Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen päiväkotikuljetukset, argh!

Vierailija
08.02.2021 |

Lapsellani on kuljetus päiväkotiin ja takaisin, päätös saatiin viime vuonna pitkän väännön jälkeen. Lapsella on autismin piirteitä, ADHD:n piirteitä ja aistiyliherkkyyttä ja muitakin ongelmia, joita selvitellään.

Lapsen päiväkotipäivä alkaa klo 9 ja kyydin pitäisi hakea hänet tästä kotoa klo 8:45. Alusta asti kuitenkin kyyti on tullut klo 8:30-9:10 välillä ja muutaman kerran jättänyt kokonaan tulematta. Tämän kyydityksen alkukin oli aika farssi, kun yksi aamu taksi vain ajoi pihaan, kun olin jo vienyt lapsen hoitoon. Meille ei ilmoitettu mitään, että kyyditykset on myönnetty, vaikka piti tulla jokin info-paketti asiasta, kuka kuljettaa, milloin kuljettaa, miten perutaan jne. Sain päätöksen näistä kyydityksistä viime viikolla, vaikka tosiaan kuljetus on alkanut viime syksynmä. Päätös oli postitettu vasta tammikuun lopussa, että tällä kertaa ei ollut postista kiinni.

On todella haastavaa ajoittaa pukeminen oikein, koska jos aloitan liian myöhään kun kyyti tuleekin aikaisin, lapsi menee lukkoon jos pukeminen tapahtuu liian kiireellä ja sitten kuski on hiilenä minulle, kun "kyllä pitäisi olla ajoissa valmis". Jos taas kyyti tuleekin myöhässä tai todella myöhässä, on aika haastavaa saada lapsi pitämään vaatteet päällään ja muutenkin rauhallisena (päiväkodista valitetaan sitten minulle, kun lapsi on aamusta asti kärttyinen ja hankala), jos joutuu odottamaan puolikin tuntia sitä kyytiä. Ulkonakaan ei viitsi odottaa kovilla pakkasilla pitkään, kun lapsella on atooppinen ihottuma, joka pahenee kylmässä ilmassa, nytkin on todella pahana viime aikojen kovien pakkasten jälkeen.

Ja sitten tietysti välillä ne kerrat, kun kyytiä ei ole tullut. Ollaan odotettu se 40min kun soitan, että kyyti ei ole tullut. Yleensä sitten ovat tulleet hakemaan, mutta pari kertaa on sanottu, ettei ehdi ja lapsi on sitten jäänyt kotiin, kun minun ei enää siinä vaiheessa ole ollut mahdollista lasta kuljettaa päiväkotiin tai päiväkodilta on sanottu, ettei lasta nyt enää kannata tuoda.

Aivan sama miten päin teen, aina se on väärin ja kaikki kaatuu minun niskaani tai on minun syyni. En ehdi edes kunnolla hengähtää kun lapsi on hoidossa, koska minun on pakko tehdä kotityöt, ruoat, hoitaa asioita jne. Jos ei tarvitse, niin omat terveysongelmani kyllä pitävät huolen siitä, etten saa levättyä. Lapsen isä auttaa minkä voi, mutta tälläkin hetkellä lapsi on päättänyt, että vain äiti kelpaa, kieltäytyy täydellisesti tekemästä mitään isänsä kanssa. Ja siinä kohtaa kun lapsi on vihdoin päiväkodissa, lapsen isä on jo töissä, joten ei voi auttaa minua kotona. Auttaa kyllä kotiin tultuaan, mutta hänellä on sen verran raskas työ, ettei jaksa paljoa ja sitten minulla on huono omatunto, kun olen "maannut" koko päivän kotona kun hän on töissä.

Oli pakko saada jonnekin purkaa tätä ärsytystä. Olen ollut yhteydessä kaupunkiin tuosta kyyditys asiasta, mutta sieltä vain voivotellaan, kun tämä yritys on ainoa mahdollinen vaihtoehto asuinalueellamme kuulemma, että "koita nyt vaan jaksaa, onhan tämä parempi kuin ei kyyditystä ollenkaan".

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän tuo ole kovin paljon parempi kuin ei kyyditystä ollenkaan. Ota yhteys vielä kaikkiin mahdollisiin tahoihin, ja kirjoita vaikka paikallislehden yleisöosastolle. Onko sun mahdollista ottaa yhteyttä muihin vanhempiin joiden lasten kuljetuksia sama firma hoitaa? Yhdessä saisitte ehkä äänenne paremmin kuuluviin.

