Maanantaihin TAMMENTERHOT
Kommentit (30)
piti vaan vielä sanoa, että esikoisen aikaan raskaus meni tosi nopsaan ja toisen kanssa vasta meneekin. Nyt saa jo ens kerralla KELApaperit kun tuntu että viimeksi siihenkin meni aikaa vaikka miten....
Mulla ihan sama tuon hengittämisen kanssa! Hirveetä haukkomista iltaisin kun yrittää päästä nukkumaan. Tulee pelottava olo kun tuntuu että ei vain happi riitä jos normaalisti hengittää. Kestänyt nyt muutaman päivän, mistäköhän johtuu? Mulla samalla tullut kaiken maailman vihlasujakin mahaan ja kylkiluiden korkeudelle, josko kohtu painaisi kasvaessaan tuolla sisällä elimiä niin että aiheutuu tämmöistä. Kerrohan jos saat terkalta jotain vastauksia tuohon ahdistukseen.
Hiljamaari
Heti alkuun vähän kommentteja:
Emma04: miulle oli edellisessä raskaudessa paastoarvo koholla, mutta en joutunut osastolle tarkkailuun. Taisin kerran tai kaksi kertaa kuussa käyvä polilla mittauttamassa sokerit. Nyt olin kolmisen viikkoa sitten rasituksessa ja siinä sain puhtaat paperit (jihuu!), mutta koska viime raskaudessa oli häikkää, niin pitää mennä uudestaan rv 26-28.
Tikrut: miulla on kans ujo pissi, vaikka kuin oisin säästänyt ja on kova hätä neuvolaan mennessä, niin jostain syystä ei vain tule. Sen takia mie saan joka kerta th:lta näutepurkin mukaan, niin saa kotona lirauttaa omassa rauhassa. Oli nimittäin viime raskaudessa sama vaiva ja silloinkin oli purkit kovassa käytössä.
(.) Masu kasvaa kasvamistaan, ja hyvä tieten niin. Viikonloppuna on ollut aika rauhallinen mukelo mahassa, ei oo paljoo liikuskellut, mutta tänään on muutaman kerran tuntunut potkuja. Meinas jo vähän huolestuttaa, kun oli niin hiljaista. Supistuksia on edelleen melkein pävittäin. Tänään tuntui jo kun kävelin töihin, että supisteli. Ei oo mukava, kun jo pelkkä kävely aiheuttaa suppareita. En muista, että ois viimeksi supistellut näin aikaisin, mutta niin kauan kun ei oo kipeitä, niin voi ehkä olla huoletta?
Viikonloppuna istutettiin kolme mustikkapensasta puutarhaan. Oispa kiva, jos jo ensi kesänä tulisi satoa. Pensasmustikat ovat tosi hyviä, eikä niistä tule semmoista sotkua kuin tavan mustikoista. Tyttökin syö niitä ihan hupsuna. :)
Eipä tässä muuta. Tällä viikolla on iltavuoro. Onneksi on aika rauhallista töissä, niin voi vähän rentoillakin
T: Monttu rv 18+3
tiggerille:se varikko on nokian puolella,ja mä oon vuosimallia 82 täytin heinäkuussa 24v..me asutaan kalkun viertotiellä ja tästä on noin 10min kävelymatka tohon varikolle..ois kyllä mukava tutustua sinuun..ihanaa ku ensviikol pääsee vihdoin ja viimein ultraan ja näkee masuvauvansa ekaa kertaa..toi meidän pienempi tyttö on oppinut kierimään ja kovasti yrittää lähtee konttaamaan mutta vielä ei oikeen onnistu,mutta aivan kohta varmaa ossa jo senkin:)
mansemamma ja masuasukki 17+5/
Hei,
kylläpä oli pitkä viestiketju odottamassa lukemista, kun vasta nyt illalla pääsin näitä viestejä lukemaan.
Sindalta kysyisin, että oletko miltä puolelta Oulua? Mä asun pohjoispuolella.
Oma vointi on ihan ok, olen päässyt enimmistä nivuskivuistani eroon, mutta sain todella ikävän asian seuraavaksi vaivaksi. Peräpukamat (ei oo kivaa ei..) alkoivat viime yönä vaivaamaan ja nyt istuminen tekee todella kipeetä, enkä tiedä, että voiko raskaana ollessa käyttää mitään lääkitystä asiaan? Olen menossa keskiviikkona neuvolalääkärille ja kysyn häneltä kyllä asiasta, kun tuntuu, että ei tästä elämästä näin mitään tule. Ens viikolla pitäis töihin mennä ja istua 8 tuntia ja miten istut, kun 5 minuuttiakin on jo aika tuskaa (töissä kun ei viitsi istua tietokoneen ääressä hankalassa asennossa koko päivää)..
En muista, että mitä kaikkea piti kommentoida, se on tämä sama pää kesät talvet, valitettavasti.
Mä olen ylpee itsestäni, kun kävin tänään lasten kanssa kunnon reippailulenkillä. Kävimme asioilla ja käveltyä tuli sitten useampi kilometri ;) Mä oikeen nautin siitä, kun pystyin pitkästä aikaa kävelemään, kun viime viikothan mua vaivasivat noi älyttömät nivuskivut, jotka estivät liikkumisen lähes kokonaan. En mä nytkään pystynyt ajattelemaankaan mitään juoksua, mutta kävely oli pitkästä aikaa tosi ihanaa.
