Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

MASKIRAIVO

Kfkfkfkkdkssk
14.02.2021 |

Mitä tämä toisten ihmisten hirveä kyräily maskien käytön suhteen oikein on? Kyllä tämä korona tuo ihmisissä esiin vaikka minkälaisia vastenmielisiä ja inhottavia piirteitä.
Meillä on Suomessa maskisuositus, eikä maskipakko, ja käsittääkseni jokainen yksilö päättää itse, mikäli tätä haluaa käyttää tai ei. Suomalaiset ovat todella kuuliaista porukkaa, koska varmaan 80% näitä käyttää, ainakin siltä tuntuu kun tuolla ulkona ja kaupoissa liikuskelee, ja minusta tämä on positiivista, mutta edelleen - jokaisen oma, henkilökohtainen asia.
Minulla on keuhkosairaus ja maskien pitäminen todella ahdistavaa ja vaivalloista, nytkin yritin olla muiden silmissä kunnollinen kansalainen, ja pidin maskia reilun tunnin kestävän junamatkan ajan, ja sen seurauksena kohta kaksi tuntia kestänyt hengenahdistus ei tunnu menevän millään ohi. En halunnut kokea samaa kuin eilen, kun edessäni istunut nainen katsoi minua tosi vihaisesti ja sanoi kovaan ääneen, että ei ymmärrä miten ihmiset ei käytä maskeja, että ihan järkyttävän pöyristyttävää!
Menin niin hämilleni, etten osannut sanoa mitään, vaikka itse tiedostan miksi maskeja en käytä, enkä ole tilivelvollinen kenellekään. Silti tämä monen silmissä vastuuttomaksi leimaaminen ja vihaiset katseet tuntuvat tosi pahalta. :( Ja en todellakaan liiku julkisilla kuin aniharvoin enkä muutenkaan pyöri kaupoissa tms kuin ihan välttämättömistä syistä, ja olen aina tarkka turvaväleistä sekä käsihygieniasta.

Eikö siis voitaisi lopettaa tämä toisten kyräily ja tuomitseminen, kun koskaan ei voi tietää mikä sen toisen maskin käyttämättömyyteen syy on. Itsellä on ainakin tosi paha mieli nyt. Käyttäisin kyllä maskia, mutta taas tuli todettua, että en pysty. Tämä edelleen jatkuva hengenahdistus on ihan kamala olotila, eikä edes keuhkoputkia avaava lääke auttanut. Pitänee ottaa toinen annos.

Yritetään olla ystävällisiä toisia kohtaan, ja yritetään katsoa sitä omaa napaa pidemmälle! ❤️

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä.

Vierailija
2/48 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei lopeteta, ja sinun keuhkosairaana ei ylipäätään pitäis liikkua missään ja jos olisin sinä ja olis pakko käydä jossain niin mulla olis ffp3 tai parempi.

Sähän oot ihan pimee jos et maskia käytä, kun olet noin sairas.

Aika huono provo, mutta tässä näkee myös että et ilmeisesti edes tiedä, miten maskit toimii. Niiden käytöllä suojaa muita, ei itseä.

Ja öö, kyllä astmaatikot ym keuhkosairaat ”joutuu” ihan samallalailla käymään töissä, apteekissa, kaupoissa ym, kuin perusterveet.

Näinä aikoina ne turvavälit on avainasemassa ja se, ettei kipeänä/oireisena lähde kotoa.

Kiitos vain kommentistasi, kaltaisesi ihmiset kyllä kantavat kortensa kekoon kaiken tämän kurjuuden keskellä. ❤️

AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Cool story, bro. Olisko korkeintaan viidellä prosentilla maskittomista terveydellinen syy maskittomuuteensa. Loput ovat joko rahattomia, itsekkäitä tai mukavuudenhaluisia. Heitä on syytäkin mulkoilla ja syyllistää.

True story, bro.

