Jaetaan viherkasvien kastelun tarkkoja määriä
En varmastikaan ole ainut ketä häiritsee viherkasvien hoito-ohjeissa olevien kastelumäärien epämääräisyys. "Vain niukasti vettä silloin tällöin" kääntyy minulle ruokalusikalliseksi vettä kerran kahdessa viikossa, ja runsas kasteluntarve desiksi päivässä. Jaetaan siis tarkkoja kastelumääriä tänne eri viherkasveille, esim: "Peikonlehti kerran viikossa 2dl". Kaikki vinkit jakoon!
Kommentit (71)
Itselläni oli lankaköynnös ja kuningasbegonia. Molemmat olivat todella reheviä kevään, kesän ja syksyn. Lokakuussa alkoi alamäki ja joulukuuhun mennessä molemmat olivat kuolleet. Valonpuute?
Vierailija kirjoitti:
Onko kellään kokemusta hernevillakosta? Ostin Tokmannilta kaksi kpl. Ilmeisesti niukasti tarvitsee vettä. Entä sumutellaanko? Peikonlehteä ja limoviikunaa sumuttelen usein.
Tuo hernevillakko on uusin tulokas ja todella kivannäköinen!
Hiekansekainen multa, (kaktusmulta), saviruukku ja kastelu harvoin, koska varastoi vettä niihin palleroihin. Itse kastelen siinä vaiheessa kun ne pallot vähän pehmenee, tarkoittaa siis sitä että vesivarasto on lopuillaan.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni oli lankaköynnös ja kuningasbegonia. Molemmat olivat todella reheviä kevään, kesän ja syksyn. Lokakuussa alkoi alamäki ja joulukuuhun mennessä molemmat olivat kuolleet. Valonpuute?
siellä on liikaa lämpöä. Asteet noin kymmeneen ja villapaita päälle
4 kertaa vuodessa suihkuun ja pyyhin pölyt pois lehdistä. Muovikukka
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kellään kokemusta hernevillakosta? Ostin Tokmannilta kaksi kpl. Ilmeisesti niukasti tarvitsee vettä. Entä sumutellaanko? Peikonlehteä ja limoviikunaa sumuttelen usein.
Hiekansekainen multa, (kaktusmulta), saviruukku ja kastelu harvoin, koska varastoi vettä niihin palleroihin. Itse kastelen siinä vaiheessa kun ne pallot vähän pehmenee, tarkoittaa siis sitä että vesivarasto on lopuillaan.
Kiitti! Kokeilen niitä palleroita. Yksi pallero oli rutistunut ihan rusinaksi. Nyppäisin sen irti. Saako niitä ruttuun menneitä nyppiä vai kannattaako jättää?
Vierailija kirjoitti:
Lankaköynnös viihtyy vähän huonosti huoneilmassa. Tartteis viileän ja valoisan talvetuspaikan tai lämpimässä korkean ilmankosteuden.
Begonia on taas ainakin mun makuun kranttu kasteltava. Vaatii tasaisen kosteuden ja vain pintamullan kuivahtamisen. Ei tykkää vedosta. Itse taisin oman pilkkubegoniani pilata vetoisalla ikkunalla ja epätasaisella kastelulla. Siinä on tällä hetkellä vain kolme vartta pystyssä, mutta ei yhtään lehteä. Olin jo heittämässä menemään, kun huomasin, että vanhoissa lehtihangoissa on pienen pienet lehtisilmujen alut.
Mää inhoon just noita viherkasveja, jolla on hirveät vaatimukset. Tapan ne aina jossain välissä.
Vierailija kirjoitti:
Mää inhoon just noita viherkasveja, jolla on hirveät vaatimukset. Tapan ne aina jossain välissä.
Haasteet tekee tästä mielenkiintoista. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haasteet tekee tästä mielenkiintoista. :)
Kyllä. Sitten kun saa jonkun kasvin oikein voimaa hyvin /reheväksi/kukkimaan, se on se suurin palkinto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitti! Kokeilen niitä palleroita. Yksi pallero oli rutistunut ihan rusinaksi. Nyppäisin sen irti. Saako niitä ruttuun menneitä nyppiä vai kannattaako jättää?
Ota pois vaan. Turhaan se kasvi kuluttaa energiaa huonokuntoisten osien ylläpitoon.
Itselläni on varjoviikuna. Tiputtanut lehtiä nyt talven aikana paljon. Luin, että kärsii valon puutteesta talvisin. Asetin peilin tuplaamaan valon määrän kasville. Auttoi! ;)
Olisiko vinkkejä tulilatvan kasteluun? Miksi sen kukat kuivuu kun sitä kastelee?
Vierailija kirjoitti:
Olisiko vinkkejä tulilatvan kasteluun? Miksi sen kukat kuivuu kun sitä kastelee?
