Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko täällä muita, joilla diagnosoitu avoin korvatorvi eli tuba aperta?

Vierailija
08.02.2021 |

Oletko löytänyt apua vaivaan? Jos olet, niin mikä on auttanut? Korvalääkärillä ei mitään vinkkiä. Kiitos etukäteen.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, itsellä tuntunut korva monta vuotta tukkoiselta ja käynyt turhaan lääkärissä huuhteluttamassa korvia. Sitten pyysin lähetettä erikois korvalääkärille helsinkiin kirurgiselle sairaalalle ja siellä heti kameralla huomattiin että avoin korvatorvi. Silloin sain van neuvoksi käyttää nenäsuihketta ja iltaksin a-vita tippoja. En huomannut eroa enkä jaksanut käyttää niitä kauaa. Sitten tuli uusi kutsu helsinkiin eri lääkärille ja hän vahvisti tuba apertan. Sehän on aika harvinainen eikä paljoa hoitokeinoja ole. Mulle ehdotettiin korvatorven ahtautusta ja suostuin siihen. Toimenpide suoritettiin nukutuksessa eilen aamulla. Kirurgin mukaan se meni hyvin ja nyt odottelen milloin se alkaa tehoamaan. Vielä nimittäis pystyasennossa korva tuntuu avonaiselle. Toivon todella paljon että se alkaa auttamaan ja arki ja puhuminen helpottuu. Olen itse 24v hoikka nainen.

Vierailija
2/12 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole diagnosoitu, mutta googlelääkärinä olen toiminut, pitäisi varmaan käydä ihan lääkärillä.

Mulla kans nimenomaan jää "auki" vasen korva, eli hengitys humisee, puheääni kaikuu ja esim. pienessäkin melussa todella hankala kuulla muita ja puhua äänellä, kun ei tiedä puhuuko kovaa vai hiljaa. Kun kääntää pään sivulle, korva menee normaaliksi ja sitten kun nielaisee, puhuu, se taas avautuu ja sama homma., äänet kaikuu ja korvatorvi jää auki.

Tämän laukaisee milloin mikäkin. Ja usein tämä ajoittuu aina tiettyyn aikaan päivästä. Usein n. 10-17 välillä, jostain syystä iltaisin korva menee aina ns. normaaliksi ja aamuisin ei tarvi kärsiä. Urheilu myös laukaisee, stressi, jännitys, liikaunisuus tai sitten vähäunisuus.

Välillä stressittömänä päivänä tätä ei tapahdu ollenkaan ja korva on normaali koko päivän.

En ole mennyt lääkäriin, vaikka vaiva on ollut kymmenen vuotta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annina vinkki kellä lääkärillä operaatio tehtiin Ja oliko kirralla vai missä

Vierailija
4/12 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullekin aikanaan suositeltiin tuota öljyn suihkuimista nenään. Lähinnä mulla urheillessa humisee hengitys korvan kautta (siltä siis kuulostaa 😄) mutta kun se usein sitten nieleskelemällä ja urheilua välttämällä pysyy poissa niin ei jaksa säätää. Oon ehkä tottunu jotenki asiaan, samoin kun mun tinnitukseen

Vierailija
5/12 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mullekin aikanaan suositeltiin tuota öljyn suihkuimista nenään. Lähinnä mulla urheillessa humisee hengitys korvan kautta (siltä siis kuulostaa 😄) mutta kun se usein sitten nieleskelemällä ja urheilua välttämällä pysyy poissa niin ei jaksa säätää. Oon ehkä tottunu jotenki asiaan, samoin kun mun tinnitukseen

Itselläni tuli avoin korvatorvi tinnituksen yhteydessä. Avoin korvatorvi ongelma poistui noin 1,5 vuodessa kokonaan. Lääkärit sanoivat, että näillä ei ole yhteyttä mutta en ole ihan varma siitä. Nyt ongelma on palannut :(.

Öljyllä en ole saanut ainaan kovinkaan hyviä tuloksia. Saattaa auttaa 10min ajan.

Vierailija
6/12 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut öljyjä, liemiä tai pillereitä. Aika auttoi. Työ oli onneksi sellainen että pystyi pitämään kuppikuulokkeita. Oman kropan äänet kyllä kaikuivat hivenen häiritsevästi, mutta korva ei tuntunut koko aikaa tuulitunnelilta.

