Tuntuu että "näen selkeästi" täällä eristyksissä - onko se masennusta vai mitä?
Täällä puolieristyksissä on ollut aikaa pohtia ja pysähtyä havainnoimaan omaa elämää. Tuntuu että olen oivaltanut aivan uusia asioita itsestäni, ystävistäni, työstäni ja jopa yhteiskunnasta. Esimerkiksi omasta itsestäni olen tehnyt sellaisen havainnon, että olenkin aika outo, vähän juntti ja suorastaan rasittava besserwisser - näitä huonoja ominaisuuksiani en ehtinyt nähdä, kun juoksin tukka putkella työjutuissa ja kissanristiäisissä omaa itseäni ja elämääni pakoon. Suurin osa ystävistäni taas näyttäytyy täältä pinnallisempina ja itsekeskeisempinä kuin ajattelin. Työkin on tietysti hirveää p*skaa jne jne. Onko jollain teistä samoja kokemuksia korona-aikana? Vai voiko tämä olla vain eristyksen aiheuttamaa masennusta - asiat näyttäytyvät jotenkin kielteisempinä kuin ovatkaan? Tunnen itseni tietysti jonkin verran alakuloiseksi ja väsyneeksi, etenkin nyt kun pandemia vain jatkuu ja jatkuu, mutta työt ja perhe hoituvat edelleen jotenkin ja periaatteessa en tunne itseäni kovin masentuneeksi. Eli voiko olla että tällaisissa poikkeusoloissa sittenkin näkee selkeämmin? Pelottaa tietysti se että millaisen muodon elämä sitten kriisin jälkeen ottaa...
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Masennushan on ikään kuin illuusioiden puutetta. Voit hyvinkin kärsiä siitä. Illuusiothan ne saavat ihmisen jatkamaan ja prkimään johonkin.
Tämä oli hyvin sanottu. Masennus on kauhea tila, mutta tavallaan olen myös kiitollinen sen kokemisesta. Masentuneelta todellakin putoaa suomut silmiltä ja hän näkee ihmiselämän kaikessa merkityksettömyydessään ja turhuudessaan juuri sellaisena kuin se on. Kaikki psyykkiset suojamekanismit ovat poissa ja asiat näyttäytyvät selkeinä ja vailla sitä itsepetosta, jota ns terve mieli normaalisti ylläpitää.
Vierailija kirjoitti:
Masennushan on ikään kuin illuusioiden puutetta. Voit hyvinkin kärsiä siitä. Illuusiothan ne saavat ihmisen jatkamaan ja prkimään johonkin.
Tämä. Pitää vaan rakentaa parempia illuusioita tilalle.
Vierailija kirjoitti:
Uskon enemmänkin, että näet selkeämmin. Nythän kaikki turha jätetään pois, silloinhan on aikaa tutustua varsinkin itseensä. Elämässä itsekukin täyttää normaalisti aikansa milloin milläkin, monesti vaan näillä valinnoilla paikataan omia ongelmia.
Mulla myös monta ystävyyssuhdetta katkolla, aikaisemminkin mietitytti heidän pinnallisuus ja nyt koronassa näkee vaan itsekkyyttä. Mulla itsellä on ainakin hyvä olla, kun turha kiire, hössötys ja stressi on jäänyt pois. Tottakai koronarajoitukset myös harmittaa, muttei nyt kuitenkaan masennus vaivaa.
Huh, samaistun. Mutta mua ei kyllä ennen mietityttänyt ystävien pinnallisuus. Itse olen pitänyt tätä puolieristystä kamalana, ja ehkä edelleenkin pidän, mutta ehkä sen hyvät puolet alkavat nyt hahmottua...
ap
Uskon enemmänkin, että näet selkeämmin. Nythän kaikki turha jätetään pois, silloinhan on aikaa tutustua varsinkin itseensä. Elämässä itsekukin täyttää normaalisti aikansa milloin milläkin, monesti vaan näillä valinnoilla paikataan omia ongelmia.
Mulla myös monta ystävyyssuhdetta katkolla, aikaisemminkin mietitytti heidän pinnallisuus ja nyt koronassa näkee vaan itsekkyyttä. Mulla itsellä on ainakin hyvä olla, kun turha kiire, hössötys ja stressi on jäänyt pois. Tottakai koronarajoitukset myös harmittaa, muttei nyt kuitenkaan masennus vaivaa.