Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Äitiysraha, onko näin että...

06.08.2006 |

Jos laskettuaika on v 2007 ja olen ollut hoitovapaalla v 2005 (josta siis äitiysraha laskettaisiin), niin on mahdollista laskettaa kelalla ennen äippälomaa viimeisten 6kk mukaan tulot (jotka on varmasti isommat kun on ollut töissä)?

Ymmärränkö oikein? 8)

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
07.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli laitat vaan hakemukseen että haet 6kk tulojen mukaan, liität mukaan palkkakuitin ja työnantajan täyttämän y17-lomakkeen.

ja kelan sivuilla on laskuri mistä voit käydä tarkismassa tuota ä-rahasummaa jos kiinnostaa jo etukäteen.

Vierailija
2/5 |
07.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli pitääkö toimittaa kaikki 6 kk:n palkkakuitit? Vai riittääkö esim. palkkakortti työntantajalta, jossa ilmenee mitä sillä 6 kk:n ajalla on tienattu?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
07.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä ainakin täytin hakemuksen ja y17 lomakekin on kelassa. en tiedä että onko tuo yksikään palkkakuitti tarpeen kun palkanlaskijan kuitenkin lomakkella ilmoittaa paljonko palkkoja on tulossa ennen a-lomakauden alkua. ajattelin pistää mukaan kuitenkin.

ja päätöstä varten on kuulemma kaikki oleellinen (tuli sekin tarkistettua kun soittivat kelasta ja sanoivat että unohdin lapsilisää hakea... ;-)

Vierailija
4/5 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tarvitse palkka kuitteja. Jos työnantajan edustaja kuittaa tuon y17-lomakkeen, on hänen vastuullaan, että annetut tiedot ovat oikein - muita tositteita ei siis tarvita.

Kuitenkin, jos jostakin syystä työnantajalta ei voi saada lomaketta täytettynä, myös palkkakuitit kelpaavat todisteeksi palkan suuruudesta.

Selvittelin tätä perusteellisesti, kun perheessä on epätyypillisiä työsuhteita. Vastaukset tosin riippuvat Kelan sisälläkin, siitä, keneltä kysyy. :/

Vierailija
5/5 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä oliko minulla vain huono tuuri, mutta viimeksi olisin kyllä helpommalla päässyt jos olisi ollut mahdollista toimittaa vain ne palkkakuitit eikä sitä palkanlaskijan tekemää todistusta.

Jouduin nimittäin pyytämään muistaakseni kaksi kertaa uudelleen laskentaa kun se ei millään mennyt oikein. Minulla oli kerran puolessa vuodessa maksettu bonus (mitä ei tietenkään voinut kertoa kahdella koska oli satunnainen erä, vaan piti jälkikäteen vielä toimittaa seuraavan bonuksen tiedot), ylimääräinen palkkio sekä vielä lisäksi viikon palkaton vapaa (jonka olin pitänyt ennen tuota 6 kk:n jaksoa, mutta palkkis vähentänyt myöhemmin).

Eli jouduin soittelemaan palkanlaskentaan ja ravamaamaan Kelassa paikan päällä useamman kerran ennen kuin saivat laskelmat oikein. Palkkis lähetti laskelmansa aina suoraan Kelaan, joten piti aina odottaa uutta päätöstä ennen kuin pystyi pyytämän korjauksi. Lopullisen äitiysrahani sain päätökseen kun olin ollut jo hyvän aikaa äitiyslomalla.

Pointsini siis on, että tarkistakaa nuo laskelmat huolellisesti!