Jaetaan viherkasvien kastelun tarkkoja määriä
En varmastikaan ole ainut ketä häiritsee viherkasvien hoito-ohjeissa olevien kastelumäärien epämääräisyys. "Vain niukasti vettä silloin tällöin" kääntyy minulle ruokalusikalliseksi vettä kerran kahdessa viikossa, ja runsas kasteluntarve desiksi päivässä. Jaetaan siis tarkkoja kastelumääriä tänne eri viherkasveille, esim: "Peikonlehti kerran viikossa 2dl". Kaikki vinkit jakoon!
Kommentit (71)
Älkää tappako niitä kasveja liialla kastelulla! Varsinkaan talvella.
Vierailija kirjoitti:
Kastelun tarpeeseen vaikuttaa ruukun koko ja materiaali:
- saviruukkua haihduttaa enemmän kuin muoviruukku tai pinnoitettu keraaminenruukku
- isossa ruukussa säilyy kosteus kauemmin kuin pienessä, koska isossa ruukussa on enemmän kosteutta sitovaa kasvualustaa, "multaa".Kasvualustan koostumus vaikuttaa kastelun tarpeeseen niin, että tiivis/ tiivistynyt multa pysyy märkänä kauemmin kuin ilmava multa. Näistä jälkimmäinen on parempi kasvin juuristolle.
Huoneen lämpö- ja valo-olosuhteet vaikuttaa kastelun tarpeeseen: Lämpimässä ja valoisassa kasvi tarvitsee enemmän vettä kuin viileässä ja hämärässä. Pahimmat olot kasville on lämmin ja hämärä.
Kasvin koko vaikuttaa kastelun tarpeeseen: Iso kasvi tarvitsee kerralla enemmän vettä kuin pieni, mutta pieni voi tarvita useammin kastelua kuin iso. Ja tässä tietenkin on otettava huomioon kasvin lajikohtainen veden tarve.
Kasvukaudella (keväästä syksyyn) kasvit yleensä tarvitsee enemmän vettä kuin talvella. Jos talvella käyttää kasvivaloja, myös kastelun tarve lisääntyy, mutta ainakaan omilla kasveillani se ei siltikään ole yhtä suuri kuin kesällä (koska talvella viileä huoneilma).
Edellä mainituista syistä ei ole olemassa mitään tarkkoja litramääräisiä ohjeita kuinka paljon vettä on annettava. Sen oppii erehdyksen ja onnistumisen ja kokemuksen kautta. Tarkkailemalla niitä omia kasveja, kokeilemalla sormella mullan märkyttää ja opettelemalla niitä lajikohtaisia hoito-ohjeita valon, lämmön ja veden suhteen.
Mulla on esimerkiksi peikonlehti, jossa on 14 isohkoa lehteä, ~20 cm, (ja pieniä lisäksi) 25 cm halkaisijaltaan olevassa saviruukussa ja halkaisijaltaan saman kokoisella aluslautasella. Paikka on eteläikkunan sivussa kasvivalon alla, lpt 18-20 °c. Kasvualustana Kekkilän viherkasvimulta (vuosi sitten vaihdettu) ja pohjalla ruukkusoraa muutama sentti. Kastelen aluslautaselle niin että kaadan lautasen täyteen vettä. Valitettavasti en määrää osaa sanoa. Kasteluntarve näin talvella ylläm. oloissa noin 1,5 viikon välein. Kesällä kerran viikossa.
Tähän vielä lisään, että käyttäkää pohjareiällisiä ruukkuja ja aluslautasia, jolloin veden määrää on helpompi tarkkailla. Etenkin aloittelijan. Liikakastelun vaara vähenee kun ylimääräinen vesi pääsee valumaan lautaselle. Itse myös arvioin annettavan veden määrän niin, että kaadan vähän kerrassaan että vesi ehtii imeytyä ja siinä vaiheessa kun vettä tulee vähän läpi lautaselle, määrä on sopiva. Ja sitten on ne kasvit, jotka tykkää altakastelusta (lautaselle tai säiliöruukku), kuten jonkun mainitsemat santut ja myös mainitsemani peikonlehti.
Vierailija kirjoitti:
Mulla jukkapalmu. Isohohko, todella rehevä ja hyvinvoiva.
Ulkomaalaisilta sivustoilta lukenut hoito-ohjeita ja myös itse kokeillut mikä toimii parhaiten. Netistä löytyy hoito-ohjeita ristiin rastiin.
Ruukkuna on n. 5 litrainen astia. Hiekkaisa multa.
Kaksi tärkeintä hoito-ohjetta on runsas valo ja kuivuus. On (puoli)aavikko kasvi, eli EI (!) pidä runsaasta kastelusta. Vaatii pidemmän kuivan kauden. Tämä kuiva kausi on hyvä pitää pimeänä aikana talvella. Itse olen venyttänyt sen jopa 3 kuukauteen! Joulukuusta-Maaliskuulle siis kastelematta. 3 kuukauden kastelematttomuus ei näy kasvissa ollenkaan. Kuiva kausi voisi olla jopa pidempi.