Vierailija
2/38 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama ongelma on koulukyytejen kanssa.

Onko päiväkoti kaukana? Mitä jos veisit lapsen hoitoon itse rattailla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa muistaa, että sama kuski kuljettaa kymmeniä lapsia joka aamu, jos joku on myöhässä tai jättää perumatta kujetuksen, niin tämä kertautuu kaikkiin tuleviin kuljetuksiin. Koska kuljettajan tulee kuitenkin odottaa määräaika lasta.

Lisäksi liukkaat kelit ja runsas lumi tuovat oman haasteensa matkalle, jossain voi olla onnettomuus, kuljettaja joutuu ajamaan kiertotietätai yksin kertaisesti ajamaan hitaampqa vahtia, jotta lapset pääsevät turvallisesti perille.

Mikäli tarvitset kellotettua palvelua, onko mahdollista kuljettaa lasta itse?

Vierailija
4/38 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidennä hoitopäivää, päiväkoti on toiminnan ohjauksen kannalta erittäin tärkeä erityislapselle. Oppii myös sosiaalisia taitoja, näitä tarvitaan tulevaa koulun alkua ajatellen.

Meillä erityinen oli hoidossa klo 8-15, jolloin tulee aamupalalle, kotona tää ois jäänyt syömättä ja lähtee välipalan jälkeen kotiin. Meillä tää oli erittäin hyvä, puheenkehitys eteni, vuorovaikutus taidot kasvoi, nää lapset hyötyy siitä rytmistä että kaikki tapahtuu joka päivä samaan aikaan. Eskarin jälkeen voi olla päivähoidossa myös. Kun hoitoaika oli pitkä sai terapia käynnit järjestettyä päiväkodille.

Huonoa omaatuntoa ei tarvitse potea, vaikka lapsi ois paljon hoidossa, nää lapset ovat sen verran ehtivä, että illalla on kädet täynnä toimintaa heidän osaltaan.

Vierailija
5/38 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni oma lapseni on ainoa, jolla on kyyditys. Ennen joulua oli yksi toinenkin lapsi, mutta hän vaihtoi päiväkotia.

Päiväkoti ei kauhean kaukana ole (3,5km-4km/suunta) ja veinkin lapsen ennen kyydityksiä itse rattailla, mutta terveysongelmani pahenivat sen verran, etten enää pysty. Lääkärini kielsikin tämän kokonaan joulun aikaan. Busseja tästä menee aamun aikana yksi, mutta jos kyyti jättää tulematta tai tulee kovin myöhään, se bussi on jo mennyt.

Tottakai mietin sitäkin, että ei se kuskillekaan ole kiva, jos edeltävät ovat myöhässä ja sitten itse on myöhässä kaikkialta sen jälkeen, mutta ei tämä tilanne minullekaan ole kiva. Varsinkin kun olen sellainen ihminen, joka pitää sovituista ajoista kiinni, ei ole kiva jos kyyti tuleekin jo ennen klo 8:30, kuten pari kertaa on tullut. Ja kaikki kaatuu sitten minun niskaani, kuljettajan kiukku jos joutuu odottamaan kun tulee ajoissa, päiväkodin valitus kun lapsen päivä on alkanut hankalasti jos kyyti tulee kovin myöhään tai sitten lapsi on koko päivän hankala ja kiukkuinen kotona, jos kyyti ei tule lainkaan.

Ap

Vierailija
6/38 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pidennä hoitopäivää, päiväkoti on toiminnan ohjauksen kannalta erittäin tärkeä erityislapselle. Oppii myös sosiaalisia taitoja, näitä tarvitaan tulevaa koulun alkua ajatellen.

Meillä erityinen oli hoidossa klo 8-15, jolloin tulee aamupalalle, kotona tää ois jäänyt syömättä ja lähtee välipalan jälkeen kotiin. Meillä tää oli erittäin hyvä, puheenkehitys eteni, vuorovaikutus taidot kasvoi, nää lapset hyötyy siitä rytmistä että kaikki tapahtuu joka päivä samaan aikaan. Eskarin jälkeen voi olla päivähoidossa myös. Kun hoitoaika oli pitkä sai terapia käynnit järjestettyä päiväkodille.

Huonoa omaatuntoa ei tarvitse potea, vaikka lapsi ois paljon hoidossa, nää lapset ovat sen verran ehtivä, että illalla on kädet täynnä toimintaa heidän osaltaan.

