Miksi joidenkin mielestä pitäisi edelleen pyrkiä koronan tukahduttamiseen? Itse en näe sille enää rokotusten aikakaudella tarvetta
Kun riskiryhmät on rokotettu, korona muuttuu yleiseltä taudinkuvaltaan paljon nykyistä vaarattomammaksi. Sen jälkeen ei ole enää mitään mieltä yrittää hillittömillä sulkutoimenpiteillä tukahduttaa tautia. Täydellinen tukahduttaminen on hyvin vaikeaa ja vaikka se alueellisesti onnistuisikin, siis esim. vaikka koko Suomessa, niin se ei auta, jos täydellistä tukahtumista ei tapahdu muuallakin maailmassa. Sillä joku matkailija aivan varmasti jossain vaiheessa toisi sen taas ulkomailta Suomeen ja sitten se taas leviäisi Suomessa.
Eli riskiryhmien rokottamisen jälkeen olisi fiksuinta olla stressaamatta koronasta lainkaan ja avata yhteiskunta täysin. Kyllä, koronaa voi silloin hyvinkin olla edelleen Suomessa ja maailmassa ja se voi levitäkin, mutta mitäpä sitten? Sen vaarallisuus on silloin painettu jo niin alas, ettei se sairaanhoidossa ylimääräisenä työnä näy käytännössä lainkaan, vaikka koronan annettaisiin silloin kiertää väestössä vapaasti. Kiertäväthän normaalit flunssat ja influenssatkin vapaasti väestössä, mutta eivätpä ole siltikään vieneet yhteiskuntia katastrofeihin.
Kommentit (5)
Turha vielä piiiiiitkään aikaan puhua et turvassa oltais tai et jotenkin vois rajoituksista luopua. Se on naivia ajattelua! Jos senioreita ja riskiryhmäläisiä näin hitaasti rokotetaan, ei tavis saa omaansa vielä edes kesällä, jouluun voi mennä. Tauti voi tulla meille rokottamattomille!!! En todellakaan halua sairastua. Pelkään et väki viisveisaa hygieniaohjeista kun oman piikin ovat saaneet, kun on van mä mä mä mä... Kuljettavat käsissään ja syljessään virusta ja levittävät sitä pokkana kun vaan itse ovat turvassa. RISOO!!!!
Mun 32-vuotias perusterve tuttavani kuoli kuukausi sitten koronaan. En näkisi kovinkaan vaarattomana.
Vierailija kirjoitti:
Mun 32-vuotias perusterve tuttavani kuoli kuukausi sitten koronaan. En näkisi kovinkaan vaarattomana.
Valehtelet! ei oo totta. Tai sitten valtamedia taas huijaa meitä, not.
Ainoa pelko covidissa ei ole kuolema. Lievänäkin sairastettu tauti voi tehdä sisuskaluissa pahaa jälkeä. Rokote suojaa hyvässä tapauksessa sairaalareissulta. Emme saa laumasuojaa, että tauti olisi poissa ja kurissa, vaan suojautuminen kaikin keinoin on jatkuva olotila.
Emme tiedä vielä, miten monta ”lievää” tautia keho kestää.
Koronasta tulee samanlainen kiertävä riesa kuin influenssastakin. Joka vuosi tulee uusi, hieman erilainen korona. Riskiryhmät ottavat aika ajoin uuden, päivitetyn rokotteen, muut hyväksyvät riskin ja luottavat tuuriin. Korona on niin herkästi tarttuva ja muuntautumiskykyinen, että sitä ei koskaan saada hävitettyä.