Maaliskuun alussa kastellaan ja herätellään kasvukauteen. Kasvukautena kastellaan lannoitevedellä. Kastellaan ihan läpimäräksi joka kerta, mutta vesi ei saa jäädä seisomaan aluslautaselle. Kasvukaudellakin kastelu riittää kerran kuukaudessa tai harvemmin. Samalla kun kastellaan on hyvä suihkutella/pyyhkiä lehdet. Pölyiset lehdet eivät yhteytä yhtä hyvin kuin puhtaat.
Jukkapalmu on myös mahdollista saada kukkimaan Suomen korkeuksilla, mutta se on harvinaista. Kaikista parhaimmaksi hoito-ohjeeksi painotetaan (ulkomaalaiselta sivustolta löysin) siis kuivuutta(!) ja runsasta valoa. Yleisin syy Jukan huonoon vointiin on juurikin liika kastelu ja valon puute.
Miten saat jukkapalmun pysymään pystyssä? Omani on tuettu kattoon, koska kuivassa kasvualustassa ei muuten pysy pystyssä. Suihkuttelen silloin tällöin ja pyyhin lehdistä pölyt. Annan desin kaksi vettä aina silloin tällöin ehkä kerran kuussa.
Jukkapalmu on kyllä yksi näistä mystisesti ohjeistetuista kasveista. Anna vain vähän vettä, koska liikakastelu on pahasta. Mutta mikä se vähän kellekin on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulkomaalaisilta sivustoilta lukenut hoito-ohjeita ja myös itse kokeillut mikä toimii parhaiten. Netistä löytyy hoito-ohjeita ristiin rastiin.
Kaksi tärkeintä hoito-ohjetta on runsas valo ja kuivuus. On (puoli)aavikko kasvi, eli EI (!) pidä runsaasta kastelusta. Vaatii pidemmän kuivan kauden. Tämä kuiva kausi on hyvä pitää pimeänä aikana talvella. Itse olen venyttänyt sen jopa 3 kuukauteen! Joulukuusta-Maaliskuulle siis kastelematta. 3 kuukauden kastelematttomuus ei näy kasvissa ollenkaan. Kuiva kausi voisi olla jopa pidempi.
Maaliskuun alussa kastellaan ja herätellään kasvukauteen. Kasvukautena kastellaan lannoitevedellä. Kastellaan ihan läpimäräksi joka kerta, mutta vesi ei saa jäädä seisomaan aluslautaselle. Kasvukaudellakin kastelu riittää kerran kuukaudessa tai harvemmin. Samalla kun kastellaan on hyvä suihkutella/pyyhkiä lehdet. Pölyiset lehdet eivät yhteytä yhtä hyvin kuin puhtaat.
Jukkapalmu on myös mahdollista saada kukkimaan Suomen korkeuksilla, mutta se on harvinaista. Kaikista parhaimmaksi hoito-ohjeeksi painotetaan (ulkomaalaiselta sivustolta löysin) siis kuivuutta(!) ja runsasta valoa. Yleisin syy Jukan huonoon vointiin on juurikin liika kastelu ja valon puute.
Miten saat jukkapalmun pysymään pystyssä? Omani on tuettu kattoon, koska kuivassa kasvualustassa ei muuten pysy pystyssä. Suihkuttelen silloin tällöin ja pyyhin lehdistä pölyt. Annan desin kaksi vettä aina silloin tällöin ehkä kerran kuussa.
Jukkapalmu on kyllä yksi näistä mystisesti ohjeistetuista kasveista. Anna vain vähän vettä, koska liikakastelu on pahasta. Mutta mikä se vähän kellekin on.
Itselläni tuo Jukka on noin 1,5 metriä. Kyllä se on pystyssä pysynyt. Hyvin tukevasti on. Ei oo tullut mieleenkään, että voisi kaatua. Kai sillä on juuret niin vahvasti ruukussa tai jotain. Onko liian iso ruukku?
Itselläni on tavoitteena saada Jukka kukkimaan. Olen lukenut, että kukkii joka tapauksessa jossain vaiheessa, jos olosuhteet ovat tietynlaiset. Valoa runsaasti, pitkä kuiva kausi ja niukka kastelu muutenkin. ( tai kun kastelee, niin kastelee läpimäräksi) Eikä vesi saa jäädä seisomaan juuristossa, silloin Jukka mätänee. Kukintaan voi mennä vuosikymmeniä.
Ohjeita löytyy tosiaan ristiin rastiin. Kannattaa lukea myös ulkomaalaisia sivustoja. Tai ehkä suomenkieliset ohjeet on tarkoitettu Suomen oloihin. ?
