Koko yhteiskunnan asenne kiusattuja kohtaan on pielessä
Ulkokultaisesti hymistellään miten kiusaaminen on väärin ja perustetaan jotain kiva koulu -hankkeita, mutta ne vain lokeroivat kiusatut siihen omaan erilliseen poteroonsa, jonka yllä väreilee epäsuosion ja jonkinlaisen viallisuuden sakea sumu. Kiusattuihin suhtaudutaan friikkeinä kakkosluokan kansalaisina, jotka nostetaan hetkeksi kainaloista jaloilleen jossain teennäisessä palaverissa, jonka jälkeen opettaja voi helpottuneena huokaista tehneensä osuutensa ja ulkomaailmassa kaikki jatkuu kuten ennenkin. Paitsi vähän pahempana, koska kiusaamisen kohde on oikein nostettu valokeilaan kuin jalat levällään tarjoutuva maksullinen ikkunassa. Kaulaan kyltti että Kiusattu. Surkimus. B-luokan kamaa.
Oikea tapa hoitaa asiat olisi ottaa kiusaaja puhutteluun ja keskustella hänen sielunelämästään ja sosiaalisista ongelmistaan. Kysyä missä mättää kun et osaa olla. Ja samaan aikaan suhtautua kollektiivisesti siihen ns. kiusattuun kuin normaaliin ihmiseen. Ottaa mukaan porukkaan, osoittaa arvostusta ja tavallista huomiota. Ei sulkea kuin spitaalinen omaan kuplaansa, jota käydään joskus empaattisesti ja osaaottavasti koputtelemassa että voi voi kun sää oot tommonen kiusattu, mitenhän sää jakselet? Paras luu kiusaajan kurkkuun on muiden ihmisten tavallinen käytös uhria kohtaan.
Tajuaako kukaan mitä ajan takaa?
Kommentit (6)
Aikuiset ovat ihan samanlaisia kiusaajia. Miten kiusaamista itse harrastavat, rakastavat ja hyväksyvät pystyisi tai haluaisi asioihin tosissaan puuttua? Ei mitenkään.
Sinulla on hassu ajatusmalli. Miten ajattelet sen mukaan porukkaan ottamisen toimivan elämässä. Miten ajattelet kiusaamisen syntyvän. Pidätkö joitain ihmisiä hyvinä kiusattuina ja joitain pahoina kiusaajina? Ja ne pahat saa julkisesti nöyryyttää.
Itse olet tietenkin se hyvä ja ne toiset on pahoja.
"Joku" voi käskeä ottamaan sinut mukaan porukkaan ja sitten kaikki on hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on hassu ajatusmalli. Miten ajattelet sen mukaan porukkaan ottamisen toimivan elämässä. Miten ajattelet kiusaamisen syntyvän. Pidätkö joitain ihmisiä hyvinä kiusattuina ja joitain pahoina kiusaajina? Ja ne pahat saa julkisesti nöyryyttää.
Julkisesti nöyryyttää? Ottamalla jonnekin suljettuun tilaan keskustelemaan siitä miten toisia ei saa kiusata, hakata, nöyryyttää tai pilkata? Ja kyllä, pidän kiusaajan käytöstä pahana käytöksenä ja erittäin suurena ongelmana. Hän on se, jolla on ongelma ja jolle täytyy tehdä jotakin.
Anteeksi mutta kommentissasi ei ole mitään tolkkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Julkisesti nöyryyttää? Ottamalla jonnekin suljettuun tilaan keskustelemaan siitä miten toisia ei saa kiusata, hakata, nöyryyttää tai pilkata? Ja kyllä, pidän kiusaajan käytöstä pahana käytöksenä ja erittäin suurena ongelmana. Hän on se, jolla on ongelma ja jolle täytyy tehdä jotakin.
Anteeksi mutta kommentissasi ei ole mitään tolkkua.
Ei voi mitään, jos olet lapsen tasolla.
Päätän seurani itse, sori siitä. Ja senkin, ketä arvostan.
En lukenut sisältöä mutta otsikko on totta.