Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko sinulla toistuvia unia?

Vierailija
07.02.2021 |

Vaikka sykli olisi pitkäkin? Omissa unissani toistuvat teemat:
-Asun entisessä kodissani perheeni kanssa (mies, lapset, minä). Löydän kodista useita uusia huoneita, ja tämä ilahduttaa minua suuresti koska se ratkoo tilaongelmamme. Lisäksi huoneet ovat tosi hienoja.

-Sama kuin edellä mutta olemme muuttaneet pois em talosta ja menen käymään siellä ja huomaankin että eihän meidän olisikaan tarvinnut muuttaa kun täällä olikin huoneita joista en tiennyt.

-Lentämis/pomppimis-uni, jossa otan yhtäkkiä valtavan pompun ylöspäin jollain ihme tavalla, ponnistan vaan kuin jaloissani olisi järjettömän kokoiset trampoliinit. Etenen tällä tavalla ja eteneminen tuntuu epämiellyttävältä koska pomput ovat korkeampia kuin toivoisin ja yritän välillä liitää ilmassa. Olo on holtiton.

-Pakenemis- ja piiloutumisuni. Pakenen jotain etsijää, pakeneminen ei ole mitään rymistelyä vaan kiirehdin vaivihkaa pakoon. Joudun piiloutumaan siihen tyyliin kuin Frodo Taru sormusten herrasta, kun hän piiloutui juurakon alle niiltä ratsuolioilta. Etsijä on aivan vieressäni ja minun on oltava ihan hiljaa paikallani jotta minua ei huomata.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla myös toistuu unet, joissa asunnostasi löytyy uusia huoneita, kattoterasseja ym.

Toinen toistuva on muuttopainajaiset. Olen yhtäkkiä jossain asunnossa, yleensä entisessä opiskeluaikojen kämpässä ja tajuan, että siellä on vielä tavaroitani, ja kuinka saan ne pois sieltä ja miten ihmeessä asunto on edelleen minun nimissäni, onkohan paljonkin kertynyt vuokravelkaa ym.

Sitten sellainen, että unessa voin nostaa molemmat jalat maasta ja jään niinkuin leijumaan ilmaan.

Usein hissit toimivat miten sattuu unissa, siis mahdotonta päästä siihen kerrokseen, johon pitäisi mennä. Myös portaat usein sellaisia, että on epäjatkuvuuskohtia, ei pääse sinne minne on menossa. On muitakin, mutta nämä nyt ekaksi tuli mieleen.

Vierailija
2/22 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis asunnostaNi, en ap:n asunnoista unta näe,😆

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla yleensä toistuu nämä samat unet mutta omissa jaksoissaan:

Erilaiset hissiunet. Kuten hissi menee liian ylös tai liian alas, jopa sinkoaa ulos katosta milloin aina herään. Tai menee pelottavaan kellariin, mihin myös herään.

Unet vaarallisista rappukäytävistä. Rappusissa on hirveitä aukkoja ja kaiteita puuttuu, pudotukset olisivat hengenvaarallisia mutta silti ne ovat ihan arkipäivää ja niistä on kuljettava normaalisti kun lähtee kodista tai menee sinne. Muut kulkevat niissä huoletta, itse olen aivan paniikissa.

Autounet. Auto lähtee holtittomasti lapasesta, ajan täysiä silti mutta ihan miten sattuu. Yhtäkkiä saattaa puuttua jarru kokonaan tai ohjauspyörä ei toimi.

Näen myös unia jättiloikista jotka muistuttaa melkein lentämistä. Liikun todella nopeasti ja tunne on unissa mahtava ja onnistunut, suorastaan voittamaton. Otan tarkoituksella lisää vauhtia kokoajan.

Näen myös usein unia että äitini onkin elossa ja asutaan yhdessä ja olen teini. Tai sitten olen vähän vanhempi mutta todella onnellinen että äitini onkin elossa. (äitini kuoli kun olin 17)

Vierailija
4/22 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutamaan kertaan olen ollut uudestaan armeijassa tai AMKssa suorittamassa puuttuvia kursseja.

Vierailija
5/22 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla toistuu jahtaamiseen liittyvät unet. Sekä näen unia edellisestä työpaikasta paljon.

Vierailija
6/22 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On, itseasiassa minullakin on tuollainen toistuva asunto uni.

Siinä on sellainen iso maalaistalo, missä on uusi ja vanha puoli.

Näille pääsee tietysti kulkemaan ulko ovista, mutta sisäkautta myös ullakon läpi, mikä on täynnä vanhoja tavaroita, osa lapsuudestani.

Uudella puolella on kaikki nykyajan mukavuudet, vanhalle puolelle taloa ei tule edes juoksevaa vettä.

Unessa kuljen aina ullakon läpi sinne vanhalle puolelle taloa.

Ilmeisesti siellä on joskus asunut vanhus joka on jo edesmennyt. Uudella puolella taas on asunut hänen lapsensa, joka ilmeisesti on ollut tuon vanhuksen omaishoitaja.

En ole vielä varma mitä uni yrittää minulle kertoa. Ehkä menneisyyttä olisi aika alkaa tonkia...