Ja varmasti on näitä jotka ei vain välitä/halua käyttää maskia, mutta on myös meitä, joille asia ei ole niin yksinkertainen.

Jos sinulla ei ole ollut astmakohtausta, niin et mitenkään voi ymmärtää. Ota pilli ja yritä hengittää sen kautta, siltä se tuntuu.

ap

Vierailija
4/48 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jatkan mulkoilua niin pitkään, että nyhverö hallitus saa vihdoin joitain konkreettista aikaan. Hanki venttiilillinen maski, niin henki kulkee.

Kyllä! On hallituksen toimista kiinni, että korona täällä vielä on! Suomen hallituksen vika maailmanlaajuinen pandemia! Kunhan hallitus vaan jotain konkreettista tekisi, niin kaikki paha poistuisi ja ihmiset voisivat Suomessa olla onnellisia ja terveitä! Nyhverö hallitus vaan ei saa koronaa pois! 

Tsiisus, kyllähän syy nykytilanteeseen näköjään löytyi...

Vierailija
5/48 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fasismin, noitavainojen ja hitler judgendiin yms kommunismiin liittyminen tulee tässä maski psy opissa hyvin ilmi jactodennetuksi. Psyopissa ollaan ja massadynamiikkaa mitataan...

Vierailija
6/48 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin sanottu, ja harmi (vaikkei AV:llä mikään yllätys), kun sait täällä niin negatiivisia kommentteja. Itselleni ei tulisi mieleenkään tuijottaa muita, vaikka itse maskia käytänkin. Ei se maski sen paremmaksi ihmiseksi tee, jos samalla kohtelee muita ikävästi.

Vierailija
7/48 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et voi käyttää maskia, pidä vähintään kahden metrin väli muihin. Älä mene paikkoihin joissa se ei onnistu. Liikennevälineissä voit siirtyä ja nousta seisomaan mahdollisimman kauas muista. Miksi kenenkään pitäisi mahdollisesti altistua vaaralliselle virukselle siksi että sinä olet sairas. Ylipäänsä jos olet noin vakavasti keuhkosairas, kannattaisi pysyä poissa muiden ihmisten läheltä. Korona olisi mitä ilmeisimmin kohtalokas sinulle.

Vierailija
8/48 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites olis visiiri? En tiedä suojaako se miltään, mutta antaa sen viestin että ottaa koronan tosissaan mutta maskin käyttö ei onnistu. Voisi välttyä ikävältä kommentoinnilta.

Vierailija
9/48 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
10/48 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fkfkfkfkfkfnfnfkffköö kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei lopeteta, ja sinun keuhkosairaana ei ylipäätään pitäis liikkua missään ja jos olisin sinä ja olis pakko käydä jossain niin mulla olis ffp3 tai parempi.

Sähän oot ihan pimee jos et maskia käytä, kun olet noin sairas.

Aika huono provo, mutta tässä näkee myös että et ilmeisesti edes tiedä, miten maskit toimii. Niiden käytöllä suojaa muita, ei itseä.

Ja öö, kyllä astmaatikot ym keuhkosairaat ”joutuu” ihan samallalailla käymään töissä, apteekissa, kaupoissa ym, kuin perusterveet.

Näinä aikoina ne turvavälit on avainasemassa ja se, ettei kipeänä/oireisena lähde kotoa.

Kiitos vain kommentistasi, kaltaisesi ihmiset kyllä kantavat kortensa kekoon kaiken tämän kurjuuden keskellä. ❤️

AP

Jos yhtään olet seurannut uutisointia, niin tiedät että maski suojaa myös käyttäjäänsä, sillä se vähentää saatua virusmäärää altistustilanteessa. Ja sillä on vaikutus siihen, miten kovasti virus iskee. Koska olet noin heikkokuntoinen ja vakavasti sairas, saadulla virusmäärällä on luultavasti sinulle ratkaiseva merkitys. Ja olet siis ilmeisesti sitä mieltä, että sinulla on oikeus vaarantaa muiden henki olemalla ilman maskia. Myös oireettomat tartuttavat.

