Pelkäättekö te, että teininne tulee raskaaksi/panee tyttönsä raskaaksi? Vai olenko outo
Huolestuttaa todella. Ehkä siitä syystä että on vielä kovin nuori 16v, adhd tapaus ja lisäksi hirveän huolimaton monissa asioissa. Monissa asioissa täysin perään katsottava edelleen (muistaa syödä eikä korvaa nälkää napostelemalla, muistaa peseytyä joka päivä, rahankäyttö..)
Nyt on tyttöystävä tullut kuvioihin ja TOIVON etteivät vielä seksiä harrastaisi, mutta siihenkin olen yrittänyt varautua. Ollaan kerran puhuttu asiat läpi ja siinä se. Tuntuu todella vaikealta luottaa että muistaa ehkäisyn ja semmoiset asiat, mutta toisaalta on sellainen asia, joka ei mulle periaatteessa kuulu.
Onko muilla samoja kokemuksia?
Kommentit (18)
Oli samanlainen huoli. Mullakin oli vilkas adhd teini. Unohti lääkkeensäkin jos en niitä erikseen vahtinut joten todellakin pelkäsin tuon asian suhteen.
Onneksi murehdin turhaan, nyt poika on jo työelämässä ja hyvät olosuhteet saanut perheelle rakennettua. 2v tytär
No hyi meillä on aina hoitaneet nuo asiat itse. Ällöttävää edes ajatella
Ei pelota. Mun molemmilla tytöillä pillerit menkkahäiriöihin. Eivät vielä ehkäisyä tarvitse, mutta sekin on siis jo kunnossa. Ovat huolellisia joten varmasti muistavat myös vaatia kumin käyttöä, kun asia tulee ajankohtaiseksi.
Aikuisen vastuulla neuvoa ehkäisystä, poika tarvitsee kondomeja ja tyttöystävällä olisi hyvä olla lisänä joku muu ehkäisy, näistä pitää puhua yhdessä nuoren parin kanssa. Pitää todella ymmärtää että raskaaksi voi tulla koska tahansa, eikä esim keskeytetty yhdyntä sitä voi estää. Nuorilla voi olla paljonkin väärää tietoa. Pitää myös kertoa rehellisesti millainen vastuu vauvassa on ja kuinka abortti ei ole ehkäisy keino, toki tietysti sen tekeminen on täysin hyväksyttävää, mutta siltä voi yrittää välttyä.
Vierailija kirjoitti:
Alkuun ajattelin että todellakin oot outo, mutta ton tekstin luettua en ajattele että tuo on outoa. On normaalia huolehtia omasta lapsestaan erityisesti jos on muutenkin erityisiä piirteitä
Onko teillä kuinka hyvät välit?
On ihan hyvät välit, mutta kuitenkin sellaiset että ihan kaikkea ei (tietenkään) jaeta enkä esim tästä asiasta halua kysellä ja jankata. Sanoin kyllä että kertoo jos tulee tarve kumeille niin voin hommata, mutta kyllähän mä ymmärrän jos poika ei kerro. Enhän mä itsekään ole omista seksihommista porukoideni kanssa puhunut eikä pojan henkilökohtaiset asiat mulle sinänsä kuulu. Mutta huolettaa silti tämä asia
90-luvulla teininä halusin tulla vimmaisesti raskaaksi, koska olin rakastunut poikaan yksipuolisesti. Sattumien kautta ei tullut onneksi tai myöhemminkään väärän kanssa. Jotkut muut tulivat raskaaksi, oli teiniäitejä ja isiä. Siihen aikaan nuoret halusivat väärällä tavalla sitoutua, eroja tuli tai lapsenteko liian aikaista.
Lapset kaikki ylittäneet 20 vuotta ja ovat hyvin pärjänneet vaikka seurustelleet useammankin kanssa jo. En ole ollut huolissani, ovat fiksuja ja tajuavat että ensin kunnon koulutus ja sitten perheen perustaminen.
Luotan teiniini enkä hänen seksielämää murehdi
Vierailija kirjoitti:
Luotan teiniini enkä hänen seksielämää murehdi
Tämä, toivottavasti hänkään ei mun
Pitää uskaltaa puhua, voit myös kysyä tyttöystävältä asioista /hänen äidiltään. Adhd ta on monenlaista, toiset ovat kovin lapsellisia ja toisilla tää taas saa aikaan vääränlaista mielenkiintoa (pakko kokeilla kaikkea sellaistakin mikä on ikä tasoonsa nähden harvinaisempaa)... Normaalisti kehittynyt nuori todennäköisesti harrastaa jo seksiä ja tarvitsee neuvoja ja rahallista avustusta ehkäisyn suhteen.
Varaa aika terkkarille jos et itse kehtaa puhua lisää aiheesta
Uijui sen ilme kun se saa ekaa kertaa oikein märkää
Mitä sitä pitää ruveta paneskelemaan noin nuorena jos ei osaa itsestään edes huolta pitää? Heikkolahjaisten touhua, fiksummat keskittyvät kouluun, harrastuksiin ja työelämään valmistautumiseen. Kukaan tässä maailmassa ei tule vahingossa paksuksi ellei ehkäisyvälineen pettämistä lasketa. Teiniraskaudesta saa syyttää vain ja ainoastaan omaa tyhmyyttä, sillä katumuspilleri ja abortti on keskitty! Vain täysin huoleton ja paksukalloinen teini tulee "vahingossa" äidiksi tai isäksi, joten kantakoon sitten mukisematta oman vastuunsa.
Vierailija kirjoitti:
Uijui sen ilme kun se saa ekaa kertaa oikein märkää
Lits Läts
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkuun ajattelin että todellakin oot outo, mutta ton tekstin luettua en ajattele että tuo on outoa. On normaalia huolehtia omasta lapsestaan erityisesti jos on muutenkin erityisiä piirteitä
On ihan hyvät välit, mutta kuitenkin sellaiset että ihan kaikkea ei (tietenkään) jaeta enkä esim tästä asiasta halua kysellä ja jankata. Sanoin kyllä että kertoo jos tulee tarve kumeille niin voin hommata, mutta kyllähän mä ymmärrän jos poika ei kerro. Enhän mä itsekään ole omista seksihommista porukoideni kanssa puhunut eikä pojan henkilökohtaiset asiat mulle sinänsä kuulu. Mutta huolettaa silti tämä asia
Ennakoi. Osta kumeja, anna pojalle ja sano että on sitten valmiina jos tarve tulee. Ja että pyytää sitten lisää jos tarvitsee, tai että annat rahaa jos haluaa mieluummin ostaa itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennakoi. Osta kumeja, anna pojalle ja sano että on sitten valmiina jos tarve tulee. Ja että pyytää sitten lisää jos tarvitsee, tai että annat rahaa jos haluaa mieluummin ostaa itse.
Näin mäkin tekisin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin mäkin tekisin
Minä tein näin. Mietin ensin, että laittaisin vessaan pojan saataville ja täydentäisin varastoa tarvittaessa, mutta ajattelin sitten, ettei poika ehkä kehtaa ottaa niitä, jos tietää että tarkkailen tilannetta. Niin ostin sitten muutaman paketin ja annoin ne suoraan pojalle omaan jemmaan laitettavaksi. Sanoin myös, että laittamista kannattaa harjoitella jo etukäteen, mutta sen kummemmin aiheesta ei puhuttu.