Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uusi pesukone pilaa pyykit?!?

Vierailija
06.02.2021 |

Muuton yhteydessä ostin uuden pesukoneen, saman merkkisen (LG) kuin edellinen joka siis pelasi hienosti yli kymmenen vuotta.

Nyt olen ihmeissäni, oma juttunsa on tietysti koneen järjettömän pitkät pesuajat, mutta suurin ongelma on se että vaatteet menee pilalle! Lasteni joululahjaksi saamat T-paidat, hupparit jne. on jo YHDEN pesun jälkeen kuin 10 vuotta vanhoja: nyppyläisiä ja haalistuneita.

Käytän samoja pesuaineita kuin ennen ja tavasin myös käyttöohjeen eikä ohjelmien pitäisi olla olennaisesti muuttunut. Veden kovuus sama, en muuttanut eri paikkakunnalle.

Onko se tämä hiton vedensäästö mikä pilaa pyykit? Olen huomannut että pyykki pyörii paljon vähemmässä määrässä vettä kuin vanha kone. Voiko tälle tehdä jotain, tai keksittekö muuta syytä?

Kommentit (60)

Vierailija
21/60 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sivustatäytettävään koneeseen voi lisätä vettä pesuainelokeron kautta. Letkulla tai sangolla tai isolla kastelukannulla.

Miksi hirveä määrä alapeukkuja täysin asialliseen ja toimivaan kikkakolmoseen. Teen näin itsekin aina pyykkiä pestessä.

Ei pitäisi joutua näkemään tällaista vaivaa.

Vaivaa?? :D

Niin. Tässä ei niinkään alapeukuteta sinun loistavaa ideaasi vaan koneiden paskuutta kun ne eivät hoida hommaa itse vaan niitä joutuu tekohengittämään.

Vierailija
22/60 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin siinä käy, kun pesukoneitten alkuperäinen tarkoitus = pestä vaatteet puhtaiksi unohtuu ja tärkeintä on säästö. Mitä säästöä siitä tulee, että joutuu ostamaan useammin uusia vaatteita, ja käytössä olevia pesemään useammin, kun kertapesulla eivät puhdistu kunnolla.

Syy tuohon on se, että vaatteet hankautuvat nykykoneissa paljon enemmän kuin ennen. Vettä on vähemmän vähentämässä hankausta ja aikaa kuluu enemmän. Vielä nykyäänkin villa- ja hienopesut käyttävät enemmän vettä ja vähemmän aikaa. Niissä ei vaan enää pysty valitsemaan vaikka villaohjelmalle 90 astetta niin kuin entisajan Pesukarhussa. Sillä oli hyvä pestä pyyhkeitä, lakanoita ja muita sellaisia, jotka eivät olleet varsinaisesti likaisia, vain käytettyjä.

Ei pitäisi joutua näkemään sellaista vaivaa, että lisää koneeseen vettä käsin vaan se pitäisi tapahtua nappia painamalla. On kuitenkin vaikea löytää kohtuuhinnalla konetta, jossa olisi se ominaisuus. Omassa koneessani on lisähuuhtelut, mutta se vain lisää pesuaikaa, ei vettä huuhtelukertaa kohti.

Nyt olen huomannut, että uudessa koneessa pesty matto ei tuoksu puhtaalle, vaikka pesen 60 asteessa samoilla aineilla kuin ennen. Se haisee vain märällä matolle, kun ottaa pesun jälkeen koneesta. En kuitenkaan haluasi röykyttää sitä 4 tuntia hygieniapesussa. Odotan, että jäät sulavat ja pesen perinteiseen tapaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/60 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sivustatäytettävään koneeseen voi lisätä vettä pesuainelokeron kautta. Letkulla tai sangolla tai isolla kastelukannulla.

Miksi hirveä määrä alapeukkuja täysin asialliseen ja toimivaan kikkakolmoseen. Teen näin itsekin aina pyykkiä pestessä.

Niinpä. Mä annan ainakin yläpeukun👍 Ja joku sanoi ettei pitäisi joutua näkemään tällaista vaivaa, mutta pakkohan se on kun nykykoneet energiansäästössään on mitä on.

Niin tai sitten voi valita sieltä koneesta enemmän vettä käyttävän ohjelman, esim. jo mainittu hienopesu.

Hienopesut pesee liian alhaisessa lämpötilassa.

Vierailija
24/60 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kotona sekä kakkosasunnolla päältätäytettävä Elektrolux, jossa voi aika paljon itse muutella aikoja yms.

Ei kyllä 7 kiloa mahdu, mutta erittäin hyvä pesutulos.

Hurjan likaisia työvaatteita mökillä pesen, ei ole mikään supersäästäjä, mutta puhdasta tulee.

