Saako kotona asuva syksyn yo hakea toimeentulotukea?
Aloin miettiä tänään, että voisiko vanhempiensa kanssa asuva teinimme nyt saada toimeentulotukea?
Paljonko saa olla maksimissaan rahaa tilillä?
Olisi varmaan saanut toimeentulotukea kesästä alkaen, koska kirjoitti syksyllä enää yhden aineen ja teki 2 kurssia.
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Jos nuori jo 18v.,niin pitää laittaa toimeentulotukihakemus ja mukaan 2 ed.kk tiliotteet kaikista tileistä.
Toimeentulotukea saa vähän yli 360e,mutta jos saa esim.opintorahaa,se vähennetään siitä.
Kannattaa kokeilla hakea,jos saisikin vähän edes.
Ja ylioppilaaksi kirjoitettu pitää ilmoittautua työttömäksi työntekijäksi te-toimistoon,vaikkei saakaan kela rahaa,koska ei ammattia ja oliko se 5kk ns.karenssi ennen kun saa rahaa.
Ainakin kun ite valmistuin amiksesta niin mulle ei tullu karenssia vaan heti kun sain paperit käteen, hain työttömyyskorvausta ja sain sen heti. 2vko siinä meni että sai ekat 2vko rahat ja seuraavat sai kk päästä.
Vierailija kirjoitti:
Nuori hakee perustoimeentulotukea kelan sivuilla. Kaikki saa hakea, ja sitten kela tekee päätöksen. Toki, jos lapsilisät on tilillä tai on sijoituksia nuoren nimissä, niin tuskin saa mitään. Mutta aina kannattaa hakea. Ja ilmoittautua työttömäksi ja saa ehkä työmarkkinatukea.
Alle 25-vuotiaat eivät saa työmarkkinatukea kuin ainoastaan siinä tapauksessa, että heillä on ammattitutkinto hankittuna. Lukion päättänyt ei siis saa, koska lukio ei valmista mihinkään ammattiin.
Vierailija kirjoitti:
Ensisijaisesti hänen on haettava työmarkkinatukea. Siis kipin kapin ilmottauduttava työnhakijaksi. Ja ellei tukea myönnetä jostain syystä, on hän oikeutettu toimeentulotukeen. Silloin hänen omalla tilillään ei saa olla rahaa käytännössä juuri yhtään.
Ei alle 25-vuotias lukion päättänyt ole oikeutettu työmarkkinatukeen, joten miksi ihmeessä sitä pitäisi yrittää hakea?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensisijaisesti hänen on haettava työmarkkinatukea. Siis kipin kapin ilmottauduttava työnhakijaksi. Ja ellei tukea myönnetä jostain syystä, on hän oikeutettu toimeentulotukeen. Silloin hänen omalla tilillään ei saa olla rahaa käytännössä juuri yhtään.
Ei alle 25-vuotias lukion päättänyt ole oikeutettu työmarkkinatukeen, joten miksi ihmeessä sitä pitäisi yrittää hakea?
On oikeutettu sen 5 kk odotusajan jäljeen.
ylioppilas tai ei, amiksen käynyt tai ei, täysi-ikäinen kotona asuva saa hakea toimeentulotukea jos siirtää osoitteensa poste restantteen. Siinä pitää vähän keplotella ja valehdella että vanhemmat heitti ulos ja nukun kavereiden nurkissa. Tämä on toiminut kaikilla kavereilla jotka sitä on kokeillut ja toimii edelleen. Toimi myös minulla. Ja toimii myös sinulla.
Vierailija kirjoitti:
ylioppilas tai ei, amiksen käynyt tai ei, täysi-ikäinen kotona asuva saa hakea toimeentulotukea jos siirtää osoitteensa poste restantteen. Siinä pitää vähän keplotella ja valehdella että vanhemmat heitti ulos ja nukun kavereiden nurkissa. Tämä on toiminut kaikilla kavereilla jotka sitä on kokeillut ja toimii edelleen. Toimi myös minulla. Ja toimii myös sinulla.
Niin saa hakea ja myös sitä saa
Todella monet tätä tekee vaikka ei välttämättä av-mammat sitä uskois/itse tee
Monet ottaa kaiken hyödyn irti, mitä valtiolta saa
Oma isäni tekee korkea palkkaista duunia ja hänellä on huikeat säästöt ja silti, hän ihan kyseli siskoltani että miten se homma toimii, mitä siinä pitää huijata ja täytyykö hänen jotain todistaa:D hän oli ihan valmis todistamaan että kotona asuva siskoni saisi sen n.500e toimeentulotukea vaikka asui kotona ja ruokaa on jääkaappi täynnä yms
Siis kirjoitan tänä keväänä, ja haen opiskelemaan, mutta en varmaan pääse eka kerralla, koska pääsykokeisiin on aikaa lukea vain 1.5 kuukautta. Olen 18 v .
Siispä ilmottaudun Te-toimistoon. Tilillä ei ole rahaa.
Mitä tukia voin saada. Muutan asumaan vuokralle.
Saanko 1) asumistukea ( meidän kunnassa n 300e) . 2. Toimeentulotukea n 500e , vai enemmän ?.? 3. Työmarkkinatukea n 726e. Vai , saanko tuota työmarkkinatukea vasta 5 kk:den kuluttua.
Noita tietoja löysin tutkittuani asiaa Kelan sivuilta/ laskureilla.
Onko tietoni ihan vääriä vai oikeita.
Kertokaa, joku fiksumpi , jos olen jotain ymmärtänyt väärin. Help me!
Vierailija kirjoitti:
Miksi aloitukselle alanuoli? Eikö sisi tukea?
MIKSI toimeentulotukea pitäisi maksaa vanhempien elätettävänä oleilevalle nuorelle, jolla ei ole lainkaan välttämättömiä elämisen kuluja? Vaan kaiken maksavat vanhemmat (ja yhteiskunta).
Vierailija kirjoitti:
Siis kirjoitan tänä keväänä, ja haen opiskelemaan, mutta en varmaan pääse eka kerralla, koska pääsykokeisiin on aikaa lukea vain 1.5 kuukautta. Olen 18 v .
Siispä ilmottaudun Te-toimistoon. Tilillä ei ole rahaa.
Mitä tukia voin saada. Muutan asumaan vuokralle.
Saanko 1) asumistukea ( meidän kunnassa n 300e) . 2. Toimeentulotukea n 500e , vai enemmän ?.? 3. Työmarkkinatukea n 726e. Vai , saanko tuota työmarkkinatukea vasta 5 kk:den kuluttua.Noita tietoja löysin tutkittuani asiaa Kelan sivuilta/ laskureilla.
Onko tietoni ihan vääriä vai oikeita.
Kertokaa, joku fiksumpi , jos olen jotain ymmärtänyt väärin. Help me!
siis joudun asumaan vuokralla.
ei vaikuta vanhempien tulot jos täysi-ikäinen asuu kotona mutta elättää itsensä. silloin saa perustoimeentulotuen. koska vanhemmat eivät ole enää elatusvelvolllisia.
Vierailija kirjoitti:
Ei saa, vanhemmilla on elatusvelvollisuus.
Jos kyseessä on täysi-ikäinen lapsi, ei ole elatusvelvollisuutta.
Hakemalla se selviää. Kyllä he kertovat sitten päätöksessään perustelut mutta jokainen voi hakea.
Nyt on maalla työpaikkoja, jos suomalainen kelpaa sinne. Itsekin olin pari viikkoa lukulomalla istutuspuuhissa.
Jos nuori jo 18v.,niin pitää laittaa toimeentulotukihakemus ja mukaan 2 ed.kk tiliotteet kaikista tileistä.
Toimeentulotukea saa vähän yli 360e,mutta jos saa esim.opintorahaa,se vähennetään siitä.
Kannattaa kokeilla hakea,jos saisikin vähän edes.
Ja ylioppilaaksi kirjoitettu pitää ilmoittautua työttömäksi työntekijäksi te-toimistoon,vaikkei saakaan kela rahaa,koska ei ammattia ja oliko se 5kk ns.karenssi ennen kun saa rahaa.