Aloittelevat kasviharrastelijat kastelevat yleensä liikaa, erehdyksen kautta oppii. Valitettavasti kasveja tulee todennäköisesti kuolemaan prosessissa, älä aloita harvinaisuuksilla. Mutta itse aloin jossain vaiheessa pitämään excel-taulukkoa, johon kirjaan milloin kastelin ja lannoitin mitäkin. Luotan edelleen sormiini, mutta kieltämättä se auttaa esim. anopinkielien ja kaktuksien kanssa kun pitää antaa kuivahtaa kunnolla kasteluiden välissä.
Tässä oma Jukka:
Kasteltu viimeksi Joulukuun alussa. 3 kuukauden kuiva kausi meneillään. ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni tuo Jukka on noin 1,5 metriä. Kyllä se on pystyssä pysynyt. Hyvin tukevasti on. Ei oo tullut mieleenkään, että voisi kaatua. Kai sillä on juuret niin vahvasti ruukussa tai jotain. Onko liian iso ruukku?
Itselläni on tavoitteena saada Jukka kukkimaan. Olen lukenut, että kukkii joka tapauksessa jossain vaiheessa, jos olosuhteet ovat tietynlaiset. Valoa runsaasti, pitkä kuiva kausi ja niukka kastelu muutenkin. ( tai kun kastelee, niin kastelee läpimäräksi) Eikä vesi saa jäädä seisomaan juuristossa, silloin Jukka mätänee. Kukintaan voi mennä vuosikymmeniä.
Ohjeita löytyy tosiaan ristiin rastiin. Kannattaa lukea myös ulkomaalaisia sivustoja. Tai ehkä suomenkieliset ohjeet on tarkoitettu Suomen oloihin. ?
Vaihdoin pari vuotta sitten vähän isompaan ja painavampaan ruukkuun, kun kaatuili ruukun kanssa. Nykyään kaatuilee siinä ruukussa. Juuret ovat mielestäni yli 10 vuotiaalle kasville varsin pienet.
Eipä tuo muutenkaan ole mikään kaunistus mutta ei sitä raaski leikatakaan, kun on ensimmäiseen kotiin ostamani kasvi ja opiskelija-asunnon piristys. On vähän turhan isokin jo, eikä sille meinaa löytyä sopivaa paikkaa mutta eihän siitä voi luopuakaan.
Vierailija kirjoitti:
Tässä oma Jukka:
Ompa komea yksilö!
Vierailija kirjoitti:
Aloittelevat kasviharrastelijat kastelevat yleensä liikaa, erehdyksen kautta oppii. Valitettavasti kasveja tulee todennäköisesti kuolemaan prosessissa, älä aloita harvinaisuuksilla. Mutta itse aloin jossain vaiheessa pitämään excel-taulukkoa, johon kirjaan milloin kastelin ja lannoitin mitäkin. Luotan edelleen sormiini, mutta kieltämättä se auttaa esim. anopinkielien ja kaktuksien kanssa kun pitää antaa kuivahtaa kunnolla kasteluiden välissä.
Tuo on totta, että moni pilaa kasvinsa liikakastelulla, harvat kasvit tykkää olla koko ajan märässä mullassa. Ylikasteltu kasvi roikottaa lehtiään kuten kuivakin ja siksi tuo sormen työntäminen syvälle multaan ennen kastelua on hyvä mittari. Kellertävät roikkuvat lehdet on hyvin varma merkki liiasta kastelusta.
Vierailija kirjoitti:
Tässä oma Jukka:
Tosi hyvännäköinen!
Vierailija kirjoitti:
Tässä oma Jukka:
Mikähän rikkoi palstan sääntöjä, kun kommentoin, että tosi hy vän nä köi nen? (Yhteen kirjoitettuna) 😄 Viesti jäi siis jonnekin tarkistukseen ennen julkaisua.
1m palmuvehka. 1dl kerran 1,5 viikossa
Vierailija kirjoitti:
Tässä oma Jukka:
Olen nyt kahdesti kehunut kasviasi ja molemmat viestit jäi tarkistukseen. 😄 Kauhean epäilyttävää tämä kasveista puhuminen.
Nonnih, nyt ilman lainausta, kun ei kerta muuten onnistu: tosi hyväkuntoisen näköinen jukkapalmu tuolla kuvassa!
Tämän ketjun inspiroimana vein omat isot kasvini suihkuun. 🙂
Vierailija kirjoitti:
Nonnih, nyt ilman lainausta, kun ei kerta muuten onnistu: tosi hyväkuntoisen näköinen jukkapalmu tuolla kuvassa!
