Miten ne, jotka pelkäävät koronaa niin kauheasti, pystyivät ennen sitä elämään?
Meinaan että onhan tässä kaiken aikaa ollut kaikenlaisia riskejä, niin terveydellisiä kuin muitakin.
Miten korona nyt tyhjensi pajatson joillakin?
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Yli 50 vuotta olen elänyt eikä muistaakseni mistään ei ole tiedotusvälineissä elinaikanani aiemmin nostettu tällaista haloota. Täytyyhän siihen olla jokin poikkeuksellinen syy.
Tiedotusvälineet ja lööpit nyt yleensä aina pyrkivät lietsomaan pelkoa. Itse seuraan hyvin rajatusti uutisista asiasta ja olen paljon onnellisempi ja rauhallisempi näin.
Media on nyt koko vuoden pelotellut joka ikinen päivä ja monen eri uutisen voimin.
En ole ihme kyllä ihan hermoheikko, enemmänkin väsynyt ja kyllästynyt. Kunhan pakkaset ja ikävä talvi on ohi jatkan elämääni kuten ennenkin. Alan oikeasti jo uskoa, että media liioittelee.
Vuosi sitten saattoi ollakin vähän hätä kädessä mutta koska päättäjät ei saa rajoja kiinni ja testauksia sinne, niin ei se sitten varmaan mikään tosi kyseessä olekaan.
Kaikilta maskeista höyryäviltä haluaisin kysyä, noudatatteko te myös muita THL:n suosituksia yhtä orjallisesti? Enintään 5 grammaa suolaa ja vähintään puoli kiloa kasviksia päivässä? Tuleeko päivässä täyteen 10 000 askelta? Onhan painoindeksi alle 25, alkoholi käytät korkeintaan vähän etkä tupakoi? Nämä olisivat kaikki miljoona kertaa maskeja tärkeämpiä yhteiskunnallisia terveystekoja, mutta juuri kukaan ei niistä välitä. Ja jos nuo asiat olisivat kunnossa, ei sitä koronaakaan tarvitsisi pelätä juuri enempää kuin salamaniskua kirkkaalta taivaalta.
Tuollaisen perus kangasmaskin/kirurginmaskin kaikki hyödyt saa tavan tallaaja jo sillä, että hengittää nenän kautta, eikä ole mikään kuolaava, ölisevä suuhengittäjä.
Korona on median luoma sirkus, ei kukaan olisi aikoihin enää edes muistanut koko juttua ellei media siitä rummuttaisi koko ajan klikkien takia. Suomen terveydenhuollon kantokyky ei ole myöskään missään vaiheessa ollut mitenkään edes koetuksella, eikä tule koronan takia koskaan olemaankaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitkään oon ollut pöpökammonen, käsidesit käytössä lounasrafloissa ja esim. julkisissa. Käsihygienia hyvällä tasolla.
Lopputulos? En ole melkein ikinä kipeä, edes flunssassa.
Ainoat aikuisiän flunssat olen saanut ollessani kylässä appiukolta, jonka käsihygienia ja yskimishygienia ovat olemattomia. Olemme siis siellä pari kertaa vuodessa viikon pari yöpymässä ja apella aina kälyn lapsilta saatuja tauteja.
Mua aina ennen inhotti syödä junassa, mutta oli pakko kun kuljen junalla töissä eikä muulloin ehdi. Ennen koronaa mulla oli aina mukana pieni käsidesipullo, desinfioin kädet ennen syömistä. Mutta kun tämä koronahässäkkä alkoi ja ihmiset alkoivat rituaalinomaisesti lotrata käsidesillä, mulle tuli joku ihme vastenmielisyys sitä hajua kohtaan enkä ole enää vuoteen käyttänyt käsidesiä missään. En kaupoissa, en junassa ennen syömistä, en missään.
Kuljen päivittäin töissä junalla pk-seudulla ja jatkan siitä metroon alueelle, jossa asuu paljon muualta muuttaneita. Maskia en ole käyttänyt junassa enkä metrossa. Töissä silloin, kun on pakko. Lisäksi käyn baareissa ja ravintoloissa monta kertaa viikossa.
Enpä ole vielä sairastunut. Tosin ei haittaa, vaikka sairastuisinkin. Ei vain kiinnosta koko asia.
