Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko mittauttanut D-vitamiinitasosi ja paljonko syöt d-vitamiinia?

Vierailija
10.02.2021 |

Mä syön d-vitamiinia päivittäin aina kun muistan. Otan 30 mikrogrammaa yleensä ja joskus useamman (90mikrogrammaa eli 3 tbl). Useamman otan etenkin jos monena päivänä unohtunut ottaa.

No, kävin verikokeissa. Otin yksityiseltä sellasen verikoepaketin missä oli tuo d-vitamiini. D-vitamiinitaso on puutteellinen. Oli vain 50. Pitäisi olla yli 75. Alle 25 arvot ovat jo puutostilaa, tämä on vaje.

D-vitamiinia tarvitaan vastustuskykyyn, geenien toimintaa, luustoon.. käsittääkseni voi auttaa myös parempaan mielialaan?

Paljonko sinä syöt ja tiedätkö tasosi?

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen mittauttanut työterveydessä toissasyksynä muutama viikko etelänmatkan jälkeen kun olin todella nuukahtanut enkä jaksanut harrastaa liikuntaa normaalisti, vaikka olin terve. Oli niin alhainen (muistaakseni noin 40), että lääkärin määräyksestä syön nyt talvikaudella 100 mikrogrammaa ja kesäkaudella 50. Muutamassa viikossa olo koheni.

Vierailija
22/35 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen mittauttanut työterveydessä toissasyksynä muutama viikko etelänmatkan jälkeen kun olin todella nuukahtanut enkä jaksanut harrastaa liikuntaa normaalisti, vaikka olin terve. Oli niin alhainen (muistaakseni noin 40), että lääkärin määräyksestä syön nyt talvikaudella 100 mikrogrammaa ja kesäkaudella 50. Muutamassa viikossa olo koheni.

Tarkistin: arvoni oli 39 (söin silloin suosituksen mukaisen 10-20 mikrogrammaa päivässä)

Viitearvo: ≥ 50

Osteoporoosipotilaiden tavoitetaso 75-120

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

arvo 114. syön kesät talvet 100mcg.

Vierailija
24/35 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole mittauttanut. Ilmeisesti on ihan kohdallaan. Syön syys-huhtikuussa 100 mikrogrammaa päivässä + sen mitä saa ruoasta. Kesäisin en ota ylimääräistä d-vitamiinia.

Vierailija
25/35 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen mittauttanut: 80. Söin 50 mikrog päivässä, nyt otan 100 mikrog.

Vierailija
26/35 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä vastaukset antavat ymmärtää, että nykysuositusten mukaiset määrät ovat aivan liian vähäiset.

Vierailija
27/35 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En syö ikinä purkista mitään vitamiineja. Kaikki arvot kohdillaan.

Vierailija
28/35 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä vastaukset antavat ymmärtää, että nykysuositusten mukaiset määrät ovat aivan liian vähäiset.

Niinhän ne on. Minäkin juon d-vitaminoitua maitoa (noin puoli litraa menee päivässä) ja syön kalaa 2-3 aterialla viikossa. T. se jolla oli 39

Vierailija
29/35 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole mittauttanut enkä syö mitään vitamiineja purkista.

N53

Vierailija
30/35 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä järkeä mittauttaa D-vitamiiniarvoja? Syö vain varmuuden vuoksi D-vitamiinia suhteellisen isolla annoksella.

Vierailija
31/35 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole mittauttanut, mutta jokavuotiset poskiontelotulehdukset loppui kun aloin syödä 100ug päivässä.

Vierailija
32/35 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa varmaan mainostaa erittäin hyvää ja halpaa norjalaista öljykapseli D-vitamiinia, Yano-tuotemerkillä. Pitoisuus 100 mikrogrammaa. Noita 1-2 päivässä niin huomaat eron.

Vierailija
33/35 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä järkeä mittauttaa D-vitamiiniarvoja? Syö vain varmuuden vuoksi D-vitamiinia suhteellisen isolla annoksella.

Turvallinen raja on ottaa 100 mikrogrammaa päivässä. Jos otat noin isoa annosta, olisi kuitenkin hyvä tietää paljonko se arvo on. D-vitamiini on rasvaliukoinen ja paljon sitä syödesssä voi tulla myös myrkytys. Että on hyvä tietää missä mennään. D-vitamiini on erittäin tarpeellinen etenkin naisille, mutta liian ison annoksen syöminen ei ole järkevää ilman mittausta tai jos ei syö d-vitamiinia purkista ollenkaan (eikä tiedä arvoaan), niin altistaa itsensä kyllä infektiotaudeille tai osteoporoosille myöhemmässä iässä.

Vierailija
34/35 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

100 mikrogrammaa päivässä. En ole mittauttanut arvoa, varmaan pitäisi. Toisaalta nyt olen ollut 1,5v terve, ei ole edes pikkuflunssa tarttunut. Veikkaan että arvot olisivat kohdallaan kun syön näin paljon. Aiemmin söin 20-50 mikrogrammaa, veikkaan ettei ollut riittävä määrä.

Vierailija
35/35 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran viikossa 25.000 I.U:n ambullin. Kuukauden päästä menen verikokeisiin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi yksi