Vierailija
11/48 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, mulla on sama syy maskittomuuteen kuin sinulla. Koska en ole kovin sanavalmis ihminen olen miettinyt valmiiksi pari lausetta mitä sanon jos joku tampio avautuu mulle. Suosittelen samaa. Olen se harmaatukkainen leidi, joka sitten ragee kaupassa ;)

Vierailija
12/48 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen käyttänyt samaa ilmaiseksi saatua maskia näytiksi aina ja joka paikassa 😷. Vältyn näin peri-suomalaisilta sääntö-kyttääjiltä 🤬!    https://www.iltalehti.fi/villeranta/a/b94101e0-f051-4170-b74b-349133fa5…

No, ehkä joskus sitten lainaan tyttiksen käytettyjä pitsitangoja,

tappavat pöpön kuin pöpön 🤗!

Tautitilanteen sitten pahentuessa siirryn noihin järeämpiin 🎃malleihin:

https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/87909d43-c8fa-429e-ac0c-e8338eabbc15

https://www.google.com/search?channel=trow2&client=firefox-b-d&q=ruttom…

Vierailija
13/48 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, mulla on sama syy maskittomuuteen kuin sinulla. Koska en ole kovin sanavalmis ihminen olen miettinyt valmiiksi pari lausetta mitä sanon jos joku tampio avautuu mulle. Suosittelen samaa. Olen se harmaatukkainen leidi, joka sitten ragee kaupassa ;)

Ja minä olen se, jota alkaa lähelläsi yskittää niin kovasti että maski on otettava pois. Muuten tulee hengenahdistus ;)

Vierailija
14/48 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se alkaa lopulta kääntyä.

When the light begins to change

I sometimes feel a little strange

A little anxious when it's dark

Fear of the dark

Fear of the dark

I have a constant fear that something's always near

Fear of the dark

Fear of the dark

I have a phobia that someone's always there

Kuka se tartutti kenet, hoitokodissa sairaalassa, syöpäosastolla, jopa teho-osastolla. Tartunta maskin takana. Oikea valo se maski? Ihan hohtaa valkoisena.

Vierailija
15/48 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhaan maskittomia haukutaan.

Vain venttiilitön FFP2/3 maski suojaa viruksilta !!!

"VTT:n tutkimus osoittaa, että kankaiset kasvomaskit eivät toimi suojaimina. Niiden käyttö kuitenkin lyhentää pisaroiden lentomatkaa yskäisyn jälkeen. Se ei kuitenkaan suojaa maskin käyttäjää altistumasta viruksille." !!!

"Tärkeimmät tartunnan torjuntakeinot ovat turvavälit, käsien pesu ja yskimishygienia.

Oikein käytettynä suu-nenäsuojain eli ns. kirurginen maski vähentää pisaratartunnan levittämisen riskiä."

ELI JOS et yski/aivastele maskittomana, niin yhtä hyvä kuin kirurgisella maskilla!

"Arjen käyttöön riittää kirurginen maski, eikä FFP2-tason hengityksensuojaimia tarvitse ottaa laajempaan käyttöön. FFP2-luokan hengityksensuojaimet tulee varata henkilöille, jotka työssään tarvitsevat tehokasta suojausta."

"Tavallisten ihmisten kohdalla kasvomaskien käytöstä voi olla jopa haittaa, sanoo Turun yliopiston dosentti, tartuntataudeista vastaava ylilääkäri Esa Rintala Turun yliopistollisesta keskussairaalasta (Tyks).

Kun kertakäyttöinen suojus kostuu, se menettää suodatustehonsa.

”Silloin siitä voi tulla jopa virusgeneraattori, joka voi tartuttaa ja antaa väärän turvallisuuden tunteen”, hän sanoo.

