Onko sinulla toistuvia unia?
Vaikka sykli olisi pitkäkin? Omissa unissani toistuvat teemat:
-Asun entisessä kodissani perheeni kanssa (mies, lapset, minä). Löydän kodista useita uusia huoneita, ja tämä ilahduttaa minua suuresti koska se ratkoo tilaongelmamme. Lisäksi huoneet ovat tosi hienoja.
-Sama kuin edellä mutta olemme muuttaneet pois em talosta ja menen käymään siellä ja huomaankin että eihän meidän olisikaan tarvinnut muuttaa kun täällä olikin huoneita joista en tiennyt.
-Lentämis/pomppimis-uni, jossa otan yhtäkkiä valtavan pompun ylöspäin jollain ihme tavalla, ponnistan vaan kuin jaloissani olisi järjettömän kokoiset trampoliinit. Etenen tällä tavalla ja eteneminen tuntuu epämiellyttävältä koska pomput ovat korkeampia kuin toivoisin ja yritän välillä liitää ilmassa. Olo on holtiton.
-Pakenemis- ja piiloutumisuni. Pakenen jotain etsijää, pakeneminen ei ole mitään rymistelyä vaan kiirehdin vaivihkaa pakoon. Joudun piiloutumaan siihen tyyliin kuin Frodo Taru sormusten herrasta, kun hän piiloutui juurakon alle niiltä ratsuolioilta. Etsijä on aivan vieressäni ja minun on oltava ihan hiljaa paikallani jotta minua ei huomata.
Kommentit (22)
Viime yönä näin taas autoilu-unta. Useimmiten on se 90-luvulla omistamani eka auto unessa, tai vastaava, viime yönä oli vastaavanlainen, erivärinen ja ikäänkuin nyt 40 vuotta vanhana, erilaisten ranettajien käsissä rähjääntynyt yksilö. Mm. käsijarru ei pitänyt autoa paikallaan vaikka veti aivan koko liikeradan, moottorin teho oli hyvin heikko, useimmat varoitusvalot ei palaneet sytytysvirta päällä, mutta jokin outo varoitusvalo paloi kyllä, mitä ko. autossa ei oikeasti edes ollut, ihan sekava uni xD
Kerran oli autoliikkeestä laina-autona Opel Vectra B, jossa oikeasti käsijarru ei meinannut jaksaa pitää autoa paikallaan, ja vipu oli niin jäykkä, että kaksin käsin piti vetää se edes jotenkin päälle. En uskaltanut jättää autoa ensimmäiseksi koettamaani paikkaan, jossa oli lievästi kaltevuutta, vaikka jätän aina myös vaihteen pykälään, vaan ajoin sen tasaisempaan paikkaan. Vectra ei ollut edes se 1. autoni, enkä koskaan ole itse omistanut minkäänlaista ooppelia. Eka auto oli -82 Mazda 323, jossa kerran katkesi käsijarruvaijeri, ja silloinhan se ei pitänyt tietysti ollenkaan. Lieköhän näistä käsijarruongelmista jäänyt jotain traumaa alitajuntaan... :P
Omissa unisssa (siis niissä joita muistan) toistuu sotateema. Aina avoin taisteukenttä, toisen maailmansodan aikaiset hävittäjäkoneet ja sekasortoa. Unissa olen joskus katsojan asemassa, joskus pakenen vaaraa. Aina on pelottava tilanne.
Oikeasti en ole mikään sotakiihkoilija, enkä edes katso sotaleffoja. En tiedä miksi tämä sota-aihe toistuu. Ehkä omassa elämässä on ollut pitempään kaaosta ja siksi se tulee noin uniin?