Raivostuttaa rekrytoijat, jotka eivät ilmoita valinnasta
Ei kyllä anna hyvää kuvaa organisaatiosta, jos hakijoita pidetään niin yhdentekevinä, ettei ilmoiteta. Tämä on oman kokemuksen mukaan enemmän sääntö kuin poikkeus kun töitä hakee - alkaa pikkuhiljaa turhauttaa. Kohtalotovereita?
Kommentit (12)
Jokainen joka jättää jatkossa hakematta on vain plussaa ja niille ilmoitetaan, jotka on oikeasti kiinnostavia jatkoa ajatellen.
Ehkä tätä pitää ajatella sitten kun niistä hakijoista on oikeasti pulaa.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen joka jättää jatkossa hakematta on vain plussaa ja niille ilmoitetaan, jotka on oikeasti kiinnostavia jatkoa ajatellen.
Ei välttämättä mene näin. Olen ollut kahden tai kolmen parhaan joukossa ja useammassa haastattelussa ja silti ei ole meinattu muistaa, ainakaan ilmoitetussa aikataulussa, kertoa päätöksestä.
Toinen ärsyttävä on sitten päinvastainen tyyli. Hakemukseeni tuli kolme sähköpostia, jossa kiitettiin hakemuksesta. Sitten tuli siirappinen hylsy, jossa imelin sanankääntein kiiteltiin hakemuksesta ja tippa linssissä valiteltiin kun ei sinua, hyvä Mirkku, valittu jatkoon. Eikä siinä vielä kaikki, sitten s-postiin tuli pyyntö arvostella yritys asteikolla 0-10, mitä tykkäsit meistä ja oltiinhan me tosi kivoja ja kiitos hirveesti kun olit meistä kiinnostunut.
Minkälaisille ihmisille tällaiset prosessit on laadittu? Eikö nyt vähempi riittäisi.
Rekrytointiosaamista on monen tasoista.
Vierailija kirjoitti:
Toinen ärsyttävä on sitten päinvastainen tyyli. Hakemukseeni tuli kolme sähköpostia, jossa kiitettiin hakemuksesta. Sitten tuli siirappinen hylsy, jossa imelin sanankääntein kiiteltiin hakemuksesta ja tippa linssissä valiteltiin kun ei sinua, hyvä Mirkku, valittu jatkoon. Eikä siinä vielä kaikki, sitten s-postiin tuli pyyntö arvostella yritys asteikolla 0-10, mitä tykkäsit meistä ja oltiinhan me tosi kivoja ja kiitos hirveesti kun olit meistä kiinnostunut.
Minkälaisille ihmisille tällaiset prosessit on laadittu? Eikö nyt vähempi riittäisi.
Niille, jotka haluaa saada sitä huomiota. Minua ei huomiotu en varmana enää ikinä hae sinne töihin ja kerron kaikille, serkunkumminkaimallekin, soitan iltapäivälhtiin ja teen somejaon.
Vielä ikävämpää on, kun kieltävässä vastauksessa ilmoitetaan, että tehtävään valitulla oli tietyt pätevyydet, jotka oli myös sinulla. Ja kun googletat nimen niin valittu vain oli nuorempi. Tästä heti tietää, että oma hakemus juuttui jo alussa johonkin ikäfiltteriin, kun et samoilla pätevyyksillä päässyt edes haastatteluun.
Mä taas olen saanut lähes aina ilmoituksen, ettei valinta ole kohdistunut minuun. Vähemmistössä ne, jotka eivät laita mitään tietoa. Toimisto-/taloushallintoala.
Vielä parempia on firmat jotka laittavat kokeneimmat ja vanhemmat pihalla kun tulee uusi pomo ja sitten soittelevat vuoden päästä näitä takaisin töihin kun jostain syystä ei löydy ihmisiä töihin. Lehdissäkin oleva hehkutus miten nyt palkataan ei oikein toimi kun sen vastapainona leviää suusta suuhun irtisanottujen ja heidän jälkeensä itse lähteneet jutun juonen tajunneiden kokemukset miten paljon työntekijöitä arvostetaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei välttämättä mene näin. Olen ollut kahden tai kolmen parhaan joukossa ja useammassa haastattelussa ja silti ei ole meinattu muistaa, ainakaan ilmoitetussa aikataulussa, kertoa päätöksestä.
Ilmoitettua aikataulua ei ole ajateltu loppuun niiden osalta, joita ei valita. Se koskee niitä, jotka on valittu. Jäät tavallaan varasijalle, jos se valittu ei otakaan sitä työtä vastaan. Ilmoittavat hylätyille vasta sitten, kun rekry on täysin varma.
Vierailija kirjoitti:
Vielä parempia on firmat jotka laittavat kokeneimmat ja vanhemmat pihalla kun tulee uusi pomo ja sitten soittelevat vuoden päästä näitä takaisin töihin kun jostain syystä ei löydy ihmisiä töihin. Lehdissäkin oleva hehkutus miten nyt palkataan ei oikein toimi kun sen vastapainona leviää suusta suuhun irtisanottujen ja heidän jälkeensä itse lähteneet jutun juonen tajunneiden kokemukset miten paljon työntekijöitä arvostetaan
Näköjään joku muukin on törmännyt tähän pomonvaihtoilmiöön, että koko osasto menee uusiksi sitä myöten. Etsitään omat mieluisat tyypit tilalle.
Tämä on totta ja antaa todella ikävän kuvan yrityksestä. Valitettavasti näitä firmoja on kuitenkin yllättävän paljon. Ilmeisen harva tulee ajatelleeksi, että vaikka hakija ei olisi paras mahdollinen juuri siihen nyt auki olevaan tehtävään, hän voi olla paras hakija seuraavaan avoimeen tehtävään tai hän voi olla firman asiakas tai tuleva asiakas tai hän voi olla tulevaisuudessa työnantajan roolissa valitsemassa sitä rekrytoijaa johonkin tehtävään. Vähintäänkin hän kertoo tuttavapiirissään kokemuksistaan, mikä vaikuttaa yrityksen mielikuvaan laajemminkin. Usein tuttavapiirissä on saman alan ihmisiä, jotka myös olisivat potentiaalisia työntekijöitä firmalle. Rekrytointiprosessi on myös markkinointia ja se yllättävän usein unohtuu. Toki samassakin organisaatiossa eri rekrytoijat voivat toimia hyvin eri tavoin eikä yksi moka aina kerro koko organisaation tavasta toimia, mutta se silti vahingoittaa koko organisaatiota.