Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi vainajan virkatodistukset tarvitaan koko elämän ajalta?

Vierailija
16.02.2021 |

Hänen lapsensahan merkitään sinne joko syntyessä tai isyyden varmistuttua ja ne ovat siellä sen jälkeen jatkuvasti.

Vai onko siihen jokin muu syy? Kuulostaa järjettömältä ja erittäin työläältä, odotan kauhulla näiden asioiden hoitamista.

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, todella kivikautinen käytäntö. Jokainen virkatodistus maksaa, joten taas kerran lisää rahastusta kirkkoon kuuluvalle. Mutta kyllähän suomalainen maksaa kun pyydetään. Kirkkoon kuulumaton sen sijaan saa asuinpaikkatietonsa yhdestä ja samasta lähteestä.

Vierailija
42/56 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei tielty aikaväliltä löydy tietoja niin silloin on mahdollista että on esimerkiksi asunut ulkomailla ja voi siellä olla lapsia. Muutenkin nuo sukuselvitystiedot on koottu yhteen vasta 1999 alkaen.

Sääliksi kyllä käy omaa perikuntaa, minä olen asunut 8 eri maassa, joissakin useamman kuin kerran.

Voisko sitä tehdä etukäteen, itse jo eläessään keräisi niitä tietoja kasaan tulevaa varten?

No niinpä! Varsinkin kun kerta tiedostaa asian hankaluuden jo nyt! Säälittelyn sijaan voisi laittaa asiansa kuntoon nyt...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on voinut asua monessa maassa monella paikkakunnalla monen kanssa naimisissa monessa maassa ja monia lapsia monien kanssa ja eroja ja adoptiota niin niissä selvitetään missä ne on ja ketkä on perillisiä ja ketkä ei ole ja ketkä on oikeat ketkä ei ole ja ketä on elossa vielä ketä kuollut.Näin se on ortodoksikirkosta katoliseen ja muissa uskonnoissa myös.Lapsia voi olla 12 vaikka tiedos vain 2 .....reissussa oltu sitten tulee yllätyksiä.

Vierailija
44/56 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monella naisella voi olla ja miehellä lapsia eri paikkakunnilla eikä niistä ole tiedetty.

Vierailija
45/56 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Havukka kirjoitti:

Jep, todella kivikautinen käytäntö. Jokainen virkatodistus maksaa, joten taas kerran lisää rahastusta kirkkoon kuuluvalle. Mutta kyllähän suomalainen maksaa kun pyydetään. Kirkkoon kuulumaton sen sijaan saa asuinpaikkatietonsa yhdestä ja samasta lähteestä.

Kirkkoon kuulumatonkin joutuu maksamaan, koska suurin osa on kastettu vauvana ja kirkosta voi erota kai vasta 18-vuotiaana. 

Vierailija
46/56 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku merimieskin saattaa tehdä lapsia joka satamassa ympäri maapallon .

Vierailija
47/56 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen siinnyt pyhästä hengestä, kirkonkirjojen mukaan minulla on vain äiti. Toki äiti itse on kertonut että paikallinen kirkkoherra, nyt jo edesmennyt, on isäni. Virallisesti minulla ei ole kuitenkaan isää missään paperissa tai missään kirjoissa.

Vierailija
48/56 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksaa ne maistraatti jututkin ja muissa uskonnoissa maksaa.On uskontoja että vain pojat perii kuolleet ettei tytöt ollenkaan.Sitten on näitä lahko uskontoja ja vanhaa lakiliittoa että maksetaan 10 prosenttia tuloista ja omaisuudesta siihen uskontoon ja loput jää lapsille.Kirkkoon kuuluvat maksaa vain 2 prossaa.Riippuu montako lasta on laillisesti ja montako avioliiton ulkopuolisia.

Vierailija
49/56 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi lestadiuksella on niin että maksavat kymmenen prosenttia lahkolle eli lahkon johtajille ja sitten lapsille jaetaan mitä jää esim.talon myyntirahasta.

Vierailija
50/56 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen siinnyt pyhästä hengestä, kirkonkirjojen mukaan minulla on vain äiti. Toki äiti itse on kertonut että paikallinen kirkkoherra, nyt jo edesmennyt, on isäni. Virallisesti minulla ei ole kuitenkaan isää missään paperissa tai missään kirjoissa.

Et ole ainoa. Isä tuntematon siinä lukee.

Vierailija
51/56 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä nykyään pitäisi olla mahdollista saada yhdellä pyynnöllä kaikki virkatodistukset sen sijaan, että joutuisi pyytämään kaikkialta erikseen. Ainakin muistan jostain lukeneeni.

Noin minullekin sanottiin hautaustoimistosta. Soitin sitten uuteen Digivirastoon ja kyllä sieltä saa yhdellä soitolla koko listan yli 15-vuotiaasta henkilöstä jos hän on aina kuulunut siviilirekisteriin. Ev.lut.seurakuntaan kuuluneet pitää soittaa aina jokaisen asuinpaikan mukaan. Toki puhelimessa saa kysyttyä sen edellisen paikan josta henkilö siirtyy. Se on sellainen jännä palapeli. Vie kyllä aikaa. Jos on rahaa kannattaa antaa lakitoimiston hoitoon. Näin toimimalla halutaan varmistaa perillisten määrä ettei kukaan jää osattomaksi.

