Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tää on noloa, mutta miten keitetään kahvia?

Vierailija
08.02.2021 |

Aloitin juuri mun uudessa työpaikassa (olen tällä hetkellä tauolla) ja yksi työtehtävistä on keittää kahvit muille. En ole ikinä keittänyt kahvia eikä mulla edes ole keitintä kotona, kun en itse juo. Mua neuvottiin laittamaan 1 mitallinen per kahvikuppi, laitoin 5 kupillista varten 5 mittaa ja kaadoin säiliöön vettä 5 kupin merkin kohdalle. Kahvia tuli pannuun joku varmaan 3 kuppia ja oli liian vahvaa.

En ymmärrä, mitä tein väärin..

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teit kai pieniä kupillisia

Vierailija
2/21 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdin jo kysyä esimieheltä, sain takaisin naurut ja että ei se mitään rakettitiedettä ole, ei kai sulle nyt kädestä pitäen tarvi näyttää.. eli häneltä en enää viitsi kysyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko säiliössä erikseen merkinnät pienimmille ja suuremmille kupeille?

Itse laitan 2 mittaa puruja ja vettä 4 kohdalla.

Näin saan kaksi mukia kahvia, koska yksi muka on n. 2 dl.

Tietenkin nämä vahvuusasiat ovat makuasioita, mutta ei tuosta ainakaan mitään tervaa tule.

Vierailija
4/21 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mittaa sinne säiliöön sillä kupilla (mistä kaffeet juodaan) vettä oikia määrä. Ja kahvia se mitallinen, paitsi että sekin vähän heittelee mitan ja vesimäärän mukaan. Kyllä sä opit kun muutaman kerran keität eka väkevää tai laihaa sumppia  :D

Vierailija
5/21 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi kupillinen on 1,5 dl vettä.

Siispä 8 mittaa kahvia (tasaisia mittoja) ja 8x1,5 dl vettä eli 1,2 litraa

Kahvinkeittimen vesisäiliön reunassa on joko asteikko (1,2,3 jne) tai sitten kahvikuppien kuvia. Mittaa vesi suurempien kuppien mukaan

Vierailija
6/21 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mittaa sinne säiliöön sillä kupilla (mistä kaffeet juodaan) vettä oikia määrä. Ja kahvia se mitallinen, paitsi että sekin vähän heittelee mitan ja vesimäärän mukaan. Kyllä sä opit kun muutaman kerran keität eka väkevää tai laihaa sumppia  :D

Ei ole erikseen kahtia eri numeroita, yhdet vain...

Kaikki työntekijät juo erilaisista kupeista, tuolla taukohuoneessa on siis vain heidän käytetyt kupit joista en tietty viitsi säiliöön kaataa. No, toivottavasti iltapäiväkahvit keittyy paremmin.. että kun osaa olla tyhmä olo.

Vierailija
7/21 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ison mitan mukaan mennään. Eli kun keität noin 5 kuppia niin laita vettä kohtaan 6-4 ja laita siihen 6 mitallista. Niin ei tule liian vahvaa. Osaavat kahvinistit laittaa siihen 7.jos on tummaa paahtoa niin 6 mitallista.

Vierailija
8/21 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällä perusteella saa ihan mitä sattuu kahvia. Mä keitän mun Moccamasterilla 3 tai 4 kupillista kahvia (keittimen mitta-asteikko), ja sen mukaan sitten 3 tai 4 mitallista kahvia. Kaadan koko kahvin yhteen mukiin :-)

Vierailija
9/21 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisen keittimen oikut pitää opetella erikseen. Olet nyt tehnyt annettujen ohjeiden mukaan ja saanut liian vähän liian vahvaa kahvia. Seuraavalla kerralla laita enemmän vettä, esimerkiksi 8 kupin merkin kohdalle. Liian vahva kahvi on erittäin helppoa laimentaa kuumalla vedellä, joten ei ensimmäinenkään yrityksesi mikään katastrofi ollut, ja toisella tai kolmannella yrityksellä menee varmasti paremmin.

Vierailija
10/21 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olet laittanut paperin suodattimeen, niin kastele se nopeesti ja tarkista että se on suorassa suodattimessa. Joskus (ainakin mulle) on käynyt niin, että suodatinpaperi on jotenkin taittunut ja keitin on lorottanut vedet kahvin ohi, tuloksena liptonia.

Sähän voit pyytää jotain työkaveria opettamaan kahvinkeiton, ei se ole mitenkään noloa, jos ei itse ole kahvin ystävä. Parempi niin tuin turata yksinään.

Vierailija
11/21 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä Moccamaster ja sen tuplamitta käytössä, joten vettä 4 viivaan ja puruja 2 mitallista. Sitten kun keittää muualla, pitää olla tarkkana, ettei keitä kodin mitoilla.

Vierailija
12/21 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile seuraavaksi laittaa saman verran puruja kuin viimeksikin, mutta kaksinkertainen määrä vettä. 

Vierailija
13/21 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuusi mitallista kahvia, litra vettä.

Vierailija
14/21 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydät että joku näyttää mallia, aina saa sanoa että ei osaa. Kahvinkeittimiä ja kahvilaatuja on erilaisia joten mittasuhteet vaihtelee.

Vierailija
15/21 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi keittää kahvia? Kerro, ettet juo sitä, etkä osaa keittää. Muutaman kerran kitkeröä juotuaan muut kyllä keittävät.

Vierailija
16/21 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy suhteita eli paljonko vettä ja montako lusikallista kahvia, jotta saadaan hyvät kahvit.

Eikös se ongelma sitten olla ratkaistu?

Googleta sitten muut vaiheet, jos niitä et tiedä.

Vierailija
17/21 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi keittää kahvia? Kerro, ettet juo sitä, etkä osaa keittää. Muutaman kerran kitkeröä juotuaan muut kyllä keittävät.

Komppaan tätä. Mä sanoin aina etten juo kahvia,en sitä keitä,enkä osaa. Loppui utelu ja komentelu kun keitin kitkerää palanutta kuraa. :D

Vierailija
18/21 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuten aloittaja kertoi, kahvinkeitto kuuluu hänen työtehtäviinsä. Kieltäydytkö sinä omistakin töistäsi sillä perusteella, että et osaa etkä tarvitse? "Emmää pistä tota insuliinia sulle, kun en ite käytä."

Vierailija
19/21 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän työpaikoilla voikaan tietää mikä on hyvä.  Tekisin näin, vettä vedenkeittimellä niin halutessaan voi laimentaa. Kahvin lisäksi.

Vierailija
20/21 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahvinkeittimien kuppimitat ovat yleensä alakanttiin koska nykyään juodaan kahvia mukeista eikä kahvikupeista. Eli itsekin kun keitän kotona Moccamasterilla kahvia ja haluan juoda 2 mukillista, keitän 4 kuppia. Eli jos teillä on siellä 5 kahvin juojaa, jotka juovat kahvinsa kahvimuksita, eikä pienen pienistä kahvikupeista, niin keitä 10 kuppia kahvia: vettä säiliöön 10 kupin kohtaan saakka ja kahvinpuruja se 10 kahvimitallista (tai 8-9 jos juojat eivät halua vahvaa kahvia). Jos kyseessä on Moccamasterin oma kahvimitta (se on ruskea, aika lyhyt ja kantikas), niin sillä laitetaan 1mitta/2 kahvikuppia, eli 10 kuppia tarvitsee 5 mitallista kahvinpuruja.