Onko kenelläkään kokemuksia äitiysjoogasta? Olen miettinyt, että menisinkö sellaiseen tässä syksyn koittaessa. Kun tekis mieli jotain liikuntaa sisällyttää arkeen ja kun pimeä syksy tulee, niin ei varmaan kovin paljon tule iltaisin lenkillekään lähdettyä, kun pimeä pelottaa ;/
Mutta nyt taidan lähteä katsomaan, että saisinko tuon esikoisenkin nukkumaan, kun miehet meni jo ;) Ovat aamulla lapset heränneet aikaisin, vaikkei vielä hoitoon tarvinnutkaan lähteä.
-äitiliini78 ja masukki 18+6 (niin se vain puoliväli lähenee)
Äitiliini: Kyllä vaivaan löytyy lääke, saa ihan resepti vapaasti apteekista, muista vaan sanoa et sellainen " malli" joka sopii raskaana olevalle. Laitan tuotteen nimenkin jos löydän vielä putkilon, esikoisen aikaan moista käytin ja toivon todella hartaasi säästyväni tällä kertaa!!! Muistan tuskan liiankin hyvin!!
-E-
Pissa-asiasta: Miulla ei sinänsä ole mitään neuvolassa pissaamista vastaan, mutta välillä on tuskaa pidätellä sinne asti tai sitten on pakko käydä kotona eikä sit meinaa pissittää neuvolassa. Yleensä kyllä kun on vähän aikaa jutellut terkan kanssa niin johan sitä taas joutaa veskiin.. Nyt saa ravata päivällä aika tiuhaan vessassa.. Aika rasittavaa, jos on esim. kaupoilla.. Mutta ihan vinkki pyytää purkki mukaan, varsinkin jos aika on aamulla!
Vupii: Meidän esikko oli taas Viuhti työnimeltään (myöskin vilkas tapaus masussa), joten Tiuhti tuntui loogiselta valinnalta;) Tosin vähän vaikuttaa siltä, että toinen Viuhti köllöttelee nytkin tuolla " yksiössään" !!
Nyt poistun (?!)
tikru
_tigger_:
maria79: pitääkö teillä olla nimenomaan aamupissa josta näytteet otetaan? tai siis olla pitempi aika pissaamatta ja sitten pissata purkkiin? kun mä tota kyselin silloin heti neuvolassa, et tarviiko just olla niin et esim aamupissa, niin ei kuulema tarvii olla. ja mulla sit on noita koeputkia kotona, et niissä kuskaan pissan neuvolaan. pitää vaan kehitellä joku purkki mihin pissaan ja sit joku jolla siirrän tavaran tohon putkiloon. mut käytännöt näköjään vaihtelee. onkos sulla muuten kiharat pysynyt hyvin? kun joku silloin puheli että raskausaikana vois olla permanentin teho huonompi, eikä välttämättä tartu. mulla ainakin onnistunut hyvin, ja ihanan helppoo kun ei haittaa vaikka hiukset vähän hapsottais.tikru taas
Kyllä meillä tääl otetaan tai mä oon ottanu aina aamupissan keskinäytteen... on todenmukaisin kait...(?)
Siis pitääkö teillä sit viedä oikein semmoses labra putkilos näyte sitte??
Hassua,meillä viedään semmoses pienen muvi kupis jossa on kansi,helppo siihen suoraa pissiä ja kuljettaa,laitan ite vielä pakastin pussin päälle ja tosiaan jääkaappiin odottaan lähtöä...
Tuli mieleen,kaveri oli kerran todennu jääkaapin olevan liian täynnä,ettei pissipurkki mahu,no oli aatellu että laittaa hetkeksi pakkaseen,kun oli ihan just pian lähös,no,oli ollu niin pieni liru,että oli menny jäähän! kaveri oli laittanu hetkeks mikroon ja sit menny neuvolaa,oli kuulemma ollu testit läpäissyt pissi näyte! :DDD
nyt piku herralle iltapalaa,moi!
juu, mä sain sellaisia labraputkiloita mukaani. ei siis niitä missä on sitä jauhetta, vaan lähinnä noi näyttää sellasilta mitä kukkiin joskus laitetaan. en tiiä et oisko ne kattonut että tollasessa ois helpompi kuskata kun sellasta muovimuki-tyyppistä? ja kyllä se tosiaan aina iltapäivä-aikoinakin on hoitsu kysynyt että kävitkös pissamassa? eli ainakaan täällä ei tarvii aamupissaa kuskata. mut joo, käytännöt näköjään vaihtelee.
tikru
Noopulle: Joo taitaa olla samanikäiset esikot meillä ja toisikoistakin tulee smaoja ikiä :) Hauskaa ! Koetahan nyt lepäillä vaikka sen onkin vaikee meillä ainakin tuo maalistaapero vipeltää niin että ei perässä pysy. Nyt kyllä vein poitsun tarhaan ja otin itse sohvalla rennosti.
Tikrulle? onnittelut hienosta työnimestä :) Edellinen oli meillä Haitula, joten siihen sopi mukavasti jatkoksi Tiuhti. Paremminkin voisi olla Viuhti kun tuntuu olevan aika vilkasta laatua.
Päivänjatkoa kaikille!
T: vupii ja masu