Burn out ja työelämästressi - haluan yksinkertaisen työn pienemmillä tunneilla
Muita joilla samoja ajatuksia? Olen koulutettu ja ollut pitkään kokopäivätyössä haastavalla ja stressaavalla alalla. Haluan ihan toden totta muutosta ja elämän vähemmällä rahalla ja vähemmällä työllä tekemällä työtä, jonka voi jättää oikeasti sinne työpaikalle.
Miltä aloilta löytyisi suhteellisen helposti osa-aikaisia töitä? Hoitotyö ei ole vaihtoehto sillä en opiskelemaan sentään enää halua.
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Voi niin on samat haaveet täälläkin. Olen nelikymppinen, taloudellisesti pärjäisin nykyistä pienemmälläkin palkalla oikein hyvin, mitään ei kiinnosta muutenkaan ostaa kun työ vie kaikki voimavarat. Olen aivan totaalisen stressaantunut töistä koko ajan.
Tätä olen itsekin miettinyt. Olen tehnyt pitkää päivää jo syksystä asti, viime aikoina ylitöitä tullut parikymmentä tuntia viikoittain. Rahaa kyllä tulee, mutta mitä sillä edes tekisi? Kaikki aika ja energia menee töihin. Se vähäinen vapaa-aika kuluu sohvalla löhötessä, kun ei muutakaan jaksa. Mitä elämää tämä on?
Kyllä, todellakin. Ei ole normaalia että ihminen vääntää orjana töitä suurimman osan elämästään. Ei mitenkään normaalia. Toivoin todella että automatisaatio tulee pian, työpäivät lyhenee ja uutta yhteiskunnan mallia aletaan rakentamaan. Tämä meno on kirjaimellisesti sairasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon rahaa tarvitset kuussa? Monen helpon osa-aikatyön ongelma on se, että tuntipalkka on oikeasti huono, esim. 10-12 euroa. Siinä saa painaa kuitenkin jo aika monta tuntia, että saa edes tonnin nettona. Ja yleensä sitä tuntimäärää ei voi ihan itse päättää. Soviteltua päivärahaa voi toki hakea, mutta silloin on velvollinen etsimään kokoaikatyötä ja osallistumaan muihinkin työkkärin rientoihin. Asumistukea voi myös saada, jos asuu vuokralla ja puolison tulot eivät sitä estä.
Etsin vastaavanlaista työtä siis itsekin. Ei niitä oikein ole.
Sanotaanko näin, että jos tienasin vaikka brutto 1600-1900€ kuukaudessa se riittäisi minulle. Verotuskin laskee kun tulot laskevat. Osa-aikamoisessa tehdään usein työtä aikoina josta saa lisiä, kuten arkipyhät, illat jne. Ei siinä rikastumaan pääse, mutta se ei tässä ole tavoitekaan. En minä rahaa täältä mukaan saa kun poistun.
Tuo nyt vaan sattuu olemaan se suorittavien ja helppojen töiden normaali bruttoansio kokoaikaisesta työstä. Ihan tosi, helpot työt on huonosti palkattuja. Lisistä tulee lisää toki, mutta kun ei niitä työtunteja aina pääse itse valitsemaan ja voin vannoa, että sunnuntaivuoroihin on tunkua.
Koska tulee kommentti Jätä se sika?
Menkää kaupungille ja valtiolle töihin, jos liikaa stressaa. Täällä sitä ongelmaa ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon rahaa tarvitset kuussa? Monen helpon osa-aikatyön ongelma on se, että tuntipalkka on oikeasti huono, esim. 10-12 euroa. Siinä saa painaa kuitenkin jo aika monta tuntia, että saa edes tonnin nettona. Ja yleensä sitä tuntimäärää ei voi ihan itse päättää. Soviteltua päivärahaa voi toki hakea, mutta silloin on velvollinen etsimään kokoaikatyötä ja osallistumaan muihinkin työkkärin rientoihin. Asumistukea voi myös saada, jos asuu vuokralla ja puolison tulot eivät sitä estä.
Etsin vastaavanlaista työtä siis itsekin. Ei niitä oikein ole.
Sanotaanko näin, että jos tienasin vaikka brutto 1600-1900€ kuukaudessa se riittäisi minulle. Verotuskin laskee kun tulot laskevat. Osa-aikamoisessa tehdään usein työtä aikoina josta saa lisiä, kuten arkipyhät, illat jne. Ei siinä rikastumaan pääse, mutta se ei tässä ole tavoitekaan. En minä rahaa täältä mukaan saa kun poistun.
Tuo nyt vaan sattuu olemaan se suorittavien ja helppojen töiden normaali bruttoansio kokoaikaisesta työstä. Ihan tosi, helpot työt on huonosti palkattuja. Lisistä tulee lisää toki, mutta kun ei niitä työtunteja aina pääse itse valitsemaan ja voin vannoa, että sunnuntaivuoroihin on tunkua.
Kaupanallla vakituisesti työskentelevän ystäväni palkka on ~2000€ kuukaudessa, täysillä tunneilla. Hän usein kertoo että tekisi mieluiten lähinnä aamuvuoroja ja on tyytyväinen jos joku pienemmillä tunneilla tekee ne vuorot joita pidempään talossa olleita ei kiinnosta tehdä. Pyhäpäiviin luulisi olevan tunku, mutta usein vakituiset työntekijät haluavat pitää vapaata pyhinä, niin kuin me muutkin yleensä.