Tämän ketjun inspiroimana vein omat isot kasvini suihkuun. 🙂
Anteeksi, tulihan ne sieltä läpi. 😄
Onko kellään kokemusta hernevillakosta? Ostin Tokmannilta kaksi kpl. Ilmeisesti niukasti tarvitsee vettä. Entä sumutellaanko? Peikonlehteä ja limoviikunaa sumuttelen usein.
Tuo hernevillakko on uusin tulokas ja todella kivannäköinen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä oma Jukka:
Olen nyt kahdesti kehunut kasviasi ja molemmat viestit jäi tarkistukseen. 😄 Kauhean epäilyttävää tämä kasveista puhuminen.
:D Kiitos paljon! Itse asun modernissa kerrostalossa jossa on valtavan isot ikkunat lattiasta kattoon. Valoa on varsinkin kesäisin aivan valtavasti. Ja myös talvella päiväsaikaan. Jukka nauttii olostaan. :D
Jukka on ollut itsellä noin 2-3 vuotta. Lehdistö oli pienen jalkapallon kokoinen ostaessa. Kasvu varsinkin kasvukaudella, maaliskuusta-lokakuuhun on todella runsasta. Mietittynyt usein miltä kasvi näyttää esim. 10 vuoden päästä, jos kasvu on noinkin rehevää/runsasta. Ja se kukkiminen ollut myös tavoitteena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua häiritsee se, että ihan minkä tahansa viherkasvin hoitoohjeita lukee, ne ohjeet on suunnilleen: sopivasti vettä, ei liikaa mutta ei liian vähän, sopivasti valoa, ei liikaa aurinkoa eikä liian pimeässä, ei tykkää paikanvaihdoksesta mutta vaihda sinne jossa ei liikaa valoa mutta on tarpeeksi valoa.
Tykkää ahtaasta ruukusta mutta vaihda isompaan kun näyttää siltä.
Ei saa kastella liikaa! Mutta vie suihkuun joka viikko.Siis kyllä! Moni viherkasveja pidempään hoitanut ei voi ymmärtää miten vaikeasti tulkittavia tällaiset ohjeet ovat vasta-alkajille. Siksi aloitin tämän ketjun. :) AP
Kaikki me on oltu ensin vasta-alkajia. :)
Kastelun tarpeeseen vaikuttaa ruukun koko ja materiaali:
- saviruukkua haihduttaa enemmän kuin muoviruukku tai pinnoitettu keraaminenruukku
- isossa ruukussa säilyy kosteus kauemmin kuin pienessä, koska isossa ruukussa on enemmän kosteutta sitovaa kasvualustaa, "multaa".
Kasvualustan koostumus vaikuttaa kastelun tarpeeseen niin, että tiivis/ tiivistynyt multa pysyy märkänä kauemmin kuin ilmava multa. Näistä jälkimmäinen on parempi kasvin juuristolle.
Huoneen lämpö- ja valo-olosuhteet vaikuttaa kastelun tarpeeseen: Lämpimässä ja valoisassa kasvi tarvitsee enemmän vettä kuin viileässä ja hämärässä. Pahimmat olot kasville on lämmin ja hämärä.
Kasvin koko vaikuttaa kastelun tarpeeseen: Iso kasvi tarvitsee kerralla enemmän vettä kuin pieni, mutta pieni voi tarvita useammin kastelua kuin iso. Ja tässä tietenkin on otettava huomioon kasvin lajikohtainen veden tarve.
Kasvukaudella (keväästä syksyyn) kasvit yleensä tarvitsee enemmän vettä kuin talvella. Jos talvella käyttää kasvivaloja, myös kastelun tarve lisääntyy, mutta ainakaan omilla kasveillani se ei siltikään ole yhtä suuri kuin kesällä (koska talvella viileä huoneilma).
Edellä mainituista syistä ei ole olemassa mitään tarkkoja litramääräisiä ohjeita kuinka paljon vettä on annettava. Sen oppii erehdyksen ja onnistumisen ja kokemuksen kautta. Tarkkailemalla niitä omia kasveja, kokeilemalla sormella mullan märkyttää ja opettelemalla niitä lajikohtaisia hoito-ohjeita valon, lämmön ja veden suhteen.
Mulla on esimerkiksi peikonlehti, jossa on 14 isohkoa lehteä, ~20 cm, (ja pieniä lisäksi) 25 cm halkaisijaltaan olevassa saviruukussa ja halkaisijaltaan saman kokoisella aluslautasella. Paikka on eteläikkunan sivussa kasvivalon alla, lpt 18-20 °c. Kasvualustana Kekkilän viherkasvimulta (vuosi sitten vaihdettu) ja pohjalla ruukkusoraa muutama sentti. Kastelen aluslautaselle niin että kaadan lautasen täyteen vettä. Valitettavasti en määrää osaa sanoa. Kasteluntarve näin talvella ylläm. oloissa noin 1,5 viikon välein. Kesällä kerran viikossa.