AstraZeneca
Britti- ja eteläafrikkalaisesta virusmuunnoksesta löydetty mutaatio E484K pystyy väistämään vasta-aineita eniten. THL:n mukaan AstraZenecan teho tämän mutaation aiheuttamaa lievää tautimuotoa vastaan on vain 22 prosenttia, Pfizerillä teho on muunnoksia vastaan selvästi parempi.
Voinko kieltäytyä AstraZenecasta ja saada myöhemmin tehokkaampaa rokotetta? Ei mitään järkeä että rokotetaan vain rokotuksen vuoksi sitten huonommalla rokotteella kun muuta ei saada. Virusmuunnokset leviää joka tapauksessa kovaa vauhtia ja lumerokotus antaa vain lumesuojan.
Kommentit (4)
The Telegraph kertoi lauantaina kehitteillä olevasta yleisrokotteesta, jonka odotetaan tehoavan myös koronaviruksen muunnoksiin.
Rokotetta kehitellään parhaillaan britannialaisessa Nottinghamin yliopistossa, ja se voisi mahdollisesti tulla markkinoille noin vuoden kuluessa.
Astraan ei olisi kannattaanut satsata vaan ostaa parempia rokotteita niin paljon kuin vain saamme. Nyt olemme tilanteessa jossa rokotuskierre on tosiasia kuten myös se ettei rajoituksia poisteta vielä hyvin pitkään aikaan.
Nyt rokotamme millä voimme, muunnokset leviää ja kohta ollaan taas alkutilanteessa. Hyvä onnisimmat saavat paremman rokotteen mutta suurin osa huonomman Astran. Sekään ei pelasta että saa paremman rokotteen kun nekin menettävät tehonsa suurella todennäköisyydellä muunnosviruksiin ja taas odotetaan uutta rokotetta.
Toivottavsti hallitus olisi nyt ajan tasalla ja onnnistuisi tilaamaan ajoissa tuota parempaa rokotetta ettei vuoden päästä jouduta taas tyytymään toisarvoisiin rokotteisiin.
”Hienointa” on se, että vanhukset ja riskiryhmät piikitetään _jo_ tuolla. Minä en halua sitä. Mikä on tilanne siinä vaiheessa, jos variantit ottavat vallan, eikä se pelitä? Aivan.
Kansalaisaloite jolla vaaditaan että tuon tilalle on ostettava parempaa rokotetta.
THL pisti tuossa väjän omiaan kun Etelä-Afrikkalaisessa tutkimuksessa AstraZenecan teho muuntovirukseen on vain 10% ei 22%.
Ajattelen samalla tavalla. En halua ottaa rokotteen joka on huono, vain sen takia että " pitäisi" joku rokote ottaa.AstraZ on muutenkin paljon heikompi rokote kun Pfizerin ja Modernan rokotteet. Nyt vielä tieto siitä että se ei ole tehokas virusmuunnoksiin myöskään, vahvisti päätökseni olla ottamatta tätä rokotetta. Toivon että tilanne on muuttunut sitten kun oma rokotusvuoro tulee joskus. Tulee enemmän ja enemmän virusmuunnoksia tänne Suomeen, ja tilanne tulee tod. näköisesti olemaan se että muutamien kuukausien päästä niitä on runsaasti myös Suomessa. Aikooko Suomi tarjota sitten edelleen tätä tehotonta AZ rokotetta?! Toivon ja uskon että rokotteet tulee joskus yksityiselle puolelle ja voi sieltä saada tehokkaan rokotteen. Toivon kuiteinkin että kun virusmuunnokset lisääntyvät, ja rokotteita tulee lisää, tarjotaan kaikille tehokas rokote julkisella puolella.On myös väärin että Suomessa ei noudateta valmistajan ohjeita ja pitkitetään väli 12 viikkon annosten välissä ( Pfizer ja Moderna)! Olen 50 v nainen, en ajo leikkiä terveydelläni ja olen äärimmäisen varovainen Koronan suhteen.Olen rajoittanut liikkumiseni minimiin ja käytän pelkästään ffp tasoisia maskeja kun liikun esim. kaupassa.