Juuri 15v täyttänyt poikani on 185cm.
Olen 161cm ja mies 185cm. Kuinka pitkä hänestä tulee?
Kommentit (34)
Milloin tuli kasvupyrähdys. Kun se alkaa, niin kasvaa 15 cm, jonka jälkeen tulee pari senttiä.
Jotain väliltä 185 - 200, veikkaan.
Ei voi tietää. Mä olen 167 ja mies 175. Kuopus on nyt 18v ja 194cm
15v on saanut neuvolasta kasvuennusteen. Se + 1-2 cm, on varmaan aika lähellä. Tai sitten ei. Veikkauksena heittäisin 187.
Vierailija kirjoitti:
Milloin tuli kasvupyrähdys. Kun se alkaa, niin kasvaa 15 cm, jonka jälkeen tulee pari senttiä.
12-vuotiaana
Olin 15v 180cm ja armeijassa 20v 181cm ja siinä on pysynyt.
Voi olla että ei kasva enää yhtään tai voi olla että kasvaa 10-15cm. 190-195cm on hyvin mahdollinen lopullinen pituus, eli pitkä tulee. Itse olin sen 173cm kun täytin 15 ja nyt olen 180cm enkä enää kasva eli 7cm tuli.
Aihe kiinnostaa minuakin. 12-vuotias poikani on 182. On aina kasvanut käyrien yläpuolella, mutta silti toivoisin että ei menisi ainakaan kahden metrin yli. Käsitykseni voi olla vääräkin, mutta jotenkin kaikki sopivien vaatteiden löytämisestä autoon mahtumiseen jne tuntuu olevan hankalaa, jos on kovin pitkä. Mutta ei kai kasvulle oikein mitään voi? Kai lääkärit näihin puuttuisivat tarvittaessa?
Minä muista, kuinka koulussa oli poika 12 v, joka oli päätä pidempi muita. Siis aivan eri paria. Hän jäi vähän yli 170 senttiseksi.
Ja sitten oli toinen poika 15 v, joka oli päätä lyhyempi muita. Rippikuvassa pieni poika. Hänestä tuli 188 cm.
Kasvupyrähdys oli molemmilla. Vähän eri aikaa vaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi tietää. Mä olen 167 ja mies 175. Kuopus on nyt 18v ja 194cm
Lisään vielä, että molemmista suvuista löytyy sekä pitkiä miehiä että lyhyitä, joten geenilotto jätti mieheni lyhyeksi ja pojan laittoi pitkäksi.
Entäs se mies, jonka kanssa poika on pantu alulle?
Olin 15v 173cm ja armeijassa mitattiin 175cm
Ihan mitä vaan. Vanhempani ovat 174 ja 190cm. Veljeni kasvoi hormoneilla (sai hoitoja lastensairaalassa) 177 senttiseksi. Olisi muuten jäänyt alle 170cm. Minä olen nainen ja kasvoin 180 senttiseksi. Olin seiskalla 177cm ja lopetin kasvun 19-vuotiaana.
meillä poika täytti marraskuussa 14v. On nyt 179cm, neuvolassa sai pituusennusteeksi 198cm ja viidennen luokan terveystarkastuksessa 196cm. Poika ollut vauvasta saakka reilusti ikätovereitaan pidempi ja vaikka nytkin on pitkä ikäisekseen, on kasvuvauhti selvästi muutaman vuoden aikana tasaantunut, eli ei enää ole luokkansa pisin. Heillä luokalla poika, joka on 194cm ja jalan koko kuulemma 47.
12 vuotiaana luokan pisin, kasvu 15 cm vuoden aikana, 13 vuotiaana toiseksi pisin kasvu 14 cm, tuolloin 185cm pitkä ja 14 vuotiaana luokan 5-7 pisin, tuolloin 187cm pitkä.
Armeijassa 188cm ja vuosia myöhemmin terveystarkastuksessa 187,5 cm (terveystarkastaja huomautti väärästä mitasta, kun olin ilmoittanut 188).
Joillakin pitkillä pojilla tulee alaselkään "raskausarpia", kun iho ei ehdi venyä kasvupyrähdyksen vauhdissa.
Samasta syystä myös teinitytölle voi lantioon jäädä raitoja, lantion kasvaessa nopeasti.
Vähintään 185 cm. :D