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen osa-aikatyötä lämpimästi. Mulle se on ollut lifesaver. Mutta ihan täysin "aivot narikkaan" -hommia tuskin on enää tässä maailman ajassa olemassa. Joka duunissa joutuu jotain tsemppaamaan. Itselläni suurin kompastuskivi ovat asiakkaat. Vihaan ihmisiä. Unelmoin työstä, jossa ei tarvitsisi puhua kenellekään mitään.
Kyllå tehtaiden tuotantotyössä voi nauttia ihan käsien heiluttamisesta ja antaa aivojen liitåä muualla. Ja esim postinlajittelijana (sitäkin tehneenä) - kunhan nyt ekana perusjutut menevät lihasmuistiin.
Ihanaa, kun henkisesti saa antaa ajatusten liitää..
Vierailija kirjoitti:
Menkää kaupungille ja valtiolle töihin, jos liikaa stressaa. Täällä sitä ongelmaa ei ole.
Niinkö? Täytyykin laittaa harkintaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei välttämättä. Meillä tehdään taloushallinnon puolella pitkää päivää vähän väliä, varsinkin nyt tilinpäätösaikana. 12 tunnin työpäivä ei ole harvinaisuus, välillä menee lauantaitkin töissä.
Vierailija kirjoitti:
Jos sulla on burn out, mikset jää sairaslomalle pohtimaan kuvioitasi uudelleen? Olen itse aikoinaan lähtenyt asiantuntijatyöstä ovet paukkuen burn outin vuoksi. Se oli väärä päätös, olisi pitänyt ottaa aikalisä parantumiseen ja sitten vasta miettiä "täyspäisenä" työkuvioita uusiksi.
Ota se aikalisä.
Burn-out diagnoosilla ei työnantajalla ole velvollisuutta maksaa sairausajan palkkaa. Toki voi sitten hakea vaikka masennuksesta/väsymyksestä tai muusta vastaavasta.
Päiväkotiin pääsee suht helposti mutta palkka on hyvin pieni osa aikatyöstä.
Onko mitään toimistohommia, missä riittäisi normaali 8-16.00 työaika?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin haastavamman työn.
Siitä vain tavoittelemaan :) Mutta haasteiden kasvaessa voi olla ettei palkka aina kasva ihan odotuksien mukaisesti - pian huomaat tekeväsi 15h työpäiviä jatkuvasti aamusta iltaan.
Ei haittaa. Boreout on pahinta.
Jaa, minä kun tekisin mitä vaan että voisin tehdä tai ajatella muuta kuin työtä työtä ja työasioita. En olisi uskonut että asia johon aiemmin suhtauduin intohimolla voi aiheuttaa näin paljon väsymystä ja negatiivista elämään.
Vierailija kirjoitti:
Hae Elisalle. Kukaan ei tunnu tekevän yli 7 h päivää (en tarkoita muumälöitä vaan pääkonttoria). Porukkaa on reippaasti liikaa töissä
Vierailija kirjoitti:
Sihteerin hommissa, mutta niitä paikkoja on koko ajan vähemmän. Tiedän olevani onnekas.
Vierailija kirjoitti:
No sepä se, mutta nykyään ei enää "mennä" minnekään töihin. Töitä pitää hakea ja hyvällä tuurilla tulee valituksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinkö? Täytyykin laittaa harkintaan.
Meillä päin pyörii kaupungilla jatkuvasti yt:t, joten ei ole mitään varmaa leipää luvassa (ei edes sitä kapeaa) siellä. Porukkaa pistetään pihalle jatkuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin haastavamman työn.
Siitä vain tavoittelemaan :) Mutta haasteiden kasvaessa voi olla ettei palkka aina kasva ihan odotuksien mukaisesti - pian huomaat tekeväsi 15h työpäiviä jatkuvasti aamusta iltaan.
Juuri näin, Suomessa kaikenlisäksi nämä jotka lähtevät tälle tielle riistetään. Ehkä eri asia jossain Yhdysvalloissa josta kovasta työstä voi jotain oikeasti ansaitakin (miljoonia, kymmeniä miljoonia), toki sekään ei välttämättä ole koko elämän arvoista, mutta pointti on se, että samasta työmäärästä Suomessa ei saa kuin murusia ja niistäkin verotetaan.
Minä haluaisin vain perusduuniiin, ainut mikä ahdistaa on ihmisten ajatukset perustyöstä- nykyään pitää olla niin kaiken kaikkisen menestynyt että pidetään minään, tittelit ovat tärkeitä. Toisaalta ajattelen mitä merkitystä on titteleillä jos työ syö koko elämän? Vaikeaa.
Samat ajatukset. Voisin downshiftata, tehdä jotain konkreettista ja stressaamatonta vaikka 4 päivänä viikossa.
Tällä hetkellä olen asiantuntijana yrityksessä, jossa olen aivan uusi Minun täytyisi olla rakentamassa prosessia uuden tuotealueen saralla, ja huomaan, että firmassa ei ole resursseja mihinkään, tukea ei saa mistään ja esimiehellä ei ole aikaa keskittyä tälle alueelle. Kun pyydän palaveria kerran vkossa keskustellakseni asioista, pomo kiukuttelee että siinä menee taas tunti hänen työaikaansa hukkaan.
Olen tosi väsynyt ja yksin tehtävässäni ja kyllästynyt ylipäätään erityisasiantuntijaroolin loputtomaan epäselvään vastuualueeseen ja tehtäviin, epäselvii rooleihin ja mitättömään valtaan edes neuvotella asioista tai pyytää apua.