Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paavon comeback, osa x

Vierailija
10.02.2021 |

Näin se homma etenee tällä kertaa...

Näin Väyrynen keskiviikkona:

”Vuoden 2011 romahduksen jälkeen olin valmis auttamaan puoluetta palauttamaan äänestäjien luottamusta olemalla ehdokkaana vuoden 2012 presidentinvaaleissa. Tätä puolueen johto kaikin voimin vastusti. Luottamus palautettiin, eikä voittokaan ollut kaukana. Tämän jälkeen olin valmis ottamaan jälleen vastuun Keskustan johtamisesta. Voitin neuvoa-antavan jäsenäänestyksen, mutta puheenjohtajaksi Rovaniemen puoluekokouksessa valittiin Juha Sipilä.”

”Vuoden 2015 eduskuntavaalien jälkeen Keskusta palasi sille poliittiselle linjalle, joka oli vuoden 2011 vaaleissa johtanut raskaaseen tappioon. Puoluehallituksen ja sen työvaliokunnan jäsenenä yritin tehdä kaikkeni näköpiirissä olleen uuden romahduksen estämiseksi. Kaikki oli turhaa.”

Väyrynen pääsi takaisin keskustaan vuosi sitten. Hän sanoo viime aikoina kokeneensa, kuinka vastahakoinen autettava keskusta edelleen on.

”Viime syksynä tarjosin jälleen apuani puolueelle. Kokemukset ovat olleet ikäviä. Tarjouduin keskustan pormestariehdokkaaksi Helsingin kuntavaaleissa. Ajattelin, että voisin auttaa puoluetta saamaan tuntuvan vaalivoiton ja vahvat asemat kaupungin päätöksenteossa. Ajattelin myös, että ehdokkuuteni voisi rohkaista ihmisiä ehdolle myös muissa kaupungeissa ja kunnissa kautta maan. Tämä tarjous torjuttiin. Minua ei kelpuutettu edes puolueen ehdokkaaksi, kun minulla kuulemma oli ”väärä linja”. Tarjouduin jäseneksi puoluehallituksen työvaliokuntaan, jotta voisin antaa puolueen johdolle viikottaista konsulttiapua. Tähänkään minua ei tarvittu.”

Väyrysestä tuli kuitenkin keskustan kaksikielisen piirin puheenjohtaja ja sen edustaja puoluehallitukseen. Mieli on silti matalana.

”Sovimme Annika Saarikon kanssa marraskuussa, että piirin toimintaan liittyneet taloudelliset ja muut ongelmat puolueettomasti selvitetään. Tässä ei ole päästy eteenpäin, mutta sen sijaan vatvotaan puolueen Keski-Pohjanmaan piirin aivan käsittämätöntä vaatimusta piirimme erottamiseksi puolueesta. Kaksikieliselle piirille ei ole kahteen vuoteen maksettu sille kuuluvaa puoluetukea. Pyynnöistä huolimatta emme ole saaneet muitakaan varoja toimintaamme. Sen sijaan puoluetoimisto jakaa kaksikieliseen toimintaan varoja meidän piirimme ohi suoraan paikallisosastoille”, Väyrynen tilittää.

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi yksi