Puutalossa asuminen.
Kesällä 2019 vuokrasin Turusta viikoksi puutalon(oli rempattu todella viihtyisäksi) Martin kaupunginosasta ja ihastuin taloon ja alueeseen todella paljon.Sen jälkeen olen katsellut ajoittain alueen tarjontaa mutta nyt etätöiden myötä liekki on todella syttynyt puutaloasumiseen.Mutta,nyt kunnon pakkasilla alkanut mietityttämään ovatko vanhat puutalot talvella kylmiä ja miten suuria sähkölaskuja talvikuukausina tulee?
Kommentit (6)
Kunnolla remontoitu vanhakin puutalo on ihan lämmin. Sen voi myös lämmittää muulla kuin suoralla sähkölämmityksellä, esim. maalämpö, kaukolämpö, öljy, pelletti. Jos on suora sähkölämmitys niin suosittelen ilmalämpöpumppua laskua pienentämään.
Asutaan rempatussa puutalossa.Varaava takka,ilmalämpöpumppu,lattialammitys osassa taloa.Sähkölasku keskimäärin 100e kk.Klapit maksaa mitä maksaa.Aina on lämmin.
Olen samaa mieltä Martista asuinalueena.Mutta onhan se valittu monta kertaa Turun halutuimmaksi asuinalueeksi.
Jos on vanha puutalo jonka mistään nurkasta ei vedä, on kohta tiedossa homeongelma. Eli kyllä ne vanhat puutalot on lähtökohtaisesti viileämpiä kuin uudemmat. Sitten se, miten talo on rakennettu ja kuinka se on kunnostettu, millainen lämmitysjärjestelmä talossa on ja onko sinulla paljon mattoja lattioilla, vaikuttavat kaikki osaltaan asiaan. Meillä on 1920 rakennettu kolmekerroksinen puutalo joka on remontoitu vanhaa kunnioittain ja materiaalit ovat perinteisiä. Muovia ja laminaatteja ei ole, ja ilma kulkee painovoimaisesti. Lämmitys on kolme ilmalämpöpumppua, kolme pönttöuunia joita todellakin käytetään ja vessoissa ja kph sähköllä lattialämmitys. Puulla lämmitys on harrastus jota kannattaa rakastaa jos on puutalo. Ja ainiin, VILLASUKAT jalkaan!
Riippuu vähän että minkä kokee kylmäksi. Ei puutaloissa pakkasilla yhtä lämmintä ole kuin jossain +27 asteisissa kerrostaloissa. Itse asun juurikin Martissa ja sisälämpötila on noin +19. Jos lämmittää kakluunia niin kohoaa +21,5 asteeseen, mutta olen aika laiska lämmittämään ja viihdyn hyvin viileässäkin. Itseäni ei haittaa ettei sisällä tarkene t-paidassa ja alushousuissa ympäri vuoden.
Tuossa yllä joku kommentoi että puutaloa kannattaa lämmittää puilla on niin totta.Ja puutalossa mielestäni jo muutaman pesän polttaminen muuttaa asumismukavuutta vaikka mittari ei siitä mihinkään nousisikaan.Poistaa kosteutta,jos ei muuta.Hyväkuntoinen puutalo tuoksuu omanlaiselta,hometalot haisee homeelle.Sen kyllä tunnistaa.
Voi, voi.
Kaikkia puutaloja ei lämmitetä sähköllä.