Vierailija
52/56 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Havukka kirjoitti:

Kirkkoon kuulumatonkin joutuu maksamaan, koska suurin osa on kastettu vauvana ja kirkosta voi erota kai vasta 18-vuotiaana. 

Edesmenneen isäni asuinpaikkakuntia oli 19, joten 19x20eur(keskimääräinen virkatodistuksen hinta)=380eur. Tietääkö joku paljonko virkatodistuksen saaminen siis maksaa kirkkoon kuulumattomalle?

Itse muuten ainakin tiedän monia joita ei ole koskaan kastettu mihinkään uskontokuntaan.

Vierailija
53/56 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Havukka kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Havukka kirjoitti:

Edesmenneen isäni asuinpaikkakuntia oli 19, joten 19x20eur(keskimääräinen virkatodistuksen hinta)=380eur. Tietääkö joku paljonko virkatodistuksen saaminen siis maksaa kirkkoon kuulumattomalle?

Itse muuten ainakin tiedän monia joita ei ole koskaan kastettu mihinkään uskontokuntaan.

Onpa kallista! En kuulu kirkkoon, mutta sain aikaiseksi erota vasta aikuisena, joten perilliset joutuvat maksamaan, jos tuo pitää toimittaa 15-vuotiaasta asti. Jos ei kuulu luterilaiseen tai ortodoksiseen seurakuntaan (jotka pitävät väestökirjanpitoa jäsenistään), niin virkatodistus tulee maistraatista. 

Vierailija
54/56 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustekisteriä ollaan ajamassa sisään ja ainakin pian, ellei jo nytkin, sieltä saa yhdestä paikasta tiedon.

Tosiaan perillisten selvittämiseksi virkatodistukset tarvitaan.

Muistan oman isäni perunkirjoituksesta lakimiehen kertomuksen, kun ihmettelimme, että miksi pitää hommata ja isällänikin tilanne oli helppo, oli elämänsä aikana asunut kahden seurakunnan alueilla.

Mutta siis tuo useita perunkirjoituksia tehnyt lakimies kertoi toisesta, naisen, perunkirjoituksesta. Kaikki paperit kasassa, omaiset tiedossa, puuttui vain yksi virkatodistus, paikasta, jossa oli asunut kolme kuukautta. Kun v.tod. tuli, kävi ilmi, että nainen oli tuona aikana saanut lapsen, joka oli annettu adoptioon ja vanhan adoptiolain aikana lapsi peri biologiset vanhempansa. Eli kaikki meni uusiksi perunkirjoituksessa. Lienee harvinaista muttei mahdotonta.

Vierailija
55/56 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskustekisteriä ollaan ajamassa sisään ja ainakin pian, ellei jo nytkin, sieltä saa yhdestä paikasta tiedon.

Muistan oman isäni perunkirjoituksesta lakimiehen kertomuksen, kun ihmettelimme, että miksi pitää hommata ja isällänikin tilanne oli helppo, oli elämänsä aikana asunut kahden seurakunnan alueilla.

Mutta siis tuo useita perunkirjoituksia tehnyt lakimies kertoi toisesta, naisen, perunkirjoituksesta. Kaikki paperit kasassa, omaiset tiedossa, puuttui vain yksi virkatodistus, paikasta, jossa oli asunut kolme kuukautta. Kun v.tod. tuli, kävi ilmi, että nainen oli tuona aikana saanut lapsen, joka oli annettu adoptioon ja vanhan adoptiolain aikana lapsi peri biologiset vanhempansa. Eli kaikki meni uusiksi perunkirjoituksessa. Lienee harvinaista muttei mahdotonta.

Äidilläni sama tilanne, mutta isoäidin virkatodistuksessa oli kyllä äidin nimi koko ajan eli vähän ihmeellinen tilanne se, että nimi oli poistettu, mitenköhän se ollut mahdollista. Vanhan adoptiolain mukaan adoptoituja on vielä paljon elossa ja hehän perivät kahdesta suvusta eikä se ollut mikään yllätys isoäidin sukulaisille. Itse en koskaan nähnyt oikeaa isoäitiäni, mutta perin häneltä muutamia hienoja esineitä ja uuden suvun tuttaviksi.

Vierailija
56/56 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mennyt synnyttämään piiloon ja vaihtanut sitä varten kolmeksi kuukaudeksi asuinpaikkaa, minkä lisäksi joku on lainvastaisesti jättänyt pois lapsen nimen äidin virkatodistuksesta seuraavassa seurakunnassa, mihin hän muutti synnytyksen jälkeen? Meniköhän nyt ihan oikein tuo juttu, kun aika monta epätodennäköistä käännettä vai olisiko kuitenkin ollut vain se normitilanne, että perillisillä ei ollut tietoa vanhemman salatuista lapsista, vaikka ne virkatodistuksessa olivatkin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän neljä