Pää hajoaa pian
Mieheni haluaisi ostaa pizzerian ja jatkaa ystävän puolesta toimintaa. Pizzeria on tosi keskeisellä paikallla keskustassa ja suosittu. Ongelma on se että joutuisin lainanottajaksi pankissa ja keittiöön töihin aluksi. Rakastan kokata mutta pizzaa joka päivä? Onko järkevä sijoitus vai ei tukea miestäni kun hän on varma siitä että hän on osunut kultasuoneen taloudellisesti. Koitan jarrutella miestäni, kun olen 3 kk lapsen äiti ja unelmani on jatkaa hyvinvointialalla toimimasta äippälomien jälkeen. Ei keittiössä väämtämässä pizzataikinaa...
Kommentit (10)
Entisenä pizzaleipurina ihmettelen, miten halveksuvasti puhut pizzaleipureista. Työ siinä, missä muutkin. Ei ehkä just sun työ, mutta kuitenkin.
Eikös se Rafkini alottanu ite samoten Hesen Salmela ja kun puodissa alko hillo virrata,niin palkkas lisää jengii duuniin.
Pizzan tuoksu on hyvä, eikä haise rasvalla. Mmm pizzaa 🍕
Onko miehellä kokemusta/koulutusta a) ravintola-alasta b) yrittämisestä? Jos ei ja ajattelee että sinä hoidat homman niin....
Olen nähnyt läheltä, mitä on pienyrittäjän vapaus. Se on vapautta olla aina töissä, se on konkurssin pelkoa, stressiä ja unettomia öitä. Ei kaikille, mutta monille. Kaikki luulee aina perustavansa kultakaivoksen mutta totuus on, että pienyrittäjien tulotaso jää keskiverto palkan alle, vaikkei edes verrattaisi tuntipalkkaa vaan kuukausiansioita.
Onko tuo pizzeria ollut kultakaivos sille ystävälle?
Juu, juurikin minä joutuisin keittiövastuuseen kun on meistä kokkaamisesta ja pizzataikinan teosta eniten kokemusta :). Miehelläni ei ole kokemusta ravintola-alasta kuin suurkeittiön siivoajana. Aikoi opetella pizzan tekoa että osaa homman...
Mulla on juuri yrittäjyysopinnot käytynä, hygeniapassi ja kokkialalla olen myös ollut pari viikkoa koulutuskokeilussa, niin tiedän sinänsä ravintola-alan luonteen. Fyysinen ja kiireinen työ se kyllä on. Mielekkäämpää ja motivoivampaa mulle on auttaa asiakkaita terveyden kanssa ja ulkona raittiissa ilmassa. Olen siis personal trainer ja liikunnanohjaaja.
Mulla on vielä niin pieni lapsi tässä, niin siksi epäilen arjen toimivuutta ja en sinänsä siksi ole valmis tekemään pizzaa päivästä toiseen. Ja ei ainakaan niin, että lapsi joutuisi olemaan joitakin hetkiä riskialttiissa ympäristössä. Taloudellisesti myös aika riskipäätös näin korona-aikana ottaa lainaa ja äippälomalla, mutta hänen mukaansa pizzerioiden tulot on vaan kasvaneet kotitilauksien vuoksi ja sitä aina syödään. Olipa tilanne mikä tahansa.
Miksi yritys on myynnissä, jos se tuottaa hyvin? Onko miehellä liiketoimintaosaamista ja kokemusta yrittäjyydestä? Pelkkä hyvä sijainti ja kaverin taitava myyntipuhe eivät ole riittävä perustelu, pitäisi tutkia ammattilaisen silmin yrityksen kirjanpito, katelaskelmat ym. pitkältä ajalta, liiketoimintamalli, suhteuttaa yrittäjän omiin työtunteihin jne. Pizzeriana erottuminen on vaikeaa, on ylitarjontaa ja raju hintakilpailu syö kannattavuutta. Äläkä missään nimessä suostu ottamaan velkaa nimiisi!!! Tuntuu, että tiedät kyllä kaiken tämän jo eli nyt kuuntelet vaan sisintäsi ja pysyt lujana.
Vierailija kirjoitti:
Juu, juurikin minä joutuisin keittiövastuuseen kun on meistä kokkaamisesta ja pizzataikinan teosta eniten kokemusta :). Miehelläni ei ole kokemusta ravintola-alasta kuin suurkeittiön siivoajana. Aikoi opetella pizzan tekoa että osaa homman...
Mulla on juuri yrittäjyysopinnot käytynä, hygeniapassi ja kokkialalla olen myös ollut pari viikkoa koulutuskokeilussa, niin tiedän sinänsä ravintola-alan luonteen. Fyysinen ja kiireinen työ se kyllä on. Mielekkäämpää ja motivoivampaa mulle on auttaa asiakkaita terveyden kanssa ja ulkona raittiissa ilmassa. Olen siis personal trainer ja liikunnanohjaaja.
Mulla on vielä niin pieni lapsi tässä, niin siksi epäilen arjen toimivuutta ja en sinänsä siksi ole valmis tekemään pizzaa päivästä toiseen. Ja ei ainakaan niin, että lapsi joutuisi olemaan joitakin hetkiä riskialttiissa ympäristössä. Taloudellisesti myös aika riskipäätös näin korona-aikana ottaa lainaa ja äippälomalla, mutta hänen mukaansa pizzerioiden tulot on vaan kasvaneet kotitilauksien vuoksi ja sitä aina syödään. Olipa tilanne mikä tahansa.
No mies voi sitten hankkia ensin itselleen keittiöalan koulutuksen, hygieniapassin ja yrittäjyysopintoja, opiskella myös vähän kirjanpitoa, jos haluaa pizzayrittäjäksi? Tai edes jonkun noista...toihan olisi koko homma täysin sun varassa, ja niin se lainakin vielä! Ja vauva! Jos ei erityisesti innosta, niin jo on melkoinen yhtälö. Tuohon pitäisi olla palava halu.
Terveisin nimimerkki entisen yrittäjän vähältä-piti-entinen vaimo
Kyllä tuollaisen pitää olla yhteinen päätös. Anna miehen yrittää yksin. Ei sinun ole mikään pakko tuohon ryhtyä. Varsinkaan vauvan kanssa! Aika riskibisnes on, ja töitä saa tehdä rasvanhajussa kellon ympäri 6-7 päivää viikossa.