Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kokemuksia pienen vauvan vatsavaivoista ja Rela-tipoista?

06.08.2006 |

Hei!

Minulla on nyt 4 viikon ikäinen tyttö, jolla on jatkuvia vatsavaivoja. Vaivat ilmenee siten, että imettäessä tyttöä pitää vähän väliä röyhtäyttää. Syönnin jälkeen vauva kippuroi tuskissaan pää punaisena jonkin aikaa ja yleensä röyhtäisee tai puklaa useammankin kerran. Mikähän tähän auttaisi parhaiten? Olen kuullut joskus Rela-tipoista...onko jollakin kokemuksia niistä? Olisi ihana helpottaa vauvan oloa jotenkin.

t.annikki83 ja vauva 4vkoa

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
06.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttua meilläkin suihkutissit ja allergiat/ruuansulatusjärjestelmän kypsymättömyys vatsavaivojen aiheuttajina. Just tuommoisia oireita, mistä kirjoittelitte.

Tämä niin esikoisen kuin nykyisen pari viikkoisenkin kuopuksen kanssa. Vatsavaivoihin ovat auttaneet imetysasennon muutokset: elikäs imetysselällään ja puoli-istuvassa asennossa vähän sitä ruiskuamista lievensivät/lieventävät meillä. Kuten myös esikoisen kohdalla GefilusPlus-maitohappobakteerien antaminen (tälle kuopukselle ei olla vielä noita bakteereja testattu). Jälkiviisaasti joudun toteamaan, että esikoisella vaivoja aiheuttivat myös ruoansulatusjärjestelmän keskeneräisyys ja allergiat (erityisesti erinäiset lehmänmaito-ongelmat).

Eli ihan samoja oireita täälläkin.. tällä erääkin. Itse en ole vielä halunnut pumppaamisella vaikuttaa asiaan, koska sillä saattaa olla juuri päinvastainen efekti, eli entistä enemmän tulee ja suihkuaa maitoa.. Mutta sen sijaan tarjoan " käytettyä" tissiä uudestaan, tai kun toisesta on ne alkusuihkaisut saanut suuhunsa, niin sen jälkeen sitä " käytettyä" - näin menee elimistölle viesti, että tarttis vähentää/hiljentää tuotantoa ; ).

Jos siis ette ole edellä mainittuja vielä testanneet kannattaa koittaa.

Tsemppejä ja toivottavasti vähempiä vatsavaivoja!

- Tiina -

Vierailija
2/9 |
07.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne mun mielestä auttaa, välillä kun oon unohtanut antaa noi Disflatylit, niin hirvee ähkiminen alkaa. Niiden avulla ei tartte niin paljon tikistää, että kakat ja pierut tulee. Meidän vauva on kyllä aikamoinen kakkakone, joka vaipassa on aina kakat.

Relatkin miun mielestä auttaa, kokeilin välissä luontaistuotekaupan Probiot baby-maitohappobakteereja (ei oo varmaan oikein kirjoitettu), mut niistä tuli ihan hirveet huutokohtaukset 4 päivää aloituksen jäljeen. Siirryin sit taas Reladropseihin ja sen jälkeen vaivat taas lievenivät. Nimenomaan ne lieventyy, ei poistu kokonaan. Huutoa on joka päivä ja pierua tulee niin mahdottomasti, mut ei niihin auta varmaan muu kuin aika. Oireet on jo nyt paljon helpommat kuin 6 viikkoa sitten.

Syön myös itse noita Reloja, varsinkin nyt kun on antibioottikuuri menossa. Mut se purkki maksaa melkein 20e, sit kun tuo loppuu niin en enää osta uutta. Sit jatketaan pelkillä Disflatyleillä.

Tytteli-83 ja neiti 8vk

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
07.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sama juttu suurinpiirteen samassa iässä. Sairaalassa vauvalle annetulla antibioottikuurilla ehkä tekemistä asian kanssa. Aloin antaa Biophilus maitohappobakteereita, sekoitan kapselin sisällön omaan maitooni. Poika kohta 6 kk ja olen koko ajan antanut noita maitohappobakteereita. Selvästi auttavat myös alkuajan herkkävatsaisuuteen, jos tulee syötyä sipulia yms. Huomasin tämän siitä jos esim. reissulla bakteerit unohtuivat kotiin. Ja muuten kahvia ja teetä en aluksi juonut ollenkaan, selvä vaikutus. pahin oli myös salmiakki ja laku.

Tsemppiä, varmasti löydät avun pikkuisen vaivoihin.

Äitee ja poika n.6 kk

Vierailija
4/9 |
07.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

syöttää samasta rinnasta kahtena peräkkäisenä kertana? tämä vinkki oli imetystuki.fi:n sivuilla. tällöin maitoa ei tule niin suurta määrää kerralla. vaatii varrmasti aikaa, että rinnat tähän tottuu, mutta voi pidemmän päälle auttaa.

olen myös kuullut, että gefilus-plus auttaisi paremmin kuin rela. Gplussassa ei ole maitoproteiineja, joten sopivat nimenomaan vauvan masulle.

Vierailija
5/9 |
06.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otimme ne käyttöön kun poikamme oli noin 2 viikkoa (nyt 6vkoa). Hänellä oli silloin todella pahat vatsavaivat. Huusi jatkuvasti ja kouristeli vatsaa jne...

Mielestäni Rela-tipat ehkä vähän ovat auttaneet tilannetta. Ovat varmaankin rauhoittaneet vatsaa. Meillä oli käytössä myös Cuplatonit, mutta ne jätimme pois.

Meidän pojalla on samanlaisia oireita kun teidän vauvalla ja osa niistä syötön jälkeisistä huudoista ja pulautteluista johtuu siitä että hän hotkii ruokaa. Minä olen ns. suihkutissi joten poika nielee ilmaa todella paljon samalla kun syö. Olenkin yrittänyt hillitä suihkuamista pumppaamalla vähän maitoa pois ennen syöttöä. Onko sinulla tämmöistä ongelmaa, eli onko vauvasi rintaruoalla ja olet huomannut että maito tulee reippaasti?

Meillä on nuo huudot ja kouristelut vähän rauhoittuneet sen jälkeen kun vähän pumppaan pois maitoa.

Olethan myös kuullut ruokavalio-jutuista? Eli omasta ruokavaliosta kannattaa karsia pois sellaisia ruoka-aineita jotka voivat aiheuttaa vauvalle ilmavaivoja. Itse olen jättänyt pois ruisleivän, suklaan, kahvin, kaalit, pavut, herneet, sitrushedelmät ja tulisen ruoan.

Hups, tuli vähän muutakin juttua kun rela-tipoista..toivottavasti ei haittaa...? En halua siis tuputtaa ohjeitani, ajattelin vain jakaa niitä vinkkejä mitä itsekin olen saanut. Niin tutulta kuulostaa nuo teidän oireet. Kovasti jaksamista!

Vierailija
6/9 |
06.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kun oli kylläinen, niin olisi halunnut vain imeä jotain, mutta kun oli tissillä niin sieltä tuli tietysti maitoa ja poika söi itsensä ähkyyn. Ja pulautteli vaikka kuinka.

Huomasin tuon siitä että hän alkoi sylkemään rintaa pois, mutta otti takaisin, itki pää punaisena, valitti ja ikäänkuin raivosi rinnalle. Sain sitten vinkin että kannattaa kokeilla antaa tuttia siinä vaiheessa, että saa tyydytettyä imemisen tarpeen mutta ei ylensyö itseään. Tämä toimi meillä, pojalla on hurja imemisen tarve. Nyt on tuonkin myötä vatsavaivat vähän helpottaneet kun ei syö itseään ähkyyn ja ilmaa ei mene vatsaan niin paljoa.

-tähtityttö taas...

ps. anteeksi, toivottavasti et hermostu kun " tuputan" ohjeita...

Vierailija
7/9 |
06.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kohta 3kk:n ikäinen poika, jolla oli kovasti ilmavaivoja eityisesti lonkkalastoituksen aikana. Kokeilin rela-tippoja, jotka ehkä vähän auttoivat. Pyrin myös tipoilla rauhoittamaan vatsavaivoja, jotka johtuivat lisäksi minun syömistä antibioottikuureista ja vauvan 2-viikkoisena saamista lääkekuureista.

Lisäksi käytettiin cuplatonia edillisempaa vastaavaa lääkettä disflatyliä. Luulin siitä olebvan apua, mutta kun se loppui, huomasin, että saman verran ähinää jatkui sen jälkeenkin, eli ai luultavasti sanottavaa hyötyä.

Nyt mahavaivat <jo helpommat, mutta jos olisi tarvista , kokeilisin kaverini suosittelemaa ASIDOFILUS- kapseleita, jos nyt muistan oikein, vaikka molempie nautttimina. Niistä oli ollut erittäin suuri helpotus kaverini vauvan mahavaivoihin!

Vierailija
8/9 |
06.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi,

me kokeiltiin vatsavaivoihin Rela-tipat, Cuplatonit ja Diflysal, eikä auttaneet. Oireet meillä olivat, että poika alkoi kipristelemään, ähkimään yms. kun oli syönyt 5-10min ja tätä jatkui tunnin verran syötöstä, joskus paljon kauemminkin. Tämän lisäksi selvästi nousi mahasta jotain suuhun (nieleskeli, yski yms.). Muutoinkin oli vatsavaivoja, kuten ilmaa ja limaista kakkaa. Meidän vauvalla on todettu refluksitauti sittemmin. Jos vauvasi puklaa paljon ja oireilee jo syödessä voi vaivana olla refluksitauti. Kannattaa käydä lukemassa " Allergia+ Sairaudet" puolelta siihen liittyvia ketjuja. Allergia voi myös pahentaa refluksia (esim. maito). Monilla vauvoilla on refluksiongelmia, mutta vain pieni osa kaipaa lääkitystä. Jos vatsavaivat jatkuu ja kaikki ne hyvät ohjeet, joita imetyksestä, nukkumisasennoista ja ruokavaliosta saat eivät auta, niin kannattaa miettiä voisiko vaiva olla tätä laatua. Meillä vaivat alkoivat 2 viikkoisena ja ovat siitä lähtien pahentuneet, mutta nyt meillä on lääkitys. Toivottavasti teidän vaivat on ihan muuta, joka menee ajan kanssa ohi.

Kamu & poika 2.5kk

Vierailija
9/9 |
06.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos paljon vastaajille:)!

Tähtityttö: Joo, On lapseni rintaruokinnalla ja juuri eilen ajattelin, että voiskohan sillä olla jotain tekemistä vauvan vatsavaivojen kanssa, kun olen myös ns. suihkutissi. Täytyypä kokeilla tuota, että pumppaan maitoa vähän pois, ennen kuin alan syöttämään. Maitoa tulee tosiaankin hyvin. Olenkin välillä lypsänyt sitä pakastimeen asti.

Tuonkin olen huomannut, että vauvani käyttää välillä rintaa tuttina. Olenkin silloin tarjonnut aina tutin tilalle.

Toivottavasti pienen masuvaivat alkavat pian helpottamaan.

Mukavaa loppukesän jatkoa kaikille:)!

t.annikki83 ja tyttö 4vk