Ihmisillä ei ole suhteellisuudentajua. 50000 tartuntaa per 5,5 miljoonaa ihmistä per 12 kk on ihan hiton vähän. Mutta osa luulee, että korona on suunnilleen joka viidennellä tai kymmenennellä vastaantulijalle.
Mä myös olen elänyt niin vapaasti kuin voi ja käytä aika paljon julkisia. Hsl-busseja, onnibussia, junaa, metroa, ratikkaa...yleensä 7 pvänä viikossa, yleensä 2-4 matkaa päivässä. Käyn ravintoloissa, baarissakin joskus, tosin nyt harvemmin kun menevät niin aikaisin kiinni, olen pyörinyt kaupoissa ja kauppakeskuksissa, kävin elokuvissa ja museoissa silloin kun vielä sai. Ja puolen vuoden aikana vai 8kk vai mitä se Vilkku on ollut käytössä niin tällä tyylillä 0 hälytystä ja 2 niitä ihme avainosumia mitä voi asetuksista hakea, siis niitä että ei riitä altistukseen, ts joku jolla myöhemmin testi + on kävellyt toisella puolella katua ohi tai vaikka ajanut autolla ohitse.
Että ei ole todellakaan riski kummoinen, ei todellakaan musta riitä perusteluksi esim. käyttää maskia. Jos hälyjä tulisi vaikka kerran kuussa niin ihan eri juttu, mutta kun ei yhtään. Ei yhtään, vaikka olen vähän tietoisestikin ns riskikäyttäytynyt.
Tämä on juuri sitä realismia, joka on monelta hukassa! Hieman matematiikan ymmärtämistä, suhteellisuudentajua. Mutta ihmiset käyttäytyvät suurin piirtein niin kuin tämä olisi hyppykuppa tai ebola. Kimmahdetaan tien toiselle puolelle kauhun vallassa ja maski naamalla, kun ihminen tulee vastaan. Näin siis maalla. Kunnassa jossa on koko hössötyksen aikana ollut ehkä viisi tartuntaa.
Musta on hämmentävää miten sokeasti ihmiset tottelevat. Siis en todellakaan ole mikään salaliittoteoreetikko, koronankieltäjä tms, mutta...Ihmiset tyytyväisinä ovat luopuneet ystävistään, juhlista, viihteestä, verhoutuvat maskeihin, hyväksyvät tulevat konkurssit ja laman, asuntojen hintasyöksyn, sosiaalietuuksien laskun, veronkorotukset, lasten ja nuorten käsiin räjähtäneet mielenterveysongelmat, vanhusten kuntoutuksen lopettamisen, laitosasukkaiden pitämisen lukkojen takana vailla sosiaalisia kontakteja..Ei mitään kritiikkiä, ei vastalauseita. Taikasanat "terveysturvallisuus" ja "vanhusten suojelu" saavat ihmiset nielemään mitä vaan. Mä oikeasti luulin, että tämä jää muutaman kuukauden hömpötykseksi. Kuolleisuus ei ole lisääntynyt, ylimääräisiä tehohoitopaikkoja ei ole tarvittu vaan hankitut ylimääräiset ventilaattorit pölyttyvät varastoissa, nämä tohinalla perustetut koronaosastot suljettiin hissukseen jo keväällä 2020, edelleenkään yksikään perusterve työikäinen ei ole kuollut, edelleenkin kuolleiden mediaani-ikä on 84, 74% kuolleista on ollut lähtökohtaisesti perussairauksiensa vuoksi niin huonossa hapessa, että potilas ei ole ollut ns. sairaalahoidosta hyötyvä (eli on ollut pitkälle dementoitunut jolla muutenkin elinaikaa jäljellä jotain 10 sekunnin ja parin kuukauden väliltä tms)...Siis TÄMÄN vuoksi koko Suomi on ollut säpissä vuoden. Musta tää on ihan mieletöntä! 20v sitten ei oltaisi vedetty tuolla maskit naamassa kauhistuneena ajatuksesta, että melkein ysikymppinen syötettävä petipotilas saattaa kuolla keuhkokuumeeseen.
