Yläkoulun opinto-ohjaus, mikä järki?
Nyt pitää kuuelmma tehdä kirjallinen hakusuunnitelma. Wtf.
”Laitan viisi lukiota, ekaksi se mihin toivon eniten, vikaksi sen mihin varmalla pääsen, väliin yksi jossa on pääsykoe”.
Ja tätä varten pitää istua ja istua ja istua siellä opon tunnilla?
Kuuntelemassa loputonta hölinää ammattikoulusta.
Ja kuitenkaan esim eri lukioista opo ei osaa sanoa muuta kuin että katso netistä.
Miksi tällaista ajanhaaskausta???
Kommentit (25)
Mutta eihän se ole mikään ratkaisu mihinkään, että kaikki "ongelmatapaukset" koulutetaan väkipakolla viimeisenä vaihtoehtona lähihoitajiksi kun oikein muutakaan ei ole.
Ei se että osa opoista on huonoja, tarkoita että koko aine olisi turha. Vaatikaa mieluummin päteviä opoja.
Kaikkein realistisin ilmaan jo opossa pitäisi kertoa siitä, että suosituimpiin kouluihin on hyvin vaikea päästä ja työn saaminen se vasta vaikeaa on. Jo teinien olisi usein hyvinkin epärealististen toiveiden sijaan tärkeä ymmärtää, että todennäköisesti edessä on joka tapauksessa jossakin vaiheessa työttömyyttä, joka tuo itsestään riippumattomista syistä mukanaan paljon muita ongelmia, vähintäänkin taloudellisia ongelmia ja mielenterveysongelmia, koska yhteiskunta suhtautuu työttömiin huonommin kuin rikollisiin.
Vierailija kirjoitti:
Ei se että osa opoista on huonoja, tarkoita että koko aine olisi turha. Vaatikaa mieluummin päteviä opoja.
Jep. :( Meillä lapsi tarvitsi apua kouluvalintaan ja itse minä häntä autoin, opon ohjeilla olisi päätynyt ihan eri suuntaan. Itse toki lapseni tunnen paremmin, mutta näin se eriarvoistuminen nykyään toimii. Ne pärjäävät, joille on auttamisresurssia kotona.
Mun teinin opo esitteli sirkuslinjan ja hevosopiston. Näitä meille jauhettiin myös vanhempainillassa. Oli mielenkiintoinen kokemus!