Vierailija
7/22 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä juoksen loputtomia rappusia alas jossain ostoskeskuksessa tai juna-asemalla, sellainen labyrintti. Uni päättyy usein siihen etten enää mahdu ovista tai mistään kulkemaan , ihan kuin leikkisin jollain nukeilla jotka hetkeä aikaisemmin juoksivat mukana rappusissa.

Vierailija
8/22 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Sama maisema ja järvi jossa käyn kalassa serkkuni kanssa. Aika usein tulee nähtyä tämä.

Vierailija
9/22 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin koko lapsuuteni ajan jatkuvasti samaa painajaista lähes aikuisuuteen asti, joskus jopa viisi kertaa yössä.

Vierailija
10/22 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on koiraunet. Koira puree minua yleensä, joskus harvoin ollut kilttikin. Ilmaantuu stressin myötä. Elämäntilanne myös vaikuttaa. Viimeksi koira yritti purra, menin piiloon mutta sitten ajattelin että perkele, purkoon sitten mutta minä en täällä piilossa köki enempää. Tulin ulos ja koira olikin ihan kiva. Eli alitajunta kertoi ettei kannata paeta haasteita.

Toinen uni, joka toistuu on hissit. Lujaa ylös tai alas ja pois en pääse. Viimeksi tein valinnan etten mene hissiin vaan portaita ylös. Ne portaat olivat pitkät ja jyrkät, piti jättää matkalaukku alas. Tämän tulkitsin niin että menneisyyden paino pitää uskaltaa jättää ja nähdä vähän vaivaa elämässä.

Vierailija
11/22 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla toistuu tasaisen harvaan uni jossa saavun ensimmäisenä onnettomuuspaikalle tai sairauskohtauksen saaneen luo ja yritän paniikissa hälyttää apua 112:sta mutta puhelin ei toimi, näppäilen numerot väärin, akku loppu, vastaaja ei kuule minua tai ei ymmärrä mitä sanon. Tosi ahdistavaa. Toivottavasti koskaan ei oikeasti käy näin, eikä ole enneuni.

Vierailija
12/22 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unıenı tapahtumat eıvat valttamatta toıstu, mutta unenı sıjoıttuvat paıkkoıhın jotka huomaan jo unessa ollessanı olevan tuttuja taı 'olen ollut taalla ennenkın' . Nama paıkat ovat olemassa sııs vaın unıssanı, enka ole nııta ıkına oıkeassa elamassa nahnyt. Lapsesta astı ehka vıısı erı 'unılokaatıota', joısta yksı ılmenee unıssanı ehka kerran kuussa.

Vierailija
13/22 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näen unta että olen jossain paikassa jossa on paljon ihmisiä. Esim. viime yönä näin unta että olin lähtenyt Lontooseen lomalle. Sitten tajuan että kellään ei ole maskia ja pyörin siellä muiden joukossa. Tulee kauhea paniikki ja hätä siitä, miten toiminkaan niin tyhmästi. Herääminen on kiva tunne tuollaisen unen jälkeen.

Vierailija
14/22 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karkkikauppaunessa yritän valita karkkeja, mutta siellä on liian paljon kaikenlaista, en osaa tehdä valintoja. Sitten karkit häviävät, en löydä niitä mistään. En saa karkkia sitten ollenkaan.

Hotelliunet, joissa hävitän huotellihuoneeni ja suhaan hisseillä ylös ja alas, en löydä oikeata käytävää. Hissitkin saattavat mennä pitkin käytäviä. Joskus etsin vessaa enkä löydä, ja jos löydänkin, huomaan yhtäkkiä että pönttö onkin keskellä suurta salia ja salissa kuljeskelee ihmisiä ja siellä minä olen takamus paljaana pöntöllä.

Lentounet. Yhtäkkiä huomaan etteivät jalkani ole maassa, sitten alan lennellä. Välillä lennän liian ylös, ja yritän ohjautua takaisin maan kamaralle.

Yritän ehtiä lennolle tai sitten siivoan entistä asuntoani jossa exäni asuu perheineen (ei asu oikeasti). Tavarani ovat hujan hajan ympäriinsä, kun löydät toppahousut niin olet jo kadottanut lompakkoni. Joskus päädyn kentälle ilman tavaroita alasti.

Vierailija
15/22 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Karkkikauppaunessa yritän valita karkkeja, mutta siellä on liian paljon kaikenlaista, en osaa tehdä valintoja. Sitten karkit häviävät, en löydä niitä mistään. En saa karkkia sitten ollenkaan.

Hotelliunet, joissa hävitän huotellihuoneeni ja suhaan hisseillä ylös ja alas, en löydä oikeata käytävää. Hissitkin saattavat mennä pitkin käytäviä. Joskus etsin vessaa enkä löydä, ja jos löydänkin, huomaan yhtäkkiä että pönttö onkin keskellä suurta salia ja salissa kuljeskelee ihmisiä ja siellä minä olen takamus paljaana pöntöllä.

Lentounet. Yhtäkkiä huomaan etteivät jalkani ole maassa, sitten alan lennellä. Välillä lennän liian ylös, ja yritän ohjautua takaisin maan kamaralle.

