Nuoret, tehkää vauvoja vielä, kun olette hedelmällisiä ja jaksavaisia!
Ihan liikaa mietitään sitä, että meneekö elämä pilalle. Kyllä sitä uraa ja opiskelua vielä ehtii tehdä lapsenkin kanssa. Elämä kantaa. Jos vauva oikeasti kuuluu tulevaisuudensuunnitelmiinne niin tehkää se nuorena, 20-30-vuotiaana.
Mitä vanhemmaksi odottelette, sitä suurempi elämänmuutos sekin asia on. Lisäksi jaksatte valvoa paremmin ja tulette helpommin raskaaksi. Myös äidin ja lapsen vammautumisriski on nuorena pieni. Synnytystäkään ei tarvitse pelätä, se hoituu 2000-luvun Suomessa taatusti hyvin. Eikä satu mitenkään älyttömästi. (Älkää kuunnelko marttyyrien kauhujuttuja.) Ja vanhempia te osaatte olla ihan yhtä hyvin kuin kuka tahansa, siihen ei ikä välttämättä tuo järkeä - päin vastoin, vanha vanhempi on usein ylisuojeleva hemmottelija.
Vauvaa tekemään vaan rohkeasti!
Kommentit (83)
En ymmärrä sitä, että kaikkien pitäisi hankkia lapsia. Mikään ei ole suurempi elämänmuutos kuin se, että nainen saa ensimmäisen lapsen. Enemmän pitäisi tehdä houkuttelevaksi hankkia toinen, kolmas tai neljäs lapsi, siinä lapsi syntyy jo valmiiksi lapsiperheeseen. Naisen pitää olla varma, että sattui mitä tahansa, hän ei jää yksin. Nythän tulee vain lällättelyä, että mitäs teit lapsen.
Miehet pitää saada tajuamaan, että side lapseen luodaan heti vastasyntyneestä alkaen eikä vasta sitten, kun lapsi alkaa olla isompi. Vielä nykyäänkin isejä ihastellaan siitä, mikä naisille on velvollisuus kuten vaikka se, että lapsen kanssa mennään leikkipuistoon.
Jaksavaisia :')))) varmaan puolet tuntemistani 20-30v ihmisistä on kärsinyt uupumuksesta tai masennuksesta. no jokunen on silti onnistunut lapsen hankkimaan, mutta eipä ne vaivat ole ainakaan sillä lähtenyt. pahimmalta näyttää se, kun opiskellaan, tehdään töitä ja hoidetaan pientä lasta samalla. ei käy kateeksi.
nyt kun on omat opinnot ja masennus jo hoidettu ja alustava työsopparikin tiedossa, niin ollaan alettu miehen kanssa kattelemaan asiaa. hedelmällisyysongelmat ollaan saatu kanssa kaupan päälle. jos oisin yhtään heikommassa mielenterveydessä niin stressaisin jo etukäteen, miten tälle perheenperustamisiässä olevalle naiselle käy miehisellä alalla, jos yt:t iskee, mutta oon päättänyt luottaa että kaikki järjestyy!
t. milleniaali
En tee lapsia. Hyi yök. Haluan olla vielä vapaa. Matkustella ja kokea useat eri miehet.
Nyt on 2020-luku, ei 2000-luku! Vai puhuitteko 1990-luvullakin, että "kyllä täällä 1900-luvun Suomessa asiat hoituu niin mallikkaasti"? En usko.
Voi ap, oletko hieman yksinkertainen vai vain todellisuudesta vieraantunut?
Vierailija kirjoitti:
Nyt on 2020-luku, ei 2000-luku! Vai puhuitteko 1990-luvullakin, että "kyllä täällä 1900-luvun Suomessa asiat hoituu niin mallikkaasti"? En usko.
No, se riippuu, tarkoittaako vuosisataa vai -kymmentä. En tiedä, mihin itse viittaat, kun et ole selkeästi vastannut mihinkään viestiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, se riippuu, tarkoittaako vuosisataa vai -kymmentä. En tiedä, mihin itse viittaat, kun et ole selkeästi vastannut mihinkään viestiin.
Ihan kuule aloitusviestiin viittasin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tee nyt enkä ikinä. En halua pilata elämääni ja kroppaani jonkun huutavan sinappikoneen takia.
Ei pahalla, mutta ei sun kropassa ole kyllä mitään nähtävää nytkään.
Nähtävää? Eiköhän synnytyksen seurauksena pelota enemmän, että siihen kroppaan tulee joku toiminnallinen ongelma. Onko pakko olla noin pinnallinen ja ilkeä?
...tai älä tee ollenkaan, jos tuntuu ettet halua!
Ihan vaan tilastot kertoo, että mitä nuorempi äiti, sen helpommin uupuu. Vanhemmat äidit jaksaa parhaiten vauva-arkea, en tiedä, mistä tämä johtu. Hedelmällisyys ei tosin ole parhaimmillaan vanhempana.
Itse en olisi jaksanut nuorena vauvaa. Tarvitsin paljon unta.
Olen uupunut 23-vuotias 2 lapsen äiti. Apuna päiväkoti ja lapsiperheiden kotiapu, perheneuvola ym. Oli pakko kaittaa 1,5-v päiväkotiin, että jaksan vauvan kanssa kotona, jossa pärjään jotenkuten ulkopuolisen tuen turvin.
Jos lapsia ehdottomasti haluaa, kannattaa yrittäminen mielestäni aloittaa ajoissa jos elämäntilanne sen sallii. Itse raskauduin helposti parikymppisenä ja vähän päälle, nyt "uudella kierroksella“ hieman päälle kolmekymppisenä ei olekaan ollut enää niin helppoa... Ja keskenmenot lisääntyy. Vaikken enempää saisi niin olen superkiitollinen kahdesta terveestä lapsesta.
