Apua suksien ostamiseen
Netissä oli hyviä suksitarjouksia ja nyt kaipaan apua. Pituuteni on 164cm ja painan noin 68-70kg. Tarkoitus ostaa karvapohjasukset. Minkä pituiset tulee ostaa? Mitä muuta tulee ottaa huomioon?
Kommentit (11)
Mene urheiluvälinekauppaan. Osta sukset sieltä.
Itse ostin luisteluvehkeet hiihdon erikoiskaupasta. Hinta oli vähän yli 900€. Siellä oli asiantunteva palvelu ja hyvät valikoimat.
Olisin toki voinut ostaa netistä jotkut sinne päin olevat varusteet. Maksoin kuitenkin mielelläni siitä että sain juuri minulle sopivat tavarat.
Minäkin annan saman vinkin kuin muut. Unohda netit ja mene liikkeeseen niin saat itsellesi sopivat välineet joilla hyvä hiihtää.
Itse olen aina inhonnut hiihtoa kun välineet ollu jotain sinne päin. Nyt vuosien tauon jälkeen ostin perinteisen karvapohjasukset, monot ja sauvat liikkeestä josta sain hyvää palvelua ja myyjä rauhassa testaili eri suksia ja neuvoi. Maksoivat yhteensä 550e. Todella hyvältä tuntuu hiihtäminen nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Itse ostin luisteluvehkeet hiihdon erikoiskaupasta. Hinta oli vähän yli 900€. Siellä oli asiantunteva palvelu ja hyvät valikoimat.
Olisin toki voinut ostaa netistä jotkut sinne päin olevat varusteet. Maksoin kuitenkin mielelläni siitä että sain juuri minulle sopivat tavarat.
900 varmaan sisälsi myös siteet, monot ja sauvat? Pelkistä suksista järjetön summa tavalliselle kuntohiihtäjälle, koko pakettinakin kalliin puoleinen.
Perussääntö on laittaa käsi suoraksi ylös jolloin sormanpään tulisi olla noin suksenkärjen kohdalla
Kyllikki 78v
Nämä entisajan pituus ym. jutut kannattaa unohtaa. Olennainen asia on suksen jäykkyys. Joten sopivat löytyvät vasta kokeilemalla ja mittaamalla.
Jos suinkin mahdollista, osta sellaisesta paikasta missä voit kokeilla ennen ostopäätöstä tai palauttaa/vaihtaa jos sukset ei toimi.
Ostin juuri muutama päivä sitten karvapohjasukset, ja täytyy sanoa etten olisi ikinä osannut sopivia netistä tilata vaikka aika paljon hiihtokokemusta onkin. Maksan mielelläni vähän ylimääräistä siitä, että sain oikean jäykkyyden ja pituuden sekä ammattilaisen vinkit suksien säätämiseen, ja sain vieläpä käydä testaamassa muutamia suksia ennen ostopäätöstä. Joten suosittelen lämpimästi urheiluliikkeessä vierailua ja ammattitaitoista myyjää, turhaa säästää muutama kymppi ja saada sukset joilla ei sitten pääsekään kunnolla eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisin toki voinut ostaa netistä jotkut sinne päin olevat varusteet. Maksoin kuitenkin mielelläni siitä että sain juuri minulle sopivat tavarat.900 varmaan sisälsi myös siteet, monot ja sauvat? Pelkistä suksista järjetön summa tavalliselle kuntohiihtäjälle, koko pakettinakin kalliin puoleinen.
Juurikin näin. Siinä oli myös voitelu sekä hiukan voiteluaineita.
T. Nr2.
Minä ostin sukseni Joensuun Prismasta. Sain oikein hyvää palvelua, en tiedä olisiko Helsingin Prismoissa ollut yhtä hyvää, kun ei etelässä nykyään pääse edes joka talvi hiihtämään.
Jos ostat, osta urheiluliikkeestä ammattilaiselta. Luistelusukset tai nanogripit voi ostaa pituuden/painon mukaan, voidesuksissa ja karvasuksissa pitää katsoa myös muita asioita. Jäykkyys on tärkeä, liian löysässä suksessa pitokarva tökkii, liian jäykässä et jaksa potkaista tarpeeksi lujaa eli suksi ei pidä.