Yritän ehtiä lennolle tai sitten siivoan entistä asuntoani jossa exäni asuu perheineen (ei asu oikeasti). Tavarani ovat hujan hajan ympäriinsä, kun löydät toppahousut niin olet jo kadottanut lompakkoni. Joskus päädyn kentälle ilman tavaroita alasti.

Ihan samat karkki-, hotelli-/risteilylaiva- ja pakkauspaniikkiunet toistuvat minullakin + sotkuisten ja vailla yksityisyytä olevien vessojen/pönttöjen painajaiset. Niin ja autolla-ajounet repsikan paikalta tai takapenkiltä. Osaatteko tulkita? En ole oman elämäni ohjaksissa? En osaa pitää puoliani?

Vierailija
16/22 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen palaamassa kotiin pitkältä matkalta. Unessa asun yleensä lapsuudenkodissani. Matkalla tapahtuu paljon kommelluksia.

Vierailija
17/22 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ötökkäunet. Alkoi viimeisimmän muuton jälkeen jossa meni kaikki totaalisen pieleen alusta alkaen, ja olin pitkään niin hajalla että näin kämpän nurkissa olemattomia luteita ja tunsin muka miten ne ryömii öisin sängyssä. Unessa olen jossain asunnossa (yleensä omassa tai lapsuudenkodissa) ja kaapeista, laatikoista ja nurkista ryömii luteita ja torakoita. Yritän tuhota niitä paljain käsin, mutta niitä ilmestyy sitä mukaa vain enemmän ja enemmän. Asunnosta löytyy myös ylimääräisiä huoneita ja kaappeja, ja kun availen ovia, ötököitä vyöryy silmille. Liittyy aina ahdistukseen ja hallinnan menettämisen tunteeseen, ötökät on asioita jotka mun elämässä on ja tulee olemaan aina pielessä, ja joihin en voi vaikuttaa mitenkään.

Edesmennyt kissani ilmestyy aika ajoin uniin, joskus se on ihan normaali ja terve, mutta usein jo vanha, sairas ja takkuinen. Joka kerta tajuan että mun pitää taas viedä se lopetettavaksi, joskus se on jo kertaalleen lopetettu mutta se ei jostain syystä onnistunut, tai kissa on herännyt uudestaan henkiin ja tullut takaisin. Tunnen ikuisesti tuskallista syyllisyyttä siitä etten aikanaan ymmärtänyt viedä sitä paljon aiemmin lopetettavaksi, ja siksi se muistuttelee mua siitä unissa.

Vierailija
18/22 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ötökkäunet. Alkoi viimeisimmän muuton jälkeen jossa meni kaikki totaalisen pieleen alusta alkaen, ja olin pitkään niin hajalla että näin kämpän nurkissa olemattomia luteita ja tunsin muka miten ne ryömii öisin sängyssä. Unessa olen jossain asunnossa (yleensä omassa tai lapsuudenkodissa) ja kaapeista, laatikoista ja nurkista ryömii luteita ja torakoita. Yritän tuhota niitä paljain käsin, mutta niitä ilmestyy sitä mukaa vain enemmän ja enemmän. Asunnosta löytyy myös ylimääräisiä huoneita ja kaappeja, ja kun availen ovia, ötököitä vyöryy silmille. Liittyy aina ahdistukseen ja hallinnan menettämisen tunteeseen, ötökät on asioita jotka mun elämässä on ja tulee olemaan aina pielessä, ja joihin en voi vaikuttaa mitenkään.

Edesmennyt kissani ilmestyy aika ajoin uniin, joskus se on ihan normaali ja terve, mutta usein jo vanha, sairas ja takkuinen. Joka kerta tajuan että mun pitää taas viedä se lopetettavaksi, joskus se on jo kertaalleen lopetettu mutta se ei jostain syystä onnistunut, tai kissa on herännyt uudestaan henkiin ja tullut takaisin. Tunnen ikuisesti tuskallista syyllisyyttä siitä etten aikanaan ymmärtänyt viedä sitä paljon aiemmin lopetettavaksi, ja siksi se muistuttelee mua siitä unissa.

Mä näen kanssa edesmenneestä koirastani sellaisia unia että koira on edelleen meillä vaikka se siinä unessakin on jo kertaalleen lopetettu. Välillä siinä unessakin mietin tai puhun jollekin että haittaako se nyt jotain että tämä koira nyt vaan on täällä. Välillä se saattaa olla siinä kuolleenakin tai sit elävä. Tosiasiassa koiran lopettamiseen ei liittynyt epäilyksiä lopettamisen tarpeellisuudesta, tosin jollain tapaa traumaattisia päätöksiä nuo tietysti aina on.

Vierailija
19/22 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luettelit minun uniani! :D Juuri samanlaisia minäkin näen.

Vierailija
20/22 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan silläkin tulkinnan kannalta merkitystä että mitä unia EI näe? Siis jos ihmisillä tunnetusti on toistuvia unia ja yksi ihminen pystyy sanomaan että näen talo-, pakenemis- ja vessa julkisella paikalla-unia, mutta en hissi- ja lentämisunia.