Miten ”vanhat” pääsee enää yliopistoon?
Luulisi että pääsykokeisiin lukeminen ja pääsykokeet itsessään olisi jo ylitsepääsemätöntä vanhoille ihmisille. Tässä tarkoitan vanhoilla yli 45-vuotiaita.
Kommentit (11)
Minä ja muutama minua vanhempi opiskelutoveri pääsimme avoimen yliopiston kautta. Vaikka varsinaista avoimen väylää ei olisi käytetty, pääsykokeesta olisi selvitty helposti.
Vierailija kirjoitti:
Minä ja muutama minua vanhempi opiskelutoveri pääsimme avoimen yliopiston kautta. Vaikka varsinaista avoimen väylää ei olisi käytetty, pääsykokeesta olisi selvitty helposti.
Minkä ikäisenä pääsit sisään?
Onko täällä ketään, joka olisi selvinnyt pääsykokeista vanhana?
Onhan niitä sellaisia eläkeikäisiä, jotka kirjoittavat ylioppilaaksi yli kuusikymppisinä ja jatkavat yliopistoon. Jos järki toimii ja on fiksu mieli, niin miksi ei? Sieltä voi joku vaikka tehdä ihan hyvää tutkimustyötä. Tai vaikka lääkärin ammatti, sitähän voi jatkaa niin vanhaksi kun fyysisesti vain pystyy.
Vierailija kirjoitti:
Onko täällä ketään, joka olisi selvinnyt pääsykokeista vanhana?
Anoppi ei selvinnyt, sinne kellahti.
Aika moni väittelee tohtoriksikin vielä vanhoilla päivillään, joten luulisi yliopistoon sisäänpääsynkin onnistuvan, jos koulupaperit kunnossa (ja niitäkin voi korottaa, jos viitsii lähteä sille tielle) ja motivaatiota on.
vanhoilla yo-arvosanoilla ei taida tehdä enää mitään, alkupisteytyksessä, eli taidat tippua siihen vain pääsykokeen kautta-kastiin. Ja se on lähes mahdoton, koska se joukko joka siihen kastiin kuuluu, kasvaa vuosi vuodelta. ja sen kautta sisäänpäässseiden lukumäärä on hyvin pieni, tyyliin 5 henkilöä. Etusija aina niille uusille tai nuorille ylioppilaille. Älytöntä.
Uppendaali puppendaali
Uppis puppis
Ketju ylös
Totta kai voi päästä, pitää olla skarppi ja opiskelutaitoinen. Tein toisen maisterin aikuisiällä, pääsin ensin valintakokeella sisään toiseen yliopistoon ja myöhemmin maisterihaussa samaan, jossa ennenkin opiskelin. Täytyy vaan päästä sisään niillä kriteereillä, jotka kussakin haussa on.
Ei mitenkään. Työterveyslääkäri ehdotti opintovapaata, jotta pääsisin työpaikkahelvetistä pois. Hyvä hänen on sanoa pitkällä matikalla. Käykö jos ”opiskelen” pari vuotta aromaterapiaa?