Tulilatvakin on mehikasvi, joka varastoi vettä lehtiin. Kastellaan siis harvoin. Liikakastelu saa nuput ja kukat kuihtumaan. Jos pidät mullan koko ajan märkänä, kastelet liikaa. Toisaalta pitkään kukkineet kukat kuihtuu luonnostaankin pois ja tilalle tulee uusia. Tulilatvalla on todella pitkä kukinta, mutta jossain vaiheessa sekin päättyy.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on varjoviikuna. Tiputtanut lehtiä nyt talven aikana paljon. Luin, että kärsii valon puutteesta talvisin. Asetin peilin tuplaamaan valon määrän kasville. Auttoi! ;)
Myös minulla varjoviikuna reagoi ihan pieniinkin muutoksiin valonmäärässä pudottammalla lähes puolet lehdistään. Nyt kun katson vanhoja kuvia, niin kyllähän tämä on pituutta kasvanut, mutta ihan hätkähdin miten tuuhea puska tämä on aikoinaan ollut. Ratkaisunani on ollut yrttilamppu talven yli. Tällä viikolla olen aloittanut totuttelemaan myös luonnonvaloon. Saa nähdä mitä tällä diivalla on sanottavana asiaan.
Luin Redditistä hyvän vinkin, että peikkiksen voi ottaa mukanaan suihkuhuoneeseen suihkun ajaksi. Nautiskelee lämpimästä ja kosteasta ilmasta. :)
Lisää viherkasvijuttuja, jooko? ☺️ Vaikka ulkona on noin kaunis talvipäivä, alkaa jo kaivata vihreää.
Ihan ohi ketjun otsikon, mutta olen pitkään etsinyt seinäamppeleja löytämättä oikein minkäänlaisia. Siis sellaisia telineitä etsin, joihin laitetaan ruukku. Mielellään aika huomaamattomat haluaisin, valkoiseksi maalattua metallia esim.
Hassua, kun tämä viherkasvibuumi on näin valloillaan ollut jo pitkään, mutta tuntuu ettei ripustukseen ole tarjolla oikein muuta kuin naruamppeleita.
Toinen mitä kaipaisin on ikkunan eteen ripustettava hylly. Hakolalla on kolmikerroksinen, mutta tarvitse vain yhden hyllyn tai ehkä ennemmin "altaan". Sellaisen siis, jossa on vähän reunoja, ettei tarvitse pelätä ruukkujen tippumista. Tällaisenkin löysin, koivuvaneria, olikohan joku Verso Design...., mutta niin heppoisen näköinen, etten oikein luota, että kestää ruukkujen painoa...
Nettikauppojen varassa olen nyt.
Vierailija kirjoitti:
Luin Redditistä hyvän vinkin, että peikkiksen voi ottaa mukanaan suihkuhuoneeseen suihkun ajaksi. Nautiskelee lämpimästä ja kosteasta ilmasta. :)
Mun peikkis kävi tänään suihkussa, mutta ei mun kanssa. 😆 Se on siellä viherkasviystäviensä kanssa. Kokoa on jo sen verran, etten enää viitsi mukana kannella, mutta aivan ihana ajatus mennä peikkis kainalossa suihkuun. Sopisi mulle. Ehkä alan otaa jonkun pienemmän tyypin kaverikseni höyryhengittelemään.
Vierailija kirjoitti:
Lisää viherkasvijuttuja, jooko? ☺️ Vaikka ulkona on noin kaunis talvipäivä, alkaa jo kaivata vihreää.
Ihan ohi ketjun otsikon, mutta olen pitkään etsinyt seinäamppeleja löytämättä oikein minkäänlaisia. Siis sellaisia telineitä etsin, joihin laitetaan ruukku. Mielellään aika huomaamattomat haluaisin, valkoiseksi maalattua metallia esim.
Hassua, kun tämä viherkasvibuumi on näin valloillaan ollut jo pitkään, mutta tuntuu ettei ripustukseen ole tarjolla oikein muuta kuin naruamppeleita.
Toinen mitä kaipaisin on ikkunan eteen ripustettava hylly. Hakolalla on kolmikerroksinen, mutta tarvitse vain yhden hyllyn tai ehkä ennemmin "altaan". Sellaisen siis, jossa on vähän reunoja, ettei tarvitse pelätä ruukkujen tippumista. Tällaisenkin löysin, koivuvaneria, olikohan joku Verso Design...., mutta niin heppoisen näköinen, etten oikein luota, että kestää ruukkujen painoa...
Noita ikkunan eteen laitettavia olen pohtinut, että miten kasvit oikeasti viihtyvät niissä ympäri vuoden, kun talvella ikkunat ovat aika kylmät ja alla on patterit lämmittämässä. Toki perinteiset huonekasvit varmaan viihtyvät ihan hyvin.
Ferm Livingillä on ainakin ollut siroja metallisia seinätelineitä kukkaruukuille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noita ikkunan eteen laitettavia olen pohtinut, että miten kasvit oikeasti viihtyvät niissä ympäri vuoden, kun talvella ikkunat ovat aika kylmät ja alla on patterit lämmittämässä. Toki perinteiset huonekasvit varmaan viihtyvät ihan hyvin.
Ferm Livingillä on ainakin ollut siroja metallisia seinätelineitä kukkaruukuille.
Kiitti vinkistä, täytyy käydä katsomassa löytyiskö noita Ferm Livingin.
Itse ajattelin tuota ikkunan eteen laitettavaa vähän kauemmas ikkunasta niin ettei patteri ei jää ihan alle. Kasvivalot siihen päälle.
Mulla aloe veraa, kastelen niitä kerran viikossa noin 1dl, eli aika vähän. Ovat toistaiseksi hengissä.