Vierailija
7/12 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei, itsellä tuntunut korva monta vuotta tukkoiselta ja käynyt turhaan lääkärissä huuhteluttamassa korvia. Sitten pyysin lähetettä erikois korvalääkärille helsinkiin kirurgiselle sairaalalle ja siellä heti kameralla huomattiin että avoin korvatorvi. Silloin sain van neuvoksi käyttää nenäsuihketta ja iltaksin a-vita tippoja. En huomannut eroa enkä jaksanut käyttää niitä kauaa. Sitten tuli uusi kutsu helsinkiin eri lääkärille ja hän vahvisti tuba apertan. Sehän on aika harvinainen eikä paljoa hoitokeinoja ole. Mulle ehdotettiin korvatorven ahtautusta ja suostuin siihen. Toimenpide suoritettiin nukutuksessa eilen aamulla. Kirurgin mukaan se meni hyvin ja nyt odottelen milloin se alkaa tehoamaan. Vielä nimittäis pystyasennossa korva tuntuu avonaiselle. Toivon todella paljon että se alkaa auttamaan ja arki ja puhuminen helpottuu. Olen itse 24v hoikka nainen.

Itselläni noi A-vita tipat auttoivat ja tällä hetkellä on lähes oireeton. Mullahan oireina olivat ihan flunssaisuus ja nenä, poskiontelot ja korvat tuntuivat olevan lukossa ja oli paineen tunne korvassa. Se oli aikamoinen yllätys, kun tilanne oli ihan päinvastoin ja korvat olivatkin koko ajan täysin auki.

En tiedä mistä johtuu, mutta minulla tuo että korvatorvi on auki, aiheuttaa limakalvon ärsytyksen koko ylähengitystien alueella ja tuntui kuin olisi jatkuva flunssa ja vaikka kuinka koitti niistää, niin mitään ei tullut. Suolavesisuihke auttoi vähän, mutta sen vaikutus tuntui olevan niin lyhyt, että siitä ei tuntunut olevan vaikutusta. A-vita sitten kestää kauan pidenpään ja se rauhoitti nenän ja poskiontelet ja samalla häipyi tuo tunne, että korvat ovat lukossa.

Mitä on lukenut, niin avoin korvatorvi tuntuu aiheuttavan aika paljon kaikenlaisia ikäviä oireita. Minulla ei jostain syystä ole kyllä mitään isompaa kuulo-ongelmaa. Nyt kun tiedän vaivan, niin olen kiinnittänyt huomiota pieneen kaikumiseen. Mutta tuokaan ei haittaa kuulemista yhtään, enkä oikein edes huomaa sitä ellei siihen kiinnitä erityisesti huomiota.

Vierailija
8/12 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, 

auttoiko operaatio sinua?

Kiinnostaa myös onkohan näistä vaivoista kärsivillä verenpainetta? 

Vierailija
9/12 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tunne välillä kuin olisi vettä korvassa? 

Alentunut kuulo? 

Ja tilanteet todellakin vaihtelee. Välillä "kuuluu" korvassa suhahdus kummallisesti. 

Vierailija
10/12 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä ajoittain avoin korvatorvi.

Ostin apteekista Otiborin korva tippoja, pieni pullo.

Siinä on boorihappoa, joka sulkee korvatorven läpän. Turvottaa sen kiinni.

Otiborin on oikeastaan korvatulehdukseen, mutta vaikka se vähän kuivattaa, se myös minulla sulkee heti korvatorven läpän.

Mieheni tiputtaa 4 tippaa korvaan ja makailen sängyssä 5 minuuttia pumpulituppo korvan suulla.

Sen jälkeen kuivaan korvan ja ok.

Kerroin tämän korvalääkärille, joka sanoi että ok.

Pää hetken alaspäin kumarruksissa myös auttaa.

Vierailija
11/12 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä lisään, että Otiborin korvatippoja kannattaa vähän käsisdä lämmittää ennen tiputtamista.

Myös huomioitava, että avattu pullo säilyy vain kuukauden avattuna.

Itse laitan pullon kylkeen avaus päivämäärän.

Puteli maksaa n. 18e ja käytän sitä vain harvoin, joten vain pienen osan kerkeän käyttämään.

Korvaa kannattaa myös kostuttaa öljytipoilla, sillä Otiborin vähän kuivattaa.

Vierailija
12/12 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä lisään, että Otiborin korvatippoja kannattaa vähän käsisdä lämmittää ennen tiputtamista.

Myös huomioitava, että avattu pullo säilyy vain kuukauden avattuna.

Itse laitan pullon kylkeen avaus päivämäärän.

Puteli maksaa n. 18e ja käytän sitä vain harvoin, joten vain pienen osan kerkeän käyttämään.

Korvaa kannattaa myös kostuttaa öljytipoilla, sillä Otiborin vähän kuivattaa.

Sinä ilneisesti puhut korvakäytävästä etkä korvatorvesta, joka on välikorvan ja nielun välillä. Siinä on läppä, jonka pitäisi aueta, kun välikorvan paine ylittää ulkoilman paineen.  Paineentasauksen jälkeen läpän pitäisi sulkeutua. Ongelmana on se, että läppä on auki koko ajan.