Elon Muskin varallisuus 153 miljardia euroa. Mitä ajatuksia herättää?
Onko EM kaiken maallisen hyvän ansainnut? Vai voisiko/pitäisikö hänen pärjätä pienemmällä omaisuudella esim. yhteishyvän nimissä?
Lähde:
https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/37152e9e-2728-411a-8307-d92875…
Kommentit (96)
Iso summa, harmi ettei rahalla saa kaikkea.
Mars hankkeensa voi ratkaista paljonkin osakekurssien tulevaisuuden kannalta. Näemme varmaan miten käy vuonna 2024.
Veikeä systeemi tämä kapitalismi. Jotkut hyötyvät siitä kunnolla.
Jos Gamestoppiin et kerinnyt mukaan, Suomen "Gamestoppiin" kerkeät vielä mukaan:
Mondo Mineralsilla oli kaksi talkkikaivosta (Sotkamossa ja Outokummussa), joista Elementis maksoi 23.10.2018 yhteensä 553 m$ (486 m€). Mondon kaivosten talkkimalmin määrä on yhteensäkin pienempi kuin Tulikiven Suomussalmen talkkiesiintymän talkkimalmin määrä yksin. Elementis ei halua sotkea 486 miljoonan ostostaan, antamalla esim. Imerykselle, kiinalaisille tai muille Tulikiven Suomussalmen talkkiesiintymää liian halvalla ja päinvastoin. Tulikiven markkina-arvo on tänään vain 16,2 m€:a.
Kun kovasti yrittää, niin se palkitaan, ainakin rapakon takana. Suomessa tosiaan verotus jo estää yhtä henkilöä vaurastumasta noin paljon.
Mä en fanita kapitalistisikoja. Elon Musk ei ole kapitalistisika vaikka onki rikas. Miksi? Siinä illan pähkinä niille jotka mua aina haukkuu kommariks.
Raha on tullut elämäntyön ja intohimon ohessa. Ei tee töitä vain rahan vuoksi, vaan hänellä on missio.
Noilla varoilla kykenisi poistamaan maailmasta aika monta ongelmaa.
Ei ole riihikuivaa rahaa, vaan yrityksen arvo. En usko, että myy omaisuuttaan
"Mä en fanita kapitalistisikoja. Elon Musk ei ole kapitalistisika vaikka onki rikas. Miksi? Siinä illan pähkinä niille jotka mua aina haukkuu kommariks."
Mietipä toinenkin kerta: 153 MILJARDIA EUROA...! Yhden ihmisen omaisuus.
En epäile, etteikö ole melkoinen visionääri ihmiseksi, mutta jokin tuossa yhtälössä ei nyt täsmää.
Sitä juuri mietin että mihin tuo Teslan arvo perustuu, aika high end autoja joihin jokaisella pulliaisella ei todellakaan ole varaa? Perinteisesti tuollaiset firmat ei kai ole olleet niitä tuottoisimpia. Onko Teslan tarkoitus laajentaa ”kuluttaja-autoihin” lähivuosina?
Tiedän Muskin touhuista luultavasti enemmän kuin juuri kukaan tänne kirjoittavista ja onhan äijä aivan oma tapauksensa.
Olisi maailman coolein keski-ikäinen ukko, ilman luonnevikojaan.
Siinä on oma pikantti lisänsä, kun menestynyt liikemies kuvittelee tietävänsä kaikesta kaiken ja alkaa esim. esitelmöimään julkisesti naispuoliselle virustutkijalla kuinka korona ei ollenkaan vaarallinen. Perusteluna on se, että hän on vapaa-ajallaan lueskellut netistä jotain helvetin salaliittoteorioita.
Toinen asia mikä tulee mieleen, on herra Muskin täysi kyvyttömyys sanoa ääneen "en tiedä".
Tästä sitten seuraa se, että hän pakottaa kokeneita alaisiaan, esim. ohjelmoijia ja insinöörejä tekemään asiat päin helvettiä, koska kyllähän hän tietää miten ne hommat hoidetaan.
Rasittavinta on myös se, että tavallinen rahvas uskoo koko roskan, kun se vain esitetään heille tarpeeksi itsevarmasti. Ihmiset oikeasti luulevat, että Musk on vaikka nyt ohjelmoinnissa taitava.
Mikä ei yksinkertaisesti pidä tippaakaan paikkaansa. Maailma on täynnä ihmisiä, eri ikäisiä, joiden kompetenssi opiskelujen ja työn myötä on aivan toistal luokkaa kuin Muskin.
Mutta Musk oikeasti kuvittelee omaavansa kompenssia asiaan. Esim. hänen jatkuvat höpinänsä teknologisesta singulariteetista ovat aivan roskaa.
Muskin omaisuus ei ole likvidit, koska hän ei millään pystyisi muuttamaan osakkeita käteiseksi. Joka on merkityksetöntä, koska ei hän koskaan niin olisi tehnytkään.
Mitä tulee osakkeiden arvoon, niin viime vuonna shorttaajat hävisivät kymmeniä miljardeja shorttaamalla Teslan osaketta. Mutta jos oikeasti uskot, että osake on yliarvostettu JA osakkeen arvon "pakko" laskea, niin voit tehdä tällä tiedolla valtavasti rahaa. Mutta ei ilman riskiä.
Ei se Muskin omaisuus todellisuudessa noin suuri ole. Tuo on vain laskennallinen arvo joka on saatu valtaosin sitä kautta, että on katsottu montako Teslan osaketta hän omistaa ja paljonko on yhden osakkeen hinta.
Jos nyt Musk yrittäisi myydä nuo kaikki osakkeensa, niin mitähän mahtaisi kurssille käydä? Löytyisikö niille kaikille edes ostajia, kun itse Musk myy? Kyllä sieltä lähtisi sellainen paniikkimyynti käyntiin, ettei mitään rajaa, ja kaupankäyntirobottien algoritmit ja sijoittajien automaattisten hälytysrajojen laukaisemat myynnit tekisivät kurssista selvää jälkeä alta aikayksikön.
Toisaalta en itse näe mitään suurta käytännön eroa siinä, onko omaisuutta miljardin vai 135 miljardin verran. Jos ei nyt ihan huikentelemaan lähde, niin miljardillakin pärjää ihan mukavasti.
Tuolla määrällä voisi harrastaa hyväntekeväisyyttä. Luonnon ja eläintensuojelu. Merten suojelu jne. Silloin arvostaisin. Meinaan tommonen määrä rahaa. Itse ainakin tekisin ja teen mun rahoilla sitten kun pääsen taloudelliseen vakauteen.
Joku kuukausipalkkainen sairaanhoitaja saisi olla monta kymmentä vuosisataa töissä tuon verran tillle ansaitakseen ja huippupalkkaisella lääkärilläkin menisi monta vuosisataa sen hankkimisessa. Ehkä jopa vuosituhat hänelläkin ....
Rahan kertyminen vain muutamien harvojen käsiin on yhteiskunnallinen ja sosiaalinen aikapommi.
Millä hiton uhrauksilla? Kaveri tehnyt sitä, mikä kiinnostaa ja maailma ollut suotuisa keksinnöilleen. Hyvä että menestyy, mutta onhan tuo kuitenkin ihan irvokasta, että tuollainen omaisuus on yhdellä ihmisellä. Jotain on pahasti pielessä koko nykysysteemissä, kun moni ahkera ja tunnollinen, pitkiä päiviä työtä tekevä työntekijä näkee nälkää ja sitten toisilla, vähän toisenlaista työtä tekevillä on pienen valtion budjetin verran omaisuutta.