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen myös lämpimästi. On myös hyvä, jos on tukijoukkoja/isovanhempia, jotka eivät itse ole vielä aivan ikäloppuja.
Mitkä tukijoukot? Minun isä töissä eikä ole aikaa lapsenlapselle, äiti muistisairas (55v), miehen isästä ei tietoakaan missä on ja äidillä omia menoja (ja alaikäinen lapsi) joten silläkään ei aikaa. Molempien sisarukset asuvat kaukana ja lähellä asuvat ovat kiireisiä.
Ja kyllä, olen 22v nuori nainen mutta eipä ole tukijoukkoja ellei perheneuvolaa ja muita palveluja mietitä. Jostain syystä en ole innostunut tekemään lapsia, koska se on raskasta elämää enkä ole valmis ottamaan vastuuta toisen elämästä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan vaan tilastot kertoo, että mitä nuorempi äiti, sen helpommin uupuu. Vanhemmat äidit jaksaa parhaiten vauva-arkea, en tiedä, mistä tämä johtu. Hedelmällisyys ei tosin ole parhaimmillaan vanhempana.
Itse en olisi jaksanut nuorena vauvaa. Tarvitsin paljon unta.
Vanhemmat äidit jaksavat vain siksi, että heillä on enemmän rahaa käytettävissä lastenhoitoon. Lapset ovat koriste.
Mä en usko tuohon "Elämä kantaa" -väitteeseen jota hoetaan kun kannustetaan lapsen "hankintaan". Ei se aina kanna. Joten kannattaa jokaisen miettiä yksilöllisesti koska on oikea aika lapsille ja vasta silloin jos/kun aidosti haluaa sitä.
Itse en olisi nuorena parikymppisenä jaksanut valvottavaa vauvaa. Baarissa jaksoin valvoa mutta sitä ei ihan joka yö tehtykään.
Vierailija kirjoitti:
Mä en usko tuohon "Elämä kantaa" -väitteeseen jota hoetaan kun kannustetaan lapsen "hankintaan". Ei se aina kanna. Joten kannattaa jokaisen miettiä yksilöllisesti koska on oikea aika lapsille ja vasta silloin jos/kun aidosti haluaa sitä.
Tuon "elämä kantaa" hokeminen on kyllä edesvastuutonta. Kyllä ihmisen pitää kyetä suunnittelemaan elämäänsä ja ottaa siitä vastuuta, eikä mennä p erse edellä puuhun.
Peitot heilumaan.Suomesta loppuu vauvat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulevaisuudessa yksilön oma halu lisääntyä rikastuu populaatioon, koska ehkäisyn myötä kenenkään ei ole enää pakko lisääntyä ellei tahdo. Näin ollen "sukulinjat" jotka kantavat ominaisuutta halua lisääntyä, rikastuvat valtaosaksi populaatiota kun taas "sukulinjat" joissa tahtoa lisääntyä ei ole, loppuvat.
Tätä asiaa on tutkittu osana nykyihmisen evoluution kehittymistä. Toisaalta evoluutiossa sadatkin vuodet ovat pieni aika, joten tämäkin mahdollinen lopputulos tulee olemaan hyvin pitkän ajan lopputulema tulevaisuudessa.
Mutta se on loogista. Ihmiset jotka eivät halua lisääntyä, heidän linjansa tietenkin loppuvat. Näin ollen tämä ominaisuus muuttuu harvinaisemmaksi. Koska tulevaisuudessa populaation muodostavat tietenkin ne ihmiset, jotka ovat ylipäätään olemassa. Ja olemassa on todennäköisimmin sellaisten ihmisten jälkeläisiä, jotka halusivat lisääntyä - koska pakko ei ole ollut.
Kuten monessa muussa ketjussakin todettu, vela on aina jonkun lapsi. Kaksi lisääntynyttä tuottaa lisääntymättömän. Oma lisiminen ei ole tae että lapsi aikoo lisääntyä.
Voi tehdä monta lasta, jolloin todennäköisyys suvun jatkumiselle kasvaa. Jos pari lasta ei haluakaan lapsia tai onnistu lapsen teossa, osa lapsista saattaa kuitenkin saadakin lapsia.
Oman lapsen lisääntymishaluihin voi myös vaikuttaa. Tämä vaikuttaminen pitää vain aloittaa jo ihan vauvana. Hyvä lapsuus saa ihmisen haluamaan itsekin lapsia, ihminen haluaa laittaa hyvän kiertämään ja kokea samalla uudestaan itse lapsuuden yksinkertaiset ilon aiheet.
Vanhemmat voivat myös tarjoutua auttamaan kun lapset saavat lapsia. Kun lapsuudessa on muodostunut hyvät välit sisaruksiin, niin sisaruksetkin ovat aivan mielellään apuna kun joku sisarusparvesta saa lapsia. Kun lapset huomaavat, että apua ja tukea saa suvulta, sitä uskaltaa tehdä enemmän lapsia. Kun yksi sisaruksista tekee lapsen, usein joku toinenkin sisaruksista innostuu ajatuksesta.
Suvun jatkamisen arvon ja tärkeyden voi myös opettaa lapsilleen. Tietenkin osa lapsista saattavat hylkiä tätä vanhempien näkemystä, mutta useimmiten arvot periytyvät vanhemmalta lapselle. Isänmaallisuus ja suomalaisten olemassaolon jatkuvuus on olemassaoleva arvo. Vaikka monet kieltävätkin, että ei kukaan tee isänmaalle tai synnytystalkoo hengessä lapsia, niin sanonpahan vaan, että kyllä tekee.
En.