Vierailija kirjoitti:
Kaikilta maskeista höyryäviltä haluaisin kysyä, noudatatteko te myös muita THL:n suosituksia yhtä orjallisesti? Enintään 5 grammaa suolaa ja vähintään puoli kiloa kasviksia päivässä? Tuleeko päivässä täyteen 10 000 askelta? Onhan painoindeksi alle 25, alkoholi käytät korkeintaan vähän etkä tupakoi? Nämä olisivat kaikki miljoona kertaa maskeja tärkeämpiä yhteiskunnallisia terveystekoja, mutta juuri kukaan ei niistä välitä. Ja jos nuo asiat olisivat kunnossa, ei sitä koronaakaan tarvitsisi pelätä juuri enempää kuin salamaniskua kirkkaalta taivaalta.
Tuollaisen perus kangasmaskin/kirurginmaskin kaikki hyödyt saa tavan tallaaja jo sillä, että hengittää nenän kautta, eikä ole mikään kuolaava, ölisevä suuhengittäjä.
Korona on median luoma sirkus, ei kukaan olisi aikoihin enää edes muistanut koko juttua ellei media siitä rummuttaisi koko ajan klikkien takia. Suomen terveydenhuollon kantokyky ei ole myöskään missään vaiheessa ollut mitenkään edes koetuksella, eikä tule koronan takia koskaan olemaankaan.
Ihmiset on..Selvästi ylipainoinen pitää maskia, siinä on jotain todella surullisen huvittavaa. Vähän kuin jenkkien duck and cover jos atomipommi räjähtää, mitään hyötyä ei ole.
Ei mitään suhteellisuudentajua, ei mitään JÄRKEÄ, ei mitään logiikkaa tässä ihmisten koronatouhussa.
Vierailija kirjoitti:
Media on nyt koko vuoden pelotellut joka ikinen päivä ja monen eri uutisen voimin...Vuosi sitten saattoi ollakin vähän hätä kädessä mutta koska päättäjät ei saa rajoja kiinni ja testauksia sinne, niin ei se sitten varmaan mikään tosi kyseessä olekaan.
Just tämä.
Korona on niin vaarallinen että lapsesi ei saa pelata lentopalloa mutta ei niin vaarallinen, että korona-hotspotista tulevan tarvitsisi mennä testiin.
Korona on niin vaarallinen, että saat tavata laitoksessa asuvaa isääsi vain 15min/2vko etkä silloinkaan saa koskettaa häntä tai esim. syöttää. Kuitenkaan korona ei ole niin vaarallinen, että sukulaisvierailuja ulkomailta olisi syytä rajoittaa.
Korona on niin vaarallinen, että et saa viettää joulua etkä lomilla matkustaa edes Suomessa. Kuitenkaan korona ei ole niin vaarallinen, että peruisimme kansainväliset urheilukisat tai estäisimme vaihto-oppilaita matkustamasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Media on nyt koko vuoden pelotellut joka ikinen päivä ja monen eri uutisen voimin...Vuosi sitten saattoi ollakin vähän hätä kädessä mutta koska päättäjät ei saa rajoja kiinni ja testauksia sinne, niin ei se sitten varmaan mikään tosi kyseessä olekaan.
Just tämä.
Korona on niin vaarallinen että lapsesi ei saa pelata lentopalloa mutta ei niin vaarallinen, että korona-hotspotista tulevan tarvitsisi mennä testiin.
Korona on niin vaarallinen, että saat tavata laitoksessa asuvaa isääsi vain 15min/2vko etkä silloinkaan saa koskettaa häntä tai esim. syöttää. Kuitenkaan korona ei ole niin vaarallinen, että sukulaisvierailuja ulkomailta olisi syytä rajoittaa.
Korona on niin vaarallinen, että et saa viettää joulua etkä lomilla matkustaa edes Suomessa. Kuitenkaan korona ei ole niin vaarallinen, että peruisimme kansainväliset urheilukisat tai estäisimme vaihto-oppilaita matkustamasta.
Tää on kyllä järkyttävää. Mä koen syyllisyyttä kun tapaan ystäviäni, yhtä-kahta kerrallaan ja n. kerran kuussa. Asun yksin eli muita sosiaalisia kontakteja ei ole. Sitten on nämä Afrikanreissaaja-Vesat, Baltian työmiehet sun muut jotka tulee ja menee miten lystää.