”Suojusta koskettelemalla voi kontaminoida kätensä ja levittää virusta eteenpäin. Kaikkein pahinta on, jos käyttää suojusta uudelleen, laittaa sen kaulalle tai taskuun ja sitten taas naamalle.”

Hengitysliitto:

"Jos harjoittelusta ja rauhallisesta aloituksesta huolimatta et pysty käyttämään maskia tai hengittäminen tuntuu vaikealta, voit kokeilla venttiilillistä maskia. Huomioithan, että venttiililliset maskit eivät suojaa ympäristöä, jos kantaja sairastaa koronatautia.  

Jos harjoittelusta huolimatta maskin kanssa on vaikea hengittää, ei maskia pidä käyttää."

Vierailija
16/48 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai että mikä oikeus minulla on tartuttaa muita ja vaarantaa muiden terveys levittämällä vaarallista virusta? Huhheijaa mitä kommentointia!

Ensinnäkin, ymmärtäisin hyvin, mikäli tässä puhuttaisi jostain Ebolan kaltaisesta, oikeasti tappavasta viruksesta, mutta tämän kohdalla, jossa selvitymisprosentti on ihan tilastollisesti 98% luokkaa, niin en nyt lähtisi dramatisoimaan tilannetta ihan noilla sanoilla.

Kuinkahan moni maskikyttääjä on esim. itse käynyt koronatestissä? Itse joudun käymään KERRAN viikossa työni takia, eli sanoisin, että olen sen suhteen aika hyvin perillä siitä, mikä oma tautitilanteeni on. Sitten en tietenkään voi olla varma, että kuinka luotettavia nuo testit ovat, että voivatko mahdollisesti näyttää negatiivista tulosta, vaikka olisikin positiivinen? Mutta sehän ei ole minun vastuullani. 

Kuten totesin aiemmin, niin olen erittäin tarkka turvaväleistä sekä hygieniasta. Minusta on kummallista, että moni maskin käyttäjä tuntuu kuvittelevan, että maski naamassa turvavälit voi huoletta unohtaa. Kuinkahan monta kertaa esim. kaupassa joku jonon takana oleva on niin lähellä, että tunnet melkein hönkäykset niskaan. Ja mitä hyötyä maskeista edes on, jos niitä ei osaa käyttää oikein? Paljon olen näitäkin sankareita nähnyt. Yksi siirtää maskin sivuun, niistää nenän, lähmii maskia sormillaan ja asettelee sen takaisin? Jotkut kaivavat selkeästi jo moneen kertaan käytetyn, ryppyisen ja likaisen maskin taskustaan ja asettelee sen kasvoilleen. 

Mitä jos ihan oikeasti keskityttäisi vain siihen omaan toimintaan, eikä arvosteltaisi muita? 

AP

Vierailija
17/48 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

3u4eioj kirjoitti:

Vai että mikä oikeus minulla on tartuttaa muita ja vaarantaa muiden terveys levittämällä vaarallista virusta? Huhheijaa mitä kommentointia!

Ensinnäkin, ymmärtäisin hyvin, mikäli tässä puhuttaisi jostain Ebolan kaltaisesta, oikeasti tappavasta viruksesta, mutta tämän kohdalla, jossa selvitymisprosentti on ihan tilastollisesti 98% luokkaa, niin en nyt lähtisi dramatisoimaan tilannetta ihan noilla sanoilla.

Kuinkahan moni maskikyttääjä on esim. itse käynyt koronatestissä? Itse joudun käymään KERRAN viikossa työni takia, eli sanoisin, että olen sen suhteen aika hyvin perillä siitä, mikä oma tautitilanteeni on. Sitten en tietenkään voi olla varma, että kuinka luotettavia nuo testit ovat, että voivatko mahdollisesti näyttää negatiivista tulosta, vaikka olisikin positiivinen? Mutta sehän ei ole minun vastuullani. 

