Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Polttomoottoreiden valmistus ja bensa-autoilu loppuu

Vierailija
12.02.2021 |

Näin käy, mutta koska meitä köyhiäkin on, bensa-autoilla on kysyntää vielä kauan tuonkin jälkeen. https://www.iltalehti.fi/talous/a/f6621ba2-72a0-49b0-bc19-eb1ae0b0d9ed

Kommentit (45235)

Vierailija
30301/45235 |
04.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hmm, olisi hauska tietää minkälaisia ihmisiä täällä on keskustelemassa. Itse otin sähköauton vuosi sitten kun tuli valinnan mahdollisuus (työsuhdeauto). Pihassa on bensa-auto ollut siitä saakka seisonnassa. 13000 km on tullut sähkövatkaimen mittariin, tähän mennessä on kaikki sujunut sähköllä.

Bensarohmu on tuossa vielä jemmassa kun siinä on peräkoukku ja jossain takaraivossa kytee vielä se ajatus että jos tästä nyt haluaisi ottaa ja lähteä vaikka Jäämeren rantaan niin ottaisiko bensakoneen... tai jos vaikka maailma räjähtää...

Mutta en ole ottanut bensavolvoa kumminkaan vielä takaisin käyttöön, pikku ulkomaanreissutkin on käyty sähköllä, ei se enää ahdista se sähkön loppumisajatuskaan kun on tullut lataaminen tutuksi ja jotenkin tuntuu ihan kivalta rytmittää ajaminen sillai että tulee taukoja.. nuorempana saatoin kyllä ajaa samoilla silmillä puolen Euroopan läpi, nyt en tiedä että mahtaisinko jaksaa. Öitä.

Mitkäs sinun mielestä on sellaisia asioita jotka pitäisi vielä kehittyä jotta Volvon uskaltaa pistää kiertoon? 

Huomenta! No ei minkään oikeastaan tarvitsisi kehittyä, sähköautot on ihan tarpeeksi hyviä. Minulla ei vain ole mitään syytä luopua Volvosta. Se ei maksa mitään kun se seisoo tuossa pihalla, paitsi katsastaa pitää kerran vuodessa. Enkä minä tarvitse sitä mihinkään, se on vain tuossa siltä varalta että tarvitsee. Psykologisena turvana niin kuin Epun riepu, että sen voi ottaa siitä hiirenklikkauksella käyttöön jos haluaa. Ei minulla olisi mitään järkeä hankkia tähän esimerkiksi toista sähköautoa pitkää matkaa varten kun mitään oikeaa tarvetta ei ole.

Mutta jos tuota Volvoa ei olisi tuossa "kaiken varalla" niin sitten minua ärsyttäisi varmaan ihan tuhottomasti se että kaikki ajosuoritteet kaikissa mahdollisissa tilanteissa ei olisikaan mahdollisia. Nyt kun Volvo seisoo pihassa, voin hyvillä mielin olla käyttämättä sitä ja ajaa halpoja kilometreja Volvoa pienemmällä sähköautolla.

Hmm.. no jos tietäisi että satasella saisi pitkäperäisen peräkoukullisen auton vuokrattua viikoksi niin sitten Volvo voisi lähteä pihasta.

Vierailija
30302/45235 |
04.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teepä sama kaupunkiautoksi suunnitellulla sähköautolla jossa lataus 150km:n välein.

Miksi vıtussa? Ei minulla ole päässä vikaa kuten liikaa bensahöyryjä impanneilla dinokuskeilla.

Eli sinustakin siis sähköautojen nimi on harhaanjohtava ja ainakin puolta malleista pitäisi kutsua tiukasti kaupunkisähköautoiksi eikä niitä saisi markkinoida normaaleina autoina ollenkaan? Näinhän tilanne on jos kerran ajaminen näillä kaupunkien ulkopuolella on sähköautoilijoidenkin mielestä typerää ja "olisit ostanut isommalla aukulla".

Ei ole, koska ÄO:ni ei ole pienempi kuin kengännumeroni ja pystyn ihan auton speksilistaa katsomalla päättelemään minkälainen auto on minun käyttötarkoitukseeni sopiva. Toki jos on joku lusikalla ruokittu uusavuton niin asiat voi tuntua hämmentäviltä. Se ei kuitenkaan ole minun eikä autovalmistajien ongelma.

Miksi kukaan ostaisi kallista sähköautoa, jos sillä pärjää vain kaupungissa?

Se ei varmaan ole sinun asiasi? Ihme maa tämä kun heti kun jollain on vähän pitoa lompakossa niin joku läski tulee siihen viereen ulisemaan.

Ei sinun 700 euron mielenterveyssyistä saamallasi sairaseläkkeellä osteta mitään sähköautoja.

Mennyvittuun siitä läski vinkumasta

😂😂 Menipäs pojulla tunteisiin. 😂😂

Kaltaistesi köyhien läskien vinkuna on parasta musiikkia korvilleni.

Arviosi meni ns. huolella ohi

Ei mennyt. Anna tulla lisää vinkunaa vaan, laitan boset korville niin saan nauttia siitä oikein kunnolla.

Kyllä meni

Ei edelleenkään mennyt. Vikise, köyhä, vikise. Läskisi hyllyvät kivasti väpättävän alahuulesi tahdissa.

😂😂 Miksi kerrot meille fantasioistasi, poju? Mahtaa äitisi olla sinusta ylpeä. 

Ihanaa köyhien ulinaa!

Se on sun äiti joka huutaa nukkumaan. Varmaan lääkkeetkin ottamatta.

Ei, kyllä se olet ihan sinä joka uliset ja vingut kuten köyhän läskin kuuluukin.

😂😂 Poju sun kitinä kuuluu tänne asti eli olepa hiljaa.

Mees ny läski muualle ulisemaan. Sossurahat tulee vasta monen viikon päästä.

Mua ei varakkaana juurikaan kiinnosta milloin sun sossun rahat tulee...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
30303/45235 |
04.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hmm, olisi hauska tietää minkälaisia ihmisiä täällä on keskustelemassa. Itse otin sähköauton vuosi sitten kun tuli valinnan mahdollisuus (työsuhdeauto). Pihassa on bensa-auto ollut siitä saakka seisonnassa. 13000 km on tullut sähkövatkaimen mittariin, tähän mennessä on kaikki sujunut sähköllä.

Bensarohmu on tuossa vielä jemmassa kun siinä on peräkoukku ja jossain takaraivossa kytee vielä se ajatus että jos tästä nyt haluaisi ottaa ja lähteä vaikka Jäämeren rantaan niin ottaisiko bensakoneen... tai jos vaikka maailma räjähtää...

Mutta en ole ottanut bensavolvoa kumminkaan vielä takaisin käyttöön, pikku ulkomaanreissutkin on käyty sähköllä, ei se enää ahdista se sähkön loppumisajatuskaan kun on tullut lataaminen tutuksi ja jotenkin tuntuu ihan kivalta rytmittää ajaminen sillai että tulee taukoja.. nuorempana saatoin kyllä ajaa samoilla silmillä puolen Euroopan läpi, nyt en tiedä että mahtaisinko jaksaa. Öitä.

Mitkäs sinun mielestä on sellaisia asioita jotka pitäisi vielä kehittyä jotta Volvon uskaltaa pistää kiertoon? 

Huomenta! No ei minkään oikeastaan tarvitsisi kehittyä, sähköautot on ihan tarpeeksi hyviä. Minulla ei vain ole mitään syytä luopua Volvosta. Se ei maksa mitään kun se seisoo tuossa pihalla, paitsi katsastaa pitää kerran vuodessa. Enkä minä tarvitse sitä mihinkään, se on vain tuossa siltä varalta että tarvitsee. Psykologisena turvana niin kuin Epun riepu, että sen voi ottaa siitä hiirenklikkauksella käyttöön jos haluaa. Ei minulla olisi mitään järkeä hankkia tähän esimerkiksi toista sähköautoa pitkää matkaa varten kun mitään oikeaa tarvetta ei ole.

Mutta jos tuota Volvoa ei olisi tuossa "kaiken varalla" niin sitten minua ärsyttäisi varmaan ihan tuhottomasti se että kaikki ajosuoritteet kaikissa mahdollisissa tilanteissa ei olisikaan mahdollisia. Nyt kun Volvo seisoo pihassa, voin hyvillä mielin olla käyttämättä sitä ja ajaa halpoja kilometreja Volvoa pienemmällä sähköautolla.

Hmm.. no jos tietäisi että satasella saisi pitkäperäisen peräkoukullisen auton vuokrattua viikoksi niin sitten Volvo voisi lähteä pihasta.

Jännä että vaikka et olekaan polttista pitkään aikaan tarvinnut niin silti koet että kaikki mahdolliset ajosuoritteet eivät olisi mahdollisia ilman sitä? Sulla ilmeisesti sähköversiossa sellainen range että pärjää perusajot mutta matkaa jos tekisi niin joutuisi laturille vähän useammin? 

Vierailija
30304/45235 |
04.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teepä sama kaupunkiautoksi suunnitellulla sähköautolla jossa lataus 150km:n välein.

Miksi vıtussa? Ei minulla ole päässä vikaa kuten liikaa bensahöyryjä impanneilla dinokuskeilla.

Eli sinustakin siis sähköautojen nimi on harhaanjohtava ja ainakin puolta malleista pitäisi kutsua tiukasti kaupunkisähköautoiksi eikä niitä saisi markkinoida normaaleina autoina ollenkaan? Näinhän tilanne on jos kerran ajaminen näillä kaupunkien ulkopuolella on sähköautoilijoidenkin mielestä typerää ja "olisit ostanut isommalla aukulla".

Ei ole, koska ÄO:ni ei ole pienempi kuin kengännumeroni ja pystyn ihan auton speksilistaa katsomalla päättelemään minkälainen auto on minun käyttötarkoitukseeni sopiva. Toki jos on joku lusikalla ruokittu uusavuton niin asiat voi tuntua hämmentäviltä. Se ei kuitenkaan ole minun eikä autovalmistajien ongelma.

Se ei varmaan ole sinun asiasi? Ihme maa tämä kun heti kun jollain on vähän pitoa lompakossa niin joku läski tulee siihen viereen ulisemaan.

Ei sinun 700 euron mielenterveyssyistä saamallasi sairaseläkkeellä osteta mitään sähköautoja.

Ei mennyt. Anna tulla lisää vinkunaa vaan, laitan boset korville niin saan nauttia siitä oikein kunnolla.

Kyllä meni

Ei edelleenkään mennyt. Vikise, köyhä, vikise. Läskisi hyllyvät kivasti väpättävän alahuulesi tahdissa.

Ihanaa köyhien ulinaa!

Ei, kyllä se olet ihan sinä joka uliset ja vingut kuten köyhän läskin kuuluukin.

Mulla ei köyhänä läskinä juurikaan ole varaa ulista ennen kun sossun rahat tulee...

Korjasin vastaamaan totuutta.

Vierailija
30305/45235 |
04.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytiin pikaisesti moikkamassa kaveria sähköautolla toissailtana 160km päässä.

yli 320km matka maksoi meille sähköllä 7e.

Ladattiin kotona hinta on alle 0,13e/100km . Akkuun jäi matkaa 200km

Jos oltais menty vanhalla bensa-autollamme se olis maksanut 67e.

Mukava tunne kun tietää että voi huoletta tehdä 300 tai vaikka 500km reissuja eikä ne maksa enempää kuin pääkaupunkiseudun bussiliput kahdelta.

Eikä synny päästöjä.

En usko että tuossa sähkön hinnassa on siirtohinta ja lataushäviö mukana.

Ja mun polttiksella tuo oli maksanut 23 euroa. 

Ero on niin mitätön, etenkin kun sähkön hinta on tuosta moninkertaistunut ettei ole mitään järkeä vaihtaa kömpelöön ja hankalaan sähköautoon.

Tuossa sähkön hinnassa on siirtomaksu mukana. Helsingin hinta mutta mökillä on samaa luokkaa.

Hinta on saatu jakamalla sähkölasku käytetyillä kilowateilla.

Ei olla sekoiltu pörssisähkön kanssa.

Niin ja tämä sähkö siis maksaa meille alle 0,13e/kWh.

Sähköautolla ajo maksaa jotain 2,3-2,5 e/ 100km.

Kova ajonopeus ja pakkasesta johtuva lämmitys nostavat kulutusta.

Ja kaupunkiajo taas kuluttaa tosi vähän erityisesti kesällä.

Meillä on bensa-auto kakkosautona mutta kaikki pitkät matkat on tehty sähköautolla.

Pian menee kakkosautokin vaihtoon ja tilalle sähköauto. Kunhan vaan sopiva löytyy.

Vierailija
30306/45235 |
04.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiallisen sähköauton saa jo 30000 eurolla Vertailimme kuusi halvimman kaartin mallia

Kova kysyntä kirittää sähköautojen kauppaa ja hintoja, mutta rekisteröintitilaston suosikkeina ovat silti kalleimman pään mallit. Alkuvuoden perusteella kärjen järjestys on kuitenkin mennyt uusiksi, ja eräiden mallien rekisteröinnit ovat kasvaneet jopa 9700 prosenttia. Alle 30000 euron vaihtoehtoja markkinoilla on yhä vähemmän.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/asiallisen-sahkoauton-saa-jo-30000-e…

Vierailija
30307/45235 |
04.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä että vaikka et olekaan polttista pitkään aikaan tarvinnut niin silti koet että kaikki mahdolliset ajosuoritteet eivät olisi mahdollisia ilman sitä? Sulla ilmeisesti sähköversiossa sellainen range että pärjää perusajot mutta matkaa jos tekisi niin joutuisi laturille vähän useammin? 

No varsinainen syy on että sähköautossani ei ole peräkoukkua ja parin vuoden välein sitä aina rakentaa jotain ja tarvii peräkärryä. Range ei ole ylitsepääsemätön ongelma (wltp 420 km eli talvella 250 km).

Vierailija
30308/45235 |
04.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meni

Ihanaa köyhien ulinaa!

Mulla ei köyhänä läskinä juurikaan ole varaa ulista ennen kun sossun rahat tulee...

Tuollainen tekstien lapsellinen muuttelu näyttää olevan sinulla eräs narsismisi kiinteä käytösmalli. Teet sitä aina kun huonot hermosi menevät.

Vierailija
30309/45235 |
04.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinänsä kummallista kun itse olen tottunut siihen että autolla kuin autolla on ihan yhtä kätevää ajaa minne vaan etäisyyksistä riippumatta.

Et ole sitten vissiin paljoa ajanut jos mielestäsi Yago ja 5-sarjan bemari ovat yhtä käteviä ja mukavia pitkän matkan kulkimia.

En käyttänyt sanaa mukava missään vaiheessa. Mukavuus on luksusta josta pitää maksaa enemmän. Sähkö"autoissa" pitää maksaa enemmän että ylipäätänsä pääsee saman vuorokauden puolella perille.

Ja se kirjoitetaan Aygo, urpo.

Aygo on kaupunkiauto jolla voi tarvittaessa kuitenkin ajaa täältä lappiin täsmälleen yhtä nopeasti ja kätevästi kuin vaikka sillä 5-sarjan bemarilla. Ei tietenkään yhtä mukavasti. Tankkaus kestää 5 min ja sitä joutuu suorittamaan 500km:n välein. Teepä sama kaupunkiautoksi suunnitellulla sähköautolla jossa lataus 150km:n välein.

Sinä määrittelet "kätevyyden" sen mukaan voiko autolla ajaa mahdollisimman pitkälle ilman pysähtymistä. Se on sinun määritelmäsi auton kätevyydelle mutta ei se ole mikään kätenvyyden ainoa mittari. Moni kokee kätevyydeksi myös matkustusmukavuuden ja monet muut asiat. Jos näin ei olisi niin harva laittaisi autoon muutamaa tonnia enempää. 

Matkustusmukavuudelle on ihan oma terminsä, matkustusmukavuus. 

Kyse ei tietenkään ole siitä pääseekö perille pysähtymättä.

Vaan esim. siitä ettei tarvitse turhaan odotella auton latautumista jos joudut lataamaan puolen tunnin latauksia puolentoista tunnin välein kuten tässä:

https://vpkirjat.wordpress.com/2021/12/30/voiko-sahkoautolla-ajaa-oikea…

Ajattele jos oikeasti joutuisit miettimään autoa ostaessasi että jokin automalli pidentää sinun 8h matkaa kolmella tunnilla? Eiku.. hetkinen. Jätetääs ne sähkärit vielä tässä vaiheessa..

No en edelleenkään ole niin tyhmä että ostaisin pienen kaupunkiauton jos tarkoituksenani on ajaa pitkää matkaa maanteillä.

Ja sinäkö tiedät ettet esim. seuraavaan viiteen vuoteen tule tekemään reissuja maantiellä?

Jos teen niin ostan siihen sopivan auton. Jos ostan kaupunkikäyttöön soveltuvan pikkuauton niin en lähde sillä tekemään maantiematkaa. Ei tää nyt voi olla niin vaikeeta, hei!

millä sitten teet ne pidemmät matkat jos tarvetta joskus tuleekin?

ostat toisen sähköauton niitä varten?

Humanoidit tekevät rumpalin

Luulenpa, että useiden vuosien treenillä on paljon merkitystä myös asiassa.

Luulet väärin.

Olet vaan kade, kun toisista tulee maailman parhaita, eikä sinusta ole tullut yhtään mitään muuta kuin sosiaalitoimen elättämä työtön pummi.

Vierailija
30310/45235 |
04.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sähköautoja markkinoidaan WLPT arvoilla, joka on täyttä kusetusta. WLPT mittaa toimintamatkaa täydestä akusta täysin tyhjäksi nopeudella 40 km/h.  Kukaan ei aja kokoajan tasaisesti, noin hiljaa, eikä akkua tyhjäksi.  Ei edes ladata täyteen, koska suositukset eivät tät tue. 

No varsinainen syy on että sähköautossani ei ole peräkoukkua ja parin vuoden välein sitä aina rakentaa jotain ja tarvii peräkärryä. Range ei ole ylitsepääsemätön ongelma (wltp 420 km eli talvella 250 km).

Vierailija
30311/45235 |
04.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköautoja markkinoidaan WLPT arvoilla, joka on täyttä kusetusta. WLPT mittaa toimintamatkaa täydestä akusta täysin tyhjäksi nopeudella 40 km/h.  Käytännössä kukaan ei aja kokoajan tasaisesti, noin hiljaa, eikä akkua tyhjäksi.  Ei edes ladata täyteen, koska monet suositukset eivät tätä tue. 

Vierailija
30312/45235 |
04.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sähköautoja markkinoidaan WLPT arvoilla, joka on täyttä kusetusta. WLPT mittaa toimintamatkaa täydestä akusta täysin tyhjäksi nopeudella 40 km/h.  Käytännössä kukaan ei aja kokoajan tasaisesti, noin hiljaa, eikä akkua tyhjäksi.  Ei edes ladata täyteen, koska monet suositukset eivät tätä tue. 

Täyssähköauton todellinen kerralla suoritettava ajomatka ilman välilatausta harvoin on yli 200km. Talvella vähemmän. 

Vierailija
30313/45235 |
04.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täyssähköauton todellinen kerralla suoritettava ajomatka ilman välilatausta harvoin on yli 200km. Talvella vähemmän. 

Harhainen psykoosi

Vierailija
30314/45235 |
04.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuollainen tekstien lapsellinen muuttelu näyttää olevan sinulla eräs narsismisi kiinteä käytösmalli. Teet sitä aina kun huonot hermosi menevät.

Ei, vaan teen sen koska se saa aina sarvesi tutisemaan kiukusta niin söpösti :D

Vierailija
30315/45235 |
04.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinänsä kummallista kun itse olen tottunut siihen että autolla kuin autolla on ihan yhtä kätevää ajaa minne vaan etäisyyksistä riippumatta.

Et ole sitten vissiin paljoa ajanut jos mielestäsi Yago ja 5-sarjan bemari ovat yhtä käteviä ja mukavia pitkän matkan kulkimia.

En käyttänyt sanaa mukava missään vaiheessa. Mukavuus on luksusta josta pitää maksaa enemmän. Sähkö"autoissa" pitää maksaa enemmän että ylipäätänsä pääsee saman vuorokauden puolella perille.

Ja se kirjoitetaan Aygo, urpo.

Aygo on kaupunkiauto jolla voi tarvittaessa kuitenkin ajaa täältä lappiin täsmälleen yhtä nopeasti ja kätevästi kuin vaikka sillä 5-sarjan bemarilla. Ei tietenkään yhtä mukavasti. Tankkaus kestää 5 min ja sitä joutuu suorittamaan 500km:n välein. Teepä sama kaupunkiautoksi suunnitellulla sähköautolla jossa lataus 150km:n välein.

Sinä määrittelet "kätevyyden" sen mukaan voiko autolla ajaa mahdollisimman pitkälle ilman pysähtymistä. Se on sinun määritelmäsi auton kätevyydelle mutta ei se ole mikään kätenvyyden ainoa mittari. Moni kokee kätevyydeksi myös matkustusmukavuuden ja monet muut asiat. Jos näin ei olisi niin harva laittaisi autoon muutamaa tonnia enempää. 

Matkustusmukavuudelle on ihan oma terminsä, matkustusmukavuus. 

Kyse ei tietenkään ole siitä pääseekö perille pysähtymättä.

Vaan esim. siitä ettei tarvitse turhaan odotella auton latautumista jos joudut lataamaan puolen tunnin latauksia puolentoista tunnin välein kuten tässä:

https://vpkirjat.wordpress.com/2021/12/30/voiko-sahkoautolla-ajaa-oikea…

Ajattele jos oikeasti joutuisit miettimään autoa ostaessasi että jokin automalli pidentää sinun 8h matkaa kolmella tunnilla? Eiku.. hetkinen. Jätetääs ne sähkärit vielä tässä vaiheessa..

No en edelleenkään ole niin tyhmä että ostaisin pienen kaupunkiauton jos tarkoituksenani on ajaa pitkää matkaa maanteillä.

Ja sinäkö tiedät ettet esim. seuraavaan viiteen vuoteen tule tekemään reissuja maantiellä?

Jos teen niin ostan siihen sopivan auton. Jos ostan kaupunkikäyttöön soveltuvan pikkuauton niin en lähde sillä tekemään maantiematkaa. Ei tää nyt voi olla niin vaikeeta, hei!

millä sitten teet ne pidemmät matkat jos tarvetta joskus tuleekin?

ostat toisen sähköauton niitä varten?

Humanoidit tekevät rumpalin

Luulenpa, että useiden vuosien treenillä on paljon merkitystä myös asiassa.

Luulet väärin.

Olet vaan kade, kun toisista tulee maailman huonoin, eikä sinusta ole tullut yhtään mitään muuta kuin menestyvä playboy-liikemies.

Vierailija
30316/45235 |
04.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Autolla kun autolla todellinen kerralla suoritettava ajomatka on todella harvoin yli 200 km.

Vierailija
30317/45235 |
04.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Autolla kun autolla todellinen kerralla suoritettava ajomatka on todella harvoin yli 200 km.

Aina oon yhtäkyytiä diesel-pelillä mennyt Leville tai Tenolle. Kun mä voin. Sinä et.

Vierailija
30318/45235 |
04.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytännössä jokaisen 100 kilometrin jälkeen rangeahdistus kohoaa ja on etsittävä latauspaikkaa . 

Vierailija
30319/45235 |
04.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öljyä pitäisi käyttää vain lämmitykseen. Siinä sen hyötysuhde on lyömätön. Nyt jokainen bensa-auto on lähinnä ulkoilman lämmittäjä, jotka eivät kuitenkaan onnistu siinäkään.

Vierailija
30320/45235 |
04.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseäni häiritsee juuri tuo eniten että markkinoilla on vielä kaikenlaisia sähköautoja jotka ei kuitenkaan sovi kunnolla ihan kaikkeen, esim ei saa vetää mitään tai ei ole akun esilämmitystä tai range liian lyhyt jne. jne..  Toki löytyy autoja joissa kaikki ns. kunnossa mutta hintaa sitten ihan liikaa. Polttispuolella voi ostaa minkälaisen uuden auton tahansa eikä liikkumisen perusasioita tarvitse miettiä yhtään. Epäilen että tietyt perusasiat on saatava ns. lähtökohdaksi kaikkiin sähköautoihin jolloin tavan tallaaja uskaltaa hypätä mukaan...