Päivä on nyt klo 9-15.30 ja ei voi pidentää. Päiväkodissa ei haluttaisi pitää tämänkään vertaa lasta ja välillä minulle rutisevat asiasta. Hoitoaikaa ei voi pidentää, kun kyyditysten sopimuksia ei voi vaihtaa kovin helposti. Tästäkin piti tulla infoa minulle, mutta eipä tullut. Yksi lapsen terapia on päiväkodilla, mutta lopuissa pitää itse käyttää.

Ap

Vierailija
7/38 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käsittääkseni oma lapseni on ainoa, jolla on kyyditys. Ennen joulua oli yksi toinenkin lapsi, mutta hän vaihtoi päiväkotia.

Päiväkoti ei kauhean kaukana ole (3,5km-4km/suunta) ja veinkin lapsen ennen kyydityksiä itse rattailla, mutta terveysongelmani pahenivat sen verran, etten enää pysty. Lääkärini kielsikin tämän kokonaan joulun aikaan. Busseja tästä menee aamun aikana yksi, mutta jos kyyti jättää tulematta tai tulee kovin myöhään, se bussi on jo mennyt.

Tottakai mietin sitäkin, että ei se kuskillekaan ole kiva, jos edeltävät ovat myöhässä ja sitten itse on myöhässä kaikkialta sen jälkeen, mutta ei tämä tilanne minullekaan ole kiva. Varsinkin kun olen sellainen ihminen, joka pitää sovituista ajoista kiinni, ei ole kiva jos kyyti tuleekin jo ennen klo 8:30, kuten pari kertaa on tullut. Ja kaikki kaatuu sitten minun niskaani, kuljettajan kiukku jos joutuu odottamaan kun tulee ajoissa, päiväkodin valitus kun lapsen päivä on alkanut hankalasti jos kyyti tulee kovin myöhään tai sitten lapsi on koko päivän hankala ja kiukkuinen kotona, jos kyyti ei tule lainkaan.

Ap

Se verran voin todeta, ettei todennäköisesti yhtäkään kuljettajaa ole suomessa palkattu yhden lapsen yksityiskäyttöön, sen verran kilpailutettu ja aikataulutettu ala on.

Vaikka oma lapsesi olisi yksin autossa, kun häntä kuljetetaan, on kuljettaja todennäköisesti kiertänyt jo useamman lenkin ennen häntä.

Vierailija
8/38 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä siinä on kuskilla joku ongelma, jos aikahaarukka on jopa 40 min, milloin tulee... Tuskin kiertää Turun kautta lapsia hakemassa, vaan ihan oman kunnan alueella ja silloinkin todennäköisesti tietyllä suunnalla kuntaa. Valita taksiyrittäjälle ja kuntaan, pakko tuohon jokin roti on saada.

Vierailija
9/38 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Se verran voin todeta, ettei todennäköisesti yhtäkään kuljettajaa ole suomessa palkattu yhden lapsen yksityiskäyttöön, sen verran kilpailutettu ja aikataulutettu ala on.

Vaikka oma lapsesi olisi yksin autossa, kun häntä kuljetetaan, on kuljettaja todennäköisesti kiertänyt jo useamman lenkin ennen häntä.

Tottakai minä nyt tämän tiedän. Tarkoitin, että lapsen päiväkodissa ei ole muita lapsia kuin omani, jolla on kyyditys.

Ap

Vierailija
10/38 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päivä on nyt klo 9-15.30 ja ei voi pidentää. Päiväkodissa ei haluttaisi pitää tämänkään vertaa lasta ja välillä minulle rutisevat asiasta. Hoitoaikaa ei voi pidentää, kun kyyditysten sopimuksia ei voi vaihtaa kovin helposti. Tästäkin piti tulla infoa minulle, mutta eipä tullut. Yksi lapsen terapia on päiväkodilla, mutta lopuissa pitää itse käyttää.

Ap

Terapioissa voi ehdottaa kotikäyntejä myös, voit vedota omaan terveyteen miksi niitä toivoisit.

Mä puen lapsen valmiiksi sillä tavalla ajoissa et aikaa on 10 min siihen odotettu saapumisaika taksilla on. Joskus pukeminen menee helposti ja joskus ei, joten mieluummin ajoissa vaatteet päällä odottaa kun liian myöhään.

Jos taksi on ollut 10-15min myöhässä olen soittanut perään ja kysynyt milloin kyyti on tulossa.

