Lukemattomien ihmisten kohdalla empaattisuus ei ole mahdollista
Lukemattomista ihmisistä ei ole mahdollista välittää, heitä ei voi auttaa. Heistä tuntuu pahalta, joten mielellään heitä auttaisi, mutta he purkavat pahaa oloaan väkivaltana muita kohtaan, ovat vihamielisiä, joten ei heitä voi auttaa. Oman turvallisuuden vuoksi täytyy vain pysyä erossa heistä, täytyy vain jättää ne pahoinvoivat vihamieliset ihmiset oman onnensa nojaan.
Esimerkkinä vaikkapa Lahden poliisiputkapahoinpitely. Siinä oli kahdeksan poliisia. Kaikilla tosi paha olla, kaikista tuntui tosi pahalta. Kaikkia heitä tulisi auttaa. Mutta eipä heitä voi auttaa, koska he purkavat pahan olonsa nyrkeillään heikompia kohtaan. Jos yrität auttaa heitä selvittämään pahat tunteensa niin he vain pidättävät sinut, raahaavat putkaan ja hakkaavat.
Kommentit (12)
Mikä siinä empaattisuudessa on niin vaikeaa; selittäkää! Siis en toivo että minulle sanotaan pahasti joten en sano pahasti toisellekkaan. Siis ajattelee että mitä ei itse halua kokea niin ei tee/sano niin myöskään toiselle. Miten voi olla mahdotonta ajatella asioita toisen ihmisen silmin?
Ja katsokaa amerikkalaisia KAREN hulluja, esim:
Jokin hirveä kärsimys ja hätä noilla Kareneilla on, heistä tuntuu kamalan pahalta, mutta eihän ketään voi auttaa jos käyttäytyy noin. Tuolla tavalla vain ajaa pois ne vihoviimeisetkin huolestuneet auttavaiset välittävät ihmiset.
On monia "lukeneitakin", joiden empatiakyky on pyöreä nolla.
Ja katsokaa poliitikkojen riehumisia:
Nuohan on kaikki aivan sairaita. Menkää lääkärille! Mikä hyvänsä sairaus teillä sitten onkin niin noin se ei parane! Ja miten yksikään lääkäri voi sinua auttaa jos vain uhkaat hakata hänetkin?
Jos on noin paha olla niin ei kuulu mennä politiikkaan, ei kuulu mennä istuntosaliin, ei kuulu mennä töihin, vaan kuuluu mennä hankkimaan apua!
--
Mutta kaikkia maailman satoja miljoonia vihamielisiä sairaita ihmisiä ei vain mitenkään voi pakottaa jonnekin autettavaksi, ei voi pakottaa jonnekin mielisairaalan suljetulle osastolle, ja vaikka pakotettaisiinkin niin ei se mitään auttaisi koska ei heitä sielläkään saada parannettua koska sielläkin he vain ovat vihamielisiä, eivät halua apua.
"Lukeneisuus" antaa yleensä pätevyyden johonkin hommaan. Ei siinä empatioita sen kummemmin mittailla. Eikä niitä monilla kirjanoppineilla olekaan. Empatiassa on ihan muusta kyse...
Pelottavaa on perussuomalaisilla esiintyvä ajatus, ettei politiikka perustuisi heillä empatiaan. Uusin airut Purra kertoi Imagessa näkemyksestään. Juo vihermehuja mutta vakuuttelee, ettei käytä empatiaa politiikassa. Pahassa porvariudessa kokoomuslaiset jäävät kauas taakse.
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä empaattisuudessa on niin vaikeaa; selittäkää! Siis en toivo että minulle sanotaan pahasti joten en sano pahasti toisellekkaan. Siis ajattelee että mitä ei itse halua kokea niin ei tee/sano niin myöskään toiselle. Miten voi olla mahdotonta ajatella asioita toisen ihmisen silmin?
Toisinaan tarvitaan empaattisuutta, mutta toisinaan tarvitaan myös velvollisuudentuntoa.
Jos joku ei tervehdi sinua niin hän satuttaa tunteitasi, hän ei siis ole empaattinen. Sinun velvollisuutesi on silloin opettaa hänelle empatiaa, sinun tulee näyttää hänelle että muihin sattuu jos hän ei tervehdi muita. Opetat sen satuttamalla häntä. Satuta häntä vaikkapa naarmuttamalla hänen autonsa maalipinta piloille. Sitten hän oppii ottamaan muiden tunteet huomioon, eli oppii empaattiseksi.
Eli empatia ei tule itsestään. Empatian oppii kun velvollisuudentuntoiset ihmiset opettavat sen. Mitä enemmän empatiakyvytöntä ihmistä satutetaan, sitä enemmän hän empatiaa oppii.
Empatia ja velvollisuudentunto ovat siis tuolla lailla yhteydessä toisiinsa, toimivat vastavuoroisesti. Jos sinä olet velvollisuudentuntoinen ja satutat toista, niin hän on vastaisuudessa empaattinen ja ottaa tunteesi huomioon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä empaattisuudessa on niin vaikeaa; selittäkää! Siis en toivo että minulle sanotaan pahasti joten en sano pahasti toisellekkaan. Siis ajattelee että mitä ei itse halua kokea niin ei tee/sano niin myöskään toiselle. Miten voi olla mahdotonta ajatella asioita toisen ihmisen silmin?
Toisinaan tarvitaan empaattisuutta, mutta toisinaan tarvitaan myös velvollisuudentuntoa.