Koneiden pitäisi tehdä se niille tarkoitettu tehtävä, eikä olla mitään säästöpossuja🐷

Vierailija
25/60 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko muu pyykki mennyt pilalle vai vain lasten uudet lahjavaatteet? Jotkin vaatteet ovat nykyään aivan luokattoman huonolaatuisia hinnasta riippumatta.

On mennyt myös muita vaatteita pilalle 😔

Ap

Vierailija
26/60 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaava ongelma kuin sähköautot: ekologisuushehkutus johtaa tuotteisiin jotka ovat surkeita. Eivätkä välttämättä edes ekologisia.

Vierailija
27/60 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on myös ikävä mun 20 vuotta hyvin toiminutta konetta jonka menin vaihtamaan. Pyykki ei tuoksu enää puhtaalta eikä raikkaalta, vaan märältä ja joskus jopa tunkkaiselta. Kaikki pesuohjelmalla kokeiltu läpi ja eri pyykkiaineitakin. Seuraavaksi ostan jonkun ö-luokan maailman ja unohdan kaikki mahdolliset energiamerkinnät!

Vierailija
28/60 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailman = masiinan tuossa piti lukea :D

Vierailija
29/60 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Mä annan ainakin yläpeukun👍 Ja joku sanoi ettei pitäisi joutua näkemään tällaista vaivaa, mutta pakkohan se on kun nykykoneet energiansäästössään on mitä on.

Niin tai sitten voi valita sieltä koneesta enemmän vettä käyttävän ohjelman, esim. jo mainittu hienopesu.

Siliävät ( synteettiset yms) -ohjelma käyttää enemmän vettä, mutta voi käyttää 60-asteista pesua. Toinen keino lisätä pesuohjelman vesimäärää on laittaa ensin päälle joku villapesu ja vaihtaa ohjelmaa sen jälkeen, kun on ottanut vettä. Tämä toimii sellaisissa koneissa, jotka eivät tyhjennä edellisen ohjelman vettä vaan alkavat ottaa uudelle ohjelmalle lisää.

Ja kastelukannu tai letku on kätevä. Sillä voi myös lisätä kuumaa vettä ja lyhentää sillä veden lämmitysaikaa, jos kone on muuten liitetty kylmään veteen.

Vierailija
30/60 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on omassa koneessa päivittäinen pesu -ohjelma, jossa voi säätää linkouksen ja lämpötilan. Käytän sitä lähes kaikkeen paitsi villaan ja puhdasta tulee. 1-1,5 tuntia menee ohjelmasta riippuen. Samsung on merkki. Ainoo vaan, että tässä koneessa sitten tuntuu olevan tyyppivikoja, kaikilla on tullut samoja vikoja, esim. kone pesee, mutta ei enää huuhtele ja huutelu pitää laittaa erikseen. Piirikortti vaihdettiin ja nyt toimii taas.  Mitään silkkiä meillä ei edes ole. 

Vierailija
31/60 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni suht uusi Bosch 9kg täytöllä. Ohjelmasta löytyy myös "lisää vettä" jolloin kone automaattisesti lisää ja pesee runsaammassa vedessä. Erittäin hyvä pesutulos ja linkous huippuluokkaa. Vaatteet ei ole mennyt pilalle

Vierailija
32/60 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi ei, en uskalla ostaa uutta konetta. Tuo nykyinen on varmaan jo 18 vuotta, mutta pelaa vielä. Käytän alle tunnin ohjelmaa paitsi lakanapyykkiin menee hieman yli tunti.

Kohta joudut vaihtamaan, kun noin vanhoihin ei enää saa varaosia. Jos nyt löydät jostakin toisen samanlaisen koneen, osta se varaosiksi.

Vierailija
33/60 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja meillä 6 v vanha alle 300 euron Electrolux, samanlainen kuin edellinenkin. Näiden karvalakkimallien kanssa ei ole koskaan ollut ongelmia, kalliimmat säästävät (paitsi hermoja).

Vierailija
34/60 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihda hienopesuohjelmaan. Lyhyempi ja käyttää enemmän vettä. Itse en perusvaatteilla enää muuta käytäkään, hienopesu 40° kestää vajaan tunnin, kirjopesu samalla lämpötilalla lähes kaksi tuntia.

Mun koneessa ei saa hienopesuun säädettyä 60˚ ohjelmaa, jota tulee käytettyä melkein aina.

Jos uusi kone lämmittää veden lämpöisemmäksi kuin aikaisempi. Jos vaatteessa on tekokuituja, voi liian lämmin vesi ”polttaa” kuidun piloille niin että nyppyyntyy. Itse käytän tosi vähän 60 asteen pesua, koska nykyisissä vaatteissa on niin paljon tekokuituja ja myöskin vaatteiden värit kestävät juuri hoito-ohjeen mukaisen pesun. Täyspuuvilla ja pellava on ainoat jotka kestävät tuon 60 asteen pesun.