Kuten totesin aiemmin, niin olen erittäin tarkka turvaväleistä sekä hygieniasta. Minusta on kummallista, että moni maskin käyttäjä tuntuu kuvittelevan, että maski naamassa turvavälit voi huoletta unohtaa. Kuinkahan monta kertaa esim. kaupassa joku jonon takana oleva on niin lähellä, että tunnet melkein hönkäykset niskaan. Ja mitä hyötyä maskeista edes on, jos niitä ei osaa käyttää oikein? Paljon olen näitäkin sankareita nähnyt. Yksi siirtää maskin sivuun, niistää nenän, lähmii maskia sormillaan ja asettelee sen takaisin? Jotkut kaivavat selkeästi jo moneen kertaan käytetyn, ryppyisen ja likaisen maskin taskustaan ja asettelee sen kasvoilleen. 

Mitä jos ihan oikeasti keskityttäisi vain siihen omaan toimintaan, eikä arvosteltaisi muita? 

AP

Eli olet Ap hoitaja tai vastaava, no ei yllätys? Joka kuitenkin harrastaa psykologista projisointia, jota koko korona-asia itseasiassa on. Terveydenhuollon ongelmat pyritään tuon taholta projisoimaan muihin. Se on ollut näin jopa ihan alusta alkaen. Projisoimaan ongelmien syy omasta itsestä ulkopuolisiin ihmisiin tai voimattomuuden tunne esineisiin, ja esineiden puutteeseenkin, kuten maskeihin, vaikka maski ja kiukullakin aluksi pakottaminen ei yhdessäkään maassa vaikuttanut sen pakon tullessa voimaan tartuntakäyriin millään tavalla, vaan ne jatkoivat ihan samalla tavalla, ja vielä pitään, kuten jo ennenkin.

Lasse Lehtonen on muuten ollut pahimmasta päästä tätä joukkoa, joka toimii itseasiassa erittäin omahyväisesti, eli itseasiassa juuri siten kuin syyttivät muita jo alussa, siinä ollen kylllä mukana! 

Vierailija
18/48 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kiinnosta vittuakaan mulkoilut. Menen ilman maskia.

N27

Vierailija
19/48 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole hoitaja, enkä terveydenhuoltoalalla.

AP.

Vierailija
20/48 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ei ole vielä kukaan maskittomuudesta huomautellut, toki joitain epäileviä silmäilyjä olen saanut, mutta ei kiinnosta. Pidän aina turvavälit ja en mene esim. julkisissa istumaan kenenkään viereen, vaan mahdollisimman paljon jätän väliä toisiin. 

Mutta sellainen hassu juttu tapahtui tässä eräs iltapäivä, kun olin kävelyllä. Jalkakäytävällä vastaan oli tulossa 50+v. nainen koiran kanssa. Jo paljon ennen kuin kohdattiin, niin mun oli pakko niistää nenää (on vasomotorinen nuha, en siis ole sairastunut nuhaan tai flunssaan tai koronaan). Tämä nainen sen niistämisen rekisteröi ja kun siis kohdattiin ja juuri silloin laitoin nenäliinaa taskuun, niin nainen päätti kommentoida kuinka törkeää toimintani oli, eli kun niistin vaikka jalkakäytävällä oli muita. Meillä kummallakaan ei tetenkään ollut maskia, kun ulkona oltiin. 

En vastannut hälle mitään, kun ei kiinnosta muiden höpötykset ja en ollut tehnyt mitään väärää siinä, että niistin vuotavan nenäni jo ennen kuin ketään on kohdalla. Ja vaikka olisinkin niistänyt juuri hänen edessään, niin mitä sitten? Onhan mulla nenäliina nenän edessä. Ehkä tämä nainen nyt sitten oletti, että jotkut virus tai bakteeripisarat leijuivat häneen ja sai jonkun taudin.  

N43

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi yksi