Miten teillä syödään tortilloja?
Olin ystäväni luona kylässä ja hän tarjosi tortilloja ruoaksi. Tietenkin olin aluksi innoissani, koska tortillat kuuluvat lempiruokiini, mutta kun käytiin pöytään niin... Täytteiksi ystäväni oli laittanut jauhelihaa, joka oli maustettu suolalla ja pippurilla, jäävuorisalaattia ja kurkkua. Tortillalättyjä hän ei edes lämmittänyt. Ei salsaa, ei tomaattia, eikä mitään mausteista, koska hän ei pidä niistä. Meidän perheen kanssa on hieman eri täytteet.. On salsaa, maustettua kanaa/lihaa, kunnon salaattia (salaatti, kurkku, tomaatti, paprika jne), juustoraastetta, creme fraichea, guacamolea... Joten olin ystäväni tortilloista hieman yllättynyt ja jopa pettynytkin. Tästä sitten sain idean, että kysyn mitä te muut laitatte tortillojen väliin?
Kommentit (25)
Yleensä täyteen on kylmiä. Muuten vaihtelua on aika paljon, vähän sen mukaankin mitä jääkaapista sattuu löytymään.
Vierailija kirjoitti:
Texmex-maustettua kananjauhelihaa
Itsetehtyä guacamolea
Jalapenoja
Tomaattisalsaa
Hapankermaa
Hot saucea
Kurkkua
Tomaattia
Paprikaa
Sipulia
Korianteria aivan järjettömästi :)
Juusto unohtui!
Jaihelihaa, salsaa, juustoraastetta, jäävuorisalaattia.
Just passelit täytteet:)
Samoja täytteitä kuin sinä ap.
Joskus oli myös papuja tomaattikastikkeessa mutta nykyään ei enää niitä kun jää syömättä.
Fetaa on myös. Se sopii kanatäytteen kanssa.
Ne kastikkeethan on just se juttu. Pitää olla salsaa (teen itse tai kaupan), ranskankermaa, valkosipulikastiketta ja guacamolea.
Teen guacamolen creme fraichesta ja avocadoista itse. Teen salsasta yleensä kastikkeen, johon laitan jauhelihan/kanan/tofun/soijan ja pakaste wokkivihanneksia. Joskus on salsa erikseen, mutta yleensä kastikkeena. Näiden lisäksi on kurkkua, tomaattia, salaattia, juustoa/juustokastiketta, jalapenoja ja sipulia/sipulirouhetta.
Tortillalätyt lämmitetään yleensä yksi kerrallaan mikrossa, mutta jos niitä jää yli tai on ostettu tarjouksesta, niin pakastan ja silloin lämmitän uunissa.
Iso kulho täyteen salaattia ja sinne sekaan kanapalat, raejuustot, salaattikastikkeet ja kumppanit. Sitten kulhoon silputaan pieniksi paloiksi sekaan yksi tai kaksi tortillalevyä.
Kyllästyin syömään tortilloja käärittynä, koska ne levis aina käsiin kuin ankanpaska.
Jauheliha/kana (pippuri ja suola, harvoin mitään muuta, mut ei ainakaan niitä taco-mausteseoksia, en pidä niistä)
Ainakin kurkkua ja tomaattia, yleensä myös salaattia tai paprikaa, usein avokadoa ja punasipulia/kevätsipulia
Salsakastiketta (joskus jos jaksaa niin itse tehtynä)
Kermaviiliä
Välillä juustoraastetta
Ja tietty lämmitetty lettu
Vierailija kirjoitti:
Ei meksikolaiset laita paprikaa.
Kuka täällä on kysynyt mitä meksikolaiset laittaa? Minä laitan.
Vierailija kirjoitti:
Ei meksikolaiset laita paprikaa.
No laittaapas.
Tortilla on sen lätyn nimi. Kun siihen laitetaan täytteitä, siitä tulee taco.
Laitan lättyyn salsaa ja fetaa ja salaattia. Juustoa. Jätän jauhelihan pois koska se haisee raaalle lihale.
Chilillä, paprikalla, oreganolla, juustokuminalla, korianterilla, valkosipulilla ja sipulilla maustettua täytettä (joko liha- tai kasvispohjainen), ranskankermaa, kurkku, tomaatti, salaatti. Ja guacamolea, jos sattuu olemaan avokadoja.
Tortillakuoret ja täyte lämmitetään, muut tarjotaan viileänä.
Meillä taas laitetaan pinaattia, juustoraastetta, rahkaa ja mausteita.
Ap luulee olevansa joku Jamie Oliver kun laittaa tortilloihinsa kaupan valmissalsaa ja guacamolea. Ja että oikein tomaattia salaattiin! Senkin maailmankansalainen.
Sääliksi käy kaveria joka ystävällisyyttään ruokki sut.
Kuka täällä alapeukuttaa kaikkien tortillatäytteitä? :D APn kaveri vai??
Jestas olet varmaan todella suosittu kaveri kesken näiden " kyllä meidän perhe" kommenttiesi kanssa. Hyacinth Bucket tulee mieleen. " Ne tarjosi pelkkää keksiä kahvin kanssa. MEIDÄN PERHEESSÄ tarjotaan kahta eri keksimerkkiä, kuivakakkua ja pasteijoita."
Vierailija kirjoitti:
Tortilla on sen lätyn nimi. Kun siihen laitetaan täytteitä, siitä tulee taco.
Väärin. Taco on se kova kuori jonka voi täyttää.
Tortilla taas pehmeä lihatäytteellä.
Fajita on kanatäytteellä.
Muitakin on. Qesadilla (apua en osaa kirjoittaa tuota, lukihäiriö) on litteä kahden lätyn välissä oleva juttu.
Mä teen tortillapizzoja, Asian vierestä mutta menköön...
Texmex-maustettua kananjauhelihaa
Itsetehtyä guacamolea
Jalapenoja
Tomaattisalsaa
Hapankermaa
Hot saucea
Kurkkua
Tomaattia
Paprikaa
Sipulia
Korianteria aivan järjettömästi :)