Vierailija
35/60 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihervassarit pilanneet sitten pesukoneetkin.

Vierailija
36/60 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä järki on monta tuntia kestävissä pesuohjelmissa ja minimaalisessa vesimäärässä?? Uudet koneet varmaan selittävätkin miksi monen ihmisen vaatteet haiskahtavat niin tuhdisti pyykki- tai huuhteluaineelta. Eiväthän ne puhdistu lilluessaan kahvikupillisessa pesuvettä vaan aineet imeytyvät kuituihin. Luulisi tulevan erilaisia iho-oireitakin surkeasti pestyistä ja huuhdelluista vaatekappaleista.

Vierailija
37/60 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihda hienopesuohjelmaan. Lyhyempi ja käyttää enemmän vettä. Itse en perusvaatteilla enää muuta käytäkään, hienopesu 40° kestää vajaan tunnin, kirjopesu samalla lämpötilalla lähes kaksi tuntia.

Mun koneessa ei saa hienopesuun säädettyä 60˚ ohjelmaa, jota tulee käytettyä melkein aina.

Jos uusi kone lämmittää veden lämpöisemmäksi kuin aikaisempi. Jos vaatteessa on tekokuituja, voi liian lämmin vesi ”polttaa” kuidun piloille niin että nyppyyntyy. Itse käytän tosi vähän 60 asteen pesua, koska nykyisissä vaatteissa on niin paljon tekokuituja ja myöskin vaatteiden värit kestävät juuri hoito-ohjeen mukaisen pesun. Täyspuuvilla ja pellava on ainoat jotka kestävät tuon 60 asteen pesun.

Miten niin "jos lämmittää"? Silloin on vikaa termostaatissa, jos vesi lämpenee oletettua kuumemmaksi. Minusta tuntuu siltä, että uusi koneeni ei lämmitä varsinkaan nopeutetuissa ohjelmissa niin lämpimäksi kuin mitä olen valinnut. Tämä ongelma on ohitettavissa sillä, että laitan koneen ottamaan hanasta kuumaa vettä.

Näiden pitäisi muka olla automaattisia ja älykoneita, mutta silti pitää olla yhtenään säätämässä jotain.

Vierailija
38/60 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin "jos lämmittää"? Silloin on vikaa termostaatissa, jos vesi lämpenee oletettua kuumemmaksi. Minusta tuntuu siltä, että uusi koneeni ei lämmitä varsinkaan nopeutetuissa ohjelmissa niin lämpimäksi kuin mitä olen valinnut. Tämä ongelma on ohitettavissa sillä, että laitan koneen ottamaan hanasta kuumaa vettä.

Näiden pitäisi muka olla automaattisia ja älykoneita, mutta silti pitää olla yhtenään säätämässä jotain.

En ole tämä kirjoittaja, mutta meillä kävi näin. Uusi kone ja siinä jotain vialla. Lämmitti veden 60 pesussa 90 asteiseksi. Eri merkkinen oli kyllä. Vaihdettiin piirikortti, ei vaikutusta. Korjaaja kävi muutaman kerran tekemässä jotain ja sitten ilmoitti ettei mahda mitään. Vastaavaa konetta ei löytynyt joten saatiin rahat takaisin. Tuota kuumenemista ei muuten olisi huomannut mutta siis vaatteet pilalla ja aloin sitten seurata konetta ja mitata lämpötilaa. 40 pesussa toimi normaalisti 60 lämmitti veden 90

Vierailija
39/60 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän kaikki haluaisi Ö-luokan koneen joka pesee hyvin ja nopeasti ja huuhtelee kunnolla.

Ihan yks vitunmaku maksaako pesukerta 10 vai 20 senttiä.

Markkinarako virityslastun myyjille?

Autoihinkin sellaisen voi ostaa ;-)

Vierailija
40/60 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pesuohjelmien tiedot kannattaa kaivella esiin ohjekirjasesta. Omassa koneessa hienopesuohjelman pyykkimäärä on pienempi mitä puuvillapesussa, joten vesimääräkin on pienempi.

Oma koneeni on muutama vuosi sitten ostettu päältätäytettävä Eletrolux. Kone oli kallis, mutta olen siihen tyytyväinen. Ohjelmat on monipuoliset ja lähes kaikissa voin muuttaa pesuaikaa, lämpötilaa ja linkousta. Osa on järjettömän pitkiä, esimerkikis puuvillan ekopesu lisähuuhtelun kanssa kestää 4 h 45 minuuttia. Konetta etsiessä oli yllätys, miten monesta mallista puuttui kokonaan 90 asteen pesu.