Jos joku ei tervehdi sinua niin hän satuttaa tunteitasi, hän ei siis ole empaattinen. Sinun velvollisuutesi on silloin opettaa hänelle empatiaa, sinun tulee näyttää hänelle että muihin sattuu jos hän ei tervehdi muita. Opetat sen satuttamalla häntä. Satuta häntä vaikkapa naarmuttamalla hänen autonsa maalipinta piloille. Sitten hän oppii ottamaan muiden tunteet huomioon, eli oppii empaattiseksi.
Eli empatia ei tule itsestään. Empatian oppii kun velvollisuudentuntoiset ihmiset opettavat sen. Mitä enemmän empatiakyvytöntä ihmistä satutetaan, sitä enemmän hän empatiaa oppii.
Empatia ja velvollisuudentunto ovat siis tuolla lailla yhteydessä toisiinsa, toimivat vastavuoroisesti. Jos sinä olet velvollisuudentuntoinen ja satutat toista, niin hän on vastaisuudessa empaattinen ja ottaa tunteesi huomioon.
Eli samaa kaikki hakkaritkin vain yrittävät saada aikaiseksi takomalla empatiaa (tosin vain heitä itseään kohtaan) toisten kalloon.
Aivan sama oletko poliisi, poliitikko, lääkäri vai tiesmikä. Jos sinusta tuntuu noin järkyttävän pahalta, älä mene töihin. Mene työterveyslääkärille, jää sairauslomalle! Mene töihin ja ihmisten ilmoille vasta terveenä. Esim tämä lääkäri:
Jos sinulla on noin kamala hätä, niin ei sinun kuulu olla töissä ensiapupolilla vaan sinun kuuluu olla siellä potilaana! Tuo lääkäri on jo valmiiksi ensiapupolilla, ainoa mitä hänen tarvitsisi tehdä saadakseen apua olisi lakata työskentelemästä ja jäädä sinne potilaaksi, muiden lääkäreiden autettavaksi. Mutta ei, ei suostu autettavaksi vaan mieluummin vain on vihamielinen muille ihmisille.
Nuo vihamieliset ihmiset eivät ole terveitä, eivät ole työkykyisiä. Silti he kieltäytyvät jäämästä sairauslomalle, jäävät töihin vain aiheuttamaan vahinkoa. Miksi työpaikoilla pidetään työkyvyttömiä sairaita haitallisia ihmisiä?
Empatiat ei jakaudu tasaisesti. Empatia on siis epätasa-arvoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä empaattisuudessa on niin vaikeaa; selittäkää! Siis en toivo että minulle sanotaan pahasti joten en sano pahasti toisellekkaan. Siis ajattelee että mitä ei itse halua kokea niin ei tee/sano niin myöskään toiselle. Miten voi olla mahdotonta ajatella asioita toisen ihmisen silmin?
Toisinaan tarvitaan empaattisuutta, mutta toisinaan tarvitaan myös velvollisuudentuntoa.
Jos joku ei tervehdi sinua niin hän satuttaa tunteitasi, hän ei siis ole empaattinen. Sinun velvollisuutesi on silloin opettaa hänelle empatiaa, sinun tulee näyttää hänelle että muihin sattuu jos hän ei tervehdi muita. Opetat sen satuttamalla häntä. Satuta häntä vaikkapa naarmuttamalla hänen autonsa maalipinta piloille. Sitten hän oppii ottamaan muiden tunteet huomioon, eli oppii empaattiseksi.
Eli empatia ei tule itsestään. Empatian oppii kun velvollisuudentuntoiset ihmiset opettavat sen. Mitä enemmän empatiakyvytöntä ihmistä satutetaan, sitä enemmän hän empatiaa oppii.
Empatia ja velvollisuudentunto ovat siis tuolla lailla yhteydessä toisiinsa, toimivat vastavuoroisesti. Jos sinä olet velvollisuudentuntoinen ja satutat toista, niin hän on vastaisuudessa empaattinen ja ottaa tunteesi huomioon.
Eli samaa kaikki hakkaritkin vain yrittävät saada aikaiseksi takomalla empatiaa (tosin vain heitä itseään kohtaan) toisten kalloon.
Niin juuri! Jos joku tulee ja hakkaa sinut niin sinun tulee jatkossa välittää hänestä entistä enemmän, ettei hänestä vain tuntuisi pahalta. Kun kaikki ihmiset hakkaavat jonkun niin lopulta kaikista ihmisistä välitetään. Sitten on kaikilla hyvä olla.
Pahoinpitelemällähän se välittäminen saadaan aikaiseksi. Eihän kenestäkään muutoin välitetä. Eihän me sellaisessa maailmassa tahdota elää missä kukaan ei välitä kenestäkään.
Kukapa sinusta välittäisi jos et pakottaisi häntä välittämään? Sitten olisi tosi orpo olo!
Maija Vilkkumaan laulun sanoin: "Jos itse ei hanki itselleen ystävää, sitä yksin jää"
Katsokaa vaikkapa protestoijia, siis Black Lives Matter protestoijat, tai ne jotka protestoivat koronarajoituksia vastaan. Heistä tuntuu tosi pahalta, heillä on kamalan huono olo. Mutta eipä heitäkään voi auttaa, koska avun etsimisen sijaan he vain menevät kaduille mellakoimaan. Eihän pahat tunteet tuolla lailla ikinä parane! Kyllä apua saa jos apua pyytää, mutta he eivät edes pyydä apua, ja jos joku yrittää apua tarjoaa niin sille annetaan turpiin.
--
Kyllä apua tarjotaan jos apua pyydetään. Mutta et voi saada apua jos et myönnä että tarvitset apua. Kukaan ei voi sinua auttaa jos vain uhkailet auttajia.