Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lähtisitkö treffeille miehen kanssa, joka kirjoittaa kumpa ja ompa?

Vierailija
04.02.2021 |

Ihan kamalaa. Koulutettu mies kuitenkin. Ei olla vielä nähty, viestitelty vain.

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä! Oon minäkin maisteri, mutta kirjotan vapaa-ajalla ihan miten sattuu! Mitä väliä? Kuulostat aika tiukkikselta ja tylsältä, parempi tosiaan ettet mee sinne.

N45

Vierailija
22/46 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri voi olla vaikka mensan jäsen, mutta hänellä voi olla lukihäiriö... 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sehän riippuu murteesta sekä tilanteesta mitä tarkoittaa onko se onpa vai ompa ompas onhan ....

Vierailija
24/46 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on myös Suomen sisäinen murrekulttuuriero. Asunut etelässä, idässä ja lännessä, joten huomaa missä käytetään ja kirjoitetaan kumpa, empä, ompa...jne.

25/46 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa vinkkiä muutamaan aloitukseen vielä tai treffille vinkiksi jutteluun :D

Kun n-loppuisen sananmuodon jäljessä on liitepartikkeli -pa, -pä, kirjainjono -np- ääntyy mp:nä. Äänteet vaikuttavat siis toisiinsa:

Kirjoitusasu(Ääntöasu)

Onpa kuuma![ompa]

Kunpa hän olisi täällä![kumpa]

Tämänpä minä otankin![tämämpä]

Hyvinpä siitä selvittiin![hyvimpä]

Nuorinpa onkin pisin![nuorimpa]

Niinpä niin![niimpä]

-Aito ja alkuperäinen, (valitettavan) vähän käytetty yksilö-

Vierailija
26/46 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaveri voi olla vaikka mensan jäsen, mutta hänellä voi olla lukihäiriö... 

Juuri näin. Itse olen erittäin varakas, korkeakoulutus, korkea ÄO ja ilmeisesti muutenkin aika mukiinmenevä viennin perusteella. Mutta minulla on lukihäriö ja olen asunut 15 vuotta ulkomailla, joten jotkin suomen kielen sanat tuottaa vähän tuskaa joskus. Minut karsisit tämän perusteella. En tietenkää sano, että tarina on sama tämän kaverin kohdalla.

Vierailija
27/46 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä on samalla lailla "koulutettu" mies kun eräs, jonka kanssa päädyin yli vuosikymmen sitten treffeille. Nimittäin koulutus (nettitreffiprofiilissa) oli "ammattikorkeakoulu", jota jo vähän jouduin pohtimaan, että kelpuutanko, kelpuutin vähän pitkin hampain. Treffeille päästyä selvisi, että olikin amis, joka oli pyrkinyt ammattikorkeaan, eikä päässyt. Oli sitten saanut armosta jonkun peruutuspaikan, jonka oli ottanut vastaan muttei opiskellut siellä päivääkään. Tällä perusteella merkkasi koulutuksekseen silti "ammattikorkeakoulu".

Tämä sama mies teki juuri noita kumpa/ompa-virheitä viesteissämme joten sen olisi pitänyt olla red flag. Älä tee samaa, virhettä kuin itse tein ja lähde treffeille.

Vierailija
28/46 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen naimisissa sellaisen miehen kanssa, joka kirjoittaa "niimpä".

Vierailija
29/46 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on myös Suomen sisäinen murrekulttuuriero. Asunut etelässä, idässä ja lännessä, joten huomaa missä käytetään ja kirjoitetaan kumpa, empä, ompa...jne.

Ei ole näin, kyllä nämä lausutaan ympäri maata samalla lailla mutta vaan sivistymättömät (jotka eivät lue) kirjoittavat sanat samoin kuin ne lausutaan.

Sama ilmiö on myös esim Briteissä, jossa sivistymättömät ihmiset kirjoittavat "Should of" kun pitäisi kirjoittaa "Should have". Eivät kuluta kirjoitettua tekstiä joten eivät siten tajua oikeaa kirjoitusasua, kirjoittavat sen perusteella miltä sana heille kuulostaa.

30/46 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä on samalla lailla "koulutettu" mies kun eräs, jonka kanssa päädyin yli vuosikymmen sitten treffeille. Nimittäin koulutus (nettitreffiprofiilissa) oli "ammattikorkeakoulu", jota jo vähän jouduin pohtimaan, että kelpuutanko, kelpuutin vähän pitkin hampain. Treffeille päästyä selvisi, että olikin amis, joka oli pyrkinyt ammattikorkeaan, eikä päässyt. Oli sitten saanut armosta jonkun peruutuspaikan, jonka oli ottanut vastaan muttei opiskellut siellä päivääkään. Tällä perusteella merkkasi koulutuksekseen silti "ammattikorkeakoulu".

Tämä sama mies teki juuri noita kumpa/ompa-virheitä viesteissämme joten sen olisi pitänyt olla red flag. Älä tee samaa, virhettä kuin itse tein ja lähde treffeille.

Ihme nihilisti oot XD

Sehän on ihan sama miten kirjoittelee, kuha on vaan ymmärrettävää :) Itse olen sen verta nilihisti että jos ei osaa lausetta aloittaa isolla ja päättää sitä jollain merkillä niin se on red flag!

-Aito ja alkuperäinen, (valitettavan) vähän käytetty yksilö-

Vierailija
31/46 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole näin, kyllä nämä lausutaan ympäri maata samalla lailla mutta vaan sivistymättömät (jotka eivät lue) kirjoittavat sanat samoin kuin ne lausutaan.

Sama ilmiö on myös esim Briteissä, jossa sivistymättömät ihmiset kirjoittavat "Should of" kun pitäisi kirjoittaa "Should have". Eivät kuluta kirjoitettua tekstiä joten eivät siten tajua oikeaa kirjoitusasua, kirjoittavat sen perusteella miltä sana heille kuulostaa.

Monissa länkkäreissä lukee oikein kunnon redneck-hillbillyjen suusta tuo "should of". Sivistyneiden suusta oikea muoto.

Vierailija
32/46 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se ihminen nyt ole kuitenkin se tärkein? Kirjoittaminen sivuseikka.

Vierailija
33/46 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kempä tietäis sem gay seraaseraa?

No HÄMPÄ.

🤭

Vierailija
34/46 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viestittelettekö siis kirjakielellä?

Vierailija
35/46 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua tapaili mies kuka kirjoitti huommenna...

Vierailija
36/46 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika iso turnoff olisi

Vierailija
37/46 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai kauhee kirjoitti:

Mua tapaili mies kuka kirjoitti huommenna...

Sopiva sinulle. Et osaa sinäkään. Kuka, pitää olla joka.

Vierailija
38/46 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, koska selkeästi mies ei harrasta lukemista.

Vierailija
39/46 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen naimisissa sellaisen miehen kanssa, joka kirjoittaa "niimpä".

Pitäisikö sinun nyt vaan omaksi parhaaksesi.. No, tiedät kyllä mitä.

Vierailija
40/46 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen pitää osata korjata, rakentaa ja naida. Kirjoittamisesta ei ole niin väliä.