Meillä on tuossa pihassa sellainen katos missä on saanut tuulensuojaa hieman kun odottaa taksia.

Taksin kanssa voi sopia et hakee vaikka rappukäytävän/ kodin edestä jolloin voitte odottaa sisällä kun taksin tulon näkee ikkunasta .

Meidän asunto on niin hankalassa paikassa että autolla ei pääse suoraan oven eteen.

Vierailija
11/38 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä siinä on kuskilla joku ongelma, jos aikahaarukka on jopa 40 min, milloin tulee... Tuskin kiertää Turun kautta lapsia hakemassa, vaan ihan oman kunnan alueella ja silloinkin todennäköisesti tietyllä suunnalla kuntaa. Valita taksiyrittäjälle ja kuntaan, pakko tuohon jokin roti on saada.

Kai siihen riittää se, jos monta lasta on myöhässä, itse en muutakaan keksi. Mutta on se minulle todella rasittavaa ja raskasta, kun minä saan sitten kestää sen kiukun ja valituksen, mistä taholta se sitten tuleekin. Ja meillä kuitenkin on se sopimus, että tästä haetaan klo 8:45, niin en ymmärrä miksi tulee joskus jo ennen klo 8:30, mahdotonhan minun on pitää erityislapsi valmiina tunnin ajan siltä varalta, että kyyti tulee mihin aikaan sattuu. Mielestäni minulla on jo ihan tarpeeksi raskasta muutenkin, ilman tällaista stressaamista ja säätämistä tämän asian kanssa.

Taksiyrittäjä on sitä mieltä, että he yrittävät parhaansa, joka varmasti pitääkin paikkansa. Kaupungin mielestä taas tilanne on parempi kuin ilman kyydityksiä, että koita nyt vaan olla tyytyväinen.

Ap

Vierailija
12/38 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Terapioissa voi ehdottaa kotikäyntejä myös, voit vedota omaan terveyteen miksi niitä toivoisit.

Mä puen lapsen valmiiksi sillä tavalla ajoissa et aikaa on 10 min siihen odotettu saapumisaika taksilla on. Joskus pukeminen menee helposti ja joskus ei, joten mieluummin ajoissa vaatteet päällä odottaa kun liian myöhään.

Jos taksi on ollut 10-15min myöhässä olen soittanut perään ja kysynyt milloin kyyti on tulossa.

Meillä on tuossa pihassa sellainen katos missä on saanut tuulensuojaa hieman kun odottaa taksia.

Taksin kanssa voi sopia et hakee vaikka rappukäytävän/ kodin edestä jolloin voitte odottaa sisällä kun taksin tulon näkee ikkunasta .

Meidän asunto on niin hankalassa paikassa että autolla ei pääse suoraan oven eteen.

Yksi terapia käy kotona, mutta loppuja ei voi hoitaa kotona, kun tarvitsee isoa kalustoa, niitä on mahdoton liikuttaa, joten on käytävä paikan päällä terapiassa. Kun kyyditysten piti tulla tähän klo 8:45, aloin pukea lasta 8:30-8:35, joka olisi juuri sopiva, jos kyyti tulisi silloin. Lapsi jaksaa odottaa hyväntuulisena n.15min useimpina päivinä. Soittaminen kyydin perään on hiukan hankalaa, kun joskus se tosiaan tulee vasta klo 9 jälkeen, että lapsi joutuisi joka tapauksessa odottamaan pitkään, en voi pukea, riisua ja sitten taas pukea häntä jos kyydillä kestääkin. Kyyti hakee lapsen pihasta, meillä on omakotitalo ja näen kyllä ikkunasta kun taksi tulee.

Ap

Vierailija
13/38 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai siihen riittää se, jos monta lasta on myöhässä, itse en muutakaan keksi. Mutta on se minulle todella rasittavaa ja raskasta, kun minä saan sitten kestää sen kiukun ja valituksen, mistä taholta se sitten tuleekin. Ja meillä kuitenkin on se sopimus, että tästä haetaan klo 8:45, niin en ymmärrä miksi tulee joskus jo ennen klo 8:30, mahdotonhan minun on pitää erityislapsi valmiina tunnin ajan siltä varalta, että kyyti tulee mihin aikaan sattuu. Mielestäni minulla on jo ihan tarpeeksi raskasta muutenkin, ilman tällaista stressaamista ja säätämistä tämän asian kanssa.

Taksiyrittäjä on sitä mieltä, että he yrittävät parhaansa, joka varmasti pitääkin paikkansa. Kaupungin mielestä taas tilanne on parempi kuin ilman kyydityksiä, että koita nyt vaan olla tyytyväinen.

Ap

Voisiko hoitopäivät aikaistaa niin että isä veisi samalla kun menee itse töihin, riippuen tietysti moneen menee, esim klo 7 aukeaa moni päiväkoti.

Vierailija
14/38 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Yksi terapia käy kotona, mutta loppuja ei voi hoitaa kotona, kun tarvitsee isoa kalustoa, niitä on mahdoton liikuttaa, joten on käytävä paikan päällä terapiassa. Kun kyyditysten piti tulla tähän klo 8:45, aloin pukea lasta 8:30-8:35, joka olisi juuri sopiva, jos kyyti tulisi silloin. Lapsi jaksaa odottaa hyväntuulisena n.15min useimpina päivinä. Soittaminen kyydin perään on hiukan hankalaa, kun joskus se tosiaan tulee vasta klo 9 jälkeen, että lapsi joutuisi joka tapauksessa odottamaan pitkään, en voi pukea, riisua ja sitten taas pukea häntä jos kyydillä kestääkin. Kyyti hakee lapsen pihasta, meillä on omakotitalo ja näen kyllä ikkunasta kun taksi tulee.

Ap

Anna lapsen odottaa ulkovaateissa sisällä, toppapuku/pelkkä talvitakki ja kengät jalkaan, pipo ja hanskat päälle vasta kun taksi on pihassa. Välihaalari, ulko housut, villasukat yms. kassiin mukaan, ehtii pukea päiväkodissa, taksissa on lämmitys siellä tarkenee vähemmällä vaatteilla.

Vierailija
15/38 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan varmasti noiden kuljetusten järjestäjällä on yhteydenottopiste mihin kannattaa reklamoida jos kuljetukset ei suju. Somessa asiaa puhisemalla tai reklamoimatta jättäminen nyt ei ainakaan korjaa asiaa, jos vähän vaivautuisit asiaa enemmän miettimään?

Vierailija
16/38 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Tottakai minä nyt tämän tiedän. Tarkoitin, että lapsen päiväkodissa ei ole muita lapsia kuin omani, jolla on kyyditys.

Ap

Samat kuljettajat ajavat sekä päiväkoti ja koulukuljetuksia saman kaupungin sisällä useisiin kouluihin.

Joissain kunnissa tai kaupungeissa he hoitavat myös sote-ajot. (vanhus ja vammaispalvelut)

Vierailija
17/38 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Voisiko hoitopäivät aikaistaa niin että isä veisi samalla kun menee itse töihin, riippuen tietysti moneen menee, esim klo 7 aukeaa moni päiväkoti.

Näin tehtiin viime vuonna yhdessä vaiheessa, mutta päiväkodista valitettiin niin paljon, että kuskasin itse siihen asti kun pystyin. Miehellä on myös hyvin vaihtelevat työajat, joskus työt alkavat klo 5 aamulla, joskus taas vasta klo 8-9. Ja nytkin päiväkodista valitetaan, kun lapsella on niin pitkät hoitopäivät, vaikka erityislastenopettaja on suunnitellut hoitoajat muun lapsen työryhmän kanssa.

Ap

Vierailija
18/38 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En voi käsittää. Kuskaa itse, jos ei kelpaa!

Huomaa, että sinulla ei ole erityislasta. Vain erityislapsen vanhempi voi ymmärtää, miten kuormittavia tällaiset asiat ovat pidemmän päälle.

Vierailija
19/38 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi on tosi energinen niin itselleen ja lapselle vaan paljon päälle ja ulos odottaa, meillä lapset viihtyisi tuntitolkulla pakkasessa, ei heille kylmä tule kun liikkuvat paljon.

Vierailija
20/38 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on näiden ilmaispalvelujen ongelma, sama terveyskeskuksen ajanvarauksessa, julkisessa hammashuollossa, tai vanhuspalveluissa, kun mummot asuvat viimeiseen asti yksin ilman apuja.

Jotta palvelut saataisiin sujuviksi, veroja pitäisi korottaa roimasti, noin 10% lisää kunnallisverotukseen saisi jo vähän muutosta aikaan.

Vaan kukapa sitä haluaa maksaa. Suosittelen, että kuljetat lapsen itse.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kaksi