Lähtisitkö treffeille miehen kanssa, joka kirjoittaa kumpa ja ompa?
Ihan kamalaa. Koulutettu mies kuitenkin. Ei olla vielä nähty, viestitelty vain.
Kommentit (46)
Kaveri voi olla vaikka mensan jäsen, mutta hänellä voi olla lukihäiriö...
No sehän riippuu murteesta sekä tilanteesta mitä tarkoittaa onko se onpa vai ompa ompas onhan ....
Tämä on myös Suomen sisäinen murrekulttuuriero. Asunut etelässä, idässä ja lännessä, joten huomaa missä käytetään ja kirjoitetaan kumpa, empä, ompa...jne.
Tuossa vinkkiä muutamaan aloitukseen vielä tai treffille vinkiksi jutteluun :D
Kun n-loppuisen sananmuodon jäljessä on liitepartikkeli -pa, -pä, kirjainjono -np- ääntyy mp:nä. Äänteet vaikuttavat siis toisiinsa:
Kirjoitusasu(Ääntöasu)
Onpa kuuma![ompa]
Kunpa hän olisi täällä![kumpa]
Tämänpä minä otankin![tämämpä]
Hyvinpä siitä selvittiin![hyvimpä]
Nuorinpa onkin pisin![nuorimpa]
Niinpä niin![niimpä]
-Aito ja alkuperäinen, (valitettavan) vähän käytetty yksilö-
Vierailija kirjoitti:
Kaveri voi olla vaikka mensan jäsen, mutta hänellä voi olla lukihäiriö...
Juuri näin. Itse olen erittäin varakas, korkeakoulutus, korkea ÄO ja ilmeisesti muutenkin aika mukiinmenevä viennin perusteella. Mutta minulla on lukihäriö ja olen asunut 15 vuotta ulkomailla, joten jotkin suomen kielen sanat tuottaa vähän tuskaa joskus. Minut karsisit tämän perusteella. En tietenkää sano, että tarina on sama tämän kaverin kohdalla.
Ehkä on samalla lailla "koulutettu" mies kun eräs, jonka kanssa päädyin yli vuosikymmen sitten treffeille. Nimittäin koulutus (nettitreffiprofiilissa) oli "ammattikorkeakoulu", jota jo vähän jouduin pohtimaan, että kelpuutanko, kelpuutin vähän pitkin hampain. Treffeille päästyä selvisi, että olikin amis, joka oli pyrkinyt ammattikorkeaan, eikä päässyt. Oli sitten saanut armosta jonkun peruutuspaikan, jonka oli ottanut vastaan muttei opiskellut siellä päivääkään. Tällä perusteella merkkasi koulutuksekseen silti "ammattikorkeakoulu".
Tämä sama mies teki juuri noita kumpa/ompa-virheitä viesteissämme joten sen olisi pitänyt olla red flag. Älä tee samaa, virhettä kuin itse tein ja lähde treffeille.
Olen naimisissa sellaisen miehen kanssa, joka kirjoittaa "niimpä".
Vierailija kirjoitti:
Tämä on myös Suomen sisäinen murrekulttuuriero. Asunut etelässä, idässä ja lännessä, joten huomaa missä käytetään ja kirjoitetaan kumpa, empä, ompa...jne.
Ei ole näin, kyllä nämä lausutaan ympäri maata samalla lailla mutta vaan sivistymättömät (jotka eivät lue) kirjoittavat sanat samoin kuin ne lausutaan.
Sama ilmiö on myös esim Briteissä, jossa sivistymättömät ihmiset kirjoittavat "Should of" kun pitäisi kirjoittaa "Should have". Eivät kuluta kirjoitettua tekstiä joten eivät siten tajua oikeaa kirjoitusasua, kirjoittavat sen perusteella miltä sana heille kuulostaa.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä on samalla lailla "koulutettu" mies kun eräs, jonka kanssa päädyin yli vuosikymmen sitten treffeille. Nimittäin koulutus (nettitreffiprofiilissa) oli "ammattikorkeakoulu", jota jo vähän jouduin pohtimaan, että kelpuutanko, kelpuutin vähän pitkin hampain. Treffeille päästyä selvisi, että olikin amis, joka oli pyrkinyt ammattikorkeaan, eikä päässyt. Oli sitten saanut armosta jonkun peruutuspaikan, jonka oli ottanut vastaan muttei opiskellut siellä päivääkään. Tällä perusteella merkkasi koulutuksekseen silti "ammattikorkeakoulu".
Tämä sama mies teki juuri noita kumpa/ompa-virheitä viesteissämme joten sen olisi pitänyt olla red flag. Älä tee samaa, virhettä kuin itse tein ja lähde treffeille.
Ihme nihilisti oot XD
Sehän on ihan sama miten kirjoittelee, kuha on vaan ymmärrettävää :) Itse olen sen verta nilihisti että jos ei osaa lausetta aloittaa isolla ja päättää sitä jollain merkillä niin se on red flag!
-Aito ja alkuperäinen, (valitettavan) vähän käytetty yksilö-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole näin, kyllä nämä lausutaan ympäri maata samalla lailla mutta vaan sivistymättömät (jotka eivät lue) kirjoittavat sanat samoin kuin ne lausutaan.
Sama ilmiö on myös esim Briteissä, jossa sivistymättömät ihmiset kirjoittavat "Should of" kun pitäisi kirjoittaa "Should have". Eivät kuluta kirjoitettua tekstiä joten eivät siten tajua oikeaa kirjoitusasua, kirjoittavat sen perusteella miltä sana heille kuulostaa.
Monissa länkkäreissä lukee oikein kunnon redneck-hillbillyjen suusta tuo "should of". Sivistyneiden suusta oikea muoto.
Eikö se ihminen nyt ole kuitenkin se tärkein? Kirjoittaminen sivuseikka.
Kempä tietäis sem gay seraaseraa?
No HÄMPÄ.
🤭
Viestittelettekö siis kirjakielellä?
Mua tapaili mies kuka kirjoitti huommenna...
Ai kauhee kirjoitti:
Mua tapaili mies kuka kirjoitti huommenna...
Sopiva sinulle. Et osaa sinäkään. Kuka, pitää olla joka.
En, koska selkeästi mies ei harrasta lukemista.
Vierailija kirjoitti:
Olen naimisissa sellaisen miehen kanssa, joka kirjoittaa "niimpä".
Pitäisikö sinun nyt vaan omaksi parhaaksesi.. No, tiedät kyllä mitä.
Miehen pitää osata korjata, rakentaa ja naida. Kirjoittamisesta ei ole niin väliä.
Siis mitä! Oon minäkin maisteri, mutta kirjotan vapaa-ajalla ihan miten sattuu! Mitä väliä? Kuulostat aika tiukkikselta ja tylsältä, parempi tosiaan ettet mee sinne.
N45