Oletko koskaan kirjoittanut mitään Wikipediaan?
Millaisista aiheista? Kertokaa! Itselläni on ollut tapana jo vuodesta 2004 alkaen kirjoittaa sinne artikkeleita ja välillä suomentaa muiden maiden Wikipedioista artikkeleja suomeksi.
Kommentit (22)
En, mutta joidenkin artikkelien ideologisia kiistoja kävin joskus ajat sitten kurkkaamassa. Huvittavaa, miten kova halu joillakin on vääntää tosiasiat valheeksi, tai vaihtoehtoisesti pimittää tietoa.
Olen. Korjasin erään valokuvaajan syntymäpitäjän ja ajan. Viittaus kirkonkirjan syntyneisiin ei kuitenkaan käynyt luotettavaksi lähteeksi jonkun wikinatsin mielestä, joten se syntymäaika ja -pitäjä ilman lähteitä on edelleenkin väärin siellä wikipediassa. Pitäkööt tunkkinsa.
Vierailija kirjoitti:
En, mutta joidenkin artikkelien ideologisia kiistoja kävin joskus ajat sitten kurkkaamassa. Huvittavaa, miten kova halu joillakin on vääntää tosiasiat valheeksi, tai vaihtoehtoisesti pimittää tietoa.
Tämä. Ja Wikipediassa on myös todella ärsyttäviä pätijöitä ylläpitäjinä. Osaisin kuvitella että he ovat jotain Halla-ahon näköisiä nörttejä istumassa kammioissaan ja napauttamassa saman tien jos artikkelista löytyy vaikkapa kirjoitusvirhe. Kerran sain satikutia, kun käytin artikkelissani liikaa "sekä"-sanaa...
Äärimmäisen myrkyllinen ilmapiiri, minkä takia sinne ei viitsi enää kirjoittaakaan.
Joo olen koostanut pari artikkelia suomalaisista julkkiksista aikoinaan :D
Päivitän oman paikkakuntani asioita Wikipediaan.
Korjasin. Erään Suomen ruotsinkielisen kirjailijan tiedoissa mainittiin vain toinen vaimo ja siitä liitosta syntyneet lapset. Kirjasin Wikipediaan myös ensimmäisen vaimon ja maininnan että siinäkin liitossa oli 2 lasta. Mies jätti ensimmäisen vaimon ja perheeseen yhdessä adoptoidut lapset. Se ensimmäinen perhe on jotenkin tabu, siitä ei koskaan mainita missään mitään.
Korjasin Lamborghinin tekstiä, kun joku idiootti väitti Diablon olleen Lamborghinin myydyin malli vaikka kaikkihan sen tietää, että Gallardoa myytiin kahdessa vuodessa enemmän kun Diabloa koko aikana.
En, mutta isäni on sinne tehnyt pari kattavaakin sivua harrastuksistaan. Ja ainakin omasta mielestäni osa näistä on parempia mitä englannin vastaavat. Eikä kyseessä ole mitään pelkästään suomessa harrastettavia juttuja.
Olen täydentänyt jo valmiita artikkeleita.
Pieniä korjauksia tehnyt eri artikkeleihin, korjannut kirjoitusvirheitä ja näin.
Melkein, vahingossa. Kun klikkaa väärää kohtaa epähuomiossa sieltä ponnahtaa se Muokkaa kohta auki. Samaan aikaan kun luulisi kirjoittavansa uutta googlehakua selaimeen ja enter, niin joku väärä lauseyhdistelmä menee siihen. Sama kuin chatissä.
Behmin ikää sinne ei yhteen aikaan saanut laittaa, vaikka sen tiesikin :D :D
Olen korjaillu toisten asiavirheitä.
Olen kirjoittanut. Hirveää arvostelua ja pätemistä jo parin minuutin kuluttua, huh. Mutta siellä se artikkeli on, täsmennän ja korjaan tarvittaessa. Eli eräs lempikirjailijani ja hänen tietonsa, julkaisuluettelo ym. Ei ollut vielä tuolloin (n. 2016) Wikissä ja minusta oli aiheellista lisätä.
Todellakin siellä tehdään päätökset ihan sen mukaan kuka ylläpitäjistä haluaa päteä eikä edes aina Wikipedian omia sääntöjä noudattaen. Esimerkiksi kerran kirjoitin artikkelin yhdestä pörssinoteeratusta ulkomaalaisesta yhtiöstä ja se poistettiin saman tien koska se "ei ollut tarpeeksi merkityksellinen" (Suomen mittakaavassa ilmeisesti). Käsittämätöntä toimintaa, en ymmärrä miksi sitä ei voitu säilyttää, ei kai Wikipediassa rajallista tietokapasiteettia ole :D
Vierailija kirjoitti:
Olen kirjoittanut yhden artikkelin. Nilsiän ortodoksinen kirkko.
Kävin lukemassa :)
Joo ja sain ip bannit sen jälkeen
Olen korjannut asiavirheitä. Olen tutkija yliopistossa, ja mielestäni olisi hyvä jos mahdollisimman moni muukin tutkija jaksaisi aina välillä tarkistaa, että hänen alaansa koskeva tieto on suunnilleen paikkansapitävää. Wikipedia on hieno projekti.
Olen kirjoittanut yhden artikkelin. Nilsiän ortodoksinen kirkko.