokäytössä loppuunkulunut kun ottaa enää 50kWh sisäänsä. Arvoa kuitenkin muuhunkäyttöön staattisena varastona 7500€ ei 100€.
Mun suku ja kaveripiiri ollaan kaikki huonotuloisia, matalapalkka-aloilla ja työttöminä olevaa kansanosaa.
Työssä totta kai samanlaista rupusakkia kuin itsekin olen.
Kun katselen taloyhtiön parkkipaikalle, näen ikäloppua koslaa ja jos etenen talolta toiselle, samanlainen surullinen näky siellä silmiä kohtaa.
Joka aamu näistä bensasyöpöistä kuitenkin hyrähtää valtaosa käyntiin ja katoaa höyryvanaa perässään vetäen maailmalle, työhön, harrastuksiin, kuka minnekin.
FAKTA on, että suurimmalla osalla palkkatyötä tekevistä ei ole varaa ostaa sähköautoa, vaikka joutuvatkin ajamaan sen 25-35000 kilsaa vuodessa joka itselläni tulee vuosittain mittariin.
He ajavat samanlaisilla kotteroilla kuin itsekin ajan (Peugeot Partner, arvo 800 euroa) ja kun kuukausittain mitään ei jää säästöön, vaan kaikki menee elämiseen, heillä ei tule ikinä olemaan mahdollisuutta ottaa autolainaa ja maksaa sitä vuosikausia siksi, että vihervasemmiston hattarapäät ovat niin utopioissaan ajatelleet.
Käytettyjä sähkiksiä tulee markkinoille jossain vaiheessa tulevaisuudessa, mutta ei meillä ole niitäkään varaa ostaa, eikä ottaa riskiä että akunvaihto tulisi ajankohtaiseksi pian, sillä meillä ei ole varaa uusia sitä akkupakettia.
Vihervasemmistolaisessa utopiassa on helppo heitellä todellisuudesta irti olevia skenarioita maan autokannan sähköistämiseksi, mutta kun niiden utopioiden todennäköinen toteutuminen on luokkaa, kaikki köyhät tulevat voittamaan lotossa ennen autokannan sähköistämisen määräajan umpeutumista, ne ovat pelkkiä utopioita.
Tesla on niin hiljainen, että köyhien ulina kuuluu kabiiniin todella selvästi mutta sehän on kuin musiikkia korville. 🎼
Vierailija kirjoitti:
Tesla on niin hiljainen, että köyhien ulina kuuluu kabiiniin todella selvästi mutta sehän on kuin musiikkia korville. 🎼
Kun rikkaille jaetaan verovaroista erilaisia sähköautotukia, samaan aikaan poistuu markkinoilta raskaammin verotettuja bensa/diesel autoja ja jo nyt aletaan miettiä mistä saadaan tulevaisuudessa 8 miljardia verotuloja, jotka nyt verotetaan polttomoottoreista.
Todennäköisin tulevaisuuden näkymä on että se tullaan keräämään sähköveron nousun muodossa.
Mukavaa kantaa kortensa yhteiseen kekoon ja maksaa vielä torppansa lämmittämisellä ja kahvinsa keittämisellä sitä että parempituloiset saavat ajella Tesloillaan pitkin autoituvia katuja.
Mikä on loppuun käytetyn akuston arvo? 5-100€?