Mä oon vuoden uhrannut elämästäni. Ihan turhaan näköjään. En jaksa enää, ei kiinnosta. Ei oo paljon motivaatiota. Hallitus paheksuu milloin mitäkin ja on huolestunut tästä ja tuosta ja vaatii MINUA olemaan 100% yksin jo toista vuotta, mutta tärkeimmälle tartuntalähteelle ne ei tee mitään. Olen todella pettynyt ja vihainen.
Suomalaiset eivät nouse kapinaan. Seuraavaksi voikin alkaa säätää lakia, joka pakottaa ottamaan koronarokotteen, ja lakia, jolla lisätään tieto rokotuksesta passiin. Sen jälkeen matkustaa saavat vain ne, jotka ottavat rokotteen kaksi kertaa vuodessa ja lisäksi omasta pussistaan maksavat koronatestin ja -todistuksen kotimaassa JA kohdemaassa, jossa omalla kustannuksellaan lisäksi ovat kaksi viikkoa ikkunattomassa huoneessa karanteenissa.
Rajat kiinni! huusivat persut. Nyt sitä saa, nyt sitä saa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just tämä.
Tää on kyllä järkyttävää. Mä koen syyllisyyttä kun tapaan ystäviäni, yhtä-kahta kerrallaan ja n. kerran kuussa. Asun yksin eli muita sosiaalisia kontakteja ei ole. Sitten on nämä Afrikanreissaaja-Vesat, Baltian työmiehet sun muut jotka tulee ja menee miten lystää.
Mä oon vuoden uhrannut elämästäni. Ihan turhaan näköjään. En jaksa enää, ei kiinnosta. Ei oo paljon motivaatiota. Hallitus paheksuu milloin mitäkin ja on huolestunut tästä ja tuosta ja vaatii MINUA olemaan 100% yksin jo toista vuotta, mutta tärkeimmälle tartuntalähteelle ne ei tee mitään. Olen todella pettynyt ja vihainen.
Hep hep, top tykkänään! Hesari oli jo täynnä Vesaa paheksuvia kommentteja. Minä nostan hattua Vesalle! Juuri noin kuuluu toimia!
Etkä sinäkään voita sillä mitään, että paheksut muita samalla kun toteat itse noudattaneesi kiltisti rajoituksia. Rajoitukset on alun alkaenkin olleet perusoikeuksia polkevia vailla välttämättömyysperustetta.
Enitenhän koronaa pelkäävät ne, jotka epätoivoisesti yrittävät vakuuttaa itsensä siitä, että se on vain harmiton pikkuflunssa.
Korona ei ole isorokko, kolera tai paiserutto, mutta se ihan aikuisten oikeasti on huomattavasti vaarallisempi kuiin tavalliset kausi-influenssat.
Ihmisillä ei ole suhteellisuudentajua. 50000 tartuntaa per 5,5 miljoonaa ihmistä per 12 kk on ihan hiton vähän. Mutta osa luulee, että korona on suunnilleen joka viidennellä tai kymmenennellä vastaantulijalle.
Mä myös olen elänyt niin vapaasti kuin voi ja käytä aika paljon julkisia. Hsl-busseja, onnibussia, junaa, metroa, ratikkaa...yleensä 7 pvänä viikossa, yleensä 2-4 matkaa päivässä. Käyn ravintoloissa, baarissakin joskus, tosin nyt harvemmin kun menevät niin aikaisin kiinni, olen pyörinyt kaupoissa ja kauppakeskuksissa, kävin elokuvissa ja museoissa silloin kun vielä sai. Ja puolen vuoden aikana vai 8kk vai mitä se Vilkku on ollut käytössä niin tällä tyylillä 0 hälytystä ja 2 niitä ihme avainosumia mitä voi asetuksista hakea, siis niitä että ei riitä altistukseen, ts joku jolla myöhemmin testi + on kävellyt toisella puolella katua ohi tai vaikka ajanut autolla ohitse.
Että ei ole todellakaan riski kummoinen, ei todellakaan musta riitä perusteluksi esim. käyttää maskia. Jos hälyjä tulisi vaikka kerran kuussa niin ihan eri juttu, mutta kun ei yhtään. Ei yhtään, vaikka olen vähän tietoisestikin ns riskikäyttäytynyt.