Saksalaiset olivat amatöörejä laivastonsa kanssa toisessa maailmansodassa
Aluksi heillä oli taistelulaivat Bismarck, Tirpiz, Scharnhorst, Gneisenau, ja raskaat risteilijät Prinz Eugen, Admiral Hipper, ja Blücher.
Nämä olivat kaikki järeitä laivoja, jotka olivat teknisesti jopa parempia kuin englantilaisten vastaavat. Taistelulaivoilla oli 280-380 mm tykit, raskailla risteilijöillä 203 mm.
Isoin farssi tapahtui kun Bismarck ja Prinz Eugen lähtivät Atlantille tuhoamaan liittoutuneiden saattueita vuonna 1941. Tämä kokoonpano oli täysin riittämätön, koska englantilaiset liikkuivat myös ympäri Englantia raskaalla kalustolla, jossa oli usein parikin Bismarckin tasoista taistelulaivaa, ja muita apulaivoja, risteilijöitä ja hävittäjiä. Jos Bismarck ja Prinz Eugen kohtaisivat näitä, niin ne olisivat heti alakynnessä. Alunperin mukana piti olla myös pienemmät taistelulaivat Scarnhorst ja Gneisenau, mutta ne olivat vaurioituneita, eivätkä siten voineet osallistua. Olisin peruuttanut koko retken.
Niinhän siinä sitten kävi että Bismarck ja Prinz Eugen kohtaisivat englantilaisen laivasto-osaston Grönlannin lähellä ja Bismarckin onnistui upottaa yhden englantilaisen taistelulaivan onnekkaalla osumalla, tosin englantilaisilla oli osittain vanhaa huonoa kalustoa, jossa laivoilla oli heikko kansipanssarointi, ja näin Bismarckin ammus meni kannen läpi osuen ruutivarastoon, räjäyttäen koko vihollislaivan. Siihen se jäikin, ja Bismarck myös vaurioutui taistelussa, ja jäi englantilaisten saaliiksi, kun Prinz Eugen lähti karkuun. Saksalaisilla ei ollut mitään lentokonetukea tai sukellusvenetukea edes lähellä Ranskan rannikkoa ja niinpä Bismarck upposi lopulta lähellä Ranskan rannikkoa vaikka onnistui sinnittelemään pitkälle ja harhauttaen englantilaisia laivasto-osastoja matkalla pakoon. Englantilaisilla oli lähettää vaikka mitä lentokoneita Bismarckin kimppuun, kun takaa-ajaajat jäivät kyydistä.
Toinen farssi tapahtui Norjassa kun saksalaiset ajelivat iloisesti laivasto-osastolla kohti Osloa, mutta edessä oli yksi rannikkotykkipatteri, joka ampui läheltä palasiksi Blücherin, yhden raskaan risteilijän menetys ihan turhaan, olisivat voineet tiedustelutiedolla välttää asian.
Vuonna 1943 Saksa menetti Scharnhorstin, kun se lähti pohjois-Norjasta yksin tuhoamaan liittoutuneiden laivoja mukana ainoastaan muutamia hävittäjiä saattajina. Se jäi englantilaisten saaliiksi ennenkuin ehti saada mitään aikaiseksi. Tänä aikana myös Tirpiz oli Norjassa ja sen käyttäminen operaatiossa muutaman risteilijän kanssa olisi ollut minimikokoonpano.
Vuonna 1944 Saksalla oli ainoastaan Tirpiz jäljellä isoista laivoista Norjassa, ja eivät uskaltaneet liikkua sillä mihinkään, ja englantilaiset tulivat upottamaan sen lentokoneilla ja pienoissukellusveneillä missä se olikaan ankkuroitu.
Kommentit (6)
No siinä käy niin että kun taistelee pidemmillä etäisyyksillä tykkien kanssa niin osumakulma on jyrkkä ja ammukset menevät kannen läpi, jos menevät. Lyhyillä etäisyyksillä ammutaan laivan kylkeen.
Hei mikä tää on? Mää on ihan ulalla meritaisteluista 😁. Keskityn puhumaan paskaa palstalla mieluummin.
No jos se mitään saksalaisia kohduttaa niin aivan yhtä tumpeloita olivat japanilaiset. Yamato ei saanut aikaan juuri mitään ennenkuin upposi ja sen jälkeen eivät uskaltaneet lähettää sisarlaivaakaan mihinkään.
Olihan briteillä niin suuri ylivoima pinta-aluksissa. Jos jälkiviisaasti ajattelee, saksalaisten kaikki resurssit olisi pitänyt keskittää merivoimissa tietysti sukellusveneisiin.
No saksalaisten munaus oli tuhlata laivoja yksi kerrallaan taisteluissa, joita olimmahdotonta voittaa, tai edes päästä pakoon, jos sattuisi ylivoimainen vihollinen tulemaan vastaan. Ei ne englantilaiset helpolla olisi pystyneet voittamaan saksalaisten aluksia, mikäli niitä olisi keskitetty paremmin (vähintään 3-4 isoa laivaa jokaisessa osastossa), ja sukellusvenetukea ja lentokonetukea olisi ollut myös saatavilla.
Jep, jep näinhän se oli. Englantilaisilla oli tosin paremmat tutkat laivoissaan. Käytännössä saksalaisilla oli vaikea liikkua aluksillaan mihinkään, tulematta havaituksi. Se oli jo yksi operaatio siirtää laivoja Ranskasta Saksaan, kun